Samsung släpper ny firmware för 840 Evo SSD

Permalänk

Är det någon som har upplevt att fixen inte fungerat? Jag har nya Magician + nya firmware men prestandan är lika illa som alltid (min värden på 0.1 MB/s och median under 200 MB/s).. Har även kört DiskFresh samt Samsung egna återställning utan att det blivit bättre.

Kollar ag Health med HD Tune så har jag Attention status på CRC Error count med ca 122000 errors, och i Magician så går det inte att aktivera "RAPID" pågrund av "system internal errors".

Någon som upplevt detta med sin 840EVO?

Mvh

Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmumrikens:

Är det någon som har upplevt att fixen inte fungerat? Jag har nya Magician + nya firmware men prestandan är lika illa som alltid (min värden på 0.1 MB/s och median under 200 MB/s).. Har även kört DiskFresh samt Samsung egna återställning utan att det blivit bättre.

Kollar ag Health med HD Tune så har jag Attention status på CRC Error count med ca 122000 errors, och i Magician så går det inte att aktivera "RAPID" pågrund av "system internal errors".

Någon som upplevt detta med sin 840EVO?

Mvh

Max

Ja en till verkar ha problem #15372986

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu kom det upp att EXT0DB6Q finns för mig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nya FW kom idag, verkar ha gjort jobbet galant.

Före firmware:

Efter firmware:

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Nya FW kom idag, verkar ha gjort jobbet galant.

Före firmware:
http://i.imgur.com/4xBCefW.png

Efter firmware:
http://i.imgur.com/HIwLQ5J.png

Skrivet av Json_81:

Nu kom det upp att EXT0DB6Q finns för mig.

Begriper inte? Kommer det bara upp? Hur gjorde ni? :/

Såhär ser det ut för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Begriper inte? Kommer det bara upp? Hur gjorde ni? :/

Såhär ser det ut för mig

http://www.bilddump.se/bilder/20150425144402-85.226.160.101.P...

Tryck på ladda om symbolen i nere hörnet några gånger.. Jag tror dom släpper mjukvaran i perioder ( runda "pilen" innan "help )

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Tryck på ladda om symbolen i nere hörnet några gånger.. Jag tror dom släpper mjukvaran i perioder ( runda "pilen" innan "help )

Japp gjort det ...ska testa senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Begriper inte? Kommer det bara upp? Hur gjorde ni? :/

Såhär ser det ut för mig

http://www.bilddump.se/bilder/20150425144402-85.226.160.101.P...

Den försvann igen när jag väl tryckte på install...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Är allt som det ska? Skulle uppskatta lite input!

Före: http://i.imgur.com/Ft2uckm.jpg
Efter: http://i.imgur.com/YKno7Ry.jpg
HD Tune (Efter): http://i.imgur.com/wM1XsZi.png
HD Tune Health: http://i.imgur.com/OBrKXCL.png

Permalänk

EXT0CB6W installerade jag förra året när förra fixen kom så det är inte den nya, jag har screens från förra året på detta.

Jag installerad 4.6 igår och hittade ingen ny FW, och disken presterar lika dåligt efter några omstarter och tester.

Så idag blev jag väldigt glad när det plötsligt stod "There is a new FW", tryckte på uppdatera och då meddelar Magician att "Cant find the firmware location" eller nåt sånt.

Raaage... Nä men jag kan vänta, men ni som fått den, vad HETER den nya FW? Har ni EXT0CB6W så har ni inte den nya.

"Samsung Releases SSD 840 EVO Firmware Update - Solves Slow Reads Issue
by Hilbert Hagedoorn on: 10/15/2014 09:38 AM | Source | 66 comment(s)

For those of you with a Samsung SSD 840 EVO SSD. Two weeks ago an issue occured that over time that the performance of the SSD crippled. Samsung now has a fixed the issue and released a new firmware as a solve.

Version EXT0CB6Q can be downloaded and and installed using Samsung SSD Magician software for Windows. It works on systems running on SATA AHCI host interfaces."

Källa: http://www.guru3d.com/news-story/samsung-releases-ssd-840-evo...

15:e Oktober 2014... alltså kom EXT0CB6Q för 7 månader sen och jag har sedan dess inte uppdaterat någon FW.

Aah hittade namnet i PCPer Youtube-länk i beskrivningen. Den NYA firmwaren heter EXT0DB6Q

Visa signatur

Alea Jacta Est

Permalänk

Fuck me för att jag köpte en Samsung 840 Series då.

Permalänk
Medlem

Jag fick inte heller nya firmwaren först. Kan vara så att det krävdes en omstart först eller att man var tvungen att vänta en stund, sen ploppade den upp iaf.
Kan också vara så att det inte går att köra performance optimazation innan man har den nya fw, eller att man måste sätta den till advanced under os opt. Hoppas följande bilder kan vara till någon hjälp.

Efter optmiering och nya fw:

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmumrikens:

Är det någon som har upplevt att fixen inte fungerat? Jag har nya Magician + nya firmware men prestandan är lika illa som alltid (min värden på 0.1 MB/s och median under 200 MB/s).. Har även kört DiskFresh samt Samsung egna återställning utan att det blivit bättre.

Kollar ag Health med HD Tune så har jag Attention status på CRC Error count med ca 122000 errors, och i Magician så går det inte att aktivera "RAPID" pågrund av "system internal errors".

Någon som upplevt detta med sin 840EVO?

Mvh

Max

CRC errors brukar väl normalt bero på glappande kabel eller liknande och inte disken i sig...pröva att byta kabel och/eller port på moderkortet? Disken i sig bör ha blivit återställd av både firmware och diskfresh.

Permalänk
Avstängd

För mig kom heller inte nya firmwaren förrän dagen efter jag la in magican 4.6.
Men det blev perfekt,stabilt resultat.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmumrikens:

Är det någon som har upplevt att fixen inte fungerat? Jag har nya Magician + nya firmware men prestandan är lika illa som alltid (min värden på 0.1 MB/s och median under 200 MB/s).. Har även kört DiskFresh samt Samsung egna återställning utan att det blivit bättre.

Kollar ag Health med HD Tune så har jag Attention status på CRC Error count med ca 122000 errors, och i Magician så går det inte att aktivera "RAPID" pågrund av "system internal errors".

Någon som upplevt detta med sin 840EVO?

Mvh

Max

Skrivet av Broken-arrow:

Ja en till verkar ha problem #15372986

Skulle gissa på att diskarna är slut, men det kan också vara falsklarm, om SMART värdena blivit fel.
Det är ju inte alla som har 1000 P/E, vissa kan ha 1500, vissa kan ha nån NAND som har 500... de spekuleras ju när de tillverkas.
I båda fallen bör dock garantin kunna byta ut diskarna mot nya om de varnar dock, speciellt om ens problem finns kvar efter att man fått nya "D" FWn.

Permalänk
Medlem

Efter firmware update och advance performance optimization verkar det prestera bra för mig. (840 Evo 1TB med Intel 4790k)

Är det något mer man bör göra i Magician? Tex är det värt att Set Over Provisioning? Står en varning i orangetext om att:
"Note: Using a RAW partition may damage your data. OP can be set or cleared only for the last accessible partition."

Googla lite och det verkar som att jag måste krångla med diskmanagement och minska diskvolymen med 10%.

Bleh... måste säga att jag blir ganska trött på allt det här. Jag är långt ifrån en expert men har ändå pillat med datorer ett bra tag nu och tycker att allt det här var onödigt otydligt. Hur fan är det tänkt en vanlig medelsvensson ska kunna lösa det här?! Troligtvis sista gången jag köper en Samsung disk och kommer nog undvika deras produkter så mycket jag kan i framtiden, då det dessutom verkar vara ett ganska rövigt och korrupt företag överlag.

Permalänk
Medlem

alltså det är ABSOLUT INGET fel på Samsungs produkter, ni valde att köpa en produkt med TLC, var glada att Samsung ändå löst det, nästa gång så kan ni lägga till en slant extra o köpa något som man vet är "bra".

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

alltså det är ABSOLUT INGET fel på Samsungs produkter, ni valde att köpa en produkt med TLC, var glada att Samsung ändå löst det, nästa gång så kan ni lägga till en slant extra o köpa något som man vet är "bra".

Om det var abosolut inget fel med deras produkter så hade väl den här lösningen aldrig behövts?

Sen hur ska man veta om något är "bra" eller inte om företagen inte marknadsför sina produkter ärligt?
Jag såg då ingen varning likt: "This product will perform like crap without our future firmware and special tools".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Om det var abosolut inget fel med deras produkter så hade väl den här lösningen aldrig behövts?

Sen hur ska man veta om något är "bra" eller inte om företagen inte marknadsför sina produkter ärligt?
Jag såg då ingen varning likt: "This product will perform like crap without our future firmware and special tools".

nu syftade jag mest på de som säger att de aldrig ska köpa något mer från Samsung, överdrivet imo..

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

alltså det är ABSOLUT INGET fel på Samsungs produkter, ni valde att köpa en produkt med TLC, var glada att Samsung ändå löst det, nästa gång så kan ni lägga till en slant extra o köpa något som man vet är "bra".

Det är inte TLC som är felet, utan en bugg i Firmware.
TLC funkar galant och klarar helt okej många omskrivningar för priset.

Allt du behöver veta:
http://www.anandtech.com/show/8617/samsung-releases-firmware-update-to-fix-the-ssd-840-evo-read-performance-bug

BTW: Kunskap ger färre dumma kommentarer

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Kan också vara så att det inte går att köra performance optimazation innan man har den nya fw, eller att man måste sätta den till advanced under os opt.

Nämnde ovan att den nya Advanzed Performance Optimization inte visar sig i 4.6 förrän man har EXT0DB6Q.

Det sagt, man behöver inte med nödvändighet köra en sådan optimering. Som jag nämnde noterade jag en klar förbättring i HD Tach en stund efter omstart; och dagen efter var det i stort sett en rak linje.

Jag vet inte om de test, Performance Benchmark, som finns i Magician visade så mycket av den försämring & förbättring som många har erfarit, före och efter senaste firmware-uppdateringen; att skriva ny data och sedan läsa denna visar inte på de problem som fanns med äldre data.

Skrivet av Sapiens:

Är det något mer man bör göra i Magician? Tex är det värt att Set Over Provisioning? Står en varning i orangetext om att:
"Note: Using a RAW partition may damage your data. OP can be set or cleared only for the last accessible partition."

Googla lite och det verkar som att jag måste krångla med diskmanagement och minska diskvolymen med 10%.

Bleh... måste säga att jag blir ganska trött på allt det här. Jag är långt ifrån en expert men har ändå pillat med datorer ett bra tag nu och tycker att allt det här var onödigt otydligt.

Vad gäller OP, Over Provisioning, så beror det väl på hur det ser ut på disken om det är svårt eller ej; på en enkel systemdisk som är lite fylld kan man snabbt och enkelt skapa ett icke-allokerat område med en knapptryckning i Magician.

Skrivet av Sapiens:

Om det var abosolut inget fel med deras produkter så hade väl den här lösningen aldrig behövts?

Sen hur ska man veta om något är "bra" eller inte om företagen inte marknadsför sina produkter ärligt?
Jag såg då ingen varning likt: "This product will perform like crap without our future firmware and special tools".

Ny teknik kan ibland ställa till det, men enligt en del (som är väldigt sugna på det senaste och t.ex. klagar när en ny processor "enbart" presterar 10-15 % bättre än fjolårets) så får det inte ske, allt ska vara perfekt från start. Antar att det är samma slag som skriker och hånar i diverse forum när något test i ett industriprojekt står på näsan, som t.ex. utveckling av stridsflygplan. Kommentarerna har naturligtvis många gånger sin grund i okunskap och ringa livserfarenhet, men kaxigheten är det ingen brist på.
I forumet hos overclock.net kunde man se en del närmast kräva huvuden på ett fat, trots att de själva knappt verkar kunna knyta skosnörena, och det inte har handlat om förlust av data, och i alla avseenden så bör man ha en strategi för att hantera det.

Många tillverkare har varit drabbade av något, t.ex. Intel.
http://www.theregister.co.uk/2011/07/28/intel_ssd320_bug_fix/

Hur många vet att Nobelpriset i fysik 2007 tilldelades två forskare för upptäckten av en fysikalisk effekt som senare användes i hårddiskar?
http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/2007...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det är inte TLC som är felet, utan en bugg i Firmware.
TLC funkar galant och klarar helt okej många omskrivningar för priset.

Allt du behöver veta:
http://www.anandtech.com/show/8617/samsung-releases-firmware-update-to-fix-the-ssd-840-evo-read-performance-bug

BTW: Kunskap ger färre dumma kommentarer

återigen, jag syftade mest på de som överdrev med att aldrig köpa något från Samsung, jag har själv en EVO 500GB som jag är nöjd med men eftersom många nämnt att MLC är stabilare osv så föreslog jag att man kanske skulle gått på det istället för TLC.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det är inte TLC som är felet, utan en bugg i Firmware.
TLC funkar galant och klarar helt okej många omskrivningar för priset.

Allt du behöver veta:
http://www.anandtech.com/show/8617/samsung-releases-firmware-update-to-fix-the-ssd-840-evo-read-performance-bug

BTW: Kunskap ger färre dumma kommentarer

Ja kunskap är bra om man har rätt. För det första, Anandtech har varit skit kassa på att följa detta, allt dom skriver går att spåra tillbaks till pcperspective och Malventano (Allyn Malventano), författaren av Pcperspecitves 840 EVO artiklar och han som haft kontakt med Samsung och det är hans artiklar Anandtech baserat sina på då det var han som skrev om voltage drift vilket Anandtech använde PCper som källa i sin första artikel 2 dagar senare. Efter det använde dom sig själva eller Samsung som källa (pekar på sina tidigare artiklar som använder Pcper som källa) men som sagt går man via deras källor bakåt hamnar man hoss Pcper.
Anandtech är copycats, dom vill inte ens skriva egna artiklar enligt deras redaktör i deras forum när folk bad dom det då det var för lite "nyhetsvärde" i det och för få "drabbade". Går säkert att leta upp i deras 840 EVO tråd också igen om man vill men så stog det.

Sedan har Malventano som håller till på overclock.net forum också själv skrivit att han mer eller mindre tror att firmwaren inte var felet i sig. I efterhand framstår detm er som Samsung grovt överskattade tåligheten 21-19nm TLC nand har.
Desutom har andra produkter, ISB stickor, SD kort, I phone 6 med TLC lidit av prestanda problem så faktum är att TLC 2D nand visat sig allt annat än pålitligt.

Helt enkelt dålig ide med TLC på 2D nand speciellt på 21nm eller mindre. Vi ser ju tydligt skillnaden mellan 21nm TLC nand i 840 och 19nm TLC i 840 EVO då båda lider av problemet madens 840 ta 40 veckor ca så tar EVO 8 veckor på sig att degradera villket enkelt förklaras av att elektroner läcker snabbare på 19nm för cellerna är mindre dessutom har man färre av dom för att representera varje binär kombination vilket betyder att felet blir större på 19nm NAND när en elektron rymmer jämfört med 21nm.

Samsung har kompenserat för voltage drift, smartare ECC algoritmer för att spara CPU cyklar i kontrollen för att får upp hastigheten men i slutändan så är toleransen på TLC hälften av MLC och cellerna läcker med all sannolikhet för mycket och ojämnt att nån riktig fix aldrig kommer finnas då problemet i slutändan är TLC 2D nand.
Samsungs fix är acceptabel men vi lär nig inte se fler 2D nand TLC enheter under 20nm då det är alldeles för opålitligt.

Men att säga att det är fel i firmwaren baserat på en Anandtech artikel och kalla det fakta är naivt. Anandtechs artikel är inte sanningen om 840 EVO då artikeln beskriver hur NAND beter sig för ALLA SSD enheter, det beskriver också hur man kompenserar för det och framföralt talar dom om att man TROR att det är felet på 840 EVO och att man kan fixa det på traditionellt vis.
Hade det varit så enekelt hade det inte tagit Samsung från Augusti 2014 till April 2015 att hitta en patch för problemet.

Artikeln är direkt baserad på Pcperspectives artiklar och skaparen av dom, Malventano han trodde inte ens på sin egna artikel om voltage drift som en enkel lösning i firmwaren efter första fixen fallerade om man läser på overclock.net forumet.

Folk är nog rätt eniga om att Samsung pressade 2D nand för lågt med TLC och totalt missbedömde hur mycket spänningen skulle driva med tiden, mycket snabbare och mer oförutsägbart än dom kunnat tro.

Som sagt en Artikel på Anandtech med teorier är just det, teorier baserat på hur NAND brukar fungera och hur man brukar lösa problem med NAND så deras artikel är inte fakta som säger vad som var fel på 840 EVO. Deras artikel är en hypotes om vad som var fel, vad som skulle kunna göras åt det.

Sanningen är mycket mer komplex och enbart Samsung har hela bilden egentligen.

Men en sak är många överens om, 2D TLC NAND på 21 och 19nm var en kass jävla ide.

Permalänk
Avstängd

En annan fråga men inom ssdisk ämnet.
Var fan tog Corsair vägen på ssd marknaden???
Inte för att jag saknar dom bara undrar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Kunde ladda hem firmwaren imorse. Förmodligen som många säger så vill samsung släppa den lite långsamt..
Helt plötsligt dök det upp.

Min disk blev bättre men inte bra efter updaten. Fortfarande några dips ner till 200mb/s
Även om jag ser en klar förbättring. Ska visa bild på HDtune bench

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Ny teknik kan ibland ställa till det, men enligt en del (som är väldigt sugna på det senaste och t.ex. klagar när en ny processor "enbart" presterar 10-15 % bättre än fjolårets) så får det inte ske, allt ska vara perfekt från start. Antar att det är samma slag som skriker och hånar i diverse forum när något test i ett industriprojekt står på näsan, som t.ex. utveckling av stridsflygplan. Kommentarerna har naturligtvis många gånger sin grund i okunskap och ringa livserfarenhet, men kaxigheten är det ingen brist på.
I forumet hos overclock.net kunde man se en del närmast kräva huvuden på ett fat, trots att de själva knappt verkar kunna knyta skosnörena, och det inte har handlat om förlust av data, och i alla avseenden så bör man ha en strategi för att hantera det.

Många tillverkare har varit drabbade av något, t.ex. Intel.
http://www.theregister.co.uk/2011/07/28/intel_ssd320_bug_fix/

Hur många vet att Nobelpriset i fysik 2007 tilldelades två forskare för upptäckten av en fysikalisk effekt som senare användes i hårddiskar?
http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/2007...

Problem med ny teknik är fortfarande ingen ursäkt till att man säljer en annan produkt än man lovat, eller strunta i att tydligt framföra kritisk information till konsumenten.

För det är ju sällan det är STEM människorna eller tekniken i sig som är problemet i sådana här sitiationer, snarare hur informationen sprids till konsumenten och hur produkten marknadsförs.

Jag kan sen ha ett visst överseende i vissa fall, speciellt från mindre företag och liknande, men när vi snackar giganter som Samsung och när det är så här illa, så tycker jag man definitivt kan begära mer. Och visst att det kan överdrivas ibland, men det kan ju bli minst lika larvigt på andra sidan, där folk börjar försvara multimiljard företag, som om de inte kan göra något fel eller behöver ta sitt ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Problem med ny teknik är fortfarande ingen ursäkt till att man säljer en annan produkt än man lovat, eller strunta i att tydligt framföra kritisk information till konsumenten.

För det är ju sällan det är STEM människorna eller tekniken i sig som är problemet i sådana här sitiationer, snarare hur informationen sprids till konsumenten och hur produkten marknadsförs.

Jag kan sen ha ett visst överseende i vissa fall, speciellt från mindre företag och liknande, men när vi snackar giganter som Samsung och när det är så här illa, så tycker jag man definitivt kan begära mer. Och visst att det kan överdrivas ibland, men det kan ju bli minst lika larvigt på andra sidan, där folk börjar försvara multimiljard företag, som om de inte kan göra något fel eller behöver ta sitt ansvar.

Också kul hur folk som länkar till intel som dålig på att ta ansvar för SSD enheter är en av dom som ofta gjort rätt för sig utan påtryckningar.
Dom fixade 8Mb buggen i 320 serien på några veckor, dom gick själva ut och sa att SandForce 2 hade trasig 256bit kryptering och alla som vill göra återköper är välkomna att göra så.
Intel ersatte alla 6 seriens chip inklusive alla omkostnader för att fabricera nya moderkort hos partnertillverkarna, kostade väl intel ett par Miljarder kronor vill jag minnas men som sagt det var inga problem då Intel insåg att felet var deras och att igen annan skulle lida ekonomiskt av det, slutkund moderkortstillverkare eller återförsäljare.
Intel gjorde ändå rekordvinst det året.

Folk som säger att andra gjort samma sak som Samsung är så lågt ute på isen att det inte ens är rimligt. Från Augusti 2014 till April 2015 har Samsung vetat om och fått in exemplar av 840 EVO dessutom har dom vetat om 840 också nästan lika länge ändå nekar dom att felet finns. Finns folk på redaktionen på Swec som sitter på påverkade OEM modeller, antar att dessa får skylla sig själva som köpte en Laptop som råkade innehålla Samsungs TLC skräp?
Samsung tjänar så mycket pengar att dom hade kunnat återkalla 840 och 840 EVO och ändå kunnat återhämta sig.

Nej Samsung är nästan unika i hur ĺåg tid en fix tagit och hur nedlåtande dom varit mot sina kunder och rent ut sagt ljuger om 840 och OEM varianterna.

Sandforce 2 härvan som tog nåt år att reda ut är nog det närmsta jämförbara där vissa tillverkare tog sitt ansvar och andra inte.

Samsung är med råge en av dom sämsta på att hantera systematiska fel bland SSD tillverkarna i dagsläget och bör undvikas då maximal vinst ligger i fokus och kunden kommer absolut sist. Det finns INGA rimliga motiv till att köpa ett sådant företags produkter.

Det faktum att dom vägrar ersätta 840 EVO för ÅF som tar in dom på garanti har gjort att ÅF vägrat ersätta 840 EVO. Med andra ord Samsungs dåliga kundservice avspeglar sig bland återförsäljarna och är det något vi vill ha? Vad ska vi då med reklamationsrätt till, garanti till? Hör ofta hur Samsung blir lovordade för sin 10 års garanti på SSD enheter i PRO serien.
Ja den är nog lika mycket värd som Dass papper. Man kan få 10 års garanti på SSD enheter från andra tillverkare med som säkert fungerar också.

Nej man ska fan fundera en och två gånger vad för typ av kundservice man vill ha i framtiden innan man köper produkter från företag som Samsung som har så stort inflytande.

Permalänk
Medlem

För de som inte kör WIndows, fungerar det där programmet tillsammans med ESXI?

Permalänk

Första och sista gången jag köper en TLC disk... jag tror den stora majoriteten tänker lika dant..
Detta Kommera medföra att TLC kommer gå i graven..dessvärre kommer det också leda till den snabba utveckling och pris per GB inte kommer utvecklas i snabba samma takt som tidigare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Också kul hur folk som länkar till intel som dålig på att ta ansvar för SSD enheter är en av dom som ofta gjort rätt för sig utan påtryckningar.
Dom fixade 8Mb buggen i 320 serien på några veckor, dom gick själva ut och sa att SandForce 2 hade trasig 256bit kryptering och alla som vill göra återköper är välkomna att göra så.
Intel ersatte alla 6 seriens chip inklusive alla omkostnader för att fabricera nya moderkort hos partnertillverkarna, kostade väl intel ett par Miljarder kronor vill jag minnas men som sagt det var inga problem då Intel insåg att felet var deras och att igen annan skulle lida ekonomiskt av det, slutkund moderkortstillverkare eller återförsäljare.
Intel gjorde ändå rekordvinst det året.

Folk som säger att andra gjort samma sak som Samsung är så lågt ute på isen att det inte ens är rimligt. Från Augusti 2014 till April 2015 har Samsung vetat om och fått in exemplar av 840 EVO dessutom har dom vetat om 840 också nästan lika länge ändå nekar dom att felet finns. Finns folk på redaktionen på Swec som sitter på påverkade OEM modeller, antar att dessa får skylla sig själva som köpte en Laptop som råkade innehålla Samsungs TLC skräp?
Samsung tjänar så mycket pengar att dom hade kunnat återkalla 840 och 840 EVO och ändå kunnat återhämta sig.

Nej Samsung är nästan unika i hur ĺåg tid en fix tagit och hur nedlåtande dom varit mot sina kunder och rent ut sagt ljuger om 840 och OEM varianterna.

Sandforce 2 härvan som tog nåt år att reda ut är nog det närmsta jämförbara där vissa tillverkare tog sitt ansvar och andra inte.

Samsung är med råge en av dom sämsta på att hantera systematiska fel bland SSD tillverkarna i dagsläget och bör undvikas då maximal vinst ligger i fokus och kunden kommer absolut sist. Det finns INGA rimliga motiv till att köpa ett sådant företags produkter.

Det faktum att dom vägrar ersätta 840 EVO för ÅF som tar in dom på garanti har gjort att ÅF vägrat ersätta 840 EVO. Med andra ord Samsungs dåliga kundservice avspeglar sig bland återförsäljarna och är det något vi vill ha? Vad ska vi då med reklamationsrätt till, garanti till? Hör ofta hur Samsung blir lovordade för sin 10 års garanti på SSD enheter i PRO serien.
Ja den är nog lika mycket värd som Dass papper. Man kan få 10 års garanti på SSD enheter från andra tillverkare med som säkert fungerar också.

Nej man ska fan fundera en och två gånger vad för typ av kundservice man vill ha i framtiden innan man köper produkter från företag som Samsung som har så stort inflytande.

Samsung har ju visat sin ståndpunkt för jobbiga garantiåtaganden. Jag tror att dom fick dividera fram det billigaste och enklaste för dom att fixa felet. Är är ett par saker dom gjorde och inte gjort i detta unika fallet.

1. Återkalla inte enheterna
2. Dementera problemet i början, för att undvika onödiga kostnader på folk som gör RMA
3. Dom släppte en fix, som löste en del av problmet och nu ytterligare en för att fixa volten

Men tog ju rätt lång tid att få ut en fix, så antagligen var TLC problmet rätt svårt att ha göra med. Sen la dom garanterat ingen större budget för att få ordning på 840 evo heller. Men om det tar 6 månader ca för felet ska komma gissar jag på dom redan var klara med fix två i november/december och hade den nya fixen under uppsikt i par månader och såg om den gav rätt effekt. Sen med denna begränsade nerladdningen var säkert två orsaker dels serverbelastning (är inte lätt att bygga ut en server, utan att veta hur stor belastning det kommer bli, se på spel där dom beta testar servers för att se om den klarar trycket) och kolla så det inte spred någon allvarlig bugg som 850 pro.

Jag misstänker 840 inte får en fix, dels för den har färre reservceller (gissar jag på) och blir onödig kostnad för en så gammal disk lösa felet. Är helt enkelt EOL.

Skrivet av jan-banan:

För de som inte kör WIndows, fungerar det där programmet tillsammans med ESXI?

Nej, om du kör någon linux antar jag? men FW fungerar oavsett os (men behöver ju flasha den först så klart)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar