Acer XB270HU Predator – IPS-baserad gamingskärm i 144 Hz med Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av 237-0:

@anon257891: Ska man lägga en order måntro? Verkar vara många som har problem med Black Light Bleeding just nu men har läst att ACER ska komma med en fix. Vill ju inte få hem en defekt skärm.

Någon som sitter med mer information om läget?

Var har du läst att det ska komma en fix på back light bleeden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppendixSE:

Var har du läst att det ska komma en fix på back light bleeden?

Här: http://www.reddit.com/r/Monitors/comments/32ftk3/just_purchas...

"Via my supplier I have been advised that ACER has acknowledged a problem with these monitors and backlight leakage. They claim it is fixable via some new settings, which apparently have been applied to my RMA'd unit, and have fixed the problem. Will wait and see if this is the case, but its worth knowing that this is a known issue even if not publicly announced yet."

Vet inte om det kommer eller HAR KOMMIT, en fix.

Permalänk

Känns som ett ypperligt alternativ för en allroundskärm Blir till att avvakta lite och se om den kan trilla ner lite i pris och vad som händer med back light bleeden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 237-0:

Här: http://www.reddit.com/r/Monitors/comments/32ftk3/just_purchas...

"Via my supplier I have been advised that ACER has acknowledged a problem with these monitors and backlight leakage. They claim it is fixable via some new settings, which apparently have been applied to my RMA'd unit, and have fixed the problem. Will wait and see if this is the case, but its worth knowing that this is a known issue even if not publicly announced yet."

Vet inte om det kommer eller HAR KOMMIT, en fix.

Men Back light Bleed är ju ett hårdvaruproblem och inget man kan lösa med mjukvara....

Så det låter som det inte alls är löst.

Permalänk
Medlem

Nu har CDON skickat sina skärmar. Så det var inte så fasligt mycket senare än Webbis.

Blir intressant se om jag kommer störa mig lika mycket på BLB. Jag har dock haft IPS paneler på i princip alla platta skärmar jag haft och är van med problematiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Nu har CDON skickat sina skärmar. Så det var inte så fasligt mycket senare än Webbis.

Blir intressant se om jag kommer störa mig lika mycket på BLB. Jag har dock haft IPS paneler på i princip alla platta skärmar jag haft och är van med problematiken.

Japp, min är skickad med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Japp, min är skickad med.

Tyvärr inte min. "Varorna har blivit försenade från leverantören". Besviken på CDON att de inte ens lämnar rätt information om varför min inte skickas. Med tanke på att ni har fått era skickade, då fick de inte in tillräckligt många. Kundtjänst hade ingen aning om när nästa leverans skulle komma. Hade det inte varit för att den blev 1000kr billigare på CDON, då hade jag avbokat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rejzer:

Tyvärr inte min. "Varorna har blivit försenade från leverantören". Besviken på CDON att de inte ens lämnar rätt information om varför min inte skickas. Med tanke på att ni har fått era skickade, då fick de inte in tillräckligt många. Kundtjänst hade ingen aning om när nästa leverans skulle komma. Hade det inte varit för att den blev 1000kr billigare på CDON, då hade jag avbokat nu.

Trist, men det cdon skriver kan ju fortfarande stämma, de kanske inte fick så många som de beställt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Fick precis mail från CDON. De har nu fått ett preliminärt datum från leverantören vilket är slutet av Juni.
Jag tänker inte beställa någon annanstans, fick ju 1000kr i rabatt då jag förbokade den där. Men ändå trist att behöva vänta så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Trist, men det cdon skriver kan ju fortfarande stämma, de kanske inte fick så många som de beställt.

Absolut, en del av leveransen kan ha blivit försenad. Men jag hade hellre sett: "Vi fick tyvärr inte in tillräckligt många av din bokade vara, du har X antal före dig i bokningskön".
När man "bara" får info om att varan är försenad från leverantören, samtidigt som att man ser att andra får den från CDON, det lämnar en besk eftersmak i munnen.

Är ju riktigt sugen att börja använda skärmen! Speciellt efter att ha läst alla recensioner om den.

Permalänk
Medlem

Skönt att ordern är skickad för min del, tror ni den kommer innan helgen? Tänkte nöta W3 isf :).

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Skönt att ordern är skickad för min del, tror ni den kommer innan helgen? Tänkte nöta W3 isf :).

Skickar de idag borde den ju komma imorgon.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skickar de idag borde den ju komma imorgon.

Jo men det där vet man ju aldrig om det skickas först från CDONs lager, sen ska det packas om på postens lager och när det väl kommer till postombudet så går det en dag för dom ska skicka ut en lapp. Man kan alltid gå dit och titta dock och man kanske får ett sms från postombudet. Det är så olika beroende på vem som skickar :).

Ser förövrigt att priset på CDON nu gått upp en tusen lapp ^^.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Jo men det där vet man ju aldrig om det skickas först från CDONs lager, sen ska det packas om på postens lager och när det väl kommer till postombudet så går det en dag för dom ska skicka ut en lapp. Man kan alltid gå dit och titta dock och man kanske får ett sms från postombudet. Det är så olika beroende på vem som skickar :).

Ser förövrigt att priset på CDON nu gått upp en tusen lapp ^^.

Priset har alltid varit 7990 på CDON. Däremot har man fått 1000 kr rabatt fram till 5/5 om man angav en kod vid förbokning.

Posten packar dessutom inte om paketen från CDON. Däremot sorteras de.
I vanliga fall får man paket från CDON nästa vardag om man bor söder om Gävle.

Synd om de som inte får skärmen men det gäller vara snabb på avtryckaren när en sån här produkt blir nersatt i pris redan innan den är till försäljning. Det är väl den populäraste skärmen på prisjakt och har varit så ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Jo men det där vet man ju aldrig om det skickas först från CDONs lager, sen ska det packas om på postens lager och när det väl kommer till postombudet så går det en dag för dom ska skicka ut en lapp. Man kan alltid gå dit och titta dock och man kanske får ett sms från postombudet. Det är så olika beroende på vem som skickar :).

Ser förövrigt att priset på CDON nu gått upp en tusen lapp ^^.

När de lämnar CDON's lager borde det stå trackingnummer på sidan (och skickas via mail).
Bara kolla det imorgon och se hur det går.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Att låsa sig till g-sync skärm är inte helt smart. Men märks att Nvidia har ett järngrepp om gpu marknaden.

Medans öppna alternativ har blivit mycket bättre som overdrive nu mer fungerar, så vill se nytt test likt PC Perspective visade.

Som sagt som jag trott hela tiden visste jag att även att öppna standarden inte var mogen och behövde tid. Det har snarare lönat sig att vänta, vägrar låsa mig till en GPU tillverkare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag fick min skärm idag från Komplett efter att ha beställt på tisdag eftermiddag då de fick in ett nytt lass. Stod att det skulle komma 50+ men det var bara 23 kvar när jag beställde, så det betyder väl att det säljs en del just nu.

I alla fall. Inga döda pixlar och väldigt lite bleed. Det syns bara i nedre högra hörnet vid normal aktivitet, och det har redan halverats efter en dryg timmes användande. Det verkar lovande. Nu blir det Witcher!

Skrivet av AppendixSE:

Men Back light Bleed är ju ett hårdvaruproblem och inget man kan lösa med mjukvara....

Så det låter som det inte alls är löst.

Jag håller med om att det låter skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att låsa sig till g-sync skärm är inte helt smart. Men märks att Nvidia har ett järngrepp om gpu marknaden.

Medans öppna alternativ har blivit mycket bättre som overdrive nu mer fungerar, så vill se nytt test likt PC Perspective visade.

Som sagt som jag trott hela tiden visste jag att även att öppna standarden inte var mogen och behövde tid. Det har snarare lönat sig att vänta, vägrar låsa mig till en GPU tillverkare.

På vilket sätt då? Det är ju en helt klart överlägsen teknik och AMD skriker ju mer "det är synd om oss" än satsar på vettiga drivare.

Jag har haft AMD kort i 10 år före jag bytte till ett 980 och drivarna är ju ett under jämfört med AMDs

Dessutom verkar du vara mer intresserad av att klanka ner på g-sync och Nvidia än tillföra nått till tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

Jag fick min skärm idag från Komplett efter att ha beställt på tisdag eftermiddag då de fick in ett nytt lass. Stod att det skulle komma 50+ men det var bara 23 kvar när jag beställde, så det betyder väl att det säljs en del just nu.

I alla fall. Inga döda pixlar och väldigt lite bleed. Det syns bara i nedre högra hörnet vid normal aktivitet, och det har redan halverats efter en dryg timmes användande. Det verkar lovande. Nu blir det Witcher!

Jag håller med om att det låter skumt.

Det verkar som om skärmarna är känsliga vid transport. Och har man tur så månskar BLB efter användande.
TFT ska inte transporteras liggande men mindre storlekar kan ju kastas runt i postgången.

Huvudsaken är ju att man inte har smuts bakom glaset och döda pixlar. Så jag får gratulera till en bra skärm. Hoppas att jag får min före helgen

(Nu har Inet inne dem med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att låsa sig till g-sync skärm är inte helt smart. Men märks att Nvidia har ett järngrepp om gpu marknaden.

Medans öppna alternativ har blivit mycket bättre som overdrive nu mer fungerar, så vill se nytt test likt PC Perspective visade.

Som sagt som jag trott hela tiden visste jag att även att öppna standarden inte var mogen och behövde tid. Det har snarare lönat sig att vänta, vägrar låsa mig till en GPU tillverkare.

Håller med dig som aldrig förr, har varit så otroligt sugen på skärmen nu länge men i och med Nvidias totala överkörning av förra generationens flaggskepp 780 serien och 700 serien överlag så funderar jag ärligt på att sälja den ur obruten förpackning då jag fick den för rabattpris också.

För nu när jag tydligen behöver uppgradera mina kort mer än ett extra 780 TI så vill jag aldrig mer punga ut över 6000 kr för ett kort som blir utdaterad 1 år senare. (Ska inte säga utdaterat utan övergivet!)

Problemet är att jag behöver en skärm omgående :/.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

På vilket sätt då? Det är ju en helt klart överlägsen teknik och AMD skriker ju mer "det är synd om oss" än satsar på vettiga drivare.

Jag har haft AMD kort i 10 år före jag bytte till ett 980 och drivarna är ju ett under jämfört med AMDs

Dessutom verkar du vara mer intresserad av att klanka ner på g-sync och Nvidia än tillföra nått till tråden.

Håller dock med Broken-Arrow, Nvidia börjar spåra ur. Kom tillbaka nästa år när ditt 980 presterar sämre än Pascals 1050/60 eller vad det blir...

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

På vilket sätt då? Det är ju en helt klart överlägsen teknik och AMD skriker ju mer "det är synd om oss" än satsar på vettiga drivare.

Jag har haft AMD kort i 10 år före jag bytte till ett 980 och drivarna är ju ett under jämfört med AMDs

Dessutom verkar du vara mer intresserad av att klanka ner på g-sync och Nvidia än tillföra nått till tråden.

Är det bra med låsta standarder?

Nvidia har inget annat än betet sig som riktiga svin senaste två åren, speciellt vid lanseringen av g-synk och deras gameworks som sabbar för AMD ägare är bara sorgligt. Sen det med 970 var ju bara pinsamt. Men bevisar ju bara hur lågt dom kan gå för att lura kunder.

Personligen har inte haft problem med AMD drivers och även polare med kort har inget strul. Har ju ett 670 att jämföra emot och skillnaden är inte märkbar för mig i alla fall.

Klankar inte ner utan säger sanningen. Drivers har dom kämpat hårt med och idag verkar dom bättre än någonsin enligt swec recensenterna (men tycker själv äldre drivers inte varit buggiga eller så dåliga som det påskinas).

Snarare överlägen på att ta betalt för teknik som kunde varit fri och billig. Allt som låser en till en GPU tillverkare är dålig. Är som att vissa moderkort bara stödde en grafikkortstillverkare av gpu:er, hur skulle det se ut?

Hoppas detta dör fort nog, men folk inser att detta bara leder in på helt fel väg, då kan Nvidia ta vilka priser dom vill och göra grafikkorten så bra dom tycker är lämpligt (även strunta i äldre gen av grafikkort och inte ge dom drivers).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Håller med dig som aldrig förr, har varit så otroligt sugen på skärmen nu länge men i och med Nvidias totala överkörning av förra generationens flaggskepp 780 serien och 700 serien överlag så funderar jag ärligt på att sälja den ur obruten förpackning då jag fick den för rabattpris också.

För nu när jag tydligen behöver uppgradera mina kort mer än ett extra 780 TI så vill jag aldrig mer punga ut över 6000 kr för ett kort som blir utdaterad 1 år senare. (Ska inte säga utdaterat utan övergivet!)

Problemet är att jag behöver en skärm omgående :/.

Det är ju skillnaden mellan Nvidia poch AMD. deras 9xx serie är ny teknik och även ett Titan är förra generationen. Så därför kan man inte förvänta sig att gammalt ska hålla lika länge.

Sen är väl inte 780TI övergivet? På vilket sätt skulle det vara det. Det kommer ju drivare och allt till det även nu

Det är ju snarare bra att tekniken går framåt fort. Det har kännts lite för lite revolution på sistonde. Förr gälde det att man inte fick titta på priser på prylar när man handlat för det hände så mycket när det var bra konkurrens. När AMD hgar sugit senaste åren har ju NVIDIA kunnat köra det försiktigt

På ett sidospår så har nu trackingnummer kommit på de skärmar CDON skickar. Så insa Allah får ni höra mina åsikter imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Det är ju skillnaden mellan Nvidia poch AMD. deras 9xx serie är ny teknik och även ett Titan är förra generationen. Så därför kan man inte förvänta sig att gammalt ska hålla lika länge.

Sen är väl inte 780TI övergivet? På vilket sätt skulle det vara det. Det kommer ju drivare och allt till det även nu

Det är ju snarare bra att tekniken går framåt fort. Det har kännts lite för lite revolution på sistonde. Förr gälde det att man inte fick titta på priser på prylar när man handlat för det hände så mycket när det var bra konkurrens. När AMD hgar sugit senaste åren har ju NVIDIA kunnat köra det försiktigt

På ett sidospår så har nu trackingnummer kommit på de skärmar CDON skickar. Så insa Allah får ni höra mina åsikter imorgon.

Om du inte märkt det så svämmar geforce forum över med förklaringar på detta https://forums.geforce.com/default/topic/833016/geforce-700-6....

Äldre generationer sägs bli uppdaterade, men finns 0 optimering, snarare får de flesta sämre FPS. Folk får bättre FPS med gamla drivrutiner än den senaste, medans 900 serien får en jätteboost och AMD korten som är sämre än 780 presterar bättre? Det bådar inte gott, jag kan vänta och se om det kommer ett uttalande om detta men än sålänge tyst. Att man ens ska behöva bekymra sig för detta är sjukt.

Men visst utvecklingen går framåt, men allt som sitter i ett 780 TI ska slå ett 960 med hästlängder, eller? Hur kan en ny drivrutin som är optimerad då för 700 serien prestera sämre än en äldre? Och AMDs kort presterar på utan problem?

Jag vill öppna skärmen imorgon, men samtidigt kan jag inte utnyttja den med ett 780 TI och jag har sådär lust att kliva på nästa generation varje år. Jag hade som tidigare sagt hoppats på att fixa ett extra 780 TI för SLI bara och hyffsat fet prestanda tills jag då skulle valt Pascal.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

13:37 kom sms att jag kan hämta skärmen.
Det måste väl vara ett gott tecken?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

13:37 kom sms att jag kan hämta skärmen.
Det måste väl vara ett gott tecken?

Have fun. min är på mitt utlämningsställe med

Permalänk
Medlem

Inte använt 144 Hz förut, shit, det märks skillnad redan i windows.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig skärm. Knivskarp och 144hz kommer orska livsstilsproblemet att jobbet skärmar känns värdelösa

Inget märkbart BLB på min skärm. Snarare mycket bättre än min gamla Dell skärm.

Enda problemet jag upplever är att på grund av drivarproblem bör man köra 120 hz upplösning i windows för annars kommer kortet aldrig att throttla ner. (Verifierat med GPU-Z)

Permalänk
Medlem

Skärmen är ju underbar iaf :). Gsync gör ju också att jag lirar W3 fullt speldugligt i 40-55 fps vilket jag får om jag kör allt i ultra utom hairworks.

Dock har jag fått BLB vilket jag såg inatt när jag stängde av skärmen, vad är det som påverkas av det förutom att man ser det mot svart bakgrund? För om det endast är när jag stänger av skärmen så kan jag inte bry mig mindre.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kvarnan:

Skärmen är ju underbar iaf :). Gsync gör ju också att jag lirar W3 fullt speldugligt i 40-55 fps vilket jag får om jag kör allt i ultra utom hairworks.

Dock har jag fått BLB vilket jag såg inatt när jag stängde av skärmen, vad är det som påverkas av det förutom att man ser det mot svart bakgrund? För om det endast är när jag stänger av skärmen så kan jag inte bry mig mindre.

Och som lite tröst över den dåliga prestandan med Kepler i Witcher 3, det verkar finnas hopp.

Citat:

We discovered a couple of issues in regards to Kepler GPUs and are working on driver updates.

https://forums.geforce.com/default/topic/833016/geforce-700-6...
Det krävdes inte mer än 33 sidor, om detta problem i ett Nvidia forum, innan problemet uppmärksammats.
Säker kan man ännu inte vara, inte innan den nya drivern går att ladda ned.
Misstänker också att det inte hänt mycket, om inte så många användare sagt ifrån, många av de som sagt ifrån har tyvärr fått mycket skit från andra "lojala" användare, riktigt dålig stil.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |