LG: "Apple lanserar 8K-upplöst Imac i år"

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som stör mig på detta citat från bilden?
"Since 8K resolution is the highest resolution that the human eye is capable of seeing"?
Vadå? Blir bilden svart om den har fler pixlar än så?

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem

kommer nog sitta på 2550*1440 (per skärm) i ett par, tre år till iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxs:

Är det bara jag som stör mig på detta citat från bilden?
"Since 8K resolution is the highest resolution that the human eye is capable of seeing"?
Vadå? Blir bilden svart om den har fler pixlar än så?

Håller med om att det är dumt skrivet då det inte säger någonting. 8k upplösning på en 14"-yta kontra 140"-yta är ju en enorm skillnad. På 14" kan man säkerligen inte se pixlarna medans på 140" kan man säkert se dem. Det som man borde definiera är ju hur många DPI ögat kan urskilja.

I övrigt tror jag inte Apple kommer släppa detta i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

"Apple has also announced that they will release the "iMac 8K" with super-high resolution display later this year."

Var hittar jag det pressmeddelandet?

Det är ju just det som är grejen, dom har inte sagt det. Därav hela grejen att LG har avslöjat insider info som enbart var för deras öron.
Sen om det faktiskt är sant eller ej är fortfarande spekulation om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Well, imac är väl egentligen den enda dator jag kan tänkta mig i dagsläget som detta kan fungera på. Något många inte tänker på är att en imac används inte för gaming, att driva runt 8k i skrivbordsmiljö är avsevärt mycket lättare än ens det simplaste spelet. Kan tänka mig att denna fungerar fint till photoshop, tänk att redigera i 100%.

Detta vore fantastiskt för många fotografer, redan 5k-modellen är mycket attraktiv. Och skärmkvaliteten vid fotobetraktande/redigerande var anledningen att jag 2009 pyntade upp för den då nya 2560x1440 IPS-iMacen. Still going strong med sin 4C8T-Nehalem och HD4850, förresten.

De skulle kunna öka skärmstorleken till 32 tum och fortfarande ligga i närheten av 300 dpi. Så man skulle för liggande bilder ha A2+ format för hela sitt bildarkiv i (högre än) tryckt kvalitet.
Skulle nog helst se en GPU på 14/16nm FinFET och med 8-16GB HBM innan jag högg. Men jag sparar redan till en 5k-lösning med en sådan GPU, så den spargrisen kan väl lika gärna knäckas på 8k-altaret.

Gaming? Skalad, självklart. En nVidia Pascal GPU med HBM, på 16nmFF+, och nedklockad till knappt 100W borde vara lite raskare än en Titan X. Borde funka bra den här konsolgenerationen ut......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxs:

Är det bara jag som stör mig på detta citat från bilden?
"Since 8K resolution is the highest resolution that the human eye is capable of seeing"?
Vadå? Blir bilden svart om den har fler pixlar än så?

Kan tänka mig att det är en lika bra insatt person som skrev denna artikel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

7680x4320 på en 27" skärm ger 326 ppi vilket är lägre än de 400 ppi man får med en 5.5" skärm i 1920x1080. Så egentligen har datorskärmar bara börjat komma ikapp telefonerna, vilket iofs är trevligt.

Jag tror att det är ganska få som sitter lika nära datorskärmen som mobilen och då är ju frågan om datorskärmar behöver komma ikapp. Med det sagt så tycker jag det är trevligt att utvecklingen går framåt.

Permalänk

Tacka gud att Apple driver på för högre upplösningar, annars hade industrin stannat där den är. Ni som klagar på prestandan är ju bara muppar, för att grafikkort ska utvecklas behövs också behov för det. 8k på 27" är perfekt, längtar tills den dagen.

Permalänk
Medlem

Sla bli intressant o se om de lyckas pumpa denna i 60hz eller om det blir 30 som de första 4k displayerna led av.
Men e fickorna djupa, förståndet litet och man vill vara värst är nog en 1st gen 8k display aaaaaaawesome...

Permalänk
Medlem

Möjligtvis att det är en ny Thunderbolt Display med 8K det rör sig om (hur det nu skulle fungera i praktiken), men att de skulle lansera en iMac 8K så nära inpå 5K känns inte speciellt sannolikt.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Gissar på amd r9 390x för att driva runt den skärmen.. Om inte nvidia lyckats öka bandbredden och lösa sina problem med hög upplösning då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zaarx:

Jag tror att det är ganska få som sitter lika nära datorskärmen som mobilen och då är ju frågan om datorskärmar behöver komma ikapp. Med det sagt så tycker jag det är trevligt att utvecklingen går framåt.

Sitter faktiskt alltid framåtlutad nämre datorskärmen än vad jag sitter med mobilen trots att den sistnämnda har fullhd.

Permalänk
Medlem

8k @ 5fps... wel..lll..come toooo OS... X.

Vad tror de ska driva denna strömslukande, överdrivna panel?
Då syftat till både grafikkort och batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

8k @ 5fps... wel..lll..come toooo OS... X.

Vad tror de ska driva denna strömslukande, överdrivna panel?
Då syftat till både grafikkort och batteri?

Senaste gången jag kollade så gick inte iMacs på batteri.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

En normal bild kan ju ligga på 8k eller 9k när man tar med en systemkamera, så då är det ju första gången man får full upplösning på bild för det!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Snacket om att ögat inte kan se si och så hög upplösning, varför pratar man inte ppi istället? Om du har 1080p på en 1 tums skärm kan du omöjligen urskilja enskilda pixlar medan om det är en 1080p skärm som är 24tum kan du definitivt göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

En normal bild kan ju ligga på 8k eller 9k när man tar med en systemkamera, så då är det ju första gången man får full upplösning på bild för det!

Kom ihåg att kamerorna använder ett Bayer-filter, så varje pixel är antingen röd, grön, eller blå, med dubbelt så många gröna pixlar som de andra. På datorskärmen är varje pixel fullfärg. Man kan grovt dela Bayer-upplösningen med roten ur två (1,4) för att få en känsla för vad det skulle motsvara med fullfärgspixlar, men det beror på färg och så vidare.
Fast det är få kameror som har mer än 4320 pixlar i höjdled för närvarande i vilket fall som helst. Beror på om man har bilden orienterad vertikalt eller horisontellt hur mycket man får ut, men för horisontellt orienterad bilder lär upplösningen räcka under överskådlig framtid - och den är ju rent faktiskt retinamässig. Så man måste upp rejält i outputformat för att skärmen inte skall räcka till för utvärdering av fulla bilden.

Permalänk
Avstängd

Låter tveksamt. Men visst, man kan ju inte klaga ifall Apple pushar för utvecklingen av 8K redan.

Deras iMacs med 5K är inget annat än fantastiska att jobba med. 1440p känns uråldrigt i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Kör iMac 5K idag och det är underbart att slippa dessa 27" med 1920*1080 eller 2560*1440.
Den som använt en 5K kommer inte vilja ha lägre upplösning, det är grymt vilsamt för ögat, poängen är ju att du aldrig ser pixlarna oavsett upplösning du kör med, dvs lägre upplösningar som vid spel för att få upp hastigheten ser enormt mycket bättre ut.
8K är nog gränsen för vad som är "tillräckligt" på 27", helt ok att de börjar med det!

Permalänk
Medlem

Apple kanske vill göra en 40 tums imac, då kan 8k vara vettigt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Barra85:

Håller med om att det är dumt skrivet då det inte säger någonting. 8k upplösning på en 14"-yta kontra 140"-yta är ju en enorm skillnad. På 14" kan man säkerligen inte se pixlarna medans på 140" kan man säkert se dem. Det som man borde definiera är ju hur många DPI ögat kan urskilja.

Avståndet till skärmen har också (omvänd) linjär inverkan på hur hög upplösning man "kan se". 300 ppi @ 15 cm – ingen match; 15 meter – helt annan femma.

Skrivet av Dallebull:

Sla bli intressant o se om de lyckas pumpa denna i 60hz eller om det blir 30 som de första 4k displayerna led av.
Men e fickorna djupa, förståndet litet och man vill vara värst är nog en 1st gen 8k display aaaaaaawesome...

Tror inte ens att "DET ÄR BARA ANDROIDGEEKS SOM TJATAR OM SIFFROR; EN GIG RAM [PÅ IPAD] ÄR MER ÄN TILLRÄCKLIGT!!!"-Applefolk skulle bli nöjda med en så fruktansvärd hackig upplevelse. Apple gräve därmed sin egen grop och falle själv däri.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ja mina ögon blöder nu när jag tvingas sitta på 2560x1440 matt skärm efter att ha provkört iMac 5K. Men men den som väntar på något gott väntar alltid för länge, jag väntar iaf på en refresh senare i år sen är det adjö med 1440p panel.

Skrivet av junkan:

Kör iMac 5K idag och det är underbart att slippa dessa 27" med 1920*1080 eller 2560*1440.
Den som använt en 5K kommer inte vilja ha lägre upplösning, det är grymt vilsamt för ögat, poängen är ju att du aldrig ser pixlarna oavsett upplösning du kör med, dvs lägre upplösningar som vid spel för att få upp hastigheten ser enormt mycket bättre ut.
8K är nog gränsen för vad som är "tillräckligt" på 27", helt ok att de börjar med det!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Avståndet till skärmen har också (omvänd) linjär inverkan på hur hög upplösning man "kan se". 300 ppi @ 15 cm – ingen match; 15 meter – helt annan femma.

Tror inte ens att "DET ÄR BARA ANDROIDGEEKS SOM TJATAR OM SIFFROR; EN GIG RAM [PÅ IPAD] ÄR MER ÄN TILLRÄCKLIGT!!!"-Applefolk skulle bli nöjda med en så fruktansvärd hackig upplevelse. Apple gräve därmed sin egen grop och falle själv däri.

Du är medveten om att det är 2GB i senaste iPaden va?
1GB var oanbändbart om man gillade att använda tabs i browsern, kraschade vilt!

Permalänk

4K Har ju sina poänger när man sitter och arbetar framför en skärm en stor del av dagen: jag har skaffat en 4K 28 tums skärm till skrivbordet, och helt plötsligt har det blivit möjligt att sitta och läsa böcker och dokument under flera timmar utan att bli trött i ögonen av pixligheten på en 1920-skärm.

Det jag märker är att även 4K lämnar utrymme för en del förbättringar: när man tex förminskar text för att få överblick över ett dokument så märker man att texten snabbt blir oläsbar så fort man går ner under den textstorlek man hittar i en vanlig pappersbok, medan samma textstorlek är knivskarp på en galaxy note 4. Så det är inte bara galet tekniknörderi: man ser faktiskt en skillnad.

Till spel blir 8K en helt annan historia: att driva runt 4K@60Hz i spel går: om du kör 780Ti-kort i SLI; men när man tittar på belastningskurvan för korten så stånkar de ordentligt för att driva runt det, och emellanåt har jag fått framedrops när en massa saker exploderar samtidigt. 4K ligger redan det på gränsen till vad som går att driva med vanliga konsumentprodukter.

Ska de driva runt 8K får de alltså fyrdubbla till åttadubbla kortens kapacitet från dagens nivå, och det lär de knappast fixa i övermorron, om man säger så.....

Så än så länge är 8K kul science fiction, och just inget annat..

....men det jag längtar efter mest vet jag inte ens om de har tänkt på att tillverka ännu: ta 3 st 4k-paneler; bygg ihop dem till en enda, svängd skärm som tar upp hela skrivbordets bredd, och jag köper den. Och det spelar ingen roll om den kostar som en bättre begagnad bil.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkan:

Du är medveten om att det är 2GB i senaste iPaden va?
1GB var oanbändbart om man gillade att använda tabs i browsern, kraschade vilt!

Öh, jag skriver detta på en orginal iPad Air med 1GB, som alltid har 20+ browsertabs öppna i safari. Den har aldrig kraschat på ett och ett halvt år. Det värsta som händer är att den kan få ladda om innehållet i browsertabben när man byter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxs:

Är det bara jag som stör mig på detta citat från bilden?
"Since 8K resolution is the highest resolution that the human eye is capable of seeing"?
Vadå? Blir bilden svart om den har fler pixlar än så?

Låter också konstigt tycker jag, för bara några år sedan så såg ingen högre upplösning än 720p om du frågade plasma-tomtar på diverse forum.
Och nu har tomtarna höjt till 8K.

Permalänk
Medlem

Och Apple är de enda som verkligen pushar för framsteg, som vanligt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Nix.
8 = 5 + kaffefläck

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Detta börjar ju bli som med telefoner ...

Vore ju trevligt om 8K blev nya premium skärmarna så kanske 4K-5K går ner i pris

Permalänk
Medlem

Jag räknade ut att om skärmen är 34" ultra-bred (21:9) så skulle 8K ge en punkttäthet på 221 PPI, vilket är i samma klass som Retina-skärmarna på MacBook-modellerna.
En sån skärm, och välvd, skulle jag vilja ha till min PC helt klart.

Att ha högre täthet än så vore överflödigt. OK om man har lite högre på en telefon eller serfplatta, men där skulle man också ha skärmen närmare ögonen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.