vem vill ha kräm i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Håller med, och "var" eller "vart" är också ett stort problem.

Lika med "vart" och "varit".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Pulver, krut, drag, kräm, ös, sving, klös, sprutt i bang bang, umfh, riv, eld..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

folk tycks inte lära sig svenska i skolan längre!

Det var inte ett ämne när jag gick i skolan
(norsk och nynorsk å andra sidan... )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Än konstigare är alla dessa "språkpoliser" överallt som påpekar minsta lilla fel. Trots att de själva inte behärskar svenska språket till 100%.

Men fast "språkpoliser" inte har 100% rätt. Så vågar dom säga till och påpeka felen. Felen som oftast är så stora att det gör ont i en själv.
Och när dom påpekar felen, så oftast får det bra respons och folk tänker på det i fortsättningen.

Så har det varit för mig här på forat iallafall.
När jag var ny här, så skrev JAG VÄLDIGT OFTA SÅ HÄR t e x. Vem orkar med en skrikande person
Eller så hade jag minst nio !!!!!!!!! efter varje mening som jag tyckte var så väldigt viktig
Eller så kunde jag skriva en hel uppsats utan mellanslag/styckeindelning punkt eller kommatecken

Det är inte fel att vara en språkpolis, en språkpolis vill bara hjälpa.
Och fast en språkpolis inte har 100% rätt, så blir han direkt tillrättavisad. Och då är det en vinst för bägge parter, då alla lärt sig nått

Så om du tänker efter, så är det inte konstigt alls.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Var bra länge sedan jag gick i skolan och hade svenska. Hade själv väldigt svårt att motivera mig.. Tyckte det var skittråkigt med substantiv, verb och allt vad det heter. Slutade med att jag fick en etta i betyg.

Men faktum är att de stavningar och meningsuppbyggnader jag sett på olika forum, brev, tidningsartiklar etc. de senaste åren, gör mig mörkrädd. Folk kommer ju inte bli förstådda i framtiden..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men fast "språkpoliser" inte har 100% rätt. Så vågar dom säga till och påpeka felen. Felen som oftast är så stora att det gör ont i en själv.
Och när dom påpekar felen, så oftast får det bra respons och folk tänker på det i fortsättningen.

Så har det varit för mig här på forat iallafall.
När jag var ny här, så skrev JAG VÄLDIGT OFTA SÅ HÄR t e x. Vem orkar med en skrikande person
Eller så hade jag minst nio !!!!!!!!! efter varje mening som jag tyckte var så väldigt viktig
Eller så kunde jag skriva en hel uppsats utan mellanslag/styckeindelning punkt eller kommatecken

Det är inte fel att vara en språkpolis, en språkpolis vill bara hjälpa.
Och fast en språkpolis inte har 100% rätt, så blir han direkt tillrättavisad. Och då är det en vinst för bägge parter, då alla lärt sig nått

Så om du tänker efter, så är det inte konstigt alls.

Spårkpoliser är ju typ det versta på internät. Tilför sellan nogot i diskustioner och värre blirr det ner dom endast kan påpekka andras stavfäl som motargument fast dom förrstår vad persånen menar, och dom värkar tro att alla ska ha korräkt gramatik på alla språk.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WhiteOnyx:

Det jag tycker är mest konstigt är att folk inte vet när ett ord ska stavas med "e" eller "ä" och värre har det blivit de senaste åren.
ex. det "ända" jag gjorde var.......
Och detta med "de, dem, dom" måste vara otroligt svårt....
och detta med: jag gjorde "de", "de" gjorde ont
folk tycks inte lära sig svenska i skolan längre!

Skrivet av f@boy:

Håller med, och "var" eller "vart" är också ett stort problem.

Skrivet av nackskägg:

Tragiskt men sant. En av orsakerna till föraktet för 90-talister och yngre.

Ärligt talat så tycker jag inte att "vart" kontra "var" eller "de" kontra "dem" låter så fel oberoende av mening jämfört med att säga "ett elefant" eller "en stycke".
Jag har lärt mig på senare år var man ska använda vad men jag måste alltid tänka efter och jag vet inte varför, det faller helt enkelt inte in naturligt.

Å andra sidan har ju vi 90-talister mycket bättre kunskaper i engelska än tidigare generationer och jag skulle nog klassa det högre än att veta exakt när man ska använda de/dem eller var/vart

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja referera ordet kräm(a) till "mycket" eller "mer(a)".

Den är det bra kräm (mycket) i .
Den var det bra kräm (kraft/tryck) i.
Det är bara att kräma på (gasa på, ge mer gas) !

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Spårkpoliser är ju typ det versta på internät. Tilför sellan nogot i diskustioner och värre blirr det ner dom endast kan påpekka andras stavfäl som motargument fast dom förrstår vad persånen menar, och dom värkar tro att alla ska ha korräkt gramatik på alla språk.

Jag förstår vart du vill komma med din stavning
Men det verkar som du missar hela poängen här.

Det blir ju lite "jag ser vad du skriver, och jag förstår vad du skriver, men jag ska ändå djävlas lite" av det du skriver.

Kan du inte förstå meningen med att andra stör sig, eller för den delen, försöker hjälpa andra att skriva rätt?

Klart att man förstår vad personen menar, även om den gör fel.
Men är det fel att tillrättavisa den och försöka hjälpa den person som inte kan skriva rätt?
Det hjälper ju den som inte kan skriva rätt!

Tänk hur det skulle se ut i alla forum, tidningar, böcker, textningar på Tv/film etc etc om vi alla skulle ta det som du menar Det skulle ju inte se klokt ut. Tänk dig Emil o Jonas skriva en nyhet som du menar

Ta mig inte fel nu, men språkpoliser gör sitt för att allt ska bli rätt. Så är det bara.
Sen att man inte kan ta att bli tillrättavisad av en språkpolis i början, det har jag väldigt stor förståelse för. Jag blev med arg i början! Men jag lärde mig att skriva rätt. (eller rättare sagt. lite rättare )

Och det är jag tacksam över.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Å andra sidan har ju vi 90-talister mycket bättre kunskaper i engelska än tidigare generationer

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Källa på det?

Sluta nu, kan de inte få vara bra på något..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Å andra sidan har ju vi 90-talister mycket bättre kunskaper i engelska än tidigare generationer och jag skulle nog klassa det högre än att veta exakt när man ska använda de/dem eller var/vart

Hitta på saker är 90-talisterna bra på iaf
Finns inget belägg för det heller direkt, även dom på 80-talet växte upp med engelska runt sig, hell när jag började lära mig om datorer när jag fick min första var allt på engelska, alla böcker, alla program osv.

Dom flesta i min årskull 84 har väldigt bra engelska kunskaper.

Permalänk
Medlem

Jag har en halvrolig historia om just detta. en kille vi kan kalla honom charlie, är en extremt morgontrött snickare. i vanlig ordning gav han sig iväg till veckans bygge. på den här tiden körde man med kasettband, så vi snackar 80-tal.

hursom så står charlie och snickrar med full volym på bergssprängaren varpå chefen kommer in, sänker volymen och säger " fan charlie det var bra med kräm i bandaren" charlie tittar på chefen med sina trötta ögon eftersom klockan inte ens var 7. - Är du dum i huvet, tror du jag har kräm i bandaren!?

Gör sig inte så bra i text, men den är jävligt rolig när "charlie" berättar den.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 |i7 12700K | Kingston Fury 32GB DDR4 3600MHz
Gigabyte RTX 3080ti gaming oc |EK-AIO 360 | Seasonic Focus plus 750W |
Samsung 970 EVO m.2 1TB | Samsung SSD EVO 860 1TB | Fractal Design R6 | Logitech G15 Keyboard | Sennheiser PC 350|

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Varför använder en språkpolis hak-klammrar och inte kommatecken och punkt?

Skrivet av skog1s:

Tänk hur det skulle se ut i alla forum, tidningar, böcker, textningar på Tv/film etc etc om vi alla skulle ta det som du menar Det skulle ju inte se klokt ut. Tänk dig Emil o Jonas skriva en nyhet som du menar

"O" är inget ord, OCH är det däremot.

Är det inte dags att komma tillbaka till ämnet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nackskägg:

Källa på det?

Kom igen... behövs det verkligen i det här fallet?

Skrivet av JimmieSan:

Hitta på saker är 90-talisterna bra på iaf
Finns inget belägg för det heller direkt, även dom på 80-talet växte upp med engelska runt sig, hell när jag började lära mig om datorer när jag fick min första var allt på engelska, alla böcker, alla program osv.

Dom flesta i min årskull 84 har väldigt bra engelska kunskaper.

Jag har aldrig sagt att ni 80-talister inte också är bra på engelska men det sker ett ganska stort hopp i kunskap mellan 70 och 80-talister enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Varför använder en språkpolis hak-klammrar och inte kommatecken och punkt?

"O" är inget ord, OCH är det däremot.

Är det inte dags att komma tillbaka till ämnet?

Har jag ens skrivit att jag är en språkpolis

Däremot skrev du just nu som en äkta språkpolis själv.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

O kan användas för ordet och om det skrivs med ett liggande streck, det fick jag i alla fall lära mig för typ 20 år sedan.

Apropå juice och bilar bör det nog sättas i mening så som juiced up eller crancked up vilket borde betyda något i stil med trimmad

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylvapersson:

God kväll!
Jag håller på med ett examensarbete om konstiga ord och uttryck och har snubblat över uttrycket "kräm i datorn"

Jag undrar om någon har en aning om vad uttrycket kommer ifrån, finns det något uttryck på engelska som låter liknande?

Personligen är nog första kopplingen, sammanhanget jag hörde det i, elektricitet, ström. Men jag har liksom flera andra nämnde hört det om annat också. I sammanhanget, om dator, blir det väl närmast "kraft", "styrka", beräkningsprestanda etc.

(Intressant hur förhållandevis moderna uttryck kan bli mer eller mindre obegripliga för yngre, men det beror förstås på att de används flitigt under en period, av en förhållandevis begränsad grupp, jämfört med övriga ord. Blir som att fråga farmor vad "keff" betyder.)

Skrivet av WhiteOnyx:

Det jag tycker är mest konstigt är att folk inte vet när ett ord ska stavas med "e" eller "ä" och värre har det blivit de senaste åren.
ex. det "ända" jag gjorde var.......
Och detta med "de, dem, dom" måste vara otroligt svårt....
och detta med: jag gjorde "de", "de" gjorde ont
folk tycks inte lära sig svenska i skolan längre!

Fortsatt något utanför ämnet: även "sett" och "sätt".
Det faktum att även journalister har svårt med språket, numera, gör det än sorgligare. De första åren på Internet gav en helt ny bild av hur folk skriver. När jag började arbeta hade vi sekreterare som skrev dokumenten, och de hade ofta en utmärkt språkkänsla, men jag kan inte minnas att kollegor, ingenjörer etc. skrev så illa som man ser numera. (Häromåret hörde vi hur ett universitet hade anordnat extrakurser för att lära ut hur man tar till sig, och skriver, akademiska texter.)

Däremot talar en del yngre i radio så övertydligt att man "hör" enskilda bokstäver. Sedan finns sådant som mer handlar om stil, nivå på språket, inslag av eller påverkan från dialekt. I vårdad svenska följer obestämd form efter "detta" etc. men vi ser väldigt ofta "detta landet", "denna bilen", d.v.s. bestämd form.

Vill någon säga "har du defaultat inställningarna" så får de väl göra det; det ser inget vidare ut, men kraven är inte höga i ett forum, tycker jag. Då är det mer irriterande om man konsekvent blandar ihop ända och enda, sett och sätt etc.

Skrivet av Uzanar:

Å andra sidan har ju vi 90-talister mycket bättre kunskaper i engelska än tidigare generationer och jag skulle nog klassa det högre än att veta exakt när man ska använda de/dem eller var/vart

Jaha, två språk halvbra med andra ord.
(Ibland griper man efter halmstrån; som den person vid ett tekniskt universitet, i radioprogrammet om studenternas förkunskaper som jag nämnde, som tog upp det faktum att kunskaperna i matematik hade sjunkit under en tjugoårsperiod, å andra sidan hade de nya studenterna andra kunskaper, t.ex. hur man redigerar videofilmer ...)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Kom igen... behövs det verkligen i det här fallet?

Kom igen...ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crille90:

Första Varningen till att du ska ignorera allt den här personen har att säga.

(Inväntar smart person som kletar Hudkräm på sin laptop)

Haha och här sitter jag och skriver på min macbook med nysmörjda händer (tatueringar, måste fukta fanskapen).

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag förstår vart du vill komma med din stavning
Men det verkar som du missar hela poängen här.

Det blir ju lite "jag ser vad du skriver, och jag förstår vad du skriver, men jag ska ändå djävlas lite" av det du skriver.

Kan du inte förstå meningen med att andra stör sig, eller för den delen, försöker hjälpa andra att skriva rätt?

Klart att man förstår vad personen menar, även om den gör fel.
Men är det fel att tillrättavisa den och försöka hjälpa den person som inte kan skriva rätt?
Det hjälper ju den som inte kan skriva rätt!

Tänk hur det skulle se ut i alla forum, tidningar, böcker, textningar på Tv/film etc etc om vi alla skulle ta det som du menar Det skulle ju inte se klokt ut. Tänk dig Emil o Jonas skriva en nyhet som du menar

Ta mig inte fel nu, men språkpoliser gör sitt för att allt ska bli rätt. Så är det bara.
Sen att man inte kan ta att bli tillrättavisad av en språkpolis i början, det har jag väldigt stor förståelse för. Jag blev med arg i början! Men jag lärde mig att skriva rätt. (eller rättare sagt. lite rättare )

Och det är jag tacksam över.

Stor skillnad på böcker/tidningar osv och ett random forum på internet imo.
Och i 9/10 fall så försöker inte språkpoliser hjälpa till utan snarare visa hur "duktiga" de är när de påpekar stavfel som ingen annan än andra språkpoliser bryr sig om.
Men om vi ändå ska ha språkpoliser varför inte anställa lite folk som går runt på stan och tillrättavisar alla som inte talar korrekt, hade ju säkert blivit väldigt uppskattat.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Spårkpoliser är ju typ det versta på internät. Tilför sellan nogot i diskustioner och värre blirr det ner dom endast kan påpekka andras stavfäl som motargument fast dom förrstår vad persånen menar, och dom värkar tro att alla ska ha korräkt gramatik på alla språk.

Gillar hur du medvetet försöker skriva illa men har så fin interpunktion att det ändå blir en angenäm och lättsmält liten paragraf. Du behöver då ingen språkpolis.

Personligen anser jag att det minsann finns tillfällen då det är okej att påpeka fel. Men då ska personen ifråga verkligen gjort sig svårläslig.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide air 540 || i5 4670k @4.2 || Asus B-85 plus || Msi 970 4gb || 8 GB RAM 1600 MHz || Evga Supernova G2 750w ||
Tangentbord & Mus || Steelseries g6v2 || Razer Abyssus ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

"Mera pulver" är en annan variant.
Exakt vart uttrycke kommer från vågar jag mig inte på att slå fast, men gissingsvis från motorsport/raggar kulturen.

Mera pulver (pulvermos) som raggarna sa vid korvkiosken. .

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.