Raid 5 med hårddiskar som redan har data?

Permalänk
Inaktiv

Raid 5 med hårddiskar som redan har data?

Hej,

Jag funderar på att inhandla en ZyXEL NAS540:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2889384

Jag har för nuvarande 2st 2TB hårddiskar på min dator som är överfulla med data jag vill föra över till en NAS jag tänkt köra i Raid 5. Därför tänkte jag inhandla 2st 2TB hårddiskar till, som jag kan stoppa in i ZyXEL NAS540.

Sedan tänkte jag föra över data från 1 av de 2TB hårddiskarna som jag har i datorn till de 2TB jag nu har i Raid 5 på NAS:en. När all datan är överförd så flyttar jag över den nu tomma hårddisken i min stationära dator till NAS:en. Och sedan göra samma sak med den sista hårddisken. Tanken är att jag nu sitter med 6TB uttrymme på en ZyXEL NAS540 i Raid 5 varav 2TB utrymme ledigt av dessa 6TB.

Låter detta rimligt? Fungerar det?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men RAID 5 är 1-redundans? Vilket betyder att du behöver minst 3 diskar för att få igång det. Sen tror jag inte att du kan växa den volymen sen (kan ha fel där). Hursomhelst: Du kan inte sätta upp RAID 5 med bara två diskar för att sedan flytta data dit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av croon:

Rätta mig om jag har fel, men RAID 5 är 1-redundans? Vilket betyder att du behöver minst 3 diskar för att få igång det. Sen tror jag inte att du kan växa den volymen sen (kan ha fel där). Hursomhelst: Du kan inte sätta upp RAID 5 med bara två diskar för att sedan flytta data dit.

Hm OK tack för svaret! Hur tar jag reda på om det går att växa volymen eftersom?

Finns det något annat sätt att "mellanlagra" datan eller måste jag i princip köpa 4st nya hårddiskar bara för att kunna föra över min data till NAS:en?

Permalänk
Medlem

Om dina nuvarande är lösa diskar eller JBOD så kommer det inte räcka, kör du en raid 1 så det bara är 2Gb data som ska flyttas borde det gå, är det 4Gb data så behöver du en disk till så du kan göra en Raid 5 av 3 nya och flytta över datan dit. Tror raid 5 ska gå att utöka allt eftersom men kan bero på hårdvaran där, har tänkt göra något liknande själv men det blir i framtiden då det behövs mer lagringsutrymme. Kom att tänka på en sak, om raid 0 går att konvertera till raid 5 så skulle du teoretiskt klara dig med 2st nya diskar, kolla upp om det är praktiskt möjligt.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segge:

Om dina nuvarande är lösa diskar eller JBOD så kommer det inte räcka, kör du en raid 1 så det bara är 2Gb data som ska flyttas borde det gå, är det 4Gb data så behöver du en disk till så du kan göra en Raid 5 av 3 nya och flytta över datan dit. Tror raid 5 ska gå att utöka allt eftersom men kan bero på hårdvaran där, har tänkt göra något liknande själv men det blir i framtiden då det behövs mer lagringsutrymme. Kom att tänka på en sak, om raid 0 går att konvertera till raid 5 så skulle du teoretiskt klara dig med 2st nya diskar, kolla upp om det är praktiskt möjligt.

OK tack. Då låter det som att min strategi kanske fungerar. Jag kan isåfall köpa 2x2TB, tömma en av de jag har nu genom rensning + komprimering av data och sedan sakteligen föra över data.

Kanske dock mer värt att köpa 3x3TB... mh..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Hm OK tack för svaret! Hur tar jag reda på om det går att växa volymen eftersom?

Finns det något annat sätt att "mellanlagra" datan eller måste jag i princip köpa 4st nya hårddiskar bara för att kunna föra över min data till NAS:en?

Det går med största sannolikhet att utöka volymen i efterhand (annars är det en undermålig produkt), dock behöver du som det redan påpekats minst tre hårddiskar.

Dock ska du titta på Synology om du vill ha en NAS. Obetydligt dyrare, tusenfalt mer funktioner.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det går med största sannolikhet att utöka volymen i efterhand (annars är det en undermålig produkt), dock behöver du som det redan påpekats minst tre hårddiskar.

Dock ska du titta på Synology om du vill ha en NAS. Obetydligt dyrare, tusenfalt mer funktioner.

Jaså? Vilken Synology NAS är det jag ska satsa på? Behöver minst plats för 4 HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Jaså? Vilken Synology NAS är det jag ska satsa på? Behöver minst plats för 4 HDD.

Ah... 4 platser. Nja, Synology är kanske inte obetydligt dyrare då. Priset blir nog det dubbla men är fortfarande prisvärt i min mening för du får något med många fuktioner och som fungerar snabbt och stabilt.
De jag känner som har Netgear, D-link osv har alltid problem med något som hastighet och/eller funktionalitet och förbannar sig själv för deras snålhet.
Glädjen över det låga priset överträffar aldrig förbannelsen över den låga kvalitén.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Jaså? Vilken Synology NAS är det jag ska satsa på? Behöver minst plats för 4 HDD.

Jag har en 415+ och är sjukt nöjd. Snabb, tyst när inte diskarna jobbar å sen det fantastiska dsm där du har i princip allt du behöver. Sen finns det community-appar du kan installera som är jäkligt najs typ crashplan å massa andra. Jag har 4st 3TB disk i en raid 5 med en 2 TB extern disk kopplad via usb 3 för extra backup. Allt speglas mot molnet. Känns säkert.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av Stupo:

Sedan tänkte jag föra över data från 1 av de 2TB hårddiskarna som jag har i datorn till de 2TB jag nu har i Raid 5 på NAS:en. När all datan är överförd så flyttar jag över den nu tomma hårddisken i min stationära dator till NAS:en. Och sedan göra samma sak med den sista hårddisken. Tanken är att jag nu sitter med 6TB uttrymme på en ZyXEL NAS540 i Raid 5 varav 2TB utrymme ledigt av dessa 6TB.

Låter detta rimligt? Fungerar det?

Att bygga en ny 2tb raid för att sen flytta 2tb data och sen markera en existande raid-disk till faulty för att flytta in den i din nya raid är i teorin ok, men aldrig något som rekommenderas
Kort och gott för att inte ta risken att förlora data och det tar längre tid att fulmecka upp en halvdan lösning än vad det är att köpa en nya fina större diskar

Skrivet av croon:

Rätta mig om jag har fel, men RAID 5 är 1-redundans? Vilket betyder att du behöver minst 3 diskar för att få igång det. Sen tror jag inte att du kan växa den volymen sen (kan ha fel där). Hursomhelst: Du kan inte sätta upp RAID 5 med bara två diskar för att sedan flytta data dit.

Det går att skapa en raid5 eller raid6 config utan fullt antal diskar, men det är ej rekommenderat.
Hur man skapar en downgraded raid från start är att använda force flagga

Visa signatur

Skicka PM eller citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stupo:

Hej,

...

Låter detta rimligt? Fungerar det?

Får jag fråga vad dina tänkta mål med NAS och RAID5 är? Att svara på dina frågor är enkelt, men jag tycker det är minst lika viktigt att man har rätt utgångspunkt från början.

Många som vill ha RAID brukar ha läst att RAID kan återställa data vid ett hårddiskhaveri och vill då börja använda det, när det egentligen ska börja med att man känner ett behov av att skydda sina filer mot hårddiskhaveri och därefter börja sålla bland lösningarna för att hitta bästa alternativet.

Hitta lösningar på dina behov istället för behov av lösningar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casgar:

Får jag fråga vad dina tänkta mål med NAS och RAID5 är? Att svara på dina frågor är enkelt, men jag tycker det är minst lika viktigt att man har rätt utgångspunkt från början.

Många som vill ha RAID brukar ha läst att RAID kan återställa data vid ett hårddiskhaveri och vill då börja använda det, när det egentligen ska börja med att man känner ett behov av att skydda sina filer mot hårddiskhaveri och därefter börja sålla bland lösningarna för att hitta bästa alternativet.

Hitta lösningar på dina behov istället för behov av lösningar.

Hej. Tack för ditt inlägg!

Tanken var att föra över min data från min PC till en samlad NAS. Jag har brutalt stora ljudbibliotek (~4TB) och vill därför enkelt kunna nå filer på min NAS från min bärbara och även stationära och slippa ha ljudbiblioteken på båda.

Det är inte superkritiskt om någon fil blir korrupt eller försvinner, men vill öka säkerheten något från som jag har det nu (nu har jag ingen backup alls).

Låter det vettigt med RAID5 då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stupo:

Hej. Tack för ditt inlägg!

Tanken var att föra över min data från min PC till en samlad NAS. Jag har brutalt stora ljudbibliotek (~4TB) och vill därför enkelt kunna nå filer på min NAS från min bärbara och även stationära och slippa ha ljudbiblioteken på båda.

Det är inte superkritiskt om någon fil blir korrupt eller försvinner, men vill öka säkerheten något från som jag har det nu (nu har jag ingen backup alls).

Låter det vettigt med RAID5 då?

Tja, RAID5 är bättre än ingen redundans alls, men personligen så tycker jag nog fortfarande det är lite för lite.

Några punkter som gör att jag inte skulle vilja använda RAID som en backuplösning för ren masslagring av mediafiler:

  • Använder du en dedikerad RAID-kontroller så kommer du förlora all data om den går sönder, förutsatt att du inte hittar en exakt likadan kontroller.

  • Går mer än en hårddisk sönder i en RAID5-array så förlorar du allt utan möjlighet att rädda något.

  • Det går inte att läsa filerna på hårddiskarna om du skulle koppla in dem i en annan dator eftersom filerna är styckade och fördelad över alla hårddiskar.

  • Du kan inte lägga till diskar som redan har data på sig, vilket försvårar en expansion vid ett senare skede.

Om jag vore du så skulle jag nog konfigurera SnapRAID på din nuvarande PC och sedan bara dela ut hårddiskarna över nätverket. Då behöver du inte lägga en krona på vare sig mjukvara eller hårdvara (förutom nya hårddiskar) och du slipper samtliga ovanstående punkter. Det krävs dock förmodligen mer engagemang och tid än om du skulle köpa en färdig NAS, men personligen så tycker jag det är värt det.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."