Plattor med Windows 8.1/10 (Främst billiga Kinaplattor)

Permalänk
Avstängd

Märkligt.. mätte just nu på samma ställe med min Android-platta. Lite bättre då den har 5 GHz men tycker farten på Windowsplattan duger gott.

Volymkontrollen kommer visst med när man trycker volym down och power för att ta screenschot.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Tjena grabbar!

Jag är också ägare till en Chuwi VI8 och tycker den fungerar kanon. I början upplevde jag också lite funky wifi-uppkoppling men detta fenomen avtog helt efter lite windows-updates.

Däremot hade jag gärna velat ha in android som sekundärt operativ, jag satt och försökte få till det i helgen. En guide jag hittade visar att det ska gå om man partitionerar om disken till en extra 2GB partition och installerar android på den, sedan slänger på Grub2Win och bootar det med. Detta fungerar dock inte så bra på chuwi-plattan efter som den har UEFI bios. Om jag bara kan lyckas att få GRUB att starta så kan ja ladda androidx86 där ifrån:

Om någon annan är intresserad så finns här lite info:
http://logytips.blogspot.se/2014/02/how-to-dual-boot-install-...
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2321292

Så det verkar ju som att det skall gå att lösa men jag har inte lyckats...

Permalänk

Även jag blev lite sugen på denna platta och det hade varit ett plus om man skulle kunna installera Ubuntu på den

Men hur tycker ni batteritiden är? Den är väl lite avgörande för min del

Permalänk
Medlem

Tjah, löser man bara bootloaderproblemet med uefi så kan man ju lada vilken ISO som helst i princip. I värsta fall kan man ju köra virtuellt i virtualpc eller nått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder tuppen:

Även jag blev lite sugen på denna platta och det hade varit ett plus om man skulle kunna installera Ubuntu på den

Men hur tycker ni batteritiden är? Den är väl lite avgörande för min del

Ingen aning, laddar min varannan dag men två filmer från Netflix skulle jag tro den håller.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Har lagt dualbooten åt sidan för tillfället. Men om någon kommer på en fungerande lösning så är jag såklart sjukt nyfiken. Hittar jag något framöver så postar jag såklart här. Batteritiden kan jag inte klaga på. Jag surfar trixar o fixar en massa på plattan om dagarna och den håller med enkelhet en hel dag och mer därtill. Men då har jag varken kollat film eller Netflix utan bara kontorsjobbat med den.

ESTI. Kan tillägga denna bootloadern som kan funka kanske?
http://www.rodsbooks.com/refind/

Permalänk
Skrivet av stormense:

Fungerade utmärkt. Fick minneskortet för några dagar sedan. Men såg sedan att Webbhallen säljer samma kort nästan lika billigt med frakt.

SP8rmZTfXLY

Varför skulle inte ett minneskort fungera? Jag förstår inte alla dina uppdateringar hela tiden om jag ska vara ärlig-

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TommyToad:

Varför skulle inte ett minneskort fungera? Jag förstår inte alla dina uppdateringar hela tiden om jag ska vara ärlig-

Tagit bort några inlägg då som jag tror retar dig. Ingen stor sak för mig. Viktigt att alla trivs

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Då har jag hämtat ut paketet som tillsynes var helt ok fint.
Ivrig som jag är, efter två veckors outhärdlig väntan, så öppnar jag paketet i bilen. Plattan är stendöd.
Jaja, tänker, efter en sådan lång resa behövs väl lite ström. Så jag ansluter den till laddaren jag har liggande i bilen.
5 minuter senare är jag hemma och försöker få liv i den... men icke. Eftersom laddaren som följde med inte vill passa i väggutaget så letar jag upp en gammal HTC-laddare, med samma specs som den som följde med. Funkar inte ändå. Ska det inte lysa någon diod när den laddar?

Håller jag inne ON ett par sekunder när laddaren är i så blinkar skärmen i bland. Det är precis som den inte orkar gå igång. Ska låta den sitta i ett par timmar och hoppas det hjälper. Men så ska det väl inte vara?

Någon med liknande erfarenheter?

Permalänk
Avstängd

Den laddare som följde med min hade EU kontakt.

Plattan var även laddad till 70%. Jag tror plattan behöver 2A laddare? Annars får du nog ladda den avstängd 2 timmar innan du kan tända den.

Ser ut som om din platta inte startar på grund av för lite kräm.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Den första delen är ju samma, men den andra (vita) passar inte i väggutaget. Har i en Samsung laddare med exakt samma specs nu.

Permalänk
Avstängd

Fick en likadan adapter när jag köpte min Nokia Lumia 1520 från HongKong. Passar bara till förlängningsdosor från 70-talet. Lite lustigt att de skickar med sådan gammal skit. Du får kolla på Kjelle

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Har fått liv i den, men det är något med batteriet som spökar.

Jag satte i laddaren och höll inne On. Plattan ger ifrån sig ett dödsryck och skärmen blinkar lite svagt. Kände då på baksidan att den blev lite varm. Antar att det är där batteriet sitter. Så jag lät den ligga och småblinka en dryg timme, likt en fisk som hamnat på land.

Detta gjorde susen för att få liv i plattan. När jag tryckte på On igen så slockna den och när jag tryckte ytterligare ännu en gång så sparka den igång.
Chuwi loggan kom fram och det stod något om "Preparing for repair mode" eller liknande. Kom sedan in i Windows och allt verkade fungera. Men när jag drog ur laddaren så tog det någon minut innan den dog igen. Helvete. Upprepade hela proceduren igen, fick liv i den och lät sedan laddaren sitta kvar.

Det verkar som om någon redan gjort ett konto. Användarnamnet är "laebel". Var det så på era plattor eller har jag fått en begagnad? Grejade någon timme med den igår och kollade så allt fungerade. Uppdatera Windows m,m. Allt verkade frid och fröjd. Det flyter på bra när man grejar med den och allt fungerar bra. Riktigt bra. Låter den ligga med laddaren och går och lägger mig.

Idag tar jag ur laddaren, efter att ha satt i hela natten och hela dagen. 99% står det när jag kollar. Grejar i ca 10 minuter. Surfar, laddar hem någon app och koller sedan Facebook. 93%. Hmmm... Låser skärmen och lägger undan plattan. Dags för mat. Efter en god middag tar jag fram eländet igen. Denna lilla apparat som har gett mig falska förhoppningar hela eftermiddagen. Den är död... stendöd.

Börjar om från början och får nu liv i den igen. Kommer in i något, som jag antar är ett reparationsläge för Windows. Det står på kinesiska så det är lite svårt att avgöra. Det går inte heller att trycka på någon av de två rutorna som dök upp. Startar om plattan och den startar upp som vanligt. Vågar dock inte dra ur laddaren.

Kontaktade säljaren igår, innan jag fick liv i den och berättade om mina problem. Frågan är om jag ska nämna att jag fått liv i den?

Permalänk
Avstängd

Hade också en användare på min. Hette nog samma tror jag. Gjorde en Windows restore med en gång och allt fungerade fint. När den röda lampan slocknar ska plattan vara fullladdad. Viloläge med knappen släcker nog bara skärmen och plattan drar batteri i bakgrunen så stänger av min på kvällen som en vanlig dator.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Men när plattan är avstängd, lyser då dioden när du laddar den?
Den borde väl klara mer än 20 minuter utan laddare?

Permalänk
Avstängd

Den lyser tills plattan är fulladdad även avstängd. Startar man plattan börjar dioden lysa igen. Min klarar några timmar utan laddare. Ungefär som min LG-Pad 8.3.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Efter ett par dagar började dyka upp "artefakter", missfärgade stycken på skärmen. dessa försvann och kom sedan tillbaka. Det hela slutade med att skärmen dog.

Nu är skiten skickad över sjöss tillbaka till sitt hemland, där den hör hemma. Jag antar att detta var ett måndags-ex. Då jag googlat som en tok och det verkar som jag är ensam med mina problem. Synd, då jag verkligen gillade formatet och plattan i övrigt. Det enda minuset jag hittade under de få dagar den fungerade var att ljudet var väl lågt.

Har fått pengarna tillbaka från aliexpress. Säljaren lovade att betala tillbaka frakten tillbaka. Man kan ju att han håller vad han lovat.

Permalänk
Avstängd

Min fungerar utmärkt fortfarande. Använder nu bara min LG-Pad 8.3 till Mircast och väckarklocka. Är nog lite tur och otur när det gäller Kina-grunkor?

Tycker personligen att Windows 8.1 är smidigare att handha än Android på en platta. Rätt kul att köra fjärrskrivbord till en kraftigare dator med Hyper-V om man behöver göra något tyngre. Allt sparas på OneDrive eller Nasen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Ja det är nog lite av ett lotteri att köpa kina-platta.
8.1 var riktigt trevligt. Lurar lite på den här som ersättare:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/surfplatta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wassblad:

Ja det är nog lite av ett lotteri att köpa kina-platta.
8.1 var riktigt trevligt. Lurar lite på den här som ersättare:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/surfplatta...

Windows 8 RT på den, tänk över det mer än en gång.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wassblad:

Ja det är nog lite av ett lotteri att köpa kina-platta.
8.1 var riktigt trevligt. Lurar lite på den här som ersättare:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/surfplatta...

Bra pris på Lenovo Miix 3 nu annars, 2.495:-. Då får du riktiga Windows och tangentbord docka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde på en lenovo jag med, dock en yoga 2 10.1. Ganska snarlik Mix 3 och jag är mycket nöjd med denna. Inga problem med wi-fi eller batteritid. 2,5 för Miix känns som ett rätt bra pris. Ni får ursäkta om ni inte tycker att detta passar i denna tråden men när ni ändå var inne på det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Körde på en lenovo jag med, dock en yoga 2 10.1. Ganska snarlik Mix 3 och jag är mycket nöjd med denna. Inga problem med wi-fi eller batteritid. 2,5 för Miix känns som ett rätt bra pris. Ni får ursäkta om ni inte tycker att detta passar i denna tråden men när ni ändå var inne på det.

Helt okej, Lenovo är ju Kinas största PC-tillverkare. Kanske skulle ändra rubriken till Kinaplattor mm.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Windows 8 RT på den, tänk över det mer än en gång.

Aha, jag trodde RT var samma som 8.1.

Skrivet av nisselask:

Bra pris på Lenovo Miix 3 nu annars, 2.495:-. Då får du riktiga Windows och tangentbord docka.

Skickades från m.sweclockers.com

Var hittar du den för det priset?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Det tror jag inte, för där ligger den billigaste på 2590:-

Permalänk
Medlem

Jag tittar här:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2869420, fortfarande 2.495kr och det är för 64gb varianten, den som länkas ovan är 32gb och dyrare.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Jo, när plattan du länkar till har endast RAM 1 GB så är det inte ett jättebra köp.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)