Fråga: Är det värt att byta från en FX8350, till en Intel 4690K

Permalänk

Fråga: Är det värt att byta från en FX8350, till en Intel 4690K

Hej

Jag sitter idag på en FX8350, och har ett GTX970, är det motiverbart prismässigt att spendera 3000 spänn på att byta till ett intel system med en 4690K istället.

MvH Thord

Permalänk
Medlem

Om det är motiverbart kan du nog bara svara själv på, dvs hur mycket du tycker att 3000:- är...

Prestandamässigt kan det vara det, men beror på vilka spel du kör, spel som utnyttjar 1 till 4 kärnor får en bra boost med en 4690K, IPC per kärna är högre.
Andra spel tex BF4 nix inte värt att byta då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kolla ifall ditt grafikkort jobbar fullt ut i spelen du spelar, gör det inte det kan det ju vara värt en uppgradering.
Jag hade dock väntat till i alla fall nästa generation tror jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

beror på vilka spel du spelar, samt vilken upplösning och uppdateringsfrekvens du har på din skärm. överlag skulle jag säga nej men spelar du ofta spel som inte fungerar bra på 8350 som t.ex. world of warcraft kan det absolut vara värt det.

som sagt ovan så bör du kolla gpu load när du spelar, det kan du göra med http://www.techpowerup.com/gpuz/. har du 99% gpu load när du spelar så vinner du inte något på en uppgradering, har du 70%, 50% eller något fruktansvärt som 30% så är det högst sannolikt att det är processorn som spökar (om du inte har en fps cap på som du sitter på).

Permalänk
Medlem

jag gick från 8350 till 4770k, va som dag och natt.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ggustavsson:

Om det är motiverbart kan du nog bara svara själv på, dvs hur mycket du tycker att 3000:- är...

Prestandamässigt kan det vara det, men beror på vilka spel du kör, spel som utnyttjar 1 till 4 kärnor får en bra boost med en 4690K, IPC per kärna är högre.
Andra spel tex BF4 nix inte värt att byta då.

Fast en 4670K är fortfarande avsevärt snabbare i BF4. Och en 4690K är snabbare än en 4670K. Så...

Ännu större skillnad i 1080p.

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Fast jag skulle väntat, just nu är priserna åt skogen, Jag skulle inte köpt nytt idag om du absolut inte överlever ett par månader till:/ för en 4690k för 2.2 - 2.3 k är verkligen inte prisvärt:P

Alternativt leta upp en begagnad i7a 2600k 3700k eller 4770k,

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är prisvärt. 3000kr är mycket pengar och så mycket snabbare är inte 4690k.
Om du har en vettig kylare och inte klockat din prolle än så gör det. 8350 skall gå att klocka rätt duktigt.

Har en AMD 760k och en intel 4670k. Knappt ngn skillnad i spel. Enda skillnaden är att intelen kostade 2-3ggr så mycket - ripoff kallas det.
Enda spelet det hittils är ngn skillnad i är arma 3.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rinsewood:

Hej

Jag sitter idag på en FX8350, och har ett GTX970, är det motiverbart prismässigt att spendera 3000 spänn på att byta till ett intel system med en 4690K istället.

MvH Thord

Svar: JA. Det är såpass stor skillnad att det är värt det. Been there done that. 8320 --> 4670k

Permalänk

Jag har testat lite nu, och det visar att jag har trubbel nånstans, jag har en Average GPU usage på ca 30%, och en användning på en kärna på CPUn på 87%, om jag fattar det ni säger rätt så är det min processor som flaskar grafiken och inte orkar leverera data i nog snabb takt. Dom andra kärnorna visar mycket lite intresse av att arbeta då jag kör spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinsewood:

Jag har testat lite nu, och det visar att jag har trubbel nånstans, jag har en Average GPU usage på ca 30%, och en användning på en kärna på CPUn på 87%, om jag fattar det ni säger rätt så är det min processor som flaskar grafiken och inte orkar leverera data i nog snabb takt. Dom andra kärnorna visar mycket lite intresse av att arbeta då jag kör spelet.

30%? vad är det för spel du spelar?

Permalänk

jag kör IRacing på nästan maximala inställningar.

Permalänk

jag körde ett test till med loggning, då visade den en start på ca 50% upp till 97 som högsta, pendlande upp och ner beroende på hur banan ser ut. Inga andra bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinsewood:

jag kör IRacing på nästan maximala inställningar.

Skrivet av Rinsewood:

jag körde ett test till med loggning, då visade den en start på ca 50% upp till 97 som högsta, pendlande upp och ner beroende på hur banan ser ut. Inga andra bilar.

har ingen koll på det spelet tyvärr men det låter ju inte som att det är så värst gpu-tungt. antingen det eller så har du fruktansvärd fps med din 8350.

Permalänk

Det vart byte till en 4790K, och det kan jag bara meddela, håll i hatten, vilken skillnad, ökade från 40-80 FPS i iRacing, till ca 120-200 FPS på samma inställningar. Samt att den tearing som jag hade med gamla grejerna har försvunnit.

Så om nån mer har samma FX som jag, och ni tvekar så byt snarast möjligt