Permalänk

Förlänga trådlösa nätverket

Hej! Sätter upp ett wifinät hos en bekant. Huset är på ett plan och är utbyggt och har således en del ytterväggar inne i huset. Bakom de gamla ytterväggarna tappar jag extremt mycket signalstyrka på wifi. Kör en Asus RT AC68U. Huset saknar vettiga lösningar för att dra nätverkskabel. Undrar på vettiga lösningar. Hur väl fungerar Asus RT AC68U i repeater-läge? Närmast till hands just nu är att köpa en AC68U till och sätta upp den som en AP. Kräver dock kabling vilket jag helst slipper. Men jag hyser en viss skepsis till repeaters. För tillfället har jag löst en del problem med powerlines men ligger då på ca 50 MB/sek. Avhjälper trådbundna enheter men de trådlösa faller utanför. Tips mottages tacksamt.

Permalänk

Köp en wifi extender som man bara pluggar i eluttaget.
Samma ssid och lösen, vilket du inte får om du sätter upp en AP.
Ska du ha för ac så kostar det skjortan plus lite till...

Permalänk
Rekordmedlem

Montera en accesspunkt eller bättre antenner om det ska bli bra, undvik repeaters.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Montera en accesspunkt eller bättre antenner om det ska bli bra, undvik repeaters.

Vad gör repeaters?

Permalänk

Klarar jag av att strömma 1080P med hygglig bitrate över en vettig AP med N-standard eller behöver jag upp till AC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad gör repeaters?

Halverar hastigheten och dubblar fördröjningen.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad gör repeaters?

Dem tar en WiFi signal och agerar som en accesspunkt med den signalen. Resultatet är dåligt då du får under halva hastigheten, massor störningar, två nätverk och en hel del överlappning. Ser det personligen som en sista utväg.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Klarar jag av att strömma 1080P med hygglig bitrate över en vettig AP med N-standard eller behöver jag upp till AC?

I teorin ja. N är dock en bred standard från 150Mbit/s till 300.
Sedan får man halvera den teoritiska hastigheten för att få riktig throughput.

Har du redan powerline så koppla bara en switch ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134 till powerline uttaget och sedan en
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509

Finns ju även powerline enheter med inbyggd AP men du har redan en trådbunden så.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Extender och repeater (samma sak, olika namn):
- Har trådlös kontakt med routern
- Eftersom den ska vidarebefordra signalen mellan router och klient så blir hastigheten halverad (det finns undantag, vissa enheter kan skicka signal på 2.4GHz och ta emot på 5GHz samtidigt).
- Eftersom signalen ska vidarebefordras blir det mer WiFi-trafik vilket kan leda till ytterligare hastighetssänkning
- Ökade latency (ping)
- Funkar OK för att ansluta fåtal enheter som använder lite trafik

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danielsan123:

Klarar jag av att strömma 1080P med hygglig bitrate över en vettig AP med N-standard eller behöver jag upp till AC?

Hastigheten beror främst på de lokala förhållandena, 802.11a och g räcker förutsatt att det är optimala förhållanden och är det dåliga förutsättningar så kommer inte 802.11ac att funka det heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid

Gör det rätta. Gör en billig engångsinvestering i huset. Dra CAT 6 till alla rum. Då blir det enkelt att få till det trådlösa.

Permalänk

Sugen på att sätta upp en eller flera Ubiquito AP. Ska jag ha AC blir prislappen ganska dyr. Är det bättre att investera i flera (3-pack) AP med N-standard. Ex https://www.dustinhome.se/product/5010666802/unifi-80211n-poe...
hellre än en AP med AC? Ex https://www.dustinhome.se/product/5010742502/unifi-80211ac-ac...
Känns lite halvdant att köpa N-standard när routern stöder AC och en AP med AC är framtidssäkrad. Men N-kanske räcker gott till mediaströmning och fler AP är bättre för att sprida täckningen? Lite villrådig. Har dessutom ett behov att sätta upp en utomhusantenn för att få täckning i gäststugan 60 meter bort.

Permalänk
Medlem

Under bra förutsättningar så borde du få ut runt 100Mbit med en 802.11N AP vilket räcker i de flesta fall för olika tjänster i ett hemnätverk. Tänk på att om du skall förlänga med en AP så måste du dra en kabel till den, det är ingenting du typ bara sätter upp och att det fungerar, ville bara nämna det eftersom du kollade på extender/repeater för att jag antar att du vill slippa kablar.

Permalänk

Tackar för info. Jo, jag slipper helst kabel men repeaters verkar vara ett sämre alternativ prestandamässigt så just nu lutar det ändå mot AP. Behöver göra en utförligare inventering av byggnaden för att bestämma om det kan göras någorlunda snyggt.

Permalänk

Ser att Ubiquiti UniFi Access Point AC 2.4GHz/5G (UAP-AC) har en sekundär ethernetport. Misstänker den är 1GB och med den skulle jag kunna mata vidare till en switch för att ansluta somliga trådbunda enheter (RPI, blueray etc)?
Skulle jag få upp en sådan AP i närheten av ytan där trådlös är svagt tror jag att jag skulle komma i hamn med nätet. Matar vidare en CAT6 för de trådbundna enheterna. Nu blir det ju en hel del kabel ändå...