The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av HazZarD:

får blacksmiths bättre saker att köpa ju högre lvl man blir? tycker deras utbud på vapen och armors är ju fan värdelöst.. hittade ett par heavy armor pants i en random kista lol..

Du får typ bara bra Gear via crafting

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Papper säljer jag då, orkar inte spara.

Så man behöver inte papper/böcker som man hittar i världen? Ogillar att ha en hel drös med dem.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Goteborgan:

Så man behöver inte papper/böcker som man hittar i världen? Ogillar att ha en hel drös med dem.

vissa är för quest och vissa är för RP. Jag sparar dock alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Kan man på något sätt stänga av vattendropparna som blir på skärmen när det regnar? Tycker dom förstör spelkänslan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

vissa är för quest och vissa är för RP. Jag sparar dock alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jojo, men alla som inte är quest böcker och papper, bara kasta/sälja eller? Man förlorar inget på det?

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

får blacksmiths bättre saker att köpa ju högre lvl man blir? tycker deras utbud på vapen och armors är ju fan värdelöst.. hittade ett par heavy armor pants i en random kista lol..

Tror tanken är att du ska hitta vapenritningar och liknande och sen be en smith tillverka vapen åt dig istället för att köpa det skräp dom redan har. Finns "witcherset" att hitta ritningar till runt om i världen. Men med det sagt så finns det säkert ett par säljare som har redigt fina grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

vissa är för quest och vissa är för RP. Jag sparar dock alla.

Blir det inte drygt att scrolla? =D
Lär ju vara hundratals böcker och papper.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Goteborgan:

Jojo, men alla som inte är quest böcker och papper, bara kasta/sälja eller? Man förlorar inget på det?

bara att sälja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

bara att sälja

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av BergEr:

Blir det inte drygt att scrolla? =D
Lär ju vara hundratals böcker och papper.

ingen fara för min del
Har alltid varit en samlare i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barvo:

Antingen har jag något fel eller så är spelet grymt ooptimerat.
Har ungefär 50 fps allt på low vsync of osv. 1080p på gtx 970 och i5 4690k.
Det konstiga är att jag bara tappar 10 fps som jag ändrar allt till high.

Någon som kan tänka sig varför jag inte kan få 60 fps? Senaste drivrutinerna och allt.

Som uppdatering kan jag säga att de extrema prestandaproblemen har löst sig. Nu får jag 50 till 60 fps på Ultra, 1080p utan Hairworks.
Testade att installera om spelet och drivrutiner samt den senaste patchen.

Någonting som dock inte funkar är upskalningen. Är det någon annan med en 4K skärm som har liknande problem?

1080p:

4K:

Ser mycket bättre ut med 4K på Low än 1080p på ultra... Därför kör jag 4K på Medium med ungefär 25 till 30 fps. Men bättre det än 1080p.

Får hoppas på någon patch den här veckan.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Hittade ett fint svärd

Man ska inte underskatta Nightwraith decoction.
Före: http://i.imgur.com/ScnsfcP.jpg
Efter lite slaktande och 99 VIT på vapen, http://i.imgur.com/5LvSbWu.jpg

Så du fick 4200 Vitality genom att döda lite och ha ett svärd med +99 vitality? Hur funkar det?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Sådärja - 92 timmar, level 35 mastercrafted ursine med 5% bleeding på båda vapen, toppat gear, i stort sett all alchemy och crafting upphittat och klart. Gjort alla quest och sidoquest utom nåt horserace i skellige.

Kan gott säga att bättre RPG spel har jag aldrig spelat, mainquest binds ihop otroligt bra med sidoquest. När man dessutom spelat 1an och 2an förut så hänger man med i loren.

Körde på näst svåraste graden. Utmanande men inte omöjligt,

Betyget landar på 10/10 roaches

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Idag har spelet kraschat något hejdlöst för mig. Tre - fyra gånger under tvåtimmars-period. Mycket märkligt då detta ej hände i början. Verkar dock som att många har problem med den senaste 352.86-drivrutinen från Nvidia, då framförallt i Witcher 3.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så du fick 4200 Vitality genom att döda lite och ha ett svärd med +99 vitality? Hur funkar det?

Nightwraith decoction ökar din vitality varje gång du dödar en fiende till dess att du kör fast travel eller meditation.

Skrivet av Simonnice:

Idag har spelet kraschat något hejdlöst för mig. Tre - fyra gånger under tvåtimmars-period. Mycket märkligt då detta ej hände i början. Verkar dock som att många har problem med den senaste 352.86-drivrutinen från Nvidia, då framförallt i Witcher 3.

Du är nog en av de få jag sett som klagat på krasher sen 1.03 kom.
Jag hade min första 1.03 krash idag (kör med 352.86 sen den släpptes) men det var pga att jag glömt stänga ner Chrome så tillsammans med Witcher 3 tog mitt RAM slut.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har slutat krascha helt för mig tack o lov. Det går bara bättre och bättre.
Inga problem med att tabba eller något. Kör i Borderless window så utan CF.
Har det mesta på högsta utom AA som är helt av och AMD* - Hairworks med 4x Tessellation.
Som minst 63Fps i 1080. Spelet är bra nu för mig. Galet fint med SweetFX.

*http://www.sweclockers.com/nyhet/20537-amd-rekommenderar-begransad-nvidia-hairworks-i-the-witcher-3

Ingen tröst för er som det kraschar för. Men en indikation iaf att spelet inte är helt kaputt.
Det funkar ju bekymmersfritt för många.
Jag fick själv många blåskärmar i början.

1. Kör oklockat och se om det hjälper
2. Se över alla drivrutiner
3. Vilka andra program har du igång?
4. Skit i Fraps och liknande. (Vill jag ha Fraps på får jag starta det efter spelet, annars startar det inte ens)
5. Hoppas nya patchar och drivrutiner kommer som hjälper dig.
6. Går dina komponenter varma?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så du fick 4200 Vitality genom att döda lite och ha ett svärd med +99 vitality? Hur funkar det?

Stod ju i posten, Nightwraith decoction.

Skrivet av rinosaur:

Sådärja - 92 timmar, level 35 mastercrafted ursine med 5% bleeding på båda vapen, toppat gear, i stort sett all alchemy och crafting upphittat och klart. Gjort alla quest och sidoquest utom nåt horserace i skellige.

Kan gott säga att bättre RPG spel har jag aldrig spelat, mainquest binds ihop otroligt bra med sidoquest. När man dessutom spelat 1an och 2an förut så hänger man med i loren.

Körde på näst svåraste graden. Utmanande men inte omöjligt,

Betyget landar på 10/10 roaches

Inte illa att hinna allt det på 92h
Har just över 60h och tog just lvl22, fokuserar dock på sidoquests och alla frågetecken på kartan.

Skrivet av Simonnice:

Idag har spelet kraschat något hejdlöst för mig. Tre - fyra gånger under tvåtimmars-period. Mycket märkligt då detta ej hände i början. Verkar dock som att många har problem med den senaste 352.86-drivrutinen från Nvidia, då framförallt i Witcher 3.

Mitt har kraschar bara när jag glömmer igång firefox av någon anledning.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Någon annan än jag som upplever att Geralts rörelser känns klumpiga i jämförselse mot hur fiender rör sig runt? Från att fiender slänger sig framåt något enormt medans man själv klampar frammåt som om man vore full? Känns som att jag dör lite för ofta på grund av att Geralt tar ett steg för lite frammåt och missar på håret, eller att man försöker hoppa undan men fiender nästan söker efter en och träffar ändå.

I och för sig är man kanske full på diverse häx drycker, men ändå...

Permalänk
Medlem

Nån som har tips på vart man ändrar i .INI filen för o skippa den tecknade "sammanfattningen" varje gång man laddar in en save efter att avslutat spelet ?

Ganska drygt att lyssna på det i 15-20 sekunder innan man kan skippa med mellanslag.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Borde inte sammanfattningarna sluta om spelet laddar klart innan den sekvensen är klar?

Jag kör spelet på en SSD och just nu tar det ca. 7-10 sekunder innan sammanfattningarna om vad som händer i story:n är klar, och spelet fortsätter(om jag dör, tex.). Om längre sammanfattning innebär längre väntetid så vore det ganska dumt utvecklat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Nån som har tips på vart man ändrar i .INI filen för o skippa den tecknade "sammanfattningen" varje gång man laddar in en save efter att avslutat spelet ?

Ganska drygt att lyssna på det i 15-20 sekunder innan man kan skippa med mellanslag.

Antingen den eller att sitta och glo på en laddningsskärm.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

Borde inte sammanfattningarna sluta om spelet laddar klart innan den sekvensen är klar?

Jag kör spelet på en SSD och just nu tar det ca. 7-10 sekunder innan sammanfattningarna om vad som händer i story:n är klar, och spelet fortsätter(om jag dör, tex.). Om längre sammanfattning innebär längre väntetid så vore det ganska dumt utvecklat.

bara att trycka på space så slipper man, btw lite OT men din avatar, ser flera som har samma? whats up med dem?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har faktiskt ingen anning.

Jag vill minnas att jag hade en egen avatar, men det har varit ett tag sedan jag var runt på SweC Forum, så den har väl försvunnit. Standard-avatar kanske?

Stör mig på den lite, men jag sitter på jobbet just nu så det är inte mycket att göra åt...

Eller så använder man surfplattan man tog med, he he, så ska se om jag kan hitta en fin bild på den.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kanske redan har tagits upp men jag orkar inte skumma igenom 32 sidor text.

Denna tweak med SweetFX är varmt rekommenderad.
https://sfx.thelazy.net/games/preset/3712/

Gör att man blir av med känslan av att det ligger en tunn röd och gul film över bilden. Mycket mer kall och realistisk känsla till spelet. Gör att det ser om möjligt ännu snyggare ut.

Här har ni lite jämförelse. Börja vida 2:10 för där börjar rena jämförelser med vanilj. https://youtu.be/aN2jxG5_ydY

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Nightwraith decoction ökar din vitality varje gång du dödar en fiende till dess att du kör fast travel eller meditation.

Du är nog en av de få jag sett som klagat på krasher sen 1.03 kom.
Jag hade min första 1.03 krash idag (kör med 352.86 sen den släpptes) men det var pga att jag glömt stänga ner Chrome så tillsammans med Witcher 3 tog mitt RAM slut.

Oh, tackar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Personligen inte haft några problem.

Hörde dock att det var många problem med att spela med inspelningsutrustning igång. Tittade på Dropped Frames där twitch-killarna ItmeJP och CohhCarnage nämde problem med OBS(kan ha nämt Xsplit också.).

Problemen försvann om man deaktiverade Nvidia Hairworks, så om ni har problem så kanske ni kan testa med samma och deaktivera det, först och främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

Borde inte sammanfattningarna sluta om spelet laddar klart innan den sekvensen är klar?

Jag kör spelet på en SSD och just nu tar det ca. 7-10 sekunder innan sammanfattningarna om vad som händer i story:n är klar, och spelet fortsätter(om jag dör, tex.). Om längre sammanfattning innebär längre väntetid så vore det ganska dumt utvecklat.

Skrivet av Jonny Myran:

Antingen den eller att sitta och glo på en laddningsskärm.

Ja jösses det är ju sant , det är nog en dold loading screen.
Det tänkte jag inte på!

Skrivet av Oneone:

bara att trycka på space så slipper man, btw lite OT men din avatar, ser flera som har samma? whats up med dem?

OT: Jepp det är en gammal avatarbild från EVE online från många år tillbaka.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Sådärja - 92 timmar, level 35 mastercrafted ursine med 5% bleeding på båda vapen, toppat gear, i stort sett all alchemy och crafting upphittat och klart. Gjort alla quest och sidoquest utom nåt horserace i skellige.

Kan gott säga att bättre RPG spel har jag aldrig spelat, mainquest binds ihop otroligt bra med sidoquest. När man dessutom spelat 1an och 2an förut så hänger man med i loren.

Körde på näst svåraste graden. Utmanande men inte omöjligt,

Betyget landar på 10/10 roaches

Härligt!
Har inte hunnit spela allt för mycket, är lvl 10 tror jag.
Om det är det bästa RPG-spelet jag har kört så måste jag nog säga helt klart top 5 (än så länge). Gillade Witcher 2 väldigt mycket, tycker inte det här är extremt mycket bättre, visst är det kul med open world men det känns lite som att det börjar bli samma sak om och om igen redan nu (alla sidoquests osv), även fast det är roliga saker man gör

Körde på näst svåraste i början, slaktade allt direkt. När jag sedan började om och körde svåraste så dog jag 3 gånger på dom första mobsen. Blir ett annat tänk vilket gör det lite roligare enligt mig.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mainman:

Körde på näst svåraste i början, slaktade allt direkt. När jag sedan började om och körde svåraste så dog jag 3 gånger på dom första mobsen. Blir ett annat tänk vilket gör det lite roligare enligt mig.

Helt rätt! Det blir lite extra nervigt att smyga upp till en gömd skatt för att sno den när en mob x antal levlar över dig dyker upp.
På de lättare nivåerna kan man iaf testa dra ner den, men inte här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kanske vart lite lat här men ville ändå fråga.

Tänk er Notice Board i White Orchard, fanns väl 6 papper där varav två eller nåt gav quests. När jag återvände senare så fanns nya lappar men de gav inga quests. Jag läste aldrig lapparna utan bara sålde dem men finns det lappar som ger ett quest (trigger) när man läser dem? Eller loggar questloggen allt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9