Permalänk

Bygga ut hemnätverk, råd önskas.

Hej Sweclockers!

Jag har ett par frågor till er, jag ska som rubriken säger bygga ut mitt hemnätverk för att få bättre wifitäckning men även för att jag kommer att behöva ha fler kabelanslutna enheter som täcks in i nätverket. Nedan finns en bild över planlösningen i lägenheten där jag hastigt markerat var de aktuella enheterna befinner sig, en kort beskrivning av färgkodningen:
Lila: Fiberuttaget.
Grön: Routerns position i dagsläget.
Röd: Enheter som behöver kabelansluten internetåtkomst. Min desktop i vardagsrummet och servern kommer att hamna i sovrummet.
Blå: Enheter som behöver wifianslutning. Chromecast och en laptop är utritade, det förekommer dock ytterligare en laptop, en ipad och två telefoner som flyttas runt.

Så, till mina funderingar. I dagsläget är wifitäckningen under all kritik i princip så fort man kliver över tröskeln till sovrummet, detta beror förmodligen på att det för det mesta är betongväggar i lägenheten. Routern är ansluten med en kabel som nu går hela vägen från fiberuttaget.

En av mina tankar var att enbart skaffa en switch till sovrummet som förser servern och router med internetåtkomst, dock vill jag gärna ha förbättrad wifitäckning i sovrummet också. Är det därför vettigt att skaffa en accesspunkt också och då placera denna med switchen i vardagsrummet och routern i sovrummet?
Tänkbar lösning nummer två var att helt enkelt köpa ytterligare en router som används som accesspunkt, med DHCP och andra nödvändiga funktioner inaktiverade. Detta för att kunna få ytterligare wifitäckning samt kunna använda en av dess LAN-portar för den stationära datorn i vardagsrummet, förutsatt att detta är möjligt när den enbart används som accesspunkt och inte som router?

Vad tror ni? Routern jag använder nu är en Asus RT-N56U, den fungerar fint och jag är riktigt nöjd med den. Budget brukar vara en viktig aspekt, jag har inte tänkt ut en fast sådan, tänkte mer att den lösning av problemet som uppvisar bäst resultat. Dock kan en preliminär gräns sättas på runt 7-800 kr.
Tack på förhand för svar!

Med vänlig hälsning

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem

Nån utav de nyare ASUS routrarana? Kör själv med AC66U som mer än väl täcker mina behov, trots betongväggar och liknande.

Har en server bakom och den tuggar cirka 3TB per månad.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera två stycken Ubiquiti Unifi AP men jag såg att din budget låg runt 800kr.

Om du känner för att gå upp en snäpp är den här riktigt bra, jag har själv PRO versionen men den vanliga ska också vara bra.

https://www.dustinhome.se/product/5010586938/unifi-80211n-poe...

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Nån utav de nyare ASUS routrarana? Kör själv med AC66U som mer än väl täcker mina behov, trots betongväggar och liknande.

Har en server bakom och den tuggar cirka 3TB per månad.

Det skulle kunna vara en idé, dock spricker budgeten rejält i sådant fall. Det var därför jag var inne på en billigare router som sedan kan köras som accesspunkt, är dock inte helt hundra på att även LAN-portarna kan användas i sådant fall. Men det kanske är värt det att byta router helt och hållet? Hur stor yta har du i hemmet förresten?

Skrivet av wRRM:

Jag skulle rekommendera två stycken Ubiquiti Unifi AP men jag såg att din budget låg runt 800kr.

Om du känner för att gå upp en snäpp är den här riktigt bra, jag har själv PRO versionen men den vanliga ska också vara bra.

https://www.dustinhome.se/product/5010586938/unifi-80211n-poe...

Får jag fråga varför jag behöver två stycken? Skulle det inte räcka med en och sen det wifi routern själv står för? Dock skulle en switch behövas i sådant fall som komplettering då jag behöver ha både kabelanslutning och wifi i båda rummen, och jag drar helst inte ytterligare en kabel genom hela lägenheten.

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

Det skulle kunna vara en idé, dock spricker budgeten rejält i sådant fall. Det var därför jag var inne på en billigare router som sedan kan köras som accesspunkt, är dock inte helt hundra på att även LAN-portarna kan användas i sådant fall. Men det kanske är värt det att byta router helt och hållet? Hur stor yta har du i hemmet förresten?

Får jag fråga varför jag behöver två stycken? Skulle det inte räcka med en och sen det wifi routern själv står för? Dock skulle en switch behövas i sådant fall som komplettering då jag behöver ha både kabelanslutning och wifi i båda rummen, och jag drar helst inte ytterligare en kabel genom hela lägenheten.

Rekomenderar två just för att zero handoff ska fungera så bra som möjligt, det kan absolut fungera bra med din router och en AP också.

Permalänk

En extra ap som har switchportar inbyggt borde räcka, om du sätter den där du har routern och istället plockar in routern i sovrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

Det skulle kunna vara en idé, dock spricker budgeten rejält i sådant fall. Det var därför jag var inne på en billigare router som sedan kan köras som accesspunkt, är dock inte helt hundra på att även LAN-portarna kan användas i sådant fall.

Det fungerar att göra så, jag har två som används så, en som används som vanligt, en som agerar switch och en vanlig switch. Ingenting av samma märke.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Du har en kabel från fiber/sovrum till router/vardagsrum, och då är nästan allt klart
Skaffa en ny access punkt med LAN-portar (n-standard eftersom du har en N56U) för vardagsrummet. Billig är t.ex ZyXEL WAP-3205v2.

Ställ din router i sovrum.
Kabel från router till en ny access punkt i vardagsrum.
Desktop ansluts till access punkt med kabel.
Server ansluts till router med kabel.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Rekomenderar två just för att zero handoff ska fungera så bra som möjligt, det kan absolut fungera bra med din router och en AP också.

Aha, då är jag med, hade helt missat zero handoff. Det låter smidigt, tror dock att det får bli ett framtida projekt då ekonomin inte tillåter ett sådant inköp just nu.

Skrivet av JamesBanana:

Det fungerar att göra så, jag har två som används så, en som används som vanligt, en som agerar switch och en vanlig switch. Ingenting av samma märke.

Okej, tackar för klargörandet!

Skrivet av Rugbyspelaren:

En extra ap som har switchportar inbyggt borde räcka, om du sätter den där du har routern och istället plockar in routern i sovrummet

Skrivet av AndersHu:

Du har en kabel från fiber/sovrum till router/vardagsrum, och då är nästan allt klart
Skaffa en ny access punkt med LAN-portar (n-standard eftersom du har en N56U) för vardagsrummet. Billig är t.ex ZyXEL WAP-3205v2.

Ställ din router i sovrum.
Kabel från router till en ny access punkt i vardagsrum.
Desktop ansluts till access punkt med kabel.
Server ansluts till router med kabel.

Jag vet inte hur jag lyckats, men på något vänster har jag missat att det finns accesspunkter som har LAN-portar och inte enbart wifianslutning, därav hela idén med en extra router. Det alternativ ni ger förslag på låter bra, håller med om att Zyxelmodellen är ett billigt alternativ, Någon av er som har personlig erfarenhet av produkten? Har egentligen inget emot att gå upp ett par hundra i pris om det innebär en märkbar skillnad i framförallt stabilitet, men även prestanda.

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

Aha, då är jag med, hade helt missat zero handoff. Det låter smidigt, tror dock att det får bli ett framtida projekt då ekonomin inte tillåter ett sådant inköp just nu.

Okej, tackar för klargörandet!

Jag vet inte hur jag lyckats, men på något vänster har jag missat att det finns accesspunkter som har LAN-portar och inte enbart wifianslutning, därav hela idén med en extra router. Det alternativ ni ger förslag på låter bra, håller med om att Zyxelmodellen är ett billigt alternativ, Någon av er som har personlig erfarenhet av produkten? Har egentligen inget emot att gå upp ett par hundra i pris om det innebär en märkbar skillnad i framförallt stabilitet, men även prestanda.

Ska tillägga att jag fick det inte att flyta att ha dem på samma SSID, utan har tre Wifi-nät med olika namn i huset

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Ska tillägga att jag fick det inte att flyta att ha dem på samma SSID, utan har tre Wifi-nät med olika namn i huset

Okej, bra att veta. Kan vara lite bökigare än att ha zero handoff som nämndes ovan, men med kostnader med hänsyn till beräknade kostnader kan jag utan tvekan leva med det.

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem

Routern (med wifi) vid fiberuttaget, kabel från routern till v-rum där en switch/AP kopplas in.
Switch/AP kan gärna vara en före detta router som gjorts om till just en AP med inbyggd switch, det är en prisvärd lösning.

Jag har mer eller mindre samma lösning själv. Har en TG799 som router och en dualband TP-link med openwrt som AP/Switch.
Kör med två olika SSID och manuellt val av accesspunkt, man får bättre koll på det viset.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Routern (med wifi) vid fiberuttaget, kabel från routern till v-rum där en switch/AP kopplas in.
Switch/AP kan gärna vara en före detta router som gjorts om till just en AP med inbyggd switch, det är en prisvärd lösning.

Jag har mer eller mindre samma lösning själv. Har en TG799 som router och en dualband TP-link med openwrt som AP/Switch.
Kör med två olika SSID och manuellt val av accesspunkt, man får bättre koll på det viset.

Detta är den lösning jag lutar åt nu, som du säger låter det som den mest prisvärda lösningen med en router som körs som AP. Som grädde på moset kan jag dessutom använda både wifi- och kabelanslutningen i samma enhet, vilket känns trevligt då det tar lite mindre plats.

Okej, jag fick erbjudande på en begagnad RT-N66U via pm, i kombination med min nuvarande N56U borde det gå att sätta upp på liknande sätt som ditt nät. På så vis, då kanske två olika SSID kan vara att föredra framför någon typ av roaminglösning.

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

Det skulle kunna vara en idé, dock spricker budgeten rejält i sådant fall. Det var därför jag var inne på en billigare router som sedan kan köras som accesspunkt, är dock inte helt hundra på att även LAN-portarna kan användas i sådant fall. Men det kanske är värt det att byta router helt och hållet? Hur stor yta har du i hemmet förresten?

83 kvm, har fulla staplar i hela hemmet. Bor på 4de våningen och tvättstugan ligger i huset mittemot, där jag också har täckning.

Som sagt, köp en huvudrouter. Budget spricker "rejält" säger du.. Det handlar om cirka 500 kr mer. Se det som en investering. Samt så är ju ASUS routrarna fullt kompatibla

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av enoch85:

83 kvm, har fulla staplar i hela hemmet. Bor på 4de våningen och tvättstugan ligger i huset mittemot, där jag också har täckning.

Som sagt, köp en huvudrouter. Budget spricker "rejält" säger du.. Det handlar om cirka 500 kr mer. Se det som en investering. Samt så är ju ASUS routrarna fullt kompatibla

Låter som att den skulle räcka till min lägenhet i sådant fall också.

Sant, 500 kr är alltid 500 kr, är dessutom student och värdesätter annat än enbart teknik och datorer. En investering kan man utan tvekan se det som, dock en smått onödig sådan då jag redan har en router som jag i det stora hela är nöjd med. Och om det som krävs för att uppnå mina krav är en accesspunkt för 350 kr är det i mitt tycke en klart mer prisvärd investering.

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag skulle rekommendera två stycken Ubiquiti Unifi AP men jag såg att din budget låg runt 800kr.

Jag håller med, med undantag för två stycken. Det är enligt mitt tycke en för mycket för en sådan liten yta, de riskerar att störa ut varandra. Jag ser inget behov för zero-handoff överhuvudtaget.

Skrivet av Grytvante:

Får jag fråga varför jag behöver två stycken? Skulle det inte räcka med en och sen det wifi routern själv står för? Dock skulle en switch behövas i sådant fall som komplettering då jag behöver ha både kabelanslutning och wifi i båda rummen, och jag drar helst inte ytterligare en kabel genom hela lägenheten.

Jag hade kört på en som ovan rekommenderade, jag kan även jag tala gott om den! Jag vill även påminna dig om att kabel alltid går före Wi-Fi, då du inte kommer kunna ersätta den stabilitet och konstanta hastigheten en kabel erbjuder, iallafall inte ännu - jag hade använt en enkel switch för ungefär 200kr, t.ex. TP-Link TL-SG105. Stabil, gör sitt jobb och gjord av metall.

Jag hade även stängt av det Wi-Fi:t din befintliga router har om du skulle köra på ovanstående lösning. "Varför aktivt störa ut ditt 'bättre nät'?", även om den andra ligger på andra kanaler, så får du inte glömma att kanalerna ändå till en viss del kan överlappa varandra, särskilt i lägenhetskomplex med potentiellt många människor och därmed nätverk på en begränsad plats. Kanske hade det varit bättre med en AP med 5 GHz, med tanke på detta? Jag har ingen erfarenhet eller något behov av det senare, så det får någon annan individ gärna ta upp!

Skrivet av Grytvante:

[..]jag redan har en router som jag i det stora hela är nöjd med. Och om det som krävs för att uppnå mina krav är en accesspunkt för 350 kr är det i mitt tycke en klart mer prisvärd investering.

Detta hade jag med gjort - se gärna mitt inlägg om detta ämnet i en liknande tråd.

Visa signatur

Spel: FD R4 | i7-3820 | 2*GTX 670@770 DC2 TOP | 2*HyperX 120 GB 5K + 2*2 TB | ProSeries 850W | Samsung SA950D 27" | Windows 8.1 | Mamba 4G | CM Storm TK Stealth, bruna brytare
Server: Moneual MonCaso 312 | i7-870 | GT 610 | Corsair Force 3 60 GB + 2*4 TB | HX650 650W | Debian 7.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

Låter som att den skulle räcka till min lägenhet i sådant fall också.

Sant, 500 kr är alltid 500 kr, är dessutom student och värdesätter annat än enbart teknik och datorer. En investering kan man utan tvekan se det som, dock en smått onödig sådan då jag redan har en router som jag i det stora hela är nöjd med. Och om det som krävs för att uppnå mina krav är en accesspunkt för 350 kr är det i mitt tycke en klart mer prisvärd investering.

Då förstår jag bättre hur du menar.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se