Permalänk
Medlem

Se på vanlig TV på projektorn

Hej

Har följande projektor: Acer h6510bd
Har en vanlig tv antenn kabel, med Comhem som leverantör.

Vad behöver köpa för komponenter/kablar för att jag ska kunna se på vanlig TV på projektorn?

Ett kopplingsschema hade varit super:)

/ R

Permalänk
Medlem

En digitalbox från comhem och en HDMI kabel. Abb med HD-kanaler är önskvärt. SD ser inte kul ut på stor bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

En digitalbox från comhem och en HDMI kabel. Abb med HD-kanaler är önskvärt. SD ser inte kul ut på stor bild.

Måste det vara en digitalbox från just Comhem, eller man kan använda vilken box som helst? Bara den har ingång för antenn kabeln + HDMI utgång?

Permalänk
Medlem

Comhembox/valfri TV-box med abb. + Antenn(boxer) > HDMI > Projektor > Glad Robban

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban88:

Måste det vara en digitalbox från just Comhem, eller man kan använda vilken box som helst? Bara den har ingång för antenn kabeln + HDMI utgång?

Beror på vad du vill göra. Vill du kolla på comhems kanalutbud som kräver kort så måste du ha deras boxar. Ska du bara kolla på "gratis" analoga utbudet om du nu har ngt sånt så kan du använda vilken analog tuner som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Beror på vad du vill göra. Vill du kolla på comhems kanalutbud som kräver kort så måste du ha deras boxar. Ska du bara kolla på "gratis" analoga utbudet om du nu har ngt sånt så kan du använda vad som helst.

Jag vill kolla "gratis" och undvika att skaffa ett abonnemang.

Då är det alltså:

Antenn kabel --> Digital tv box (valfri) --> HDMI --> Projektor ??

Permalänk
Medlem

Comhem kör med DVB-C standarden så se till att boxen stödjer det bara.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban88:

Jag vill kolla "gratis" och undvika att skaffa ett abonnemang.

Då är det alltså:

Antenn kabel --> Digital tv box (valfri) --> HDMI --> Projektor ??

Du kopplar digital boxen på samma sätt till projektorn som du gör in i en tv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Comhems analoga basutbud har en tråkig bild. Det finns även några få digitala kanaler i basutbudet. Med en DVB-C-box kan du se på dessa istället. Fortfarande lågupplöst (576p?) men betydligt trevligare än analoga varianterna.

Bästa bilden får du från playkanaler (svtplay, tv3play, tv4play etc).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

LÄTT!!! koppla en video om du har via Scart /Svideo/komposit till projektorn. Koppla ljudet direkt till sterion så gjorde jag

Permalänk
Avstängd

Ja så kan man också göra om man inte är kräsen med bilkvalité

Skrivet av Kocken2015:

LÄTT!!! koppla en video om du har via Scart /Svideo/komposit till projektorn. Koppla ljudet direkt till sterion så gjorde jag

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jepp ska man bara kolla på det analoga utbudet så räcker det med en gammal video

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en Chromecast för 300 spänn och satt i projektorn, då hade du ju fått alla "gratis kanalers" utbud i hd och med mindre reklam.

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här till projektorn. Skönt att plocka ur ljudet till en separat ljudanläggning plus att man koppla in flera källor till projektorn utan att behöva dra fler kablar.

http://tinyurl.com/lcpzh7z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

Ja så kan man också göra om man inte är kräsen med bilkvalité

vet inte om jag läste att det skulle vara full digitalt ,därav så valde jag detta det va både billigt i bra. Men principen är den samma antingen använder du dig av en digital motagare såsom boxer, eller analog källa såsom video det första är dyrare om man nu inte redan äger en. Jag har lite svårt att få att en video inte finns i alla hem men du får en beggad bra video för kanske 100-300kr