Grand Theft Auto V (PC) Tråden

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Köper du de på skiva så antar jag att du slipper ha utrymme för installationsfilerna.
Jag sitter just nu och väntar på att mina skivor ska trilla in, balkongdörren öppen för att höra postbilen komma, håller på och frysa ihjäl här för fan... Worth It! xD

Haha! Brukar göra detsamma, fast öppna fönstret! xD

Visa signatur

Intel core i7 2700k 4.6ghz | Corsair H100 | Msi Z77 gd45 | Gainward gtx 660ti | 12gb ddr3 vengeance | 4.5tb lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Klart du måste spara!
Var du ju tvungen och göra i PS/XBOX också.
Dock kanske det kommer nån mod som har autosave, vem vet! (Går ju quick save på mobilen)

My mistake. Jag hade inte kört klart hela uppdraget. Man måste ju ta bilen och köra hem också och efter det gick det att spara.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjobbo:

Spelar nu!

Ok, 24 minuter om man startade spelet precis när det släpptes loss. Jag startade mitt klockan 06:00 och tog 2-3 minuter innan spelet var spelklart. Gjorde inledningen och hade inte ofta under 60 FPS med de högsta inställningarna jag kunde hitta men ingen överdådig grafik men inte usel heller.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Vad kan man förvänta sig för framerates med ett GTX970 i 1080p? Allt på High..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Vi har nästan samma setup, hur funkar spelet för dig? Nyfiken innan jag köper spelet

Fungerar bra. Dock inte allt maxat i 1080p. Men det ser bra ut och flyter på rätt bra. Lägst fps då man kör bil då det kan gå ner till 50-60 fps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Ang. in-game bonusen så gäller den (mig vetligt) endast i Online och inte i Single Player.

Men i Single Player så gör du 3 uppdrag och köper aktier innan samt dina heists och sen är du miljardär så du behöver inga pengar i Story mode...tro mig!

Online däremot är en annan femma, har dock inte kört heists online ännu men antar att det boostar pengaflödet rejält där också-.

Permalänk
Medlem

Behövde man göra någonting för att få bonuspengarna i spelet? Köpte det genom Steam igår, men jag är osäker på om jag har fått pengarna eller inte. Enligt Transaction Log'en in-game så har det inte förts över några pengar. Får dock ett meddelande varje gång jag startar upp spelet om att jag måste lösa in penga-koden när jag väl får upp en ruta om att göra det, men detta dyker aldrig upp!

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Några snabba:

1) Varför i hela h-vete skulle man kunna "redeema" en vanlig kopia i Steam? Steam är en tjänst från Valve, dom har ingenting med rockstar att göra. Deras affärsmodell går ju ut på att erbjuda en mjukvara i kombination med servrar för att t ex kunna ladda ner, patcha spelen och ha achievements. Detta kostar ju pengar att drifta och utveckla, och därav skälet att spelet är dyrare på Steam, Valve vill ju finansiera och tjäna pengar på tjänsten dom tillhandahåller. (Till skillnad från t ex Battle.net och Origin där det är publishern/utvecklaren som även tillhandahåller tjänsten).

2) Day 1 patch. Eftersom preloaden inte legat installerad, utan krypterad, och den antagligen packades för ett bra tag sen, så är det ju inte så konstigt att det kom en day 1 patch. Alla fixar dom jobbat på sedan preloaden packades behöver ju patchas. Varför grina över det? Alternativet hade ju varit att släppa det färdigpatchat vid release, men då hade ni ju behövt slanga ner alla 60 gig... Vilket hade slutat i en ännu större misär

3) "Optimering". Har så jäkla svårt för det ordet. Folk utbrister att det funkar bra på X settings på Y hårdvara. Jaha? Det kanske är för att det är dom designbesluten som har tagits?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Optimering

Det man skulle kunna säga, är att om man har en PC med exakt samma hårdvara som en PS4, så kan man kalla den ena versionen "dåligt optimerad" om den t ex inte håller samma framerate eller grafik som den andra.
Men! Det är ju två helt olika system. PC:n kör windows och ps4:an kör ju ett egenutvecklat OS!

Så frågan jag ställer mig, hur kan ni bara "anta" att det ska gå att köra exakt samma sak på två helt olika maskiner?
Vissa underliggande faktorer kanske gör det _OMÖJLIGT_ att få till exakt samma prestanda på en PS4 och en Windows-maskin med samma hårdvara? Då kan man ju inte komma och skrika att det är "dåligt optimerat".

Är en volvo 240 "dåligt optimerad" för den blir ifrånkörd av en sportbil? Nja.
Däremot kan man ju ifrågasätta om en sportbil är rimligt byggd om den blir ifrånkörd av en gammal sketen 240.
Som sagt, i wikipedialänken:

"Att optimera innebär att finna den bästa, "optimala", lösningen på ett problem utifrån de förutsättningar som ges. "

Utifrån de förutsättnignar som ges. Det viktiga här är ju att det är samma förutsättningar.
Dvs om några andra utvecklare skulle ges tillgång till källkoden för GTA5, och då lyckas få det att flyta mycket bättre på exakt samma hårdvara, fine, då kan man ju komma och skrika att Rockstar har gjort en dålig optimering. Men tills man kan jämföra exakt samma spel, med exakt samma settings, på exakt samma hårdvara så kan man inte komma och snacka om dålig optimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Vad kan man förvänta sig för framerates med ett GTX970 i 1080p? Allt på High..

Ligger mellan 60-80 fps med lite inställningar på very high.
Flyter på riktigt bra !

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

Vet någon hurvida Rockstar har gjort bilfysiken bättre?

Tyckte den var väldigt överkänslig och "cartoon-ig" på Xbox ONE.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

1) Varför i hela h-vete skulle man kunna "redeema" en vanlig kopia i Steam? Steam är en tjänst från Valve, dom har ingenting med rockstar att göra. Deras affärsmodell går ju ut på att erbjuda en mjukvara i kombination med servrar för att t ex kunna ladda ner, patcha spelen och ha achievements. Detta kostar ju pengar att drifta och utveckla, och därav skälet att spelet är dyrare på Steam, Valve vill ju finansiera och tjäna pengar på tjänsten dom tillhandahåller. (Till skillnad från t ex Battle.net och Origin där det är publishern/utvecklaren som även tillhandahåller tjänsten).

2) Day 1 patch. Eftersom preloaden inte legat installerad, utan krypterad, och den antagligen packades för ett bra tag sen, så är det ju inte så konstigt att det kom en day 1 patch. Alla fixar dom jobbat på sedan preloaden packades behöver ju patchas. Varför grina över det? Alternativet hade ju varit att släppa det färdigpatchat vid release, men då hade ni ju behövt slanga ner alla 60 gig... Vilket hade slutat i en ännu större misär

This. Det är nästan fascinerande hur många som inte begriper detta. Kikar man på reddit så är folk helt tagna på sängen.
Och hela Steam-grejen blir jag nästan provocerad av

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Några snabba:

1) Varför i hela h-vete skulle man kunna "redeema" en vanlig kopia i Steam? Steam är en tjänst från Valve, dom har ingenting med rockstar att göra. Deras affärsmodell går ju ut på att erbjuda en mjukvara i kombination med servrar för att t ex kunna ladda ner, patcha spelen och ha achievements. Detta kostar ju pengar att drifta och utveckla, och därav skälet att spelet är dyrare på Steam, Valve vill ju finansiera och tjäna pengar på tjänsten dom tillhandahåller. (Till skillnad från t ex Battle.net och Origin där det är publishern/utvecklaren som även tillhandahåller tjänsten).

2) Day 1 patch. Eftersom preloaden inte legat installerad, utan krypterad, och den antagligen packades för ett bra tag sen, så är det ju inte så konstigt att det kom en day 1 patch. Alla fixar dom jobbat på sedan preloaden packades behöver ju patchas. Varför grina över det? Alternativet hade ju varit att släppa det färdigpatchat vid release, men då hade ni ju behövt slanga ner alla 60 gig... Vilket hade slutat i en ännu större misär

3) "Optimering". Har så jäkla svårt för det ordet. Folk utbrister att det funkar bra på X settings på Y hårdvara. Jaha? Det kanske är för att det är dom designbesluten som har tagits?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Optimering

Det man skulle kunna säga, är att om man har en PC med exakt samma hårdvara som en PS4, så kan man kalla den ena versionen "dåligt optimerad" om den t ex inte håller samma framerate eller grafik som den andra.
Men! Det är ju två helt olika system. PC:n kör windows och ps4:an kör ju ett egenutvecklat OS!

Så frågan jag ställer mig, hur kan ni bara "anta" att det ska gå att köra exakt samma sak på två helt olika maskiner?
Vissa underliggande faktorer kanske gör det _OMÖJLIGT_ att få till exakt samma prestanda på en PS4 och en Windows-maskin med samma hårdvara? Då kan man ju inte komma och skrika att det är "dåligt optimerat".

Är en volvo 240 "dåligt optimerad" för den blir ifrånkörd av en sportbil? Nja.
Däremot kan man ju ifrågasätta om en sportbil är rimligt byggd om den blir ifrånkörd av en gammal sketen 240.
Som sagt, i wikipedialänken:

"Att optimera innebär att finna den bästa, "optimala", lösningen på ett problem utifrån de förutsättningar som ges. "

Utifrån de förutsättnignar som ges. Det viktiga här är ju att det är samma förutsättningar.
Dvs om några andra utvecklare skulle ges tillgång till källkoden för GTA5, och då lyckas få det att flyta mycket bättre på exakt samma hårdvara, fine, då kan man ju komma och skrika att Rockstar har gjort en dålig optimering. Men tills man kan jämföra exakt samma spel, med exakt samma settings, på exakt samma hårdvara så kan man inte komma och snacka om dålig optimering.

På fråga ett svarar jag : Jag har registrerat flera spel jag köpt på elgiganten genom att registrera produkten på Steam, så det är inte alls konstigt att vi frågar det. Tvärtom, det ÄR konstigt att Valve valt att utesluta detta spelet. If är jag inte säker på att detta går längre eftersom det var länge sen jag köpte ett spel och skrev in det på Steam. Hur som helst, det har funkat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Netforce:

Dåligt att PS3 och PS4 ligger i samma system. de kan överföra deras ranker... såg en som hade rank 421. och dödade hela våran grupp ensam för hade bättre armor etc

Rockstar lovade redan när PC-versionen ut annonserades, att alla som köpt spelet tidigare på konsol skulle kunna flytta sina karaktärer till PC.

Så det var la något man var beredd på redan, att folk med all end-game gear skulle finnas från första minuten online

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har spelat nu ett tag och det rullar på riktigt bra :). Dock så kan fps går ner till 40 ibland och har runt cirka 60 fps ute :). Ni som kör i med 1080p och 980 vad kör nu för inställningar för att få bra flyt? :). Har maxat allt utom msaa och stängt av motion blor samt skyggor på soft

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem

Man är ju lite kär i editorn, kortfattat.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Har suttit fast här http://imgur.com/GdcQCT6 sedan launchen i natt.. Är det någon med liknande problem som har lyckats lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razeezor:

Har spelat nu ett tag och det rullar på riktigt bra :). Dock så kan fps går ner till 40 ibland och har runt cirka 60 fps ute :). Ni som kör i med 1080p och 980 vad kör nu för inställningar för att få bra flyt? :). Har maxat allt utom msaa och stängt av motion blor samt skyggor på soft

Kanske dumt att jag svarar som inte hunnit spela ännu men jag skulle testa att sänka draw distance. brukar alltid göra mkt för fps:en i den här typen av spel.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Är det värt att skaffa GTA V för 449:-? Är det bra optimerat? Förbokade inte GTA V just för att jag har hört om hur GTA IV var till PC, var ju inte så bra optimerat vad jag har förstått

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ingen som har fått detta? Har provat tagit bort GTA och Social club men det har inte hjälpt. Provat utan brandväggen på också.

http://postimg.org/image/l6ph64vt7/

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Undrar en sak. Jag har en i5 2500k med ett amd 280. Det konstiga jag undrar över är. Jag ändrade lite inställningar men har nästan allt på högsta och har mellan 60 - 110 fps. "sänkte lite så som ej ha högsta shadows och AA på plus dep field och någon annan som brukar äta mycket cpu." Så har jag gta5 som drar 68% cpu och sen gta5launcher drar 20%. Varför drar launcher 20%, är det så för alla?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Gäller de där även om man inte har spelet genom steam? Eller hur gör man då? Hjälp nån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är det värt att skaffa GTA V för 449:-? Är det bra optimerat? Förbokade inte GTA V just för att jag har hört om hur GTA IV var till PC, var ju inte så bra optimerat vad jag har förstått

Kört SP 15 min innan jobbet Med dator i Sign. Har runt 80-100 fps när jag körde bil o trafiken o detta är i 2560x1440. Sjukt nöjd. 4 timmar tills man är hemma!

Typ allt på högsta fast ingen msaa. Kikade inte så värst noga. Ville bara spela lite

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Är jag inte ute o cyklar så försökte jag lägga till nyckeln via Steam men det blev ett nej nej på det

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på var du har köpt det, har du köpt den från steam får du det i ditt steambibliotek, har du köpt det någon från någon annan butik aktiverar du det genom Social Club. Möjlgit att vissa andra ställen säljer steamkeys också men tror rockstar försöker pusha social club.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet eller vet om GTA V kommer att boota med Intel Pentinum G3258 processorn, alltså 2 kärnor? Tacksam för svar

Visa signatur

Fractal Design Define R6, Asus ROG Z-390-F, Intel Core i9-9900KF, Corsair H100I Platinum, Corsair Vengeance RGB PRO 32GB, Asus ROG Strix RTX 3080, Corsair RM850W, Samsung 2TB 990 Pro + Samsung 1TB 970 EVO PLUS

Permalänk
Medlem

Någon som har ett GTX 770 samt en i5 4690/liknande som kan ge lite input huruvida det fungerar bra eller ej?

Har ovanstående system med en 1680x1050 skärm, förhoppningen är 'High' med 60 FPS

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Beror på var du har köpt det, har du köpt den från steam får du det i ditt steambibliotek, har du köpt det någon från någon annan butik aktiverar du det genom Social Club. Möjlgit att vissa andra ställen säljer steamkeys också men tror rockstar försöker pusha social club.

Joda jag svarade bara på en annans fråga om ifall han kunde lägga till en nyckel från typ GMG till steam men de gick inte. Man måste ju ha social klubb

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Kört SP 15 min innan jobbet Med dator i Sign. Har runt 80-100 fps när jag körde bil o trafiken o detta är i 2560x1440. Sjukt nöjd. 4 timmar tills man är hemma!

Typ allt på högsta fast ingen msaa. Kikade inte så värst noga. Ville bara spela lite

hmmm.. undra hur ett 770 med en i5 4670k 1080p skulle fungera

Skrivet av Rixxz:

Någon som har ett GTX 770 samt en i5 4690/liknande som kan ge lite input huruvida det fungerar bra eller ej?

Har ovanstående system med en 1680x1050 skärm, förhoppningen är 'High' med 60 FPS

Undrar samma sak

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Benno95:

Någon som har erfarenhet eller vet om GTA V kommer att boota med Intel Pentinum G3258 processorn, alltså 2 kärnor? Tacksam för svar

Ska kolla när jag kommer hem annars blir man ju rätt sur

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Inaktiv

Så taggad just nu. Nerladdningshastigheter går upp till 25 mbit för att sen gå ner till 1 och sen upp igen. Men har nu 14 gb kvar och det står att det är 40 min kvar