Samsung släpper ny firmware för 840 Evo SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Jag har Samsung 840 EVO Series Basic 250GB använd mer än ett år och har aldrig fått något prestandaproblem.
Det är många som klagar, jag tror det är inte all som är drabbade.

Jasså, kör en test med HDTune och visa screenshot här sen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Detta är med nya SM, Dok finns ingen ny mjukvara ännu!

Just nu ger min 30GB SSD now jag köpte för 199kr till servern bättre prestanda vilket bara är tragiskt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Men jag begriper inte. Hur uppdaterar man firmware??? Finns ingen "ADVANCE" tab under Performance Optimization
Sen står det att jag har senaste firmware

hjälp?!?

Permalänk
Medlem

ska testa nya magician sen så får man se om det blir nå bättre, haft min disk i 6 månader nu. kommer denna uppdateringen slita på disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Men jag begriper inte. Hur uppdaterar man firmware??? Finns ingen "ADVANCE" tab under Performance Optimization
Sen står det att jag har senaste firmware

hjälp?!?

Misstänker att den inte skickas ut till alla Magician, att dom valt att begränsa det precis som på siten. För jag får heller ingen ny firmware, EXT42B6Q har jag och det står att det är den senaste (har mSATA-versionen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

För dom som vill veta vad nya Firmwaren och Magician gör så rekommenderar jag Pcperspectives podcast som förklarar just detta väldigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=cyYdHXYjV6c#

Han lovordar ju fixen i princip

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av merdique:

Misstänker att den inte skickas ut till alla Magician, att dom valt att begränsa det precis som på siten. För jag får heller ingen ny firmware, EXT42B6Q har jag och det står att det är den senaste (har mSATA-versionen).

Ok så man får vänta? Funderar på att kassera denna disk då jag köpt en Crucial mx100
Står ju att man har senaste oavsett..hade 4.5 versionen och det stog att det var senaste, lol

Jag har firmware EXT0CB6Q

Permalänk
Inaktiv

Ingen ny firmware i Magician 4.6 för mig i alla fall, står fortfarande att jag använder den senaste. Bara att invänta 4.7 antar jag.

Permalänk
Avstängd

Många säger att man ska gå in under "PERFORMANCE OPTIMIZATION" och ngn flik som heter "ADVANCE".
Jag har ingen flik som heter ADVANCE. Varför ska det vara såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Han lovordar ju fixen i princip

Jag är iget fan av samsung. Gjort mig av med alla mina 840 derivat. Oavset så beskriver har fixen bra och hur han upplevde den. Sedan om det fungerar för alla är en sak. Men oavset hans förklaring kan i alla fall reda ut vad firmwaren gör och vad magician gör sedan kan man som jag hata samsung för det. Ska man tro pcper så är fixen bra men tyvärr för sent och också enbart till 840 EVO inte alla som har 840 eller OEM varianterna eller än värre om nu 845DC EVO är drabbad vilket det finns misstankar om.

Men poängen var att förstå vad firmwaren gör då det verkar gå runt olika bud om detta.

Permalänk
Avstängd

Såhär ser det ut för min disk

Permalänk
Medlem

Så många frågor och så många märkliga svar. Den nya firmware som släppts, EXT0DB6Q för 840 EVO är inte "inbyggd" i Magician 4.6, om så vore fallet kunde man uppdatera firmware på en SSD omedelbart efter installationen av senaste Magician (när man väl har lyckats lägga vantarna på version 4.6).

(Artikeln är också onödigt luddig när den talar om att i "... Samsung Magician 4.6 används en ny algoritm som med jämna mellanrum skriver om data i bakgrunden ...".)

Vad jag har noterat, resp. läst:

  • Det handlar förstås om en ny firmware. Den laddas hem och installeras, f.n., med hjälp av Magician 4.6. Det innebär givetvis att ingen programvara med nödvändighet måste vara permanent installerad, om man nu av någon anledning inte skulle önska det, vilket naturligtvis inte är samma sak som att det körs hela tiden.

  • Som nämndes har PcPerspective testat och visat på goda resultat direkt efter uppdatering, d.v.s. utan särskild optimering.

  • Har själv uppgraderat firmware på en disk som förvisso endast varit i bruk i 2-3 månader, på EXT0BB6Q, men ändå hade klara svackor, och kunde notera klart bättre resultat i HD Tach utan optimering 15-20 min efter omstart (även en något snabbare start av datorn, då den disken agerar systemdisk).

  • För fullständig optimering, då det kan ta tid, eller om disken varit strömlös, eller om ägaren är rastlös, kan man som Yoshman säger köra Advanced Performance Optimization. Den fliken syns endast om man har lyckats uppgradera till EXT0DB6Q. Har själv inte kört denna ännu.

  • Det kan ta tid att få ladda ned Magician 4.6, tydligen. Noterade meddelandet som nämns i artikeln i går morse, samtidigt som jag laddade ned PDF-filer, men ca 20 minuter senare gick det att ladda ned Magician 4.6 från Samsungs sida. Däremot verkar det kunna ta avsevärd tid innan man blir erbjuden den senaste firmware-uppdateringen (och skulle man stänga Magician efter att ha fått en notering om detta kan det dröja en bra stund igen).

Läs gärna den artikel hos PcPerspective som Yoshman tipsade om. Och se gärna till att ha en färsk backup, men det är del av instruktionerna och man får väl utgå från att folk åtminstone läser dessa.

Sedan kan man ha diverse åsikter om hur saker har hanterats. Att ny teknik ibland stöter på problem är inget konstigt, men de som högröstat i en del forum beskriver det som en katastrof i paritet med universums upphörande framstår som mindre mogna. Det handlar inte om förlust av data. Däremot är det märkligt att Samsung inte anser sig klara av, eller vill, låta alla uppdatera omedelbart. Därtill en del rapporter om liknande på 840.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pa1983:

För dom som vill veta vad nya Firmwaren och Magician gör så rekommenderar jag Pcperspectives podcast som förklarar just detta väldigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=cyYdHXYjV6c#

Finns en sak som han nog inte riktigt beskriver korrekt, det är hur många P/E-cykler det kostar att köra "Advanced Performance Optimization". Det är beroende av hur pass mycket man har på disken, något han nämner som en parameter över hur lång tid denna operation tar.

Är disken nära 100% full kommer det gå åt en P/E-cykel för alla celler, men är den 50% full kommer det i genomsnitt kosta en halv P/E-cykel. Man kortar alltså livslängden med 0.1% * fyllnadsgrad varje gång "Advanced Performance Optimization" körs.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fan, testade min 840 disk nu.. Har ju ingen evo så kan ju knappast hoppas på en fix men mina siffror ser inte bra ut..

min 34 MB/s, max 426 MB/s, average 377MB/s

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Ingen ny firmware i Magician 4.6 för mig i alla fall, står fortfarande att jag använder den senaste. Bara att invänta 4.7 antar jag.

suck..
LÄS!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Fan, testade min 840 disk nu.. Har ju ingen evo så kan ju knappast hoppas på en fix men mina siffror ser inte bra ut..

min 34 MB/s, max 426 MB/s, average 377MB/s

Du kan använda DiskFresh en eller två gånger per år med Read Only Mode urbockat, läs med i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1351767-disk-fresh...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Har inte hunnitt kollat deras hemsida. Men finns det nån lösning till linux. Min dator börjar bli riktigt seg och känns som det här kan vara nå

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Ja det finns en img för en skiva/usb som man bootar på.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du har RAPID Mode aktiverat och då testas endast skriv och läs prestanda till och från RAM minnet så du måste stänga av RAPID mode för att testa SSDn.

Tack, tänkte väl att det var något konstigt. Fortfarande konstigt visserligen, siffrorna ser ju inte så roliga ut på skrivhastighet.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Som de flesta andra skriver var det inte så mycket nytt i Magician... Men min disk ligger stadigt och maxar min kontroller på 320MB/s, så jag vet inte om jag ska klaga ändå.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Som de flesta andra skriver var det inte så mycket nytt i Magician... Men min disk ligger stadigt och maxar min kontroller på 320MB/s, så jag vet inte om jag ska klaga ändå.

det ska väl inte vara nåt nytt i "Magician" heller? eller?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Skrivet av Bas Rutten:

det ska väl inte vara nåt nytt i "Magician" heller? eller?

Nej, men firmwareuppdateringen skulle bli tillgänglig.
Den blev dock tillgänglig för mig när jag startat om datorn ett par gånger. Kör den nya advanced optimization nu.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag startade om magician några gånger tills firmwareuppdateringen dök upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Laddade ned Magician 4.6 genom Techspot och har efter att jag installerat det startat om datorn 15+ gånger och det står fortfarande "This is the latest firmware." på den gamla firmwaren (EXT0CB6Q). Någon som vet hur jag kan få den nya firmwaren?

Permalänk

Tror jag väntar i några veckor tills "the guinea pigs" rapporterar om hur det blev; bra, dåligt eller anus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Laddade ned Magician 4.6 genom Techspot och har efter att jag installerat det startat om datorn 15+ gånger och det står fortfarande "This is the latest firmware." på den gamla firmwaren (EXT0CB6Q). Någon som vet hur jag kan få den nya firmwaren?

ha tålamod.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Avstängd

Kör Diskfresh. Så rättar det till problemet för en tid iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bas Rutten:

suck..
LÄS!

Precis, LÄS! Det stod att en ny firmware fanns tillgänglig om man lyckades ladda ner magician 4.6 vilket jag gjorde men inte ens där kan man hitta den. När meddelandet om att en ny firmware fanns så misslyckades uppdateraren med felmeddelandet om att den nödvändiga filen ej kunde hittas. Om du hade läst artikeln så hade du sett att inget av detta nämnts därav mitt inlägg.

Permalänk

Kört den nya firmwaren och nu ligger det stadigt på 400mb/s read på hela disken !! och ställt in magician på performance, får hoppas detta håller i sig nu.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Sjukt irriterande, när jag kört uppdateringen (EXT0DB6Q) och datorn startats om så fastnar jag på en sida som visar att alla steg av uppgraderingen är klara, en mätare som står på 100% men knappen som visar "complete" är fadad grå och går inte att trycka på, så jag kan inte komma tillbaka till själva programmet heller.

Är det någon annan som fått detta, har stått så i 10 minuter nu, googlat runt lite men inte hittat något om det? Det finns en restartknapp, när jag trycker på den kör den om allt på under 1 sec och så fastnar den igen.

Kan ju testa att installera om Magician men är rädd att datorn fortfarande jobbar med något men jag tycker inte att det borde vara några problem.

Det är en varningstext med ett utropstecken framför som säger att man måste ha 10% fri diskyta, jag hade 70gb av 500gb när jag körde den, nu har jag tagit bort lite annat och har 160gb fritt.