Permalänk
Medlem

Asus RT N66U tomato - bcm_nat

Tjenare!

Tänkte jag skulle rekommendera bcm_nat inställningen till andra som kör tomato med denna router och som sitter på fiber.

Själv satt jag på shibby tomato v.113 innan jag började pilla och fick bara ut 170mbps utan mina 250/100.
Efter jag uppdaterade till v.123 och slog på bcm_nat så får jag nu ut över 300mbps. Vilket var väldigt trevligt!

Så för er som sitter på en snabbare typ av fiber och kör shibby tomato så kan jag helt klart rekommendera att slå på bcm_nat.

Detta gör ni genom att gå till tools -> system commands -> skriv "modprobe bcm_nat" -> Execute.
Ni kan även knappa in dmesg för att kolla så att det är på. Och då leter ni efter raden som säger "BCM fast NAT: INIT"

Tyvärr kan man ej använda vissa funktioner om man vill köra med fast NAT, exakt vilka det var kommer jag ej ihåg just nu men har för mig det var bandwidth limiting, QoS och något mer..

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

fyfan vad fint

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U