Permalänk

Processor överhettad igen

Tjena!

Har en i5 750, rätt gammal, en av de första i5 har jag för mig, originalfläkt på, ej överklockad

Nu var det såhär att i somras, så var den 99 grader varm i load, säkert 70 grader i idle.

Blåste rent, tog bort gamla kylpastan, satte på ny, allt korrekt och fint. Har hållt nu väldigt bra hela hösten.
men nu är jag uppe i 60 grader idle, säkert 85 + i load. Sinnessjukt

Snart 6 år gammal dator (grafikkot byt) håller bra än, prestandamässigt, men nu verkar ju något på den vara slut.

orkar inte byta kylpasta igen, kan ju inte vara det , den höll ju fint.

Ska jag prova en renblåsning och sätta på och av fläkten, ta av processorn och kolla den snabbt bara?

Kan de hjälpa?

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Medlem

Givetvis kan det vara läge för en rengöring av fläkten igen. Arbetsinsatsen blir väl runt en kvart, det kan vara väl värd investerad tid

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Hedersmedlem

Ge oss en översiktsbild på kylaren. Kanske du satt fästena i fel läge så att de lossnat igen. Inte helt ovanligt. Har du kontrollerat att fästena är rättvrida och dessutom sticker ut helt på baksidan, med den svarta piggen i mitten också?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kan det inte vara så att pastan mellan cpun och ihs är förbrukad
Vet inte riktigt hur det ser ut på de äldre i5:orna dock

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk

Tack för svaren.
Har dock beslutat mig att göra mig av med trotjänaren! har hängt med nu i 6 år. Så blir att bygga en ny redan i veckan.
6 år, med ett grafikkortsbyte, HD 5770 > GTX 570

Orkar inte med gammalt skrot

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gibson700:

Tack för svaren.
Har dock beslutat mig att göra mig av med trotjänaren! har hängt med nu i 6 år. Så blir att bygga en ny redan i veckan.
6 år, med ett grafikkortsbyte, HD 5770 > GTX 570

Orkar inte med gammalt skrot

Är nog ganska så säker att det är damm i fläkten alternativt felsatt kylare.