Första gången jag bygger speldator, tips och råd!

Permalänk

Första gången jag bygger speldator, tips och råd!

Hej allihopa!

Är otroligt less att spela vid min laptop nu och ska äntligen sätta spik i plankan och bygga min egna stationära dator.
Syftet är att jag ska kunna spela de flesta spel på de högsta / näst högsta inställningarna och de ska flyta på bra.
Jag har kommit fram till den här "builden" genom att bli inspirerad på det här forumet och diverse andra ställen.

Vad tycker ni om det här? Vill inte gå över budgeten på 12.000:-, men några hundra hit och dit är helt okej.
Är inte så säker på chassi, känner mig som en ensam rödluva mitt i skogen när de kommer till chassin.

Ge mig gärna era åsikter och tips! ( Kommer också vara första gången jag monterar en dator, några tips på vad jag bör tänka på? )

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7913123/2015-04-21

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är inte så svårt.
Du börjar med att montera CPU och kylaren på den. Det finns bruksanvisning.
Sen skruvar du fast moderkortet i lådan.
Sedan följer du instruktioner i manualen till moderkortet.
Det är en hel bunt kablar som ska kopplas på olika platser på moderkortet.
Du monterar hårddiskar.
Slutligen monterar du nätaggregatet och drar kablar till moderkortet och hårddiskar.
SATA kabel från hårddisken till moderkortet.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av asundstrom:

Hej allihopa!

Är otroligt less att spela vid min laptop nu och ska äntligen sätta spik i plankan och bygga min egna stationära dator.
Syftet är att jag ska kunna spela de flesta spel på de högsta / näst högsta inställningarna och de ska flyta på bra.
Jag har kommit fram till den här "builden" genom att bli inspirerad på det här forumet och diverse andra ställen.

Vad tycker ni om det här? Vill inte gå över budgeten på 12.000:-, men några hundra hit och dit är helt okej.
Är inte så säker på chassi, känner mig som en ensam rödluva mitt i skogen när de kommer till chassin.

Ge mig gärna era åsikter och tips! ( Kommer också vara första gången jag monterar en dator, några tips på vad jag bör tänka på? )

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7913123/2015-04-21

Tack på förhand!

Det märks du kollat in här.
Det är nästan perfekt ditt paket.
Du kan klara dig med 120GB SSD. Beror på hur många spel du installerar på disken.
De flesta tar 240GB. Men då blir det ganska dyrt.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Haha, jo jag har kollat in de flesta trådarna här!
Men jag har också ett Corsair CX500M 500W nätagg hemma som inte används, skulle jag kunna använda det tro?
Då skulle jag kunna ta bort det, samt byta SSD till ett 240gb.

Och vet du något om Chassit? Är det bra? Får allt plats?

Permalänk
Medlem

Ett utmärkt nätaggregat du har.
Visst ska du använda det. 500 Watt räcker och blir över
http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och...

Citat:

Sammanfattningsvis är Corsair CX500M en utmärkt nätdel i prisklassen
och bör ses som ett klart alternativ till framtida budgetbyggen.

Känner inte till chassit. Men det är ganska populärt och ljuddämpat.
Att det är stort gör det lätt att jobba i.

Jag har en 240GB SSD Samsung.
Efter mer än 2 år så har jag använt 90GB. Men jag har inte installerat några spel.
Jag är ingen spelare - jag är surfare

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Då tar jag bort det från min "varukorg" och använder det!
Ja, jag vill ha ett relativt stort chassi så förutsättningarna är goda för mig när jag ska bygga!
Ska man ha några special verktyg? Några special mejslar eller så?

Jo, jag tänker nog inte heller använda SSD'n till bara spel, mestadels till windows och något enstaka spel, så jag håller mig nog kanske till 120GB så drar jag ner mitt pris ännu mer.

Permalänk
Medlem

En vanlig storlek mejsel, en kryssmejsel.
Något annat verktyg behöver du inte.
Det följer med en hel del olika skruvar i en plastpåse med chassit.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Okej okej, men då tror jag att jag slänger iväg en beställning på det här!
Måste tacka för all din input!

Permalänk
Medlem

Lycka till.
Posta gärna en post när du monterat och kört datorn lite.
Kul att höra hur det gick.
Sedan kan du alltid fråga om det är nåt du kör fast på i monteringen.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Tack!

Det ska jag absolut göra, kommer säkert köra fast i något moment, tur att ni kunniga finns till hands då!

Permalänk
Medlem

jag skulle ju personligen fläska på med en 500 gb ssd så räcker den länge.. jag har en 240 gb använder 210 med typ 5 spel så jag hade ju hellre tagit en 500 gb

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Lycka till.
Posta gärna en post när du monterat och kört datorn lite.
Kul att höra hur det gick.
Sedan kan du alltid fråga om det är nåt du kör fast på i monteringen.

Monterad och klar, fungerar som en dröm! Kör GTA V på ultra och alla andra spel på ultra, fungerar utmärkt!
Samt så håller sig alla komponenter under 60c efter flera timmar spelandes, så jag är nöjd!

Permalänk
Medlem

Bravo!

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4