Permalänk
Medlem

FSDATA verkar just nu ha domäner för 45:- per år

Kanske kan vara något både byta från loopia samt få årskostnaden?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Exkl moms. sedan har de något som heter årsavgift på 90kr vad det nu är efterkommande år.
Bara 5 epostkonston i bas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Exkl moms. sedan har de något som heter årsavgift på 90kr vad det nu är efterkommande år.
Bara 5 epostkonston i bas.

Det är för att behålla domänen, det vill säga du betalar för att få bruka domänen varje år.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toe_cutter:

Azure har ingen DNS-tjänst i sig.
Efter 30s google så tilldelar Azure dig en IPv4-adress och en domän (för din tjänst) i form av http://<nått>.cloudapp.net.
Sen är det upp till dig att lägga upp A- och/eller CNAME-records för dom.

Vad jag förstår utav CloudFlare så kan de agera likt en proxy för ens siter för att avlasta/trimma/skydda. Även det verkar ingå i gratis-versionen. De cachar ens site och publicerar den i sitt CDN, där de även tar hand om D/DoS-saker och adderar olika Headers i HTTP-anropet (tex geolocation-info). Så var försiktig med vad du vill göra med din site

Dess DNS stödjer inte särskilt många typer av records, men de vanligaste iaf. I sin gratis-variant verkar de inte stödja 301/302-HTTP-koder, så att skicka URL http://<din>.se/hejhopp/ till http://<någons>.net/hellojump/ kommer inte att fungera, det får du isf ställa in på din server (.htaccess-filer kan göra detta, och även i IIS med en extra modul). Dock pröjsar du så får du så kallade Page Rules där du kan göra redirects.

Själv lutar jag åt att använda HurricaneElectrics DNS-tjänst (https://dns.he.net/), det är förvisso en ren DNS-tjänst och inget med 301/302-koder och har en rätt enkel DDNS-tjänst med autentiseringskoder för varje subdomän istället för en för alla (går nog att ha en för alla, inte provat). Men man får fler sorters DNS-records och de känns rätt robusta med egna pipor in i Netnods IX i iaf Stockholm, och förhoppningsvis peer:ar dom med de flesta stora bolag En till grej är att de levererar min IPv6-tunnel så det känns lite naturligt

Vill man ha mail-forwarding lutar jag mig åt http://www.mailgun.com/, som förvisso är rätt avancerad med en sjuhelvetisk API och möjligheten att använda REGEXP i sina forwardings (documentation). De är gratis upp till 10000 mail varje månad och man verkar kunna addera så många forwardings man vill.

Det som blir kvar är då att ordna 301-/302-redirects, dom kan man iofs ordna själv på sin webserver, om man givetvis litar på att den har en hyfsad uptime. Ska du köpa en VPS så kan jag inte rekomendera Azure, dom verkar ligga efter i Moln-tjänster och man får rätt lite för sina (mina iaf) pengar. Jag har kvar min IRC-maskin (ubuntu) på CityCloud och pröjsar ~160kr/månad, kan lätt addera Unbound DNS-server med tillhörande manuell lirande av zon-filer och även addera Apache för att lira 301/302-redirects om så.

Men ja, kul soppa Loopia lämnar en i. 99kr är dock rätt lite av vad jag har sett erbjudas ute på Internet och för att samla allt på ett ställe.

Följde du upp några av dessa alternativ, och har du i så fall några erfarenheter att förmedla? Jag spanade på denna tråd när Loopiaförändringen annonserades och minns detta inlägg, och fick nu just en faktura för Loopia DNS-tjänsten, vilket fick mig att spana igen. Jag kommer vara kvar på Loopia denna period, men är inte främmande för att läsa andras erfarenheter från alternativa tjänster.

En lite udda kombination jag tidigare spanat efter vore en enkel liknande DNS-tjänst som även kunde inkludera SMTP-tillgång för domänen (med autentisering över StartTLS eller liknande för att enkelt koppla till befintliga verktyg) för personliga ändamål. Jag driftar generellt egna servertjänster (inklusive mail) på en hyfsat stabil extern uppkoppling i nuläget, men mailservrar, speciellt utgående, är så evinnerligt tråkiga att administrera, samtidigt som just personlig mail är det jag lägger högst tillgänglighetsprioritet på. Loopia kräver dock att man brakar på med hela webbhotellpaketet för att få nyttja deras utgående mailservrar, vilket inte är så intressant.

Mailgun som du nämner verkar visserligen vara intressant för att lösa mailbiten (Mandrill är en alternativ liknande tjänst om man främst är intresserad av utgående mail) och kommer nog undersökas närmre en regnig dag. Det verkar som att den kan hantera både att sätta upp vidarebefordring för inkommande adresser på sin egen domän, samt erbjuda utgående mailtjänst gratis med en gräns som gott och väl överstiger personligt bruk. Tillsammans med Hurricane Electric och egen inkommande mailserver borde det kunna räcka långt för mig, om tillförlitligheten visar sig vara god. Är lite nervös över att ens domäner ska bli hamna i spamfållan genom att använda gratistjänster för SMTP, dock, men det lär man väl upptäcka.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phz:

Följde du upp några av dessa alternativ, och har du i så fall några erfarenheter att förmedla? Jag spanade på denna tråd när Loopiaförändringen annonserades och minns detta inlägg, och fick nu just en faktura för Loopia DNS-tjänsten, vilket fick mig att spana igen. Jag kommer vara kvar på Loopia denna period, men är inte främmande för att läsa andras erfarenheter från alternativa tjänster.

En lite udda kombination jag tidigare spanat efter vore en enkel liknande DNS-tjänst som även kunde inkludera SMTP-tillgång för domänen (med autentisering över StartTLS eller liknande för att enkelt koppla till befintliga verktyg) för personliga ändamål. Jag driftar generellt egna servertjänster (inklusive mail) på en hyfsat stabil extern uppkoppling i nuläget, men mailservrar, speciellt utgående, är så evinnerligt tråkiga att administrera, samtidigt som just personlig mail är det jag lägger högst tillgänglighetsprioritet på. Loopia kräver dock att man brakar på med hela webbhotellpaketet för att få nyttja deras utgående mailservrar, vilket inte är så intressant.

Mailgun som du nämner verkar visserligen vara intressant för att lösa mailbiten (Mandrill är en alternativ liknande tjänst om man främst är intresserad av utgående mail) och kommer nog undersökas närmre en regnig dag. Det verkar som att den kan hantera både att sätta upp vidarebefordring för inkommande adresser på sin egen domän, samt erbjuda utgående mailtjänst gratis med en gräns som gott och väl överstiger personligt bruk. Tillsammans med Hurricane Electric och egen inkommande mailserver borde det kunna räcka långt för mig, om tillförlitligheten visar sig vara god. Är lite nervös över att ens domäner ska bli hamna i spamfållan genom att använda gratistjänster för SMTP, dock, men det lär man väl upptäcka.

Har du kollat på Citynetworks domänpaket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat på Citynetworks domänpaket ?

Kollade nu, och det verkade passande för min del. Deras domänpaket verkar ha större funktionalitet än Loopias (åtminstone vad gäller delar jag bryr mig om), det ingår om man låter Citynetwork hantera domänen, och paketet inkluderar även en mailtjänst som stödjer både ren vidarebefordring till externa servrar samt SMTP via Citynetwork. När denna Loopiaperiod löper ut så kommer jag troligen gå över till Citynetwork, om jag i övrigt sitter i samma situation som nu.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har nu också fått fakturan från Loopia och är i samma sits.

Jag tyckte att City Network såg väldigt lovande ut och registrerade mig där, dock märkte jag att de saknar en funktion som är helt avgörande för mig. Man kan inte registrera ett epostalias som "tar allt" och vidarebefordrar, alltså att *@domän.se ska vidarebefordras till en annan adress.

Någon som kan föreslå en DNS-tjänst där detta är möjligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ragnwald:

Har nu också fått fakturan från Loopia och är i samma sits.

Jag tyckte att City Network såg väldigt lovande ut och registrerade mig där, dock märkte jag att de saknar en funktion som är helt avgörande för mig. Man kan inte registrera ett epostalias som "tar allt" och vidarebefordrar, alltså att *@domän.se ska vidarebefordras till en annan adress.

Någon som kan föreslå en DNS-tjänst där detta är möjligt?

Kanske inte exakt vad du söker, men jag har börjat utvärdera:

http://lowendtalk.com/discussion/42432/mxroute-e-mail-hosting...

hitills har det fungerat bra för mig dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ragnwald:

Har nu också fått fakturan från Loopia och är i samma sits.

Jag tyckte att City Network såg väldigt lovande ut och registrerade mig där, dock märkte jag att de saknar en funktion som är helt avgörande för mig. Man kan inte registrera ett epostalias som "tar allt" och vidarebefordrar, alltså att *@domän.se ska vidarebefordras till en annan adress.

Någon som kan föreslå en DNS-tjänst där detta är möjligt?

Catch all har inte med DNS alls att göra, utan det sköts av mailservern som skickar vidare/lägger i rätt inkorg.
Och catch all är ett otyg som borde vara avstängt hos alla leverantörer, då det är spammares "våta dröm" att en domän har catch all aktivt för att då kommer mailservern bara "svälja" all spam rak av i princip, och det drar mycket prestanda att behöva hantera hundratals gånger mer trafik än normalt.

Så om du vill ha en sådan funktion så använd alias, eller lägg upp epost konton som vidarebefodras till ett gemensamt konto (ex om du nu vill ha separata konton på olika webbsidor, som ex sweclockers@dindomän.se och ex google@dindomän.se osv).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Fick precis mail från City Network att:

Citat:

1:a maj 2015 - Etapp 1

För kunder med domän och e-post gäller följande från och med den 1 maj 2015

Domänpaketet övergår till vårt nya E-postpaket och kostar 29 kr inkl. moms/månad.
* Möjligheten att nedgradera till ett kostnadsfritt domänpaket (utan e-post) införs.
* Nytt pris för toppdomänerna .COM, .NET, .ORG, .NAME, .INFO, .BIZ blir 99 kr inkl. moms/år.

Fungerar visserligen bättre än Loopia för mig, men för det fåtal mail jag får till domänen där känns det svårt att motivera för tillfället.

Permalänk
Medlem

Ska man betala 29kr/mån för varje domän man äger eller är det en betalning för alla?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

Ska man betala 29kr/mån för varje domän man äger eller är det en betalning för alla?

Mest troligast gäller det alla.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det var ingen liten prisökning de gjorde på Citynetwork, det är nog dags att se sig om efter nått annat om de bara höjer priset och inte förbättrar tjänsten på nått sätt.
Det är dags att sluta rekommendera dem när de beter sig så här.

Edit : Jag har kontaktat Citynetwork och frågat om mer detaljer:

Man behöver enbart betala för ett mailpaket, även om man har flera domäner.
Tanken är att det huvudsakligen ska faktureras årsvis.

Supporten, City Network Hosting AB

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick fakturan idag på 348:-. Hade totalt missat deras smygarutskick. Får ju nästan Loopia att framstå som ett vettigt alternativ igen!

Är det ingen som har ett bättre alternativ? Använder min domän framförallt för email-forwarding.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av amag:

Fick fakturan idag på 348:-. Hade totalt missat deras smygarutskick. Får ju nästan Loopia att framstå som ett vettigt alternativ igen!

Är det ingen som har ett bättre alternativ? Använder min domän framförallt för email-forwarding.

One.com skulle kunna vara vettiga för dig? Billiga, stabila och har bra support.

Så får du en "allt i ett" lösning med mail, webbutrymme, bildgalleri, backup osv.

15 kr/mån (+ moms) + domänens kostnad, landar på ca 360 kr/år för en .SE domän, rätt billigt för allt man får.

Eller flytta över till Binero, så betalar du endast domänavgiften (Vidarebefordring av webbsida / mail ingår).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

348kr för epost är väl överkomligt, men jag vet inte heller vart man ska flytta. LoopiaDNS fungerar ju för vidarebefordring, men jag vill nog ha mailhantering kvar. Loopia har ju erbjudande på webhotell för 15kr/mån i ett år men kommande år blir det dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

15 kr/mån (+ moms) + domänens kostnad, landar på ca 360 kr/år för en .SE domän, rätt billigt för allt man får.

Kan man ha obegränsat med domäner för den kostnaden, eller blir det 15kr/mån per domän?

Snabbkollade nu och det verkar vara 96kr/år i tillägg per domän och flyttavgift. Då blir det snabbt väldigt dyrt att flytta mina domäner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Kan man ha obegränsat med domäner för den kostnaden, eller blir det 15kr/mån per domän?

Snabbkollade nu och det verkar vara 96kr/år i tillägg per domän och flyttavgift. Då blir det snabbt väldigt dyrt att flytta mina domäner.

15 kr/mån (+ moms) är för första domänen, flera domäner kostar sedan 10 kr/mån (+ moms)

"Lägg till oebgränsat med tilläggsdomäner för endast 10:- SEK per månad för varje tilläggsdomän + årlig domänavgift."

Så har man många domäner så är det ju ingen hit, då det snabbt skjuter iväg i pris. (Men ändå billigare än ex Loopia eller Binero) såklart beroende på antal domäner.

Vill man bara kunna skicka vidare inkommande epost så är väl Binero bättre då det ingår som standard utan kostnad, vill man ha komplett paket så är det väl One.com om man har färre domäner, annars är väl Loopia och Binero och övriga rätt lika i pris.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

Får ta och kolla upp Binero

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av amag:

Fick fakturan idag på 348:-. Hade totalt missat deras smygarutskick. Får ju nästan Loopia att framstå som ett vettigt alternativ igen!

Är det ingen som har ett bättre alternativ? Använder min domän framförallt för email-forwarding.

Fick också en faktura idag fast jag redan flyttat min mail från dem. Har en VPS som hanterar mina hemsidor så den kan få agera mailserver ett tag. Dock måste man visst även manuellt nedgradera sitt konto. Men jag hittar inte funktionen för det när jag försöker följa deras guide. Får väl maila dem och höra...

Permalänk
Medlem

Fick också en faktura på 348:- Hade också totalt missat att de skulle uppgradera en till detta "paket". Verkar som jag flyttar tillbaka till Loopia. 99:- är trots billigare än 348:-. Gräset var inte grönare på andra sidan. Undrar hur många som återvänder till Loopia. Jag hade inga problem där så nu får man börja flyttlasset igen, suck.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

One.com skulle kunna vara vettiga för dig? Billiga, stabila och har bra support.

Så får du en "allt i ett" lösning med mail, webbutrymme, bildgalleri, backup osv.

15 kr/mån (+ moms) + domänens kostnad, landar på ca 360 kr/år för en .SE domän, rätt billigt för allt man får.

Eller flytta över till Binero, så betalar du endast domänavgiften (Vidarebefordring av webbsida / mail ingår).

Hur länge kommer Binero att ha denna gratis tjänst? Vågar nog inte hoppa på det tåget igen......

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ploppsan:

Hur länge kommer Binero att ha denna gratis tjänst? Vågar nog inte hoppa på det tåget igen......

Binero har inte nån motsvarande mailtjänst gratis så vitt jag ser, det kräver deras webbhotellpaket för att få samma funktioner och den är betydligt dyrare, det kostar ju 79 kr/månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt Loopias LoopiaDNS för 99:- året. Sen får det vara slutflyttat.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man får reda på auktoriseringskoden på City Network?

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Nån som vet hur man får reda på auktoriseringskoden på City Network?

Verkar vara i Domänhanteraren. Om du klickar Redigera får du upp en flik som heter Auktorisering där man verkar kunna generera en kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Verkar vara i Domänhanteraren. Om du klickar Redigera får du upp en flik som heter Auktorisering där man verkar kunna generera en kod.

Ah, tacki tack

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om kombon citynetwork (eller valfri annan, loopia, binero etc) som registrar, cloudflare som dns-hanterare och mailgun för mail. Förvånansvärt enkelt att sätta upp. Uppfyller alla mina behov av att ha dns-hantering med stöd för dynamisk dns, mailhantering för att skicka vidare inkomna mail till valfria adresser, samt att allt är gratis

1. Skaffa konton på alla ställena.
2. Ändra namnservrar hos citynetwork till de som cloudflare säger i sin startup-guide.
3. Gör alla dns iställningar du vill hos cloudflare och logga aldrig mer in på citynetwork.
4. Lägg till de 5 inställningarna mailgun säger i sin startup-guide (2 TXT, 2, MX och 1 CNAME)
5. Lägg till alla vidarebefodringar du vill hos mailgun och använd deras underbara api

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Binero har inte nån motsvarande mailtjänst gratis så vitt jag ser, det kräver deras webbhotellpaket för att få samma funktioner och den är betydligt dyrare, det kostar ju 79 kr/månad.

Kanske dags för att kolla över synen?

"Domänkonto
Gratis DNS tjänst

Enkel DNS-hantering
Obegr. antal domäner
Anycast DNS
Parkering av domäner
Vidarebefordring av e-post
Vidarebefordring av www
E-postsupport"

Står klart och tydligt att den är gratis, och att www/mail vidarebefordring ingår.

Sen vet man ju inte om Binero får för sig att börja ta betalt längre fram, men det är ju en helt annan sak.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PowerNet:

Kanske dags för att kolla över synen?

"Domänkonto
Gratis DNS tjänst

Enkel DNS-hantering
Obegr. antal domäner
Anycast DNS
Parkering av domäner
Vidarebefordring av e-post
Vidarebefordring av www
E-postsupport"

Står klart och tydligt att den är gratis, och att www/mail vidarebefordring ingår.

Sen vet man ju inte om Binero får för sig att börja ta betalt längre fram, men det är ju en helt annan sak.

Men Citynetwork erbjuder mailserver och inte bara vidarebefordring så det är väl inte riktigt jämförbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.