Vanilla Wow igen till er som drömmer....

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig vilja gå tillbaka till Vanilla.
TBC däremot.. , det är snudd på den perfekta versionen av Wow.

Där snackar vi DJUP och atmosfär.

Permalänk
Skrivet av Orchid:

Skulle aldrig vilja gå tillbaka till Vanilla.
TBC däremot.. , det är snudd på den perfekta versionen av Wow.

Där snackar vi DJUP och atmosfär.

Djup? Berätta för mig vad som hade så mycket djup och som inte finns nu också.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

När de dödade open world pvp, mer eller mindre, så dog en stor del av det spontana i spelet.

Det är väl delvis det som gör att många är nostalgiker. WoW 2005-2007 var ett spel som var casual, oförutsätbart men samtidigt på vissa sätt svårare än idag. Det fanns mindre hjälpmedel och det fanns fortfarande mycket i spelet som ännu inte var känt. PvP var också riktigt mycket roligare. Tittar man på gamla Vurtnefilmer så står det alldeles uppenbart. Arena i all ära, men inget slår mayhem open world pvp i höglevelszoner.

Dock är jag inte alls så pessimistisk som många "inget kommer slå Vanilla WoW någonsin!". Jag tycker det finns goda chanser för det. Däremot måste företaget tänka nytt, de måste gå bortom WoW, vilket de långsamt börja förstå, istället för bara WoW-kloner.

Håller med till fullo!

Visa signatur

| i5 10500 | Gigabyte B460M DS3H | G.Skill Aegis DDR4 3000mhz 16GB | KFA2 RTX2060 6GB | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | DeepCool Matrexx 55 V3 | Kolink Core Plus Atx 700W | Win 10 | Corsair K70 RGB | ADX Firepower V2 mmo |

Permalänk
Medlem

Vanilla WoW var nytt och framförallt så hade alla klasser en anti klass som det var väldigt svårt att besegra i pvp. Det gav att man blev tvungen att lära sig spela sin klass bra för att lyckas både i pvp och samt pve. Har haft förmånen att spela med några av de bättre pve/pvp spelarna i Europa och vad som gjorde spelet bra då, var att det krävdes oerhört mycket kamratskap/teamkänsla för att klara de svåra instancerna då de krävde mycket av spelarna som kanske inte alla hade Epic Lila Uber gear utan man började med det man fått via boss drops. Vissa kördes dagligen eftersom sakerna hade 1% dropchans och alla villa ha dem så chansen att vinna var liten även om den droppade.

Och alla som varit med clearat MC/Onyxia/BWl etc med upp till 40 spelare med ett guild kan minnas den känslan när man efter flera veckors slit och död klarat en boss och fick börja cleara till nästa...

Mitt och många andras intresse dog när balansen mellan klasserna bara blev sämre och sämre, pvp belöningar var bättre eller åtminstonde jämförbara med den pve gear som vissa guilds spenderat hundratals timmar för att få medans pvp kunde man bara grinda för att få. Samt så var det väldigt roligt när expansionen kom och grön 61 gear var bättre en lila 60 end game drops

Permalänk

Har börjat spela WoW igen på Emeral Dream servern via sidan wow-one.com

Många kanske inte tycker att Vanilla är något o hänga i julgranen men jag älskar det. Inte haft såhär kul på länge. Tillbaka är the good ol days med horde som roamar omkring o gankar. PvE content som faktiskt är något av en utmaning, quester där man måste läsa texten för att ta reda på vart man ska osv.
Honor systemet som uppmuntrar World PvP! Ser fram emot att få komma till Hillsbrad!

Så mycket bättre

Permalänk
Avstängd

Det är nog lätt att tro att Vanilla var ett bättre, ett roligare spel än vad MOP är men så är det inte.

När wow kom så var allt nytt, men hur kul är det att sitta i 40 minuter i chatten för att hitta en grupp till Stratholm? När man sedan hittat gruppen så ska man pallra sig till instancen också, lägg på 10 minuter till.

Hur kul är detta egentligen?

I dagens wow så spelar man, man spelar spelet, man sitter inte och väntar på att få spela spelet.

Jag har spelat wow sen Vanilla, la av i BC, började igen i Cata, lirar nu lite till och ifrån och kan bara säga att spelet är så jävla mycket roligare nu än förr. Wow hade varit ospelbart för en sådan som mig om det var som i Vanilla, att spela lite då och då fanns inte på den tiden om man ville vara med och döda Ragnaros.

Jag raidade i Vanilla, var med o tog ner Ragnaros, men detta var möjligt på den tiden, jag gick i Gymnasiet och man kunde skippa lektioner ibland och sitta och raida hela dagarna. Men detta håller inte längre.

Tycker det är bra att Blizzard gjort spelet mer spelbart för oss som idag är 26 år gamla.

Idag kan alla raida, oavsett hur lite dom egentligen spelar, nästan. Men bara de som är hardcore kan göra det på 25manna heroic.

Jag tycker detta systemet funkar ypperligt.

Har försökt att spela lite vanilla på privatservrar och har polare som försökt också men det håller inte, det håller inte att sitta timmar in och timmar ut för att göra samma raid om och om igen, och det går inte heller att lägga till Lore, av självklara anledningar.

Men sen finns de alltid folk som tänker "fan va kul wow var förr, minns ni det?, när vi satt hela dagarna för att farma epic mount, idag får alla alla items gratis typ", Men så är det inte. Lovar.

Edit: Kan tillägga också att för oss som PvPar så är balansen helt superb för tillfället, den har nog aldrig varit så bra som den är idag.
Och för er som tror att PvPn i Vanilla/BC var bra, tänk igen. Den var helt värdelös och alla som någonsin har lagt ner tid på PvP håller med mig här. Den var bra på level 80 och kul men sjukt obalanserad i 70, och helt hjärndöd på 60.

POM+pyro=död, är inte bra PVP.
Ambush på level 60 som rogue = död mage/priest/wlock är inte bra pvp.

Permalänk
Skrivet av Kruwgah:

Det är nog lätt att tro att Vanilla var ett bättre, ett roligare spel än vad MOP är men så är det inte.

När wow kom så var allt nytt, men hur kul är det att sitta i 40 minuter i chatten för att hitta en grupp till Stratholm? När man sedan hittat gruppen så ska man pallra sig till instancen också, lägg på 10 minuter till.

Hur kul är detta egentligen?

I dagens wow så spelar man, man spelar spelet, man sitter inte och väntar på att få spela spelet.

Jag har spelat wow sen Vanilla, la av i BC, började igen i Cata, lirar nu lite till och ifrån och kan bara säga att spelet är så jävla mycket roligare nu än förr. Wow hade varit ospelbart för en sådan som mig om det var som i Vanilla, att spela lite då och då fanns inte på den tiden om man ville vara med och döda Ragnaros.

Jag raidade i Vanilla, var med o tog ner Ragnaros, men detta var möjligt på den tiden, jag gick i Gymnasiet och man kunde skippa lektioner ibland och sitta och raida hela dagarna. Men detta håller inte längre.

Tycker det är bra att Blizzard gjort spelet mer spelbart för oss som idag är 26 år gamla.

Idag kan alla raida, oavsett hur lite dom egentligen spelar, nästan. Men bara de som är hardcore kan göra det på 25manna heroic.

Jag tycker detta systemet funkar ypperligt.

Har försökt att spela lite vanilla på privatservrar och har polare som försökt också men det håller inte, det håller inte att sitta timmar in och timmar ut för att göra samma raid om och om igen, och det går inte heller att lägga till Lore, av självklara anledningar.

Men sen finns de alltid folk som tänker "fan va kul wow var förr, minns ni det?, när vi satt hela dagarna för att farma epic mount, idag får alla alla items gratis typ", Men så är det inte. Lovar.

Edit: Kan tillägga också att för oss som PvPar så är balansen helt superb för tillfället, den har nog aldrig varit så bra som den är idag.
Och för er som tror att PvPn i Vanilla/BC var bra, tänk igen. Den var helt värdelös och alla som någonsin har lagt ner tid på PvP håller med mig här. Den var bra på level 80 och kul men sjukt obalanserad i 70, och helt hjärndöd på 60.

POM+pyro=död, är inte bra PVP.
Ambush på level 60 som rogue = död mage/priest/wlock är inte bra pvp.

I will agree to disagree Håller inte alls med men smaken är som baken

Permalänk
Medlem

Förstår dock inte hur alla tycker att det antingen måste vara 100% nya WoW eller 100% vanilla. Det smartaste vore väl ändå att ta det bästa från de senaste expansionerna och lägga till det i vanilla. Eller varför inte bara göra en extremt jävla bra expansion, som gör så att Vanillaspelare vill tillbaka till det som lockar med vanilla.

Tyvärr så är det sistnämnda otänkbart. Att göra det absolut bästa spelet funkar inte längre, det ska vara så bra det kan vara till alla åldersgrupper och skillnivåer. Ett roligt spel ska inte vara enkelt, utan det ska vara utmanande!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Skrivet av BusterM:

En Blizzard server med dom olika expansionerna kommer att släppas nångång.......det finns helt enkelt för mycket pengar att tjäna. Frågan är bara när.....

blizzard har ju sagt att det kommer aldrig hända? har du source isåf?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Vanilla var bra, det var roligt och nytt, men var det ett bättre spel? Jag satt precis och kollade tillbaka Vanilla/tbc bilder och j*vlar vad jag saknar det. Men det fick mig också att tänka, vad är det jag faktiskt saknar?

Anledningen till att jag inte fastnar för wow längre, eller något annat MMO för den delen är att man inte har den här "wow" känslan, men den känslan fick jag inte från wow i sig, utan från personerna jag spelade spelet med. Jag minns alltid lika väl första gången jag och en polare sprang in i duskwood, vi var level 11 och hade inte en aning om vad som väntade. Vi hittade ett berg som man kunde gå in i och där stod en gigantisk drake och vaktade en port.

Den känslan går inte att få längre, man blir inte överraskad på samma sätt. Det närmsta man kan komma är ett nytt MMO, men det är fortfarande inte den "wow" känslan. Sen saknar jag folket som jag lirade med på den tiden, vissa har jag kontakt med 6 år senare, vissa har jag inte hört av. Man byggde många vänskaper via wow.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Glorifiering dödar bra minnen.

Permalänk
Skrivet av Kruwgah:

Det är nog lätt att tro att Vanilla var ett bättre, ett roligare spel än vad MOP är men så är det inte.

När wow kom så var allt nytt, men hur kul är det att sitta i 40 minuter i chatten för att hitta en grupp till Stratholm? När man sedan hittat gruppen så ska man pallra sig till instancen också, lägg på 10 minuter till.

Hur kul är detta egentligen?

I dagens wow så spelar man, man spelar spelet, man sitter inte och väntar på att få spela spelet.

Jag har spelat wow sen Vanilla, la av i BC, började igen i Cata, lirar nu lite till och ifrån och kan bara säga att spelet är så jävla mycket roligare nu än förr. Wow hade varit ospelbart för en sådan som mig om det var som i Vanilla, att spela lite då och då fanns inte på den tiden om man ville vara med och döda Ragnaros.

Jag raidade i Vanilla, var med o tog ner Ragnaros, men detta var möjligt på den tiden, jag gick i Gymnasiet och man kunde skippa lektioner ibland och sitta och raida hela dagarna. Men detta håller inte längre.

Tycker det är bra att Blizzard gjort spelet mer spelbart för oss som idag är 26 år gamla.

Idag kan alla raida, oavsett hur lite dom egentligen spelar, nästan. Men bara de som är hardcore kan göra det på 25manna heroic.

Jag tycker detta systemet funkar ypperligt.

Har försökt att spela lite vanilla på privatservrar och har polare som försökt också men det håller inte, det håller inte att sitta timmar in och timmar ut för att göra samma raid om och om igen, och det går inte heller att lägga till Lore, av självklara anledningar.

Men sen finns de alltid folk som tänker "fan va kul wow var förr, minns ni det?, när vi satt hela dagarna för att farma epic mount, idag får alla alla items gratis typ", Men så är det inte. Lovar.

Edit: Kan tillägga också att för oss som PvPar så är balansen helt superb för tillfället, den har nog aldrig varit så bra som den är idag.
Och för er som tror att PvPn i Vanilla/BC var bra, tänk igen. Den var helt värdelös och alla som någonsin har lagt ner tid på PvP håller med mig här. Den var bra på level 80 och kul men sjukt obalanserad i 70, och helt hjärndöd på 60.

POM+pyro=död, är inte bra PVP.
Ambush på level 60 som rogue = död mage/priest/wlock är inte bra pvp.

Håller med, folk romantiserar om hur det var, det var mycket runt själva spelet som folk minns, människorna man spelade med osv. Själva wow i sig är bättre nu än det var i vanilla, precis som du säger.

Permalänk

http://youtu.be/RDP3T3j2vOc

Väcker en del minnen haha
@ 05:52 - helt klart ovärderligt när man tog en svår boss

Permalänk
Medlem

Personligen så anser jag att det bästa med vanilla var att man faktiskt fick kämpa ordentligt för att åstadkomma något.

Ni som spenderade månader med farmande för att ha råd med ett epic mount, ni minns mycket väl hur nervösa ni var när ni skulle välja mounten (detta var alltså innan man hade riding skill, när det var mounten man betalade för).

Eller ni som farmade Rune Cloth tills det rann blod från ögonen i hopp om att få vara med och slå på trumman när AQ skulle öppnas.

Det fanns en charm, likt den charm som Runescape hade, man fick kämpa som ett svin för att ligga på top. Idag finns inte den charmen, nu har du full epic inom 48h efter att ha tagit level 90.

Jag personligen ser många för- och nackdelar med nya/gamla WoW, visserligen så kör jag inte HC raids idag så jag kan inte yttra mig om utmaning i raids men om man jämför känslan med att få en epic idag mot hur det var att få sin första epic i Vanilla så har WoW tappat en stor del av sin charm.
Tycker gott att Blizzard kan ta och tänka om när det kommer till värdet på gear, varför är det så viktigt att ALLA ska kunna ha full epic gear? Varför kan inte "casual" spelare som mig nöja sig med rare gear? Idag kan du få en LEGENDARY cape utan större bekymmer.

Visa signatur

CASE: Fractal Design Define R4 H2O: Corsair H80i w/2x Gentle Typhoon @ 1850rpm
CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,2GHz MOBO: MSI Z77A-GD65 ATX
GFX: MSI HD7950 TwinFrozr III SSD: Samsung SSD Basic 840 250GB
RAM: 2x4GB Corsair Dominator Platinum @ 1600MHz HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm
PSU: Fractal Design Newton R3 800W 80+ Platinum OS: Windows 7 Home Premium

Permalänk

Alla uppskattar olika saker när det kommer till spel och alla värdesätter olika aspekter av ett spel. Tänkte bara berätta lite om mina upplevelser såhär långt med Vanilla WoW och varför jag tycker att det är så otroligt skojj.

Jag slutade spela WoW efter TBC, gjorde ett par comeback försök i Cata och Pandorna, men det höll aldrig någon längre tid. Det var alltid något som fattades, jag trodde att jag kanske helt enkelt bara var trött på spelet, jag hade ju trots allt spelat det i flera år.
Ofta när man minns tillbaka på spel som man spelade för många år sedan så har man en förmåga att bara minnas de saker som gjorde spelen bra och ignorera de dåliga, för tro det eller ej så förtränger man sådant. Enligt min erfarenhet så skall äldre spel helst minnas och inte spelas om igen för man riskerar bara att bli besviken. Så kände jag inför att börja med WoW igen. Jag var rädd att bli besviken, jag visste ju att Pandor och pet-battles inte var något för mig, men ändå så kände jag mig dragen att börja.

Det började som det så ofta gör, med nostalgi. In på Youtube, börja kolla en mängd gamla videos, Setz and Plexx, Sorrow Hill, Mantrid, Nihilum AQ40, Curse BWL etc etc. Nu var det kört, nostalgifaktorn var stark och jag kunde inte längre stå emot. Efter lite letande på internet så verkade allt peka på att wow-one.com hade kanon bra servrar och ett mycket aktivt community. Sagt o gjort, fippla hem spelet, skapade konto, och sen var det bara o logga in. Fick till och med en polare som aldrig lirade Vanilla utan började i TBC på äventyret.

Till en början så var det kul mest för att det var nostalgi, som det alltid är. Men efter ett antal timmar så började det bli roligt på ett helt annat sätt. Tillbaka var utmaningen, spelet var svårt som satan ibland. Vi dog upprepade gånger, hade problem med dom mest grundläggande uppdrag. För en del människor kanske detta är irriterande som fan, men jag älskar det. Jag älskar när spel inte tar något för givet, inte håller dig i handen och matar dig med xp bonusar eller achievements. Jag gillar spel som EVE Online, Dark Souls för att bara nämna några. En annan positiv effekt som svårtighetsgraden har haft är att den uppmuntrar människor att samarbeta.
Mina senaste erfarenheter med WoW var att folk man hittade via Dungeon Finder / LFR tenderade att vara riktiga rövhål. Dom var otrevliga, otåliga och allmänt oförskämda. Inte en enda gång har jag stött på någon otrevligt eller jävlig människa sen jag började spela på Emerald Dream, folk är genuint trevliga, pratar, hjälps åt. Precis tvärt emot vad WoW har blivit idag.

Om jag hade varit Blizzard, och lagt tusentals kanske hundratusentals timmar på att tillverka ett spel, lagt ner blod svett och tårar på detaljer, miljöer och liknande så hade jag velat att folk skulle uppleva hela världen. Inte tillbringa all sin tid i en stad medan de väntar på en kö till antingen en dungeon eller battleground. Tillbaka är känslan av att spelet är mer ett äventyr än ett spel, inga förbannade flying mounts. Här tar vi oss fram till fots, upplever och utforskar områdena som spelet erbjuder. Det är en lång tuff väg mot min första långsama mount vid level 40 men det skall bli ack så skönt när jag väl kommit dit!

Det är kanske en av de saker jag uppskattar mest just nu, saker betyder någonting. Du måste faktiskt kämpa för att komma någonstans, du får inte allt serverat på ett silverfat. Jag har fortfarande kvar gear jag fick ifrån Deadmines vid level 20 nu när jag snart är level 28 för att jag inte hittat saker som är bättre. Har dock inte gjort några andra instanser så Att skilla upp ett yrke tar tid, det är dyrt men det är iaf en utmaning. Blå gear känns otroligt bra och bara tanken på epics gör mig helt lycklig.

Detta blev allt för långt så ska försöka runda av det.

Vad jag vill ha sagt är att WoW i dess orginal form för mig är roligare än som det ser ut i dagsläget. Jag uppskattar ett utmanande spel. Ett aktivt community med trevliga människor. Ett bra äventyr. Quester med sinne för detaljer. Osv osv.

Visst finns det massor av korkade saker som Blizzard kanske borde tänkt på. Cleara packs i Molten Core är väl inte det roligaste man kan göra. Men när allt kommer omkring så är det ändå, på något konstigt sätt, roligare än vad jag haft på många år i WoW.

WoW Vanilla är roligt som satan och jag är rädd att jag är hjälplöst fast i träsket igen. fml

Peace out!

PS.

Hillsbrad PvP lever!!!!

DS.

Permalänk
Medlem

Jag känner att spelet som helhet har blivit bättre. Tillgängligheten till rids är bättre för de som inte har möjlighet att vara med i en guild som raidar. Kösystemet till dungeons har blivit bättre också.

Däremot gillar jag inte hur spelet har blivit så linjärt. Idag går man från punkten A till B och skickas vidare när det är dags för det. Visst, det ger bättre historieutveckling, men ibland kan jag sakna då man for fram och tillbaka i hela världen vid lvl 40 bara för att få tag i en 14-slots väska via quest...
Jag känner att spelets utmaning idag enbart ligger i Raids och det är lite tråkigt.

Visa signatur

♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skymning:

Jag känner att spelet som helhet har blivit bättre. Tillgängligheten till rids är bättre för de som inte har möjlighet att vara med i en guild som raidar. Kösystemet till dungeons har blivit bättre också.

Däremot gillar jag inte hur spelet har blivit så linjärt. Idag går man från punkten A till B och skickas vidare när det är dags för det. Visst, det ger bättre historieutveckling, men ibland kan jag sakna då man for fram och tillbaka i hela världen vid lvl 40 bara för att få tag i en 14-slots väska via quest...
Jag känner att spelets utmaning idag enbart ligger i Raids och det är lite tråkigt.

Exakt mina tankar.
Jag blev glad när jag hörde att hela den "gamla" världen skulle få en overhaul när Cata kom, och det var kul... de två första altsen. Nu känns det som du säger, en enda lång (eller händelselös) transportsträcka till maxlevel.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

alive

Glömde bort att jag startade den här tråden för något år sen....
Kul att så många svarade ...Tackar:)

Jag verkar dock ha fel.. Blizzard verkar ha noll intresse av att starta en vanilla server...Däremot spenderar dom stora summor på att förstöra dom servrar som finns.

Ganska klar bild över vad som gick fel efter Burning Crusade där Blizzard bytte design team.

Jag känner ingen som spelar wow längre men tog några bärs ikväl med några polare och vi kom fram till detta...

Poängen och njutningen med ett mmo är att du aldrig ska kunna bli klar...
Man ansåg att i och med att mindre en procent av all wow-spelare såg en skymt av naxxramas (inklusive mig själv) o.s.v gjorde spelet mindre lockande för casuals. Alla skulle ha möjlighet att spela så kallat endgame...Detta tog totalt död på hardcore guilderna och det fanns lixom inget att eftersträva längre.

Single player skulle gynnas till varje pris.... att va ett fullkomligt as till människa ska belönas. Ta bort allt behov av gemenskap. Resultat har jag sett i chattarna i dagens wow.... man längtar fan tillbaks till berömda Barrens chat...

Man lyssnade på gnällspikar i forumen
Dungeon set 2 quest serien var den bästa Quest serien i wows historia...men i och med att den var svår som fan och några högljudda människor på forum klagade så slutade man göra quest som tog månader att klara för att sen korta > veckor>dagar>timmar>5 minuter.
+
Alla klasser var totalt olika tills.....
Folk var helt vansinniga på att en präst inte kunde göra lika mycket skada som en mage ...att en rogue lätt kunde besegra en cloth bärare en mot en. Varför kan bara mages sheepa o.s.v. Behovet att skapa en hybrid grupp i dungeons och pvp verkar ganska bortbåst.
I varenda klass forum klagade folk på att just deras klass var sämst... vilket ledde till en fullkomligt bisarrt buffande av alla klasser.

Spelet var en utmaning
Du kunde dö när du questade...det hände jävligt ofta..... och det straffade sig med en 5 minuters promenad minst ...eller att du inte kunde ta dig till liket alls (ashenvale-.felwood)
Jo det är sant... good old days

World-pvp och Ganking
Punkt 2 Var i och för sig fruktansvärt irriterande ...Men man löste problemet genom att göra alla världar utom staden och halvtimmesdungeons helt poänglösa. Ett helt öde azeroth... Alla som jag känner och har spelat wow tycker att slagen vid Southshore- tarren Mill är höjdpunkten i deras datarspelar liv (utom möjligen att hitta G.E.C.K i fallout 2).

Att hitta nytt gear blev inte lika roligt längre...
Orgasmen du fick av hitta ett par båa lvl 44 shoulders antar jag inte kommer att kunna återupprepas. Men men ska väl fan åtminstone bli glad av ett par nya dojor.

Fan jag orkar inte klaga mer...

Puss på er ......ska prova kronos-wow.com så småning om och ska fan njuta av varenda steg till Hillsbrad Foothills...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BusterM:

Glömde bort att jag startade den här tråden för något år sen....
Kul att så många svarade ...Tackar:)

Jag verkar dock ha fel.. Blizzard verkar ha noll intresse av att starta en vanilla server...Däremot spenderar dom stora summor på att förstöra dom servrar som finns.

Förstöra på vilket sätt?

Skrivet av BusterM:

Ganska klar bild över vad som gick fel efter Burning Crusade där Blizzard bytte design team.

Jag känner ingen som spelar wow längre men tog några bärs ikväl med några polare och vi kom fram till detta...

Poängen och njutningen med ett mmo är att du aldrig ska kunna bli klar...
Man ansåg att i och med att mindre en procent av all wow-spelare såg en skymt av naxxramas (inklusive mig själv) o.s.v gjorde spelet mindre lockande för casuals. Alla skulle ha möjlighet att spela så kallat endgame...Detta tog totalt död på hardcore guilderna och det fanns lixom inget att eftersträva längre.

Hur definierar man klar? Att man samlat alla items, achievements, gjort alla quester, vadå?
Hardcore raiding finns fortfarande kvar idag. Det kommer nya drakar att dräpa med jämna mellanrum.

Skrivet av BusterM:

Single player skulle gynnas till varje pris.... att va ett fullkomligt as till människa ska belönas. Ta bort allt behov av gemenskap. Resultat har jag sett i chattarna i dagens wow.... man längtar fan tillbaks till berömda Barrens chat...

Utanför dungeons, raids, och PvP har WoW typ alltid varit ett "single player" spel, bortsett från ett fåtal grupp quests.
Med cross-realm och balanserade realms så ser man fortfarande folk ute i världen, men med heirlooms (% XP boost gear) så går man igenom zonerna så snabbt, det blir som det blir helt enkelt.

Skrivet av BusterM:

Man lyssnade på gnällspikar i forumen
Dungeon set 2 quest serien var den bästa Quest serien i wows historia...men i och med att den var svår som fan och några högljudda människor på forum klagade så slutade man göra quest som tog månader att klara för att sen korta > veckor>dagar>timmar>5 minuter.
+
Alla klasser var totalt olika tills.....
Folk var helt vansinniga på att en präst inte kunde göra lika mycket skada som en mage ...att en rogue lätt kunde besegra en cloth bärare en mot en. Varför kan bara mages sheepa o.s.v. Behovet att skapa en hybrid grupp i dungeons och pvp verkar ganska bortbåst.
I varenda klass forum klagade folk på att just deras klass var sämst... vilket ledde till en fullkomligt bisarrt buffande av alla klasser.

Jag vet inte vad du spelade för spel, men dungeon 2 settet var inte speciellt svårt att få med en bra grupp.
Håller med dig om att Blizzard är hopplösa på att balansera alla klasser, nån spec/klass kommer alltid vara bättre en dom andra.

Skrivet av BusterM:

Spelet var en utmaning
Du kunde dö när du questade...det hände jävligt ofta..... och det straffade sig med en 5 minuters promenad minst ...eller att du inte kunde ta dig till liket alls (ashenvale-.felwood)
Jo det är sant... good old days

Kraften av nostalgia mina damer och herrar, 5 minuters corpse run är "the good old days".

Skrivet av BusterM:

World-pvp och Ganking
Punkt 2 Var i och för sig fruktansvärt irriterande ...Men man löste problemet genom att göra alla världar utom staden och halvtimmesdungeons helt poänglösa. Ett helt öde azeroth... Alla som jag känner och har spelat wow tycker att slagen vid Southshore- tarren Mill är höjdpunkten i deras datarspelar liv (utom möjligen att hitta G.E.C.K i fallout 2).

På en balanserad PvP-server så pågår det fortfarande World PvP, men inte samma utsträckning som Southshore - Tarren Mill.
Anledningen för Southshore - Tarren Mill var att dom båda låg rätt nära till AV där man kunde signa, innan det så fanns det inga battlegrounds och då tog man det näst bästa, dvs SS - TM.

Skrivet av BusterM:

Att hitta nytt gear blev inte lika roligt längre...
Orgasmen du fick av hitta ett par båa lvl 44 shoulders antar jag inte kommer att kunna återupprepas. Men men ska väl fan åtminstone bli glad av ett par nya dojor.

Säger sig självt, 10 år senare har loot inte samma känsla.
Om du går på Gröna Lund 3 gånger i veckan så kommer du tappa lite av glädjen av det.

Det är orättvist mot Blizzard och rent bissart att folk förväntar sig att WoW ska stå för all deras nöje.
Fortsätter man spela WoW utan att man tycker det är roligt får man skylla sig själv att man tycker det är tråkigt.

Permalänk
Medlem

På det stora hela tycker jag att WoD är en superbra expansion.

Sen är ju LFG och LFR väldigt trevligt på så sätt att det går att få en grupp till det mesta relativt snabbt. Men, jag måste samtidigt hålla med om att det fått vissa kraftigt negativa effekter. När folk hade väntat länge på gruppen förr upplevde jag att folk var betydligt tålmodigare och mindre benägna att ragequitta efter att ha fått ett utbrott på att någon gjorde typ ingenting fel, eftersom man behövde vara någorlunda kompis med folk för att hitta en ny grupp... Någon form av negativ effekt av att bete sig illa socialt borde finnas.

Permalänk
Medlem

Them memories från vanilla, aldrig haft så kul när jag har spelat som då. Två höjdpunkter, Night Elf mount som Human och Grand Marshal i PvP!

Permalänk

Även jag tycker att Vanilla var höjdpunkten. Man kan skriva enorma mängder om både positivt, negativt och om man tycker det blivit bättre eller sämre. Men det orkar jag inte.

Dock tror jag det är viktigt att få fram att det som gjorde att många upplevde det som den bästa perioden var att allt var så nytt. fanns inget liknande sedan innan.

Permalänk
Avstängd

Jag spelade wow ända från Vanilla och sen TBC och sen i slutet av Wotlk slutade jag. Jag kan säga att Vanilla och framtill slutet av TBC var den bästa tiden i wow. I slutet av TBC började de med tokens och det började bli superlätt att skaffa epics, ni kanske kommer ihåg sunstrider. Sunstrider var nog det första steget i fel riktning, det var då de införde daily quests, tokens hade funnits lite tidigare, men inte mycket tidigare. I wotlk var det ju ett helt annorlunda spel. Daily quests var i full gång, achievements hade börjat också. Hard-mode för raids fanns också. Det var ju skitlätt att fixa epics också, man körde bara lite heroics sen hade man sin epic. Epics hade inte samma känsla som i Vanilla. Wow är förstört. Jag hade nog gått tillbaka till wow om en server med Vanilla öppnades och 60 var max level. Alla dom vanliga bgs skulle finnas där också. Känslan av att där fanns en mening av att raida skulle finnas där också. 40man raider fyfan. Det var tider de. Nu är det bara: "[Trade chat]: Looking for Raid". Det är inte ens wow längre.

Om jag skulle börja nu så skulle jag nog bara köra massa battlegrounds och sen sluta efter 1 månad. Att raida känns ju inte vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Om jag skulle börja nu så skulle jag nog bara köra massa battlegrounds och sen sluta efter 1 månad. Att raida känns ju inte vettigt.

Ungefär vad jag säger om pvp'n.. Den känns inte så vettig.. Raidar hellre..

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Säger sig självt, 10 år senare har loot inte samma känsla.
Om du går på Gröna Lund 3 gånger i veckan så kommer du tappa lite av glädjen av det.

Det är orättvist mot Blizzard och rent bissart att folk förväntar sig att WoW ska stå för all deras nöje.
Fortsätter man spela WoW utan att man tycker det är roligt får man skylla sig själv att man tycker det är tråkigt.

Bästa som skrivits i tråden hittills. Det är klart det var roligare när vanilla kom ut. Men många inser inte varför och för det mesta är det för de aldrig har spelat något annat MMO innan WoW eller så har de inte haft jobb/familj och därför hunnit spela alldeles för mycket och tröttnat på det. Alla spel tar slut någon gång, det är inget unikt för WoW eller något annat MMO som kom ut innan. Och det har funnits ett antal. Även fast många av de som gnäller nu kanske inte ens var födda då.

Permalänk

Beror på hur man ser det på "bättre förr än nu"
1. Det är extremt mycket bättre spells och attacker i dagens wow.
2. Det är extremt mycket bättre grafik i dagens wow.
DOCK, är det sjukt tråkigt med PVP/PVE systemet, det var bättre förr..

Hade varit kul om dom kunde mixa lite från förr och nu eftersom skulle vi gå tillbaka på grafiken 2005 så hade folk skrattat.. Och springa runt med 5 attacker/spells hade man tröttnat på i dagens läge när man är van med typ 30 spells/attacker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BusterM:

World Of Warcraft fortsätter att tappa spelare i massiv takt....

En Blizzard server med dom olika expansionerna kommer att släppas nångång.......det finns helt enkelt för mycket pengar att tjäna. Frågan är bara när.....

Jag ska försöka besvara lite av dom argument mot detta som finns....

1) Wow förbättras för varje expansion, det har aldrig varit bättre.
Absolut ingen jag känner som spelat från 2007 eller tidigare håller med om detta. Några tycker att Burning Crusade var en bra expansion och personligen håller jag med. Men alla jag människor jag diskuterat wow med tycker att spelet blivit sämre för varje expansion som släppts.

2) Orginalkoderna till dom olika expansionerna av wow finns inte kvar.
Banker sparar heller inga som hest uppgifter. Världens mest inkomstbringande spel har naturligtvis inte sparat varendaste uppdatering eller minsta lilla förändring av spelkod.
Vad som vore chockerande vore dock om en endaste byte är raderad.

3) Det är bara nostalgi det finns inga pengar att tjäna...
Okej, men jag umgås med 8 stycken icke betalande vanilla wow nostalgiker som nu är 30 år plus med välbetalda jobb och är beredda att betala betydligt mer pengar per månad en när orginalutgåvan släpptes. Jag känner dock ingen som fortfarande spelar wow(Några vanilla på piratservrar). Det borde ju rimligtvis finnas fler sådana kompisgäng,

4) Fortfarande Nostalgi ni kommer att sluta spela efter ett tag.
Varför spelar några av oss fortfarande Diablo 2 några gånger i månaden.....

/Buster

Problemet med wow atm är att blizz inte kommer med roligt end game continent förutom att raida som är roligt, om man då inte älskar att grindar apexis daylies som är roligt första veckorna, hoppas dem skärper sig och slutar att bara tänka att vi är en stor plånbok som de får pengar ur genom att sälja awesome mounts i Blizzard store

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den tiden jag la ner på AV. Aldrig igen. Även så sa vi han kommer tillbaks inom 6 månader. Det stämde för mycket och för ofta. Sitta hemma och vara sjuk skapade min första gubbe. En undead på mealstrom. Göra första questsen sen skringa omkring i silverpine. Det är nostalgi. Presis som vi kallede ice något för bob på mealstrom inan crossrealms. Så när någon skrev summona bob. så fick man svar från vissa och viste då att de var från mealstrom. Det dog ut sen då det inte blev hålvart att ha olika namn på olika platser eller uppgifter. Som sagt nostalgi.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hjälpsam

Vanilla vs modern, samma utmaning som när Diablo 3 kom.
"D2 var för enkelt, gör svåraste svårighetsgraden nästan omöjlig"
"wah wah QQ jag kan inte farma svåraste svårighetsgraden, boosta mig!"

Vanilla var svårt, krävde tid, engagemang, färdighet och djup förståelse i spelmekaniken. Så det tilltalade en del elitister, oftast de som saknar den gamla tiden. Som känslan när man förstagången sänkte Onyxia, eller bara en sån sak som tog sig igenom UBRS vilket inte var trivial första gångerna. Uppskattade värdet av en flask när det behövdes en raid för att ta sig till ett alchemist bord etc.

Däremot gav Vanilla inte så mycket till casual, då inlärningskurvan var för hög och det fanns stora delar av spelet som de aldrig fick tillgång till (endgame raid content).

Spelar inte idag, men tror inte man kan få samma höga känsla av tillfredsställelse som att sänka Ragnaros för första gången. Å andra sidan var det väldigt få förunnat av de som spelade spelet att faktiskt få uppleva det, så mer nöje till den breda massan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Vanilla var svårt, krävde tid, engagemang, färdighet och djup förståelse i spelmekaniken. Så det tilltalade en del elitister, oftast de som saknar den gamla tiden. Som känslan när man förstagången sänkte Onyxia, eller bara en sån sak som tog sig igenom UBRS vilket inte var trivial första gångerna. Uppskattade värdet av en flask när det behövdes en raid för att ta sig till ett alchemist bord etc.

Svårt? Ingenting var "svårt" i vanilla. Det krävdes mycket tid och engagemang förvisso, men ingenting med raids/dungeons var svårt. Det du behövde var att tänka efter innan du pullade i en dungeon och såg till att du inte dpsade så mycket att tanken förlorade aggro.

Krävde djup förståelse i spelmekaniken? Jag var 12 år i vanilla och riktigt dålig på spelet, ändå lyckades jag sänka C'thun. Det räckte med att 15-20 personer visste vad de höll på med så kunde de andra 20 glida med. Det var inte svårt.

Dock så anser jag att vanilla var den bästa tiden i WoW, TBC var också riktigt bra. Även om det krävdes en hel del tid så var det mödan värt när man dödade Raggy/Ony/Nef eller fick den där pvp-titeln man jagat så länge. När man fick sitt epic mount. Det var något man hade kämpat för och som man kunde visa upp för andra och känna sig stolt över.