Hur väljer jag var jag ska intsllera windows?

Permalänk

Hur väljer jag var jag ska intsllera windows?

Hålle rpå och ska installera win 8.1 och vill ha den på en annan disk än där den ligger. Vill inte ha kvar någonting på någon av diskarna.
Har installationsfilen på extern hårddisk. När jag kör igång den så installeras windows om men jag får aldrig möjligheten att lägga den där jag vill eller radera saker. När jag försöker boota från det så hoppar den över.

Hur ska jag göra?

Permalänk
Avstängd

Välj anpassad installation.så ska du få rätt på det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Det alternativet kommer aldrig upp. Kommer bara till det här http://imgur.com/GPMuSZi

Permalänk
Medlem

Du ska koppla ur alla lagringsenheter utom den du vill installera Windows på och därefter boota från ditt installationsmedia (i ditt fall DVD?).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du ska koppla ur alla lagringsenheter utom den du vill installera Windows på och därefter boota från ditt installationsmedia (i ditt fall DVD?).

Gör som LemonIllusion rekommenderar, smidigaste sättet för att garantera en smärtfri installation, har du tillgång till DVD med OS på så är det bara att boota upp datorn med skiva i. Saknar du DVD så fungerar även USB-minne ypperligt, vänligen se: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-refresh-media

Bara att hojta till om du skulle stöta på patrull eller har fler frågor!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

I mitt fall har jag extern hårddisk men den vill inte boota från det. Måste det vara ett usb minne eller cd kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson84:

I mitt fall har jag extern hårddisk men den vill inte boota från det. Måste det vara ett usb minne eller cd kanske?

En extern hårddisk bör fungera. Använd rufus för att partitionera/formatera/packa upp ison. Om din hårdvara har stöd för UEFI boot, använd FAT32 som filsystem och välj GPT som partitionstabell. Annars spelar det mindre roll vad du väljer. När du bootar väljer du att boota med UEFI om du förberett installationsmedia för det. Vid steget i installationsprocessen där du väljer var du vill installera Windows drar du upp en kommandoprompt med Shift+F10 och skriver in följande:

diskpart select disk 0 clean exit exit

Därefter uppdaterar du listan och installerar på "ej allokerat utrymme".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.