Permalänk

Datorn frys laggar

Hej, tack i förväg att du kollar in i felet som jag har.

för ungefär en månad sen satt jag och spelade och pratade med en kompis via skype och inget annat.
Stängde av datorn, och la mig och sov.

Dagen efter började datorn helt plötsligt börja frys lagga under random tillfällen, ibland kan ta de ta 30 minuter emellan varje attack, och ibland bara 10 minuter.
Det brukar ta runt 2-3 minuter och sen slutar den att lagga, och då börjar hårddisken att arbeta jätte mycket. (mitt förslag är att något segar ner hårddisken och får den att lagga ihop på något sätt)

jag har inte bytt något förutom grafikkortet för 2 veckor sedan.

nätagg: 750W (Cougar är märket, men vet inte model)
CPU:AMD 8350
Cpu-Kyl: Corsair H100i
Moderkort: Asus V formula
Gpu: Gtx 970
Minne Corsair Vengeance 8Gb
2Tb hårddisk (spel och filmer) och en 250Gb (windows) båda är SATA.

har kört 3 gånger med ett antivirusprogram för att se efter om de är något som jävlas med datorn som ett virus, men hittade inget virus.

Mvh Alexander

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Logga dina temperaturer medan detta händer. Posta screenshot.
Är det något speciellt du gör när det händer?
Kört minnestest?
Sök efter Tillförlitlighet i startmenyn och starta programmet som kommer upp. Vad säger den? Posta screenshot.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

ska försöka att kolla temperaturer när det händer, lite svårt bara när de händer slumpmässigt.

de händer oftast när jag har webbläsaren öppen, och skype.

men om jag har igång något spel, fryser allt annat men inte spelet... vilket jag tycker är jätte konstigt.
och de jag skulle söka i startmenyn hittade jag inte (har windows 8)

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Skrivet av giplet:

Logga dina temperaturer medan detta händer. Posta screenshot.
Är det något speciellt du gör när det händer?
Kört minnestest?
Sök efter Tillförlitlighet i startmenyn och starta programmet som kommer upp. Vad säger den? Posta screenshot.

vet du något bra minnestest? har aldrig gjort de förut

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Skrivet av giplet:

Logga dina temperaturer medan detta händer. Posta screenshot.
Är det något speciellt du gör när det händer?
Kört minnestest?
Sök efter Tillförlitlighet i startmenyn och starta programmet som kommer upp. Vad säger den? Posta screenshot.

det laggade precis, de var inte nödvändigt att ta en en screenshot, ingenting ändrades i temperaturen.

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Medlem

Kolla lite snabt i event viewern om den loggar disk fel. Skulle eventuellt kunna vara c: disken som är skadad om spelen inte fryser men windows gör det. Förutsatt att spelet inte ligger på c

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Skrivet av Lunk:

Kolla lite snabt i event viewern om den loggar disk fel. Skulle eventuellt kunna vara c: disken som är skadad om spelen inte fryser men windows gör det. Förutsatt att spelet inte ligger på c

stämmer gott och väl, har inga spel på C hårddisken där Windows är installerad.
kollar i event loggen om jag kan hitta något

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Skrivet av Lunk:

Kolla lite snabt i event viewern om den loggar disk fel. Skulle eventuellt kunna vara c: disken som är skadad om spelen inte fryser men windows gör det. Förutsatt att spelet inte ligger på c

Kollade under "windows logs"
sen i "system"
där har jag otroligt många varningar (vilket stämmer rätt gott och väl tillsammans med hur ofta datorn fryslaggar)
då står det följande:

Reset to device, \Device\RaidPort2, was issued.

under Source står det "amd_sata"

säger det här dig något?

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Skrivet av Lunk:

Kolla lite snabt i event viewern om den loggar disk fel. Skulle eventuellt kunna vara c: disken som är skadad om spelen inte fryser men windows gör det. Förutsatt att spelet inte ligger på c

Tackar dig så hemskt mycket, igenom att gå in på event viewer kunde jag se vilka varningar min dator har gått igenom, och när jag sökte upp det, visade det sig att jag hade ändrat i "power options" under "pci Express" det skulle vara på "off" vilket jag för något anledning hade ändrat på

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arekusandaa:

Kollade under "windows logs"
sen i "system"
där har jag otroligt många varningar (vilket stämmer rätt gott och väl tillsammans med hur ofta datorn fryslaggar)
då står det följande:

Reset to device, \Device\RaidPort2, was issued.

under Source står det "amd_sata"

säger det här dig något?

Ja, låter som något diskrelaterat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ja, låter som något diskrelaterat.

du verkar inte ha läst igenom allt jag skrev efter där jag skrev vad som löste det ^^

men du hade absolut helt rätt!

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb