Permalänk
Medlem

Ljudinställningar i xbmc

Vet inte om detta är rätt forum men tänkte kolla om någon här är kung på ljudinställningar, vilket är en djungel för mig, vet inte ens vad allt betyder
Min setup är
Xbmc "kodi", windows 7 i bakrunden
Asus Xonar D2 (ljudkort)
Yamaha RX-V777 (förstärkare)

XBMC är inställt på att skicka ljudet till ljudkortet med WASAPI (tror det är något att programmet får total kontroll av ljudkortet)
Ljudkortet isig är inställt på S/PDIF Pass-through device
Förstärkaren är inställd på att spela upp ljudkällan den får, om den inte får dolby/dts så skalar den upp ljudet till 5.1

Vet inte om det är en optimal lösning, ljudkortet isig har ju en hel värld av olika inställningar om man vill att det ska koda ljudet, eller är det bättre att låta förstärkaren göra jobbet?
Går även att skicka ljudet via HDMI (då den går genom förstärkarens hdmi-switch), då tar förstärkaren ljudet ur hdmi-kabel (om man sätter xbmc till att använda hdmi som ljudenhet), men då är det grafikkortet som sköter ljudet? Litar hellre på ett bra ljudkort.

Hur har ni andra gjort?
Obs: ljudet fungerar fint, så det är inget problem, mer bara att jag vill optimera lite

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt insatt i Kodi eller HTPC's för den delen. Men jag hade försökt köra HDMI så mycket det går då bandbredden i S/PDIF inte är tillräcklig för att köra Dolby Digital. (eller om det är kopieringsskydd/licens som sätter käppar i hjulen för S/PDIF)

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

så du tror det är bättre att skicka ljudet via HDMI, grafikkortet är dock ett gammalt ATI HD5770, som är gammalt som gatan medan ljudkortet är av bättre modell?
Ska iof byta grafikkort i min dator, då kan jag sätta in mitt gamla 6970 i mediaspelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

så du tror det är bättre att skicka ljudet via HDMI, grafikkortet är dock ett gammalt ATI HD5770, som är gammalt som gatan medan ljudkortet är av bättre modell?
Ska iof byta grafikkort i min dator, då kan jag sätta in mitt gamla 6970 i mediaspelaren.

Det spelar absolut ingen roll om du har ett äldre eller nyare grafikkort. Det är bara digitala signaler som skickas, så det finns ingen skillnad. All avkodning sker vid ett senare tillfälle i din reciever. Det spelar inte heller någon roll att du har ett fantastiskt bra ljudkort om du tar signalerna genom S/PDIF (D för Digital) då det också är digitalt. HDMI är överlägset S/PDIF i bandbredd och det enda vettiga valet om du har mer än stereoljud.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Så länge du skickar digitalt till din förstärkaren så påverkar varken grafik eller ljudkort. Jag skulle köra via HDMI för att få det enklare, med färre kablar

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, då ska jag ändra till HDMI.
Då vet jag lite mer, visste inte att signalen gick direkt när det är digitalt, trodde ändå att ljudkortet var inne och kodade ljudet.
Ljudkortet kan få flytta in i speldatorn istället