Stark prestanda för programmering?

Permalänk
Medlem

Stark prestanda för programmering?

Jag söker efter en dator med stark prestanda för programmering. Jag kommer att använda den både i jobbet och privat. Både på skrivbordet och i sängen.

Helst ska den ha:
-16 GB RAM
-Riktigt snabb processor
-Trackpad och bra tangentbord

Jag funderar på denna:
https://www.dustinhome.se/product/5010819614/thinkpad-t450s

men tycker att den till det priset gärna borde ha 16 GB och quad core processor.

Har du något tips på grym dator som kan passa?

Permalänk
Medlem

Om du ska arbeta med datorn, är det då inte lönt att lägga närmare 18 000kr på en stationär?
Jag vet att det är enklare med en bärbar etc, men när det kommer till att arbeta med datorn förstår jag inte meningen med att slänga iväg 18 000kr på något som inte ens ger dig en fjärdedel av prestandan hos en stationär för samma pris.

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Jag jobbar som IT-konsult och sitter ofta på olika arbetsplatser.

Permalänk
Medlem

Köp en bärbar med riktigt 4-kärnig I7 istället!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Det låter vettigt! Har du tips på vilken? Jag tycker att det är konstigt att även Lenovos "mobile workstation" T550s saknar alternativ för quadcore på lenovo.se

Permalänk
Medlem

Den du kikade på är en två-kärnig i7, som är bra på att spara ström och göra en lätt dator, men den är inte snabb när det kommer till annat än en-trådars-applikationer.

Om du istället vill ha en 4-kärnig i7 så skulle jag kört på http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/207623-t... och köpt till en 8GB-sticka till så har du snabb CPU och 16GB RAM för betydligt billigare peng.

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska ha en laptop, och kan tänka dig betala dom pengarna, så får du ingen bättre än denna - http://www.dell.com/se/p/xps-15-9530/pd?oc=cnx9523

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Den du kikade på är en två-kärnig i7, som är bra på att spara ström och göra en lätt dator, men den är inte snabb när det kommer till annat än en-trådars-applikationer.

Om du istället vill ha en 4-kärnig i7 så skulle jag kört på http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/207623-t... och köpt till en 8GB-sticka till så har du snabb CPU och 16GB RAM för betydligt billigare peng.

Jag har en sån. Trackpaden är fruktansvärt usel och tangentbordet är obekvämt. Den klickar dessutom ibland när man skriver utan att man är nära trackpaden med resultat att man hoppar runt i texten. Har också fått haveri på moderkort + hårddisk i den.

UNDVIK!

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2955695,2651925,2956445,...

Måste också rekommendera Dell XPS15, om du vill ha en mindre än 15" så kolla på webhallenconfig i min länk.
Den är mindre men har rätt liten SSD, för det priset kan du ju dock köpa en 512 om du vill och byta, eller ja, få webhallen att byta innan du får datorn.
Skillnaden mellan MQ och HQ är i stortsett 100 Hz snabbar Turbo på HQ. Så skulle absolut inte välja någon av MSI datorerna. Tog me de för dessa är alla <15" med 16 GB ram och quad i7or som finns på prisjakt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Hej anter,

Jag skulle rekommendera följande om du inte hittar något mer lämpligt: https://www.komplett.se/lenovo-y70-70-173-fhd-touch/824883#!t...

* Bra i7 processor 4 kärnor
* 16 gb ram
* bra grafikkort (om du nu skulle använda detta)
* 512 GB SSD
* Det är en Lenovo.

Jag har en bekant som har en liknande modell y70-50 tror jag den heter, inte riktigt lika vass som denna men byggkvaliteten känns bra och helt klart godkänd batteritid.

/Rasmus

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Just mindre än 15" på bärbara med 4-kärnig begränsar väldigt mycket. Är man villig att gå upp en tum så går priset nästan ner till en tredjedel.

Om man är villig att köpa till en 8GB-sticka till och stoppa in själv så ser det ut såhär istället för Sushis länk ovan:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s209461184&o=produkt_pr...

Men om man drar upp storleken med en tum så dimper det ner en mängd val till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Just mindre än 15" på bärbara med 4-kärnig begränsar väldigt mycket. Är man villig att gå upp en tum så går priset nästan ner till en tredjedel.

Om man är villig att köpa till en 8GB-sticka till och stoppa in själv så ser det ut såhär istället för Sushis länk ovan:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s209461184&o=produkt_pr...

Men om man drar upp storleken med en tum så dimper det ner en mängd val till.

Du missade att klicka i "quad-core" men försvann bara en dator!
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anter:

Det låter vettigt! Har du tips på vilken? Jag tycker att det är konstigt att även Lenovos "mobile workstation" T550s saknar alternativ för quadcore på lenovo.se

"s" suffixet står för strömsnåla varianter.
Du ska leta efter "p" suffixet, dvs T450p T550p.

Tyvärr finns verkar ej prestandasegmentet vara listat ännu för den senaste generationen, så du får hoppa till förra generationen och T540p/T440p.

Lite märkliga priser dock, har för mig min T440p gick lös på ca 14k utan moms.
Nu ligger motsvarande fast med 4710MQ (istället för 4700MQ som jag har) för 16500 ex. moms. Känns lite dyrt för en utgående modell....

Att stoppa i in extra minne är en busenkel operation, luckan på T440p sitter med 2st skruvar och två snabbfästen.
Men tyvärr behöver du köpa två stycken stickor då grundkonfigurationen är 2x4GB

edit: Vettig conf från Lenovo.se landar på ca 19 200:-

Permalänk
Medlem

jag skulle nog säga DELL XPS15 alternativt Lenovo Y70-70.

  • Mindre skärm är inget att föredra om man ska sitta och programmera.

  • 4 kärnor är bara positivt för tex flertrådshantering m.m.

  • 16 GB ram är nog nästan minimum om man ska köra många program samtidigt vilket händer ganska ofta.

Sen är frågan om du vill ha en tung men snäppet bättre grafik eller lätt bärbar med tillräckligt bra grafik och då står valet mellan dessa skulle jag nog vilja påstå.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Lenovo Y50-70

Galet prisvärd bärbar. 4K 15.6" skärm, 16GB ram, 4 kärnor och 512GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

edit: Vettig conf från Lenovo.se landar på ca 19 200:-
http://i.imgur.com/z3usPMp.png

Han får ingen bättre än XPS'n för dom pengarna - http://www.dell.com/se/p/xps-15-9530/pd?oc=cnx9523&model_id=x...
Dessutom är XPS'n bättre, samt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Han får ingen bättre än XPS'n för dom pengarna - http://www.dell.com/se/p/xps-15-9530/pd?oc=cnx9523&model_id=x...
Dessutom är XPS'n bättre, samt billigare.

XPS kommer med 4k skärm och touch. Det kan vara bra eller dåligt beroende på hur bra programmen man använder skalar i högre upplösningar.

Men ditt paket har bara 1års garanti, uppgraderar du till 3år landar priset på 20k.

Skruvar man lite till på Lenovo beställningen och utgår ifrån "mellan" T440p paketet utan extra grafikkort ( http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/t-series/t440p/... ) går det att klämma in en i7-4810MQ och landa på under 20k.

edit: Nu förutsätter jag förvisso att en IT konsult vill ha 3år på platsen garanti på sitt viktigaste verktyg, men man är lite mer risktagande så är ju onekligen Dell XPS billigare.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av krilleoh:

Han får ingen bättre än XPS'n för dom pengarna - http://www.dell.com/se/p/xps-15-9530/pd?oc=cnx9523&model_id=x...
Dessutom är XPS'n bättre, samt billigare.

Vad menar du med bättre?

Man får ingen trackpoint, t.ex... Istället är man fast med en värdelös touchpad.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad menar du med bättre?

Man får ingen trackpoint, t.ex... Istället är man fast med en värdelös touchpad.

Dock är touchpadden på den datorn helt okej, och ifall man verkligen arbetar med datorn kan en mus vara att föredra.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av krilleoh:

Dock är touchpadden på den datorn helt okej, och ifall man verkligen arbetar med datorn kan en mus vara att föredra.

En trackpoint är helt överlägsen och en mus kan ofta vara jobbig att använda när man är på språng, särskilt om man programmerar och helst bara har händerna över tangentbordet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En trackpoint är helt överlägsen och en mus kan ofta vara jobbig att använda när man är på språng, särskilt om man programmerar och helst bara har händerna över tangentbordet.

Dock så förstår jag inte varför han ska välja en dator som är sämre på alla punkter, förutom touchpadden?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av krilleoh:

Dock så förstår jag inte varför han ska välja en dator som är sämre på alla punkter, förutom touchpadden?

Du har alltså hållt i och testat båda datorer under en längre period?

Ren prestanda säger väldigt lite när det är en arbetsdator man pratar om, det är så mycket mer som spelar in. Ett skönt tangentbord t.ex. är guld värt. Vet inte hur mycket de gjort om tangentborden sen X220 lanserades, men tangentbordet på den är svårslagen.

Och vad är det som är så himla mycket bättre med datorn från Dell? Börjar man addera saker till Thinkpad:en så man kommer upp i samma pris så ser jag inte vart den enorma skillnaden (till Dells fördel) ligger?

Batteritiden med en 4K-skärm hade ju varit kul att veta för övrigt. Fruktansvärt onödigt med den upplösningen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med Dunderklumpen. Trackpoint är det mest lysande bärbara styrdonet för att ersätta mus som någonsin gjort.
I min kanske något överdrivna värld bör trackpoint få en plats i någon slags Hall Of Fame för styrdon.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dunder:

Du har alltså hållt i och testat båda datorer under en längre period?

Ren prestanda säger väldigt lite när det är en arbetsdator man pratar om, det är så mycket mer som spelar in. Ett skönt tangentbord t.ex. är guld värt. Vet inte hur mycket de gjort om tangentborden sen X220 lanserades, men tangentbordet på den är svårslagen.

Och vad är det som är så himla mycket bättre med datorn från Dell? Börjar man addera saker till Thinkpad:en så man kommer upp i samma pris så ser jag inte vart den enorma skillnaden (till Dells fördel) ligger?

Batteritiden med en 4K-skärm hade ju varit kul att veta för övrigt. Fruktansvärt onödigt med den upplösningen.

Jag har kört en del på Lenovon och använt XPS15 väldigt mycket då det blev den modell jag till slut köpte. Kan överhuvudtaget inte förstå varför någon skulle välja bort en 3200x1800 IGZO panel för att få något så meningslöst (för programmering) som en trackpoint. Varför skulle man överhuvudtaget använda ett mus/trackpoint/touchpad när man programmerar. Normalt kör jag Emacs och det är ju helt designat för att exakt allt ska kunna skötas via tangentbordet utan att gå speciellt långt från "home row", men även de gånger använder Eclipse och Visual Studio så använder man tangentbordet inte mus (VS har lite korkade förvalda snabbtangenter, vem vill använda F-tangenter för ofta använda funktioner, men gå att ändra)!

Högupplöst skärm med väldigt bra ljusstyrka är otroligt trevligt när man läser/skriver väldigt mycket text, vilket rimligen är fallet om man använder sin dator för att programmera. Tangentbordet kan man diskutera huruvida Lenovo inte är bättre, men XPS har fortfarande en av de absolut bästa laptop-tangentbord jag någonsin använt. En sak som fick mig att välja bort Lenovo X1 Carbon (högupplöst skärm var ett krav) är att man har bytt till en lite skum tangentbordslayout på i alla fall vissa Thinkpad-modeller.

Sedan verkar Lenvo 440p köra med 730m, det är ju ett totalt meningslöst grafikkort som bara sänker batteritid utan att för den del göra det möjligt att köra något mer krävande. Personligen hade jag föredragit att ha en dator utan dGPU, 750m som sitter i XPS15 orkar driva spel i 1920x1080 men batteritiden är ju öken om GPU-delen någonsin kickar in och på en relativt tunn 15" laptop så får fläktarna jobba en del.

Samma sak med 4-kärnig CPU. Min nästa laptop kommer ha en 2-kärnig CPU, det är helt enkelt för mycket nackdelar med 4-kärnig CPU om man inte tänker ha en stridsvagn till laptop (gaming-laptop) som är stor nog att kunna ha ett rejält luftflöde för att kyla en CPU med TDP på 40-50W. Dagens i5/i7 av U-modell är fullt tillräckliga att användas för rejält stora projekt, de saker man vill köra på kraftigare HW är ju ändå på den nivån att en 4-kärnig laptop inte räcker till utan man upp på stationära maskiner med E-serien eller Xeon E5.

Kan man leva utan HiPPI-skärm är ändå just 1920x1080 en ganska dålig kompromiss på 14"-15", det är lite för högt för att köra oskalat och det är definitivt för lågt för att köra med x1.5 eller x2.0 som gör att skalningen fungerar mycket bättre. Lenovo brukade använda 1600x900 som passar 14-15" perfekt, just därför 3200x1800 är så trevligt på 14-15" då det är dubbla upplösningen mot 1600x900.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kör på en valfri Lenovo Thinkpad med en i7-processor! Har haft min Lenovo X220 Tablet i ett par år nu och jag har aldrig varit nöjdare. 6-8 timmars batteritid, riktigt bra chassi och relativt smal och liten.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yoshman:

Jag har kört en del på Lenovon och använt XPS15 väldigt mycket då det blev den modell jag till slut köpte. Kan överhuvudtaget inte förstå varför någon skulle välja bort en 3200x1800 IGZO panel för att få något så meningslöst (för programmering) som en trackpoint. Varför skulle man överhuvudtaget använda ett mus/trackpoint/touchpad när man programmerar. Normalt kör jag Emacs och det är ju helt designat för att exakt allt ska kunna skötas via tangentbordet utan att gå speciellt långt från "home row", men även de gånger använder Eclipse och Visual Studio så använder man tangentbordet inte mus (VS har lite korkade förvalda snabbtangenter, vem vill använda F-tangenter för ofta använda funktioner, men gå att ändra)!

Självklart gör man något mer än att programmera med datorn, det vore väldigt konstigt annars. Det var inte för programmeringens skull en trackpoint var bra att ha, såklart. Sen tror jag inte alla arbetar likadant heller, för den delen.

Skrivet av Yoshman:

Högupplöst skärm med väldigt bra ljusstyrka är otroligt trevligt när man läser/skriver väldigt mycket text, vilket rimligen är fallet om man använder sin dator för att programmera. Tangentbordet kan man diskutera huruvida Lenovo inte är bättre, men XPS har fortfarande en av de absolut bästa laptop-tangentbord jag någonsin använt. En sak som fick mig att välja bort Lenovo X1 Carbon (högupplöst skärm var ett krav) är att man har bytt till en lite skum tangentbordslayout på i alla fall vissa Thinkpad-modeller.

Säkert trevligt med en ljusstark skärm, men det känns som en lyx man inte behöver på en maskin där batteritiden tar prioritet. Har dock själv aldrig haft problemet att en "vanlig" skärm skulle vara för ljussvag...
Jag har hört att Lenovo ska ha ändrat sina tangentbord, vilket är lite synd. Kan inte säga så mycket om den delen då jag inte testat senare modeller.

Skrivet av Yoshman:

Sedan verkar Lenvo 440p köra med 730m, det är ju ett totalt meningslöst grafikkort som bara sänker batteritid utan att för den del göra det möjligt att köra något mer krävande. Personligen hade jag föredragit att ha en dator utan dGPU, 750m som sitter i XPS15 orkar driva spel i 1920x1080 men batteritiden är ju öken om GPU-delen någonsin kickar in och på en relativt tunn 15" laptop så får fläktarna jobba en del.

GPU:n lade jag ingen vikt vid alls, så den orkade jag inte söka upp. Men ingen av kretsarna bör väl gå igång när man sitter med programmering och vanligt arbete?

Skrivet av Yoshman:

Samma sak med 4-kärnig CPU. Min nästa laptop kommer ha en 2-kärnig CPU, det är helt enkelt för mycket nackdelar med 4-kärnig CPU om man inte tänker ha en stridsvagn till laptop (gaming-laptop) som är stor nog att kunna ha ett rejält luftflöde för att kyla en CPU med TDP på 40-50W. Dagens i5/i7 av U-modell är fullt tillräckliga att användas för rejält stora projekt, de saker man vill köra på kraftigare HW är ju ändå på den nivån att en 4-kärnig laptop inte räcker till utan man upp på stationära maskiner med E-serien eller Xeon E5.

Lenovo:n har en tvåkärnig processor (med hyperthreading). Ser själv ingen anledning till fyra kärnor om man inte har specifika behov av det. Den är även snabbare i singeltrådsprestanda jämfört med datorn från Dell (den billigaste modellen, dvs).

Skrivet av Yoshman:

Kan man leva utan HiPPI-skärm är ändå just 1920x1080 en ganska dålig kompromiss på 14"-15", det är lite för högt för att köra oskalat och det är definitivt för lågt för att köra med x1.5 eller x2.0 som gör att skalningen fungerar mycket bättre. Lenovo brukade använda 1600x900 som passar 14-15" perfekt, just därför 3200x1800 är så trevligt på 14-15" då det är dubbla upplösningen mot 1600x900.

Tja det där är ju ytterst subjektivt hur mycket man behöver "zooma" in, men det känns rent spontant som att det inte skulle behövas med 1080p. Jag kommer själv från 1366x768 på en 12,6" och hade gärna sett högre, kanske till och med 1080p rent av...

Med det sagt: Jag menar inte att datorn från Dell skulle vara sämre, jag vill bara få sagt att det inte går att döma ut en dator, som ska användas i arbetet, utifrån ett produktblad.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dunder:

Självklart gör man något mer än att programmera med datorn, det vore väldigt konstigt annars. Det var inte för programmeringens skull en trackpoint var bra att ha, såklart. Sen tror jag inte alla arbetar likadant heller, för den delen.

Helt sant att folk jobbar olika. Med tanke på trackpoint är något som nära nog alla "företagslaptops" hade tidigare men nu i allt större utsträckning skippas tyder ju på att efterfrågan är rätt låg.

Vill bara understryka att jag inte på något sätt dissar Lenovo, tvärt om är nog Lenovo tillsammans med Dell och Apple de enda tillverkarna jag personligen skulle välja för lite dyrare modeller för tillfället.

Just Dell har ju gått från att göra riktigt trista skapelser (dock med rätt bra hållbarhet i Latitude-serien) till att nu fått sin senaste XPS13 utsedd till referensen för Ultrabooks som andra tillverkare nu kan försöka slå, se bl.a. Ars test av den. Även Latitude har ju designmässigt rykt upp sig rejält på senare tid, den modellen har trackpoint om det är något man verkligen önskar fast tyvärr är touchpad och skärmen inte i samma nivå som XPS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

OP här. Jag köpte en XPS 15 till slut. Mycket prestanda för pengarna (1800 inkl moms) och verkar allmänt ha fått bra recensioner. Jag kommer att sakna trackpoint, men utöver det så hoppas jag att jag ska bli nöjd med allt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anter:

OP här. Jag köpte en XPS 15 till slut. Mycket prestanda för pengarna (1800 inkl moms) och verkar allmänt ha fått bra recensioner. Jag kommer att sakna trackpoint, men utöver det så hoppas jag att jag ska bli nöjd med allt.

Oj, för det priset skulle nog till och med jag kunna göra ett spontanköp

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.