Lägga el och nätverk i samma plastkanal

Permalänk
Medlem

Lägga el och nätverk i samma plastkanal

Hej!

Jo, jag har satt upp en hylla i datorrummet och tänkte förvara min router samt koppla in en lampa som sitter på den. Nu har jag ingen el uppdragen till hyllan så jag tänkte koppla in en grendosa i uttaget nere vid golvet och sen lägga den på hyllan för att koppla in routern samt lampan. Om jag lägger detta i samma kabelkanal(utanpåliggande) hur pass negativt kommer detta att påverka prestandan på nätverket? Kablarna som är uppdragna till routern är vanliga oskärmade CAT6-kablar. Hur bör jag göra för att lösa det bättre?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Du kan få störningar i nätverket om du lägger en elkabel i samma kanal. Kör med skärmad TP-kabel (STP) så skyddar du kabeln mot störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Hej!

Jo, jag har satt upp en hylla i datorrummet och tänkte förvara min router samt koppla in en lampa som sitter på den. Nu har jag ingen el uppdragen till hyllan så jag tänkte koppla in en grendosa i uttaget nere vid golvet och sen lägga den på hyllan för att koppla in routern samt lampan. Om jag lägger detta i samma kabelkanal(utanpåliggande) hur pass negativt kommer detta att påverka prestandan på nätverket? Kablarna som är uppdragna till routern är vanliga oskärmade CAT6-kablar. Hur bör jag göra för att lösa det bättre?

Testa. Tror inte du kommer uppleva något som helst besvär. Nätverkssladdar ligger i nystan med strömkablar hos en och annan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Fortsätt att köra med din oskärmade kabel, eftersom varje par är tvinnade och balanserad kommer dom inte att ta upp störningar.
Men det känns lite osäkert att blanda nätverk och starkström i samma kanal, tror inte ens det är tillåtet.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Skärmade kablar kommer tyvärr inte att fungera då det är totalt 7st kablar som ska dras i kanalen och en av dom är inkommande från BBB-uttaget.

Något jag funderar på nu är att dra olika stammar på varje sida av hyllan, blir inte alls lika snyggt men jag vill heller inte tappa nätverksprestanda. Detta innebär då också att jag kommer behöva dra om 70% av nätverkskablarna i lägenheten då jag snålat med längden, men lite hemmapill är ju kul ibland :).

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Fortsätt att köra med din oskärmade kabel, eftersom varje par är tvinnade och balanserad kommer dom inte att ta upp störningar.
Men det känns lite osäkert att blanda nätverk och starkström i samma kanal, tror inte ens det är tillåtet.

Ja detta var någonting jag funderade på också, var ju ett tag sedan jag hade el-lära samt nätverksteknik på gymnasiet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Det finns en enkel lösning på ditt dilemma, pröva och se om det fungerar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

För det första, de störningar som främst förekommer här är lågfrekventa magnetiska störningar, något som en kabelskärm inte skyddar emot. Det som hjälper där är tvinnade par, vilket CAT kabeln har. Sen är det inga problem att dra nätverkskabel och matningskabel i samma kanal, så ser det ut i massvis med kontor bl.a. Det som inte är tillåtet är att ha dem i samma rör.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Kör i vind.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Ja detta var någonting jag funderade på också, var ju ett tag sedan jag hade el-lära samt nätverksteknik på gymnasiet.

Den enda faran jag ser är magnetisk induktion.
Dock måste du ju ha korsande kablar för att det ska ske, men om det gör det, så kan det ställa till en jädra massa problem.
Har varit med om telefoner (analoga och "digitala system" telefoner) samt nätverkskort i datorer som gått sönder pga detta. Gäller bara att du inte "buntar ihop" kablarna i slutet nånstans där de ligger vid varandra.

Sen kan du ju lägga samtliga nätverkskablar i en kanal och sätta en tunn liten (eller klammer "bakom" något) för elkabeln. Lite svårt att tänka visuella lösningar, då man inte ser din sits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

För det första, de störningar som främst förekommer här är lågfrekventa magnetiska störningar, något som en kabelskärm inte skyddar emot. Det som hjälper där är tvinnade par, vilket CAT kabeln har. Sen är det inga problem att dra nätverkskabel och matningskabel i samma kanal, så ser det ut i massvis med kontor bl.a. Det som inte är tillåtet är att ha dem i samma rör.

Sen är det en gråzon att lägga anslutningskabel (flexibel el-sladd) i en kanal.
Det jag vet är att de inte får göras fast t ex genom att klamra. Men en kanal är eventuellt ok.

Ps. Vad som är tillåtet att göra (som elektriker) och vad folk faktiskt gör hemma är väldigt olika saker.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Igelkott:

Sen är det en gråzon att lägga anslutningskabel (flexibel el-sladd) i en kanal.
Det jag vet är att de inte får göras fast t ex genom att klamra. Men en kanal är eventuellt ok.

Ps. Vad som är tillåtet att göra (som elektriker) och vad folk faktiskt gör hemma är väldigt olika saker.

Samtliga de kablar som delar rör ska ha isolering som klarar "högsta kraven" av de kablar som ligger tillsammans, nätverkskabeln i sig är alltså ok men den måste i så fall vara tillräckligt bra isolerad, vilket de i praktiken inte är eftersom det skulle göra dem dyrare och otympligare för >99% av användarna, kablarna tillverkas helt enkelt inte på det sättet, dessutom så skulle nog en godkänd nätverkskabel antagligen bli så tjock att den blir hopplös att hantera praktiskt i normala rör, det är trotts allt 8 välisolerade ledare som det handlar om i så fall som ska in förutom elkablarna.

Att lägga kablarna lösa bredvid varandra ger sällan några problem i praktiken och är man orolig så kan man ju kanske främst byta till bättre elkablar som är tvinnade och ger lägre störprofil, nätbverkskablarna i sig är för det mesta redan rätt bra men elkablarna är inte alltid optimerade för att ge låga störfält men det finns kablage för elsanering/mätrum/lab typ Supra lorad
http://www.jenving.com/products/mains-cables-110-250v-13

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ps. Vad som är tillåtet att göra (som elektriker) och vad folk faktiskt gör hemma är väldigt olika saker.

Det är också en helt annan sak att det i genomsnitt dör en människa per år i olyckor med el i hemmiljö.

Så se till att du vet vad du gör!

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar och alla engagemang, värmer verkligen!

Det slutar nog med att jag kör två separata kabelrännor på varje sida av hyllan, en med el och en med nätverk. Kommer nog inte att påverka utseendet så mycket om jag målar dessa i samma färg som väggarna. Visst, jag kommer att få dra om en del nätverk men det kommer nog inte ta allt för lång tid då det bara handlar om 5 fasta uttag runt om i lägenheten. Blir nog bra när det väl är färdigt. Bilder på utrymmet(minus hyllan) finns i mitt galleri om någon vill se. Som flera påpekat så är det ett stort fågelbo av kablar vilket jag ska fixa nu.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är också en helt annan sak att det i genomsnitt dör en människa per år i olyckor med el i hemmiljö.

Så se till att du vet vad du gör!

I världen menar du? Det finns sköna videos på hur strömtjuvar beter sig i Indien.
I sverige tror jag det har hänt några dödsfall pga elektricitet i samband med nedfallna ledningar. Men varifrån får du dina siffror?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Stort tack för alla svar och alla engagemang, värmer verkligen!

Det slutar nog med att jag kör två separata kabelrännor på varje sida av hyllan, en med el och en med nätverk. Kommer nog inte att påverka utseendet så mycket om jag målar dessa i samma färg som väggarna. Visst, jag kommer att få dra om en del nätverk men det kommer nog inte ta allt för lång tid då det bara handlar om 5 fasta uttag runt om i lägenheten. Blir nog bra när det väl är färdigt. Bilder på utrymmet(minus hyllan) finns i mitt galleri om någon vill se. Som flera påpekat så är det ett stort fågelbo av kablar vilket jag ska fixa nu.

Som elektriker kan jag ju i detta fallet tipsa om en två-fackskanal, nätverk i ena facket och el i det andra...
Som t.ex: https://www.storel.se/minikanaler/schneider/ism14430p/minikan...

Snyggare än att sätta 2 kanaler bredvid varandra och i och med de 2 olika facken, helt tillåtet att dra nätverk och starkström i samma kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Som elektriker kan jag ju i detta fallet tipsa om en två-fackskanal, nätverk i ena facket och el i det andra...
Som t.ex: https://www.storel.se/minikanaler/schneider/ism14430p/minikan...

Snyggare än att sätta 2 kanaler bredvid varandra och i och med de 2 olika facken, helt tillåtet att dra nätverk och starkström i samma kanal.

Ah. Kan du kanske berätta om det är tillåtet att förlägga RKK i sådan kanal?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Ah. Kan du kanske berätta om det är tillåtet att förlägga RKK i sådan kanal?

Tråden som sådan är ju absolut inte förbjuden att lägga i kanalen, men vilken spänning, och varför RKK, högst ovanligt
att använda det i en kanal....

EDIT: Ursäkta, jag läste lite galet, tyckte du skrev RK bara...., RKK ska inte vara några problem som helst, bara kabeln är avsedd för tilltänkt spänning och ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tråden som sådan är ju absolut inte förbjuden att lägga i kanalen, men vilken spänning, och varför RKK, högst ovanligt
att använda det i en kanal....

För att de kablar som medelsvensson kommer i kontakt med väl är RKK. Och därmed också vanligast att lägga i kanal (ej installation). Självfallet med 230V eftersom det var det som forumtråden handlade om.

edit: Grendosa = RKK?

edit: Efter lite efterforskningar så verkar det vara tillåtet sålänge kabelkanalen är öppningsbar utan verktyg.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Som flera påpekat så är det ett stort fågelbo av kablar vilket jag ska fixa nu.

Stackars fåglar... de blir vräkta från så många hem. Tur att nya bon dyker upp fortare än de försvinner, så inte fåglarna utrotas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Stackars fåglar... de blir vräkta från så många hem. Tur att nya bon dyker upp fortare än de försvinner, så inte fåglarna utrotas

Haha detta är inte det enda fågelboet jag har hemma hos mig kan jag säga

Skrivet av Nebudchanezzer:

Som elektriker kan jag ju i detta fallet tipsa om en två-fackskanal, nätverk i ena facket och el i det andra...
Som t.ex: https://www.storel.se/minikanaler/schneider/ism14430p/minikan...

Snyggare än att sätta 2 kanaler bredvid varandra och i och med de 2 olika facken, helt tillåtet att dra nätverk och starkström i samma kanal.

Detta var faktiskt inte en så dum idé, ska definitivt kolla vidare på detta!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

I världen menar du? Det finns sköna videos på hur strömtjuvar beter sig i Indien.
I sverige tror jag det har hänt några dödsfall pga elektricitet i samband med nedfallna ledningar. Men varifrån får du dina siffror?

Jag menar alltså Sverige enligt Elsäkerhetsverkets statistik. I Sverige är nedfallna ledningar ovanliga medan tuffa tonåriga grabbar har omkommit då de klättrat upp på järnvägsvagnar och kommit i närheten av kontaktledningen. Du kan ju själv gå in på Elsäkerhetsverkets hemsida och läsa om vad som faktiskt händer.

Elsäkerhetsverket använder uppgifterna om olyckor när man utarbetar föreskrifter. Det finns alltså en verklighet bakom bestämmelserna.

Permalänk
Medlem

Folk som klättrar på järnvägsvagnar är den vanligaste elolyckan. Näst vanligast är yrkesmän, Hempul kommer längre ned på listan.

vanlig 230V 50Hz har inte en chans i världshistorien att störa ut Ethernet då den köff med differentiel signalering, dvs man spegelvänder signalen och skickar på andra tråden i paret. En jämn störning som tex växelström plockar man bara bort i andra ändan.

Pratar vi ett frekvensstyrt pappersbruk eller så, ja då där det dags för skärmat eller bättre - fiber men i allmänhet brukar inte folk ha 10000V 400 HZ frekvensstyrda prylar hemma

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag menar alltså Sverige enligt Elsäkerhetsverkets statistik. I Sverige är nedfallna ledningar ovanliga medan tuffa tonåriga grabbar har omkommit då de klättrat upp på järnvägsvagnar och kommit i närheten av kontaktledningen. Du kan ju själv gå in på Elsäkerhetsverkets hemsida och läsa om vad som faktiskt händer.

Elsäkerhetsverket använder uppgifterna om olyckor när man utarbetar föreskrifter. Det finns alltså en verklighet bakom bestämmelserna.

Jag läste rapporten och det stämde med 1 dödsfall per år i snitt.
Det är ganska intressant men om man ska räkna in alla som använder el hemma, i denna undersökning så blir den siffran försumbar.

För det var inte behörighetskrävande elarbeten jag syftade på. Där tycker jag ändå att 1 / år låter rätt lite. Men hur många som dör av att göra fast förläggning av grendosor tror jag är färre. Jag tror snarare att de som inte har ordning på sina sladdar har en högre risk för brand.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Eller så låter du bli att ställa en lampa på din router? Problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Eller så låter du bli att ställa en lampa på din router? Problemet löst.

Spotlights som lyser under hyllan, använde ordet lampa för att det var lättare

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag läste rapporten och det stämde med 1 dödsfall per år i snitt.
Det är ganska intressant men om man ska räkna in alla som använder el hemma, i denna undersökning så blir den siffran försumbar.

För det var inte behörighetskrävande elarbeten jag syftade på. Där tycker jag ändå att 1 / år låter rätt lite. Men hur många som dör av att göra fast förläggning av grendosor tror jag är färre. Jag tror snarare att de som inte har ordning på sina sladdar har en högre risk för brand.

Det jag reagerar på är att en del inlägg i detta forum har en underton av det inte är så noga med el. Jag tycker inte det är lite med ett dödsfall per år. Till detta kommer ju folk som skadats. Den som drabbas behöver inte heller vara den som gjort felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det jag reagerar på är att en del inlägg i detta forum har en underton av det inte är så noga med el. Jag tycker inte det är lite med ett dödsfall per år. Till detta kommer ju folk som skadats. Den som drabbas behöver inte heller vara den som gjort felet.

Jag menade förstås att 1/år LÅTER lite. Jag tror det är mer, men att det inte syns i statistiken.

Och det är skillnad på att aktivt göra arbeten som man inte borde/får göra själv
att slarva med el genom att böja kablar för snävt, låta stolar rulla över dem
och att göra säkra installationer med kablar trots att det inte är tillåtet - som tex att klamra fast en lampsladd på väggen

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag har sett väldiga råttbon av kabelhärvor i kanaler, fönsterbänkskanaler och på kabelstegar blandat med ström och data har fungerat bra. Även nätverkskablar nära högspänningskablar. Har varit med att mätinstrument som kostar över 50000 kr kan märka av problem som att en stripe är åtdragen lite för hårt eller kabeln är lite för knäckt på något ställe men dessa har aldrig stött på att instrumentet klagat på extern störning som närliggande elkablar.

Min erfarenhet säger att du inte kommer ha några som helst problem med en ynka liten strömkabel bland ett par nätverkskablar. Att dra kablarna i separata kablar på var sin sida hyllan är som att för säkerhets skull efter en handskakning använda alkoholgel och sedan springa till närmsta dusch. Hjälper nog i något enstaka fall från en dödlig sjukdom som drabbar en på miljarden människor.

Testa med en kanal först. Skruva inte fast den utan bara låt kablarna hålla uppe kanalen. Testa med och utan strömkabel i. Du kommer inte märka någon skillnad. Strömkabeln kanske påverkar lika lite som att en dator skulle förlora mellan 0 och 1% i prestanda. Inget du kommer märka i praktiken.