Moderaterna vill införa programmering i skolan från årskurs ett

Permalänk
Medlem

All typ av leklära oavsett form är bra vid den åldern.
Dock att anpassa det till ett tvingat begrepp är inte nödvändigt då den åldern inte ger några korrekta värden.

Men bra att det tas upp att IT är en del av dagens samhälle och förövrigt måste accepteras av alla idag.

Vi hade en liten diskussion om detta (och mycke annat) på jobbet på Onsdag och vi kom klart fram till flera avvikelser.
En som tränar 1h/dag är normal men inte 4h/dag
En som sitter vid dator 1h/dag är normal men inte 4h/dag
En som slöar i soffan 4-8h/dag är normal.

Varför är soffan helt ok att göra absolut inget vettigt förutom att döda ut hjärnceller i meningslös såpa?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Dom kan lära sig "tryckåpys" Alltså. El och pneumatik. Pneumatik framför allt är väldigt lätt att förstå då det styrs av ett synligt luftflöde. För att sedan gå vidare till enklare PLC. LOD 1 OUT 22 tex. När ingång 1 påverkas, påverkas utgång 22. Simpelt nog för yngre att förstå. Sen får man ta de vidare med svårare grejer och språk kanske. Hoppa in i c++ när man går i lågstadiet.. nja.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Medlem

Btw programmering är inget annat än annan form av labyrint... Glömde säga det

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Man borde fanken bli Luddit eller Amish så ens ungar får Opta ut och vara barn längre.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Som vissa andra har skrivit så tycker även jag att ettan är alldeles för tidigt för att börja med programmering.
Ungar som just lär sig alfabetet är knappast mogna för detta. Poängen skulle gå helt förbi dem och de saknar all form av nödvändiga förkunskaper.
Det är klart att man kan låta dem leka med någon fördummad variant av "programmering" som mer liknar något datorspel, men det låter mer som något för roliga timmen.

Programmering och datorkunskap är absolut viktigt och det är trevligt att politikerna fått upp ögonen för det.
En lämpligare tidigaste ålder för att ha programmering på skolschemat torde vara i högstadiet, kanske börja lite lätt i 7:an. Eventuellt kunde man ha något enklare i mellanstadiet också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Först kanske man ska se till att elever som tar studenten kan räkna de fyra räknesätten, lite procent, sär skrivning eller diciplin.

Många som inte behärskar detta när de möter arbetslivet !

Skolan är en skyddad verkstad och många lärare har tappat kontakten med verkligheten decennier tidigare, detta gör det inte lättare när man måste komma i tid till ett arbete och klara av sina arbetsuppgifter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Känns lite dumt att lära ut programmering i så låg ålder, speciellt då syntax är på engelska.
Vore ju bra om eleverna förstår vad de skriver först.

Edit:
Om det är logik och problemlösning tycker jag att en bättre lösning är att baka in det i matematiken

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa hela tråden men skall inte barn lära sig läsa och skriva först innan man lär sig att programmera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det verkar ganska onödigt. Människor som inte kommer att jobba med systemutveckling har ingen nytta av att kunna ett programspråk, och kommer inte ha det i framtiden heller. Ju mer tekniken utvecklas desto mindre behöver ju den stora massan kunna om innehållet. Programmering på schemat hade varit mer relevant för 20 eller 30 år sedan.

Däremot vore det väl bra om matten vinklades mer åt det diskreta hållet, det är ändå en väldigt bra grund för programmeringstänk.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottis81:

orkar inte läsa hela tråden men skall inte barn lära sig läsa och skriva först innan man lär sig att programmera

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger något i det. Men det fattar ju inte politiker.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

tl;dr Kommer aldrig hända.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Inaktiv

Det hade varit trevligt om fler hade tagit sig i kragen och hjälpt oss i öppensås-världen nu när Linux växer fram som ett välfungerade alternativ även för de mest okunniga men samtidigt funderar jag vad poängen är. Företag och världen behöver inte fler programmerare. Kolla bara på arbetsmarknaden. Det är bra programmerare världen behöver. Det finns gott om arbetslösa programmerare.

Permalänk
Medlem

Den programmering Moderaterna vill införa lär ju inte vara C++ eller någon form utav assembly; utan istället något speciellicerat språk just gjort för inlärning vid tidig ålder. För jag antar att det är det logiska tänkandet samt det kreativa som just är programmering de är ute efter att lära ut.

Jag tycker för övrigt inte att det kan skada och testa. Alla skolor har väl någom form utav 'klassdator' de kan använda och den enda egentliga kostnaden hade väl varit att få iväg lärarna på en kurs samt fixa nödvändig mjukvara.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Även om jag själv älskar programmering och tar min kandidatexamen i datavetenskap till sommaren så tycker jag detta är en dålig idé.

Som många har påpekat kan det vara bra att kunna läsa och skriva först. Sen så har den svenska skolan redan stora problem och Sverige fortsätter att falla i PISA mätningarna. Det kanske vore bättre att titta på hur framgångsrika länder sköter skolan först innan man försöker återuppfinna hjulet. Ett steg i rätt riktning vore att ta till sig kritiken ifrån OECD rapporten.

OECD rapporten tar bland annat upp:
*Kritik mot kommunaliseringen av skolan
*Att lärarlönerna vid varje utbildningsnivå är lägre än OECD genomsnittet förutom för ingångslönen för lärare med minimal utbildning.
*Att det lönemässigt är mindre fördelaktigt att skaffa sig en eftergymnasial utbildning jämfört med OECD genomsnittet.
*Sverige spenderar samtidigt mer pengar än OECD genomsnittet på varje elev.

Sen har också lärarutbildningarna varit under skarp kritik under de senaste åren. Bland annat för att det endast har krävts bottenresultat på högskoleprovet för att komma in och att förkunskapskraven ofta är lägsta möjliga med exempelvis endast krav på godkänt i Matematik A (motsvarar matematik från grundskolan). Min personliga erfarenhet är också att de vänner och bekanta jag har som har presterat absolut sämst i sin gymnasiala utbildning har valt att utbilda sig till lärare.

Batras argument är att vi ska få bättre kunskap i skolan och att vi ska bli bättre på att använda teknik. Detta argument håller inte, vill vi höja kunskapsnivån i skolan gäller det att ta till sig punkterna ovan och för att i alllmänhet bli bättre på att använda teknik så krävs ett mer matematiskt kunnande som är grundstenen i alla de naturvetenskapliga och tekniska områdena.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Ännu en nyhet som visar hur politiker tappat all verklighets förankring, programmering från årskurs 1... men hallå! ungarna får väl lära sej att läsa, skriva och räkna till en acceptabel nivå i flumskolan innan dom alla (vilket är jäkligt onödigt) sätter igång med programmering: Visst är det bra att man tidigt ger alla skolungdomar allmän datakunskap då mer eller mindre allt i samhället och förmodligen en hel del i skolan är datorbaserat och än mer i framtiden men programmering... nä. I mellanstadiet har man väl kvar språk, hemkunskap och andra förlegade tillvals ämnen som slöjd, där skulle det passa bra med programmering för de ungar som vill lära sej saken men inte för alla.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Även om jag själv älskar programmering och tar min kandidatexamen i datavetenskap till sommaren så tycker jag detta är en dålig idé.

Som många har påpekat kan det vara bra att kunna läsa och skriva först. Sen så har den svenska skolan redan stora problem och Sverige fortsätter att falla i PISA mätningarna. Det kanske vore bättre att titta på hur framgångsrika länder sköter skolan först innan man försöker återuppfinna hjulet. Ett steg i rätt riktning vore att ta till sig kritiken ifrån OECD rapporten.

OECD rapporten tar bland annat upp:
*Kritik mot kommunaliseringen av skolan
*Att lärarlönerna vid varje utbildningsnivå är lägre än OECD genomsnittet förutom för ingångslönen för lärare med minimal utbildning.
*Att det lönemässigt är mindre fördelaktigt att skaffa sig en eftergymnasial utbildning jämfört med OECD genomsnittet.
*Sverige spenderar samtidigt mer pengar än OECD genomsnittet på varje elev.

Sen har också lärarutbildningarna varit under skarp kritik under de senaste åren. Bland annat för att det endast har krävts bottenresultat på högskoleprovet för att komma in och att förkunskapskraven ofta är lägsta möjliga med exempelvis endast krav på godkänt i Matematik A (motsvarar matematik från grundskolan). Min personliga erfarenhet är också att de vänner och bekanta jag har som har presterat absolut sämst i sin gymnasiala utbildning har valt att utbilda sig till lärare.

Batras argument är att vi ska få bättre kunskap i skolan och att vi ska bli bättre på att använda teknik. Detta argument håller inte, vill vi höja kunskapsnivån i skolan gäller det att ta till sig punkterna ovan och för att i alllmänhet bli bättre på att använda teknik så krävs ett mer matematiskt kunnande som är grundstenen i alla de naturvetenskapliga och tekniska områdena.

Pisa rankingen ska man inte gå efter om man vill ha en bättre skola. Utan det är andra saker än att få bra stats.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har följt med den här debatten medan den var aktuell i Finland, och min första reaktion var att programmering i grundskolan är något positivt. Senare har jag dock ändrat min syn på saken.

Grundskolans uppgift är att ge befolkningen de grundkunskaper de behöver för att vidareutbilda sig. Trots att vi har ett samhälle som blir allt mer IT-baserat så har vi fortfarande väldigt få människor som faktiskt jobbar med programmering. Troligtvis är dessa färre än de som jobbar som t.ex. kockar och övriga matlagningsjobb. Arbetsmarknadens behov av människor som kan programmering inte så stort, speciellt inte av människor som kan lite, lite programmering men inte tillräckligt för att skapa något ekonomiskt motiverat.

Utvecklingen verkar inte heller gå mot ett håll där detta behov ökar. Tvärtom, med en värld som blir mer ihopkopplad och där allt fler pratar engelska får vi säkert räkna med större mjukvarulösningar där vi har några alternativ på världsmarknaden som dominerar. Om det inte finns ett behov i arbetslivet ska vi inte heller börja lära ut programmering åt alla barn. Sen är det en annan sak att t.ex. slöjd många gånger är relativt onödigt i dagens läge, men det är ett separat problem. Den mest effektiva lösningen är att lära ut programmering åt de barn som är intresserade av det. Gör det tillgängligt som ett tillval från t.ex. årskurs 5-6, vilket redan är möjligt i vissa skolor (åtminstone i Finland). Sen handlar det närmast om att utveckla IT-undervisningen i senare skeden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lillem4n:

Även om jag själv älskar programmering och tar min kandidatexamen i datavetenskap till sommaren så tycker jag detta är en dålig idé.

Som många har påpekat kan det vara bra att kunna läsa och skriva först. Sen så har den svenska skolan redan stora problem och Sverige fortsätter att falla i PISA mätningarna. Det kanske vore bättre att titta på hur framgångsrika länder sköter skolan först innan man försöker återuppfinna hjulet. Ett steg i rätt riktning vore att ta till sig kritiken ifrån OECD rapporten.

OECD rapporten tar bland annat upp:
*Kritik mot kommunaliseringen av skolan
*Att lärarlönerna vid varje utbildningsnivå är lägre än OECD genomsnittet förutom för ingångslönen för lärare med minimal utbildning.
*Att det lönemässigt är mindre fördelaktigt att skaffa sig en eftergymnasial utbildning jämfört med OECD genomsnittet.
*Sverige spenderar samtidigt mer pengar än OECD genomsnittet på varje elev.

Sen har också lärarutbildningarna varit under skarp kritik under de senaste åren. Bland annat för att det endast har krävts bottenresultat på högskoleprovet för att komma in och att förkunskapskraven ofta är lägsta möjliga med exempelvis endast krav på godkänt i Matematik A (motsvarar matematik från grundskolan). Min personliga erfarenhet är också att de vänner och bekanta jag har som har presterat absolut sämst i sin gymnasiala utbildning har valt att utbilda sig till lärare.

Batras argument är att vi ska få bättre kunskap i skolan och att vi ska bli bättre på att använda teknik. Detta argument håller inte, vill vi höja kunskapsnivån i skolan gäller det att ta till sig punkterna ovan och för att i alllmänhet bli bättre på att använda teknik så krävs ett mer matematiskt kunnande som är grundstenen i alla de naturvetenskapliga och tekniska områdena.

Alla dessa problem kommer väl av, eller i alla fall har att göra med, lärarnas dåliga status i Sverige? Om läraryrket hade en högre status, kanske genom högre löner men också genom att inte skylla alla skolans problem på lärarna, så hade allt fungerat bättre. En annan aspekt är att det svenska skolsystemet premierar skolor med bra resultat så att de får mer pengar när det borde vara tvärtom, har en skola dåliga resultat så behöver den mer resurser inte mindre. Då hade lönerna för sämre skolor gått upp och bättre lärare hade sökt sig dit istället för att de, som nu, säker sig till privatskolor, skolor i finare områden eller skolor som på annat sätt har mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Låter som ett väldigt positivt förslag inför kommande generationer och Sveriges framtid. Däremot så måste där kanske fram ett lagförslag att vårdnadshavaren uppfostrar sina barn innan de släpps in i den allmänna skolan. Ungarna behöver lugn och ro i klassen om de skall kunna fokusera sig på det övergripandet målet med det dom skriver. Lärarna är det inget fel på.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lorgix:

Jag håller med om att vi måste prata om religion, eftersom det fenomenet format mycket av den värld vi lever i och fortfarande påverkar samhällens utveckling i hög grad.
Enligt samma logik måste vi också prata om exempelvis droger (från ayahuasca till koffein, från heroin till läkemedel), eftersom det är en del av verkligheten som får stora konsekvenser.
Jag tycker dock att religion skulle kunna falla under historia och samhällskunskap. Jag tycker inte att vi behöver införa "Narkotika" som ett eget ämne, utan det kan behandlas under samhällskunskap och biologi.
(När jag läste religionskunskap saknades analys, så det kändes inte så värdefullt.)

Jag tror att mer "seriös" (eller vad man ska kalla det) datoranvändning i skolan vore bra. Datorn ska inte bara vara en facebookmaskin och något man skriver uppsatser på. Eleverna borde lära sig mer avancerad datoranvändning och programmering borde vara en del av det. Kanske borde matematiken beröra logik mer än idag (knappt alls va?). Jag tror ändå att första klass är lite tidigt för programmering, även i den enklare bemärkelsen. Men det skulle jag nog lämna till en pedagog att avgöra.

Jag skulle också vilja se lite vetenskapsteori och annan (grundläggande) filosofi i den obligatoriska undervisningen. Oklart var man skulle peta in det.

Avslutningsvis vill jag påpeka (sådär apropå) att obligatoriskt gymnasium är en helt vansinnig idé. Någon måste jobba på McDonalds, och den som vill det ska inte tvingas till gymnasiekompetens.

Vi fick en del information om droger i skolan så vad är din poäng? Tror du seriöst att droger har samma påverkan på samhället som religion så behöver du seriöst lösa mer religionskunskap. Förr läste man inte religion, samhällskunskap och historia utan SO, samhällsorienterande ämnen. Hade det känts bättre om man bytte tillbaks? Att lära ut samma sak men gömma det under annat namn är för övrigt rätt fånigt. Det är ju bara meningslös semantik som inte tillför något vettigt.

De har gjort om matteundervisningen för ett par år sedan för att vara mer inriktad mot förståelse och problemlösning istället för mekaniskt räknande. Vet inte om de explicit lagt in mer logik i det men det blir en direkt följd av att man lär sig analysera matte. Matematik är logik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tycker det är på tok för tidigt, och obligatoriskt? NEJ TACK, men inför gärna programmering som vilket valbart tredje språk som helst från t.ex ÅK 4. De kunde de enligt min mening redan gjort på 80-talet. Ser ingen skillnad på att välja Coding eller t.ex Franska, Spanska etc. Politiker är bara lite segare än oss andra.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd

Jag påstår för det första att all inlärning är programmering.
Den unga individen är en oerhörd inlärningsmekanism som kan lära in nästan vad som helst (BF Skinners berömda försök). Vad är inte språk, matematik och de andra ämnena än programmeringsförsök från lärare och stat in i ett programsystem för att standardisera individernas kommunikation och tankesätt i ett samhälle? Se de senaste årens monumentala metaprogrammeringsförändringar där olika ideologiska program skall implementeras i skolan. Se även "Dicksen" (vilken seriestripp?) på nätet som försöker korrigera utefter de mallar de lärt sig under livets gång. Get with the program, är ett vanligt uttryck.

Sedan är frågan hur många ytterligare ettor som får ännu ett ämne att vantrivas med, samtidigt som barnen bör få testa flera olika saker för att se vad de är intresserade av. Någon skrev tidigare att barnen skulle välja mellan olika hantverk, snarare bör de utsättas för flera olika praktiska ämnen. Om föräldrarna har vissa kunskaper de kan lära ut, kan skolan erbjuda ett bredare spektrum som gör att barn ur olika miljöer får sig till dels fler kunskapsområden. Frågan är om de sänkta betygen till lärarlinjen inverkar menligt på utlärningsförmågan i skolan, innebär de sänkta betygen att människor med lägre kognitiva och andra förmågor sökt sig till läraryrket?

Själv kom jag i kontakt med programmering först i gymnasiet och läraren kunde inte lära ut. Så jag satt och såg kompisarna som programmerat sedan barnsben som försökte komma på nya kul sätt att rendera fönster i Windows medan de fixade med skolans serverpark.

Om barnen ska lära sig programmering, är frågan vilket upplägg det ska ha. Problemet med högnivåspråk som jag ser det är att man missar detaljer som kan vara nog så viktiga att förstå när man börjar knacka kod. Du kan i ett högnivåspråk tro du gör vissa saker, men i kodens detaljer kan vissa saker utföras som du inte avsåg. Med assembler vet du i detalj vad du skyfflar för data däremot kan du missa skogen för alla träden. Lär du dig franska har du en högnivåingång, men först när du lever i Frankrike upplever du de känslomässiga och kulturella detaljerna och hur språket griper in med små nya ord för att uttrycka nya företeelser. Sedan är frågan om det inte redan kan finnas några bra kurser på nätet/youtube som barnen kan ta till sig utan att det ingår i läroplanen. Låt någon intresserad unge Skypa en kompis om någon kul grej som han programmerat och sedan hänvisa till en youtube-tutorial så kommer lärandet gå mycket fortare än om det står i läroplanen.

Det är så att säga skillnad på andras planer för dig och ditt eget intresse i en social kontext.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Alldeles för tidigt, samt så har dagens ungdom nog mycket med stress. Tycker självklart det hade varit bra att lära sig programmering innan gymnasiet, men att lägga till ännu ett ämne för dem ? Nej, barnen och lärarna är för stressade redan i nuet. Innan man börjar lägga till mer ämne borde de först fixa det mer grundliga problemen skolorna har.

Till exempel lärarbristen och kanske den extremt låga budgeten skolorna har i nuet ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Programmering är givetvis något vi alla skulle kunna dra nytta av i någon form eller omfattning, dock anser nog många att ett införande redan vid ÅK-1 är lite känsligt. Skolan behöver först se till att alla elever får adekvat hjälp och tillräckliga kunskaper inom mattematik, svenska, engelska m.m., sen kan man diskutera om att utöka med ex. programmering inget snack om saken. Tycker för övrigt det är tid för staten att tvångsförvalta skolväsendet, som det ser ut idag så är skolan väldigt ojämlik beroende på vilken skola barnen placeras i. Lärarna och deras status behöver också höjas, 0.1 på HP räcker för att komma in som lärarstudent vid högskolan vilket är en skymf mot kommande generationer, ta efter Finland. Mindre pappersarbete och flum, mer katederundervisning och BEHÖRIGA lärare per elev, missköter någon sig= tillsägning-->skriftlig varning-->föräldramöte-->avstängning-->obl. sommarskola där eleven får ta igen det som missats?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Hedersmedlem

Görs det rätt är det en riktigt bra ide men då ska det vara på rätt nivå. Att blanda in mer logik och problemlösning tidigt i skolan är bra för att man ska kunna lära sig andra saker lättare.

Vissa av dessa saker av detta finns med redan på förskolan så för de flesta borde ha viss inblick i det redan när de börjar lågstadiet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vi fick en del information om droger i skolan så vad är din poäng? Tror du seriöst att droger har samma påverkan på samhället som religion så behöver du seriöst lösa mer religionskunskap. Förr läste man inte religion, samhällskunskap och historia utan SO, samhällsorienterande ämnen. Hade det känts bättre om man bytte tillbaks? Att lära ut samma sak men gömma det under annat namn är för övrigt rätt fånigt. Det är ju bara meningslös semantik som inte tillför något vettigt.

De har gjort om matteundervisningen för ett par år sedan för att vara mer inriktad mot förståelse och problemlösning istället för mekaniskt räknande. Vet inte om de explicit lagt in mer logik i det men det blir en direkt följd av att man lär sig analysera matte. Matematik är logik.

Nu va inte allt jag skrev riktat specifikt till dig.

Min poäng va att man inte behöver tycka om varken droger eller religion för att anse att dom företeelserna bör avhandlas i skolan.

Kanske är det avsaknaden av analys (min personliga erfarenhet av religionsundervisning) som får mig att vilja integrera ämnet med samhällskunskap och historia.
Att kunna namnen på ett gäng gudar kan iofs vara användbart, men jag hade högre ambitioner.

Förståelse och problemlösning? Ja, det borde vara självklart. Frågan är om dom kommer så långt utan mer lärartid (med en riktig lärare) och nivågruppering.

Tillbaka mot ursprungliga topic så tycker jag iaf att enkel programmering eller åtminstone tänket bakom bör vara en del av den obligatoriska undervisningen. Man behöver inte vara en aspirerande teolog eller programmerare för att få en grundläggande förståelse förståelse för religion och programmering i skolan.
Det verkar ju vara återkommande i tråden; 1) Oklart vad som avses med "programmering", delvis därför 2) För tidigt och sedan 3) Onödigt, eftersom få blir programmerare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Nu va inte allt jag skrev riktat specifikt till dig.

Tillbaka mot ursprungliga topic så tycker jag iaf att enkel programmering eller åtminstone tänket bakom bör vara en del av den obligatoriska undervisningen. Man behöver inte vara en aspirerande teolog eller programmerare för att få en grundläggande förståelse förståelse för religion och programmering i skolan.
Det verkar ju vara återkommande i tråden; 1) Oklart vad som avses med "programmering", delvis därför 2) För tidigt och sedan 3) Onödigt, eftersom få blir programmerare.

Det är nog en av partiernas eller mediernas brister idag. Testballonger presenteras som färdiga förslag, när de verkar vara om möjligt brainstormade. När PISA sjunker försöker man baka in ännu mer i de unga åldrarna. Behövs det ett offentligt idéforum där tankar dryftas innan de bakas in i partiernas skarpa program? Först Flashback, sedan någon etablerad bloggarsfär, därefter etablerade medier och i fikarummen och slutligen in i ungdomsförbunden och partidistrikten för att sedan, kanske sedan bli skarpa förslag.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd

Eleverna klarar tydligen inte skolan idag.

Är det något de borde göra är att ställa krav på föräldrarna som skiter i sina barn sedan förbjuda smartphones..

Permalänk
Medlem

Låt ungarna få rabbla allt som går att lära sig, inom Partikelfysik och universums uppbyggnad, som 4 åringar.
Så har vi ju kanske lyckats komma någolunda nära dom krav, som dagens folk ställer på ungarna. >_>

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Bra tänkt men liten för tidigt.. Ingen pedagogik eller didaktiken utvecklas än för den åldersgrupp. Det måste finnas en som är kvalificerad att leder verksamheten. Den finns inte ännu på den nivån.
Men bra tänkt
Vi redan programmering i mellan/högstadiet. Vad allmänheten inte fatta att just nu att göra programmering måste den införas i skolan timplan. Har man programmering i undervisning innebär att andra lektioner uppoffras. Så enkelt är det

Oh BTY barnen kan lära sig skriva och läsa GENOM programmering. Men krävs en väldigt skarp, motiverad och välutbildad lärargrupp som måste, bland annat, står emot kritiken

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/