Permalänk
Medlem

Asus RT N56U Dålig hastighet

Sett flera trådar om detta. Läste igenom dom utan resultat.

Får ut cirka 16/3 utav 30/12 (Telia)
Kör deras Thompson tillsammans med denna routern.

Har fått ut 30/8 innan, bytte till ny firmware igår (ASUS egna) kommer inte ihåg vad mina andra custom firmware hette, installerade den för längesen :/
Inte helt hundra på om hastigheten gick ner nu när jag bytte firmware eller om de hände för flera dagar sedan. Har iaf testat flera olika av ASUS egna utan framgång.

Bytte firmware för att så fort någon kollade netflix eller annan stream så var de ospelbart, pingen rörde sig i CSGO mellan 20-800 KONSTANT.
Behövde med andra ord QoS så jag kunde sätta prio på deras datorer till cirka tops 3 mb/s @ upload och 15 mb/s @ download så att de fick nog med hastighet för netflix men utan att de drog i botten i några sekunder för att sedan buffra igen och skapa lagg för mig. Detta alternativet fanns ej på custom firmware som jag har.

Om ni har tips på någon bra firmware som har detta valet - länka, så kan jag prova o se ifall hastigheten går upp.
Har iaf testat detta: 2.4 GHz bandet, 5GHz bandet, olika enheter, massa olika firmwares (ASUS), QoS avslaget, brandväggen avslaget.

Kör kanalbredd 40 MHz, även provat 20/40 MHz, provat automatisk kanal, provat fast kanal. Kör WPA2/AES.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat få in en gammal Cat5-kabel mellan Routrarna?
Borde i och för sig inte bli så dålig fart ändå.

Visa signatur

i7 | R290

Permalänk
Medlem
Skrivet av EviL:

Du har inte råkat få in en gammal Cat5-kabel mellan Routrarna?
Borde i och för sig inte bli så dålig fart ändå.

Har fått ut 30/8 innan med exakt samma setup. Vet inte när det blev såhär dåligt, om de blev vid firmware bytet eller innan de

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hade samma problem hos mina föräldrar med den routern. Bytte till kanal 11 och då funkade det perfekt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Testade min n56u i idag och på kanal 11 på 2.4 bandet fick jag ut 18/8, bytte till kanal 13 eftersom den såg renast ut i inssider och nu får jag ut 50/50. Men forna dagars 75/75 (hp bärbar) eller 90/90 (toshiba bärbar) är nog borta för alltid.

Jag ska se om det går att få tag i 5GHz trådlösa nätverkskort eftersom 5GHz är helt tomt hos mig enligt wifi-analyzern på mobilen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Hallå där boys. Lyckades få tag på min gamla firmware version - får ut samma hastighet (dvs alldeles för lågt). Provat massa olika kanaler, det hjälpte inte heller, provat 5 ghz bandet också.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem

Är smarten bryggad ?
Vad får du för fart med kabel i smarten ?
Mäter du via kabel mot Asusen ? Om inte vad får du via kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Asus firmware fungerar i mitt tycke riktigt dåligt för denna router. För version 3.0.0.4.342 fick jag någorlunda hastigheter men alla firmware sen dess har bara blivit sämre. Kan rekommendera att köra padavans custom firmware, fungerar perfekt.

Kör själv moonmans version av padavan (skilnaden är att moonman har QoS inbyggt) och får ut 65mbit i mitt sovrum, jämfört med 20mbit från asus egna. Vet inte vad som är fel med asus firmware men det är sjukt stor skillnad när man har teckning under 60dBm, över så har blir det inte allt för stor skillnad.

Den är dessutom stabilare, har aldrig behövt starta om routern sen jag bytte. Rekomenderas!

Moonman:
http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=16295

Padavan:
https://code.google.com/p/rt-n56u/

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

Asus firmware fungerar i mitt tycke riktigt dåligt för denna router. För version 3.0.0.4.342 fick jag någorlunda hastigheter men alla firmware sen dess har bara blivit sämre. Kan rekommendera att köra padavans custom firmware, fungerar perfekt.

Kör själv moonmans version av padavan (skilnaden är att moonman har QoS inbyggt) och får ut 65mbit i mitt sovrum, jämfört med 20mbit från asus egna. Vet inte vad som är fel med asus firmware men det är sjukt stor skillnad när man har teckning under 60dBm, över så har blir det inte allt för stor skillnad.

Den är dessutom stabilare, har aldrig behövt starta om routern sen jag bytte. Rekomenderas!

Moonman:
http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=16295

Padavan:
https://code.google.com/p/rt-n56u/

Tack som fan. Jag har nu installerat 3.4.3.9-091-moonman-4

Vart hittar jag QoS? Kollar runt men ser inte den inställningen.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Säker på att det inte är något annat?
Har en RT-N56U som kör shibby tomato. Får ut över 60/60 på 5GHz bandet på min nexus 7 2013

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av kwame:

Tack som fan. Jag har nu installerat 3.4.3.9-091-moonman-4

Vart hittar jag QoS? Kollar runt men ser inte den inställningen.

Eftersom det är en utbyggnad av padavan så ligger det inte i webgränssnittet.

Aktivera SSH i adminstration/services.
Använd t.ex. putty för att ssh'a till routern på 192.168.1.1 (eller vilken IP du har den på).
Bläddra till /etc/storage (skriv "cd /etc/storage").
Skriv "vi qos.sh" för att öppna filen som qos inställningarna finns i.
Det finns ganska bra beskrivningar vad alla parametrar för i filen gör så läs vad dem skriver så hittar du nog det du vill ha och hur du ska göra men det storas problemet är programmet "vi". Här är en guide med lite kommandon iaf http://www.cs.colostate.edu/helpdocs/vi.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Säker på att det inte är något annat?
Har en RT-N56U som kör shibby tomato. Får ut över 60/60 på 5GHz bandet på min nexus 7 2013

Är du verkligen helt säker på att du menar N56U?
Du kanske råkar blanda ihop modellbetäckningarna, det är ju ganska lätt att sånt sker.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX