Klarar min dator dom här grafikkorten eller ska jag bara bygga nytt??

Permalänk
Medlem

Klarar min dator dom här grafikkorten eller ska jag bara bygga nytt??

Hej pojkar o flickor, jag behöver lite råd när det gäller grafikkort.

Bakgrunds story
Igår så la jag en beställning på 2st Palit GeForce GTX 780 Ti Jetstream 3GB. Palit är ett märke som jag inte känner till sen tidigare, men recensionerna för kortet verkar bra. Och det var kraftigt prissänkt så det verkar bra. Jag vill bara se lite eran syn på detta, och om det var ett klipp eller om dom va såpass sänkta för att det är ett dåligt märke eller något annat. Normal priset på dom var 4900kr st men dom hade sänkt dom till 3279kr st. Så jag köpte dom två sista från webbhallen. Det gick på 6558kr, så det känns rätt värt. Då ett GTX 980 ligger på ca 5500st. Och gtx 780 ti ligger rätt nära i prestanda med ett 980 också. Jag har kollat med webhallen och dom kommer typ nästa vecka, och jag har pratat med webhallen så jag har fått reda på att jag kan testa grafikkorten och sen ångra mig och få tillbaka pengarna om jag vill. Jag planerar såklart att behålla dom om allt funkar som det ska.

Men nu till mina problem, min dator består av
| CPU : Intel core i5 2500K
| PSU : Thermaltake 750w 80 plus Gold
| MBO : MSI Z68A-GD65 G3
| RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : (SLI) MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB
| MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition

Och det första jag oroar mig för är min PSU som är på 750w. Jag har varit i kontakt med webhallens tekniska support och dom tror min PSU ska klara det. Men att det blir ganska tight då. Men det känns inte så bra att fullbelasta nätagget. Men om jag ville byta PSU så rekommenderade dom EVGA SuperNOVA G2 850W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551604

Och nu till andra problemet. Grafikkortet är tydligen tripple slot, det blir trångt på moderkortet. Supporten kollade en lång stund om dom två grafikkorten skulle passa in i mitt moderkort och efter en lång stund så var han övertygad om att det skulle passa. Men han sa att det blir på håret. Det som oroar mig är att det kommer bli väldigt varmt om dom ligger nära varandra, och då kommer fläktarna hela tiden gå på högvarv och låta mycket. Till skillnad från referenskylaren till nvidia 780 som blåser ut luften ur sidan så blåser den här kylaren upp om jag inte mins fel.

Så jag vette fan, jag kanske bara borde låta datorn vara som den är, o ge den till min mor då hon behöver en dator. Och använda dom här två nya grafikkorten för att bygga en ny dator?! Den här datorn är byggd ca slutet på 2011 om jag inte mins fel.
För tanken var från början att bara byta grafikkorten, då det känns som att processorn fortfarande håller måttet, men nu vet jag inte.

Jag vill jätte gärna höra era åsikter och förslag.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

Din PSU kommer antagligen klara det. Processorn funkar nog, om den blir lite seg så klockar du den. Om den är klockad borde det inte va nåt problem alls. Vilka spel kommer du spela? Frågan är hur långe det räcker med 3GB VRAM...

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på vilken budget du har och hur långt du vill sträcka dig. Nå?

Det kommer nog bli rätt tight mellan korten, då du bara har 2 slottar på ditt moderkort. Går gör det säkert, men inte mycket spelrum kvar.

CPU: Överklocka så klarar den sig några år till.

MB: Ett större möjligtvis, för mer plats, eller kör som det är. Du får testa när korten kommer.

Minne: Behåll. Fungerar kanon.

PSU: Borde klara det galant, vet ej åldern på nätagget. Köp aldrig nya delar och stoppa in ett billigt nätagg eller som har massa år på sig.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Din PSU kommer antagligen klara det. Processorn funkar nog, om den blir lite seg så klockar du den. Om den är klockad borde det inte va nåt problem alls. Vilka spel kommer du spela? Frågan är hur långe det räcker med 3GB VRAM...

3GB VRAM räcker bra som det är, förutom när du ska köra multiskärmlösning. Jag har klarat mig bra på 3GB.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag skulle mer vilja säga att det är ett 2,5 slots grafikkort än 3 slots. Jag tror inte du kommer ha några problem med värmen. I så fall är det felplanerat med chassiefläktar. Se till att fläkten på sidan av chassiet suger ut varmluft, blåser den in blir det en luftficka över grafikkortet med varmluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag skulle mer vilja säga att det är ett 2,5 slots grafikkort än 3 slots. Jag tror inte du kommer ha några problem med värmen. I så fall är det felplanerat med chassiefläktar. Se till att fläkten på sidan av chassiet suger ut varmluft, blåser den in blir det en luftficka över grafikkortet med varmluft.

Vill nog hävda motsatsen.

Sidofläkt = Blåsa på korten

Fronten = Blåsa mot korten

Sedan en i bakkanten och en i toppen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Din PSU kommer antagligen klara det. Processorn funkar nog, om den blir lite seg så klockar du den. Om den är klockad borde det inte va nåt problem alls. Vilka spel kommer du spela? Frågan är hur långe det räcker med 3GB VRAM...

Jag är ute efter o spela GTA V Nu spelar man lite BF4 o väntar på witcher 3. Så mitt datoranvändande är inriktat på gaming. Jag vill ju kunna maxa GTA V och få ut stabilt 60fps. Processorn är inte överklockad så den ligger på 3.3 ghz. Men som jag förstått så använder inte spel så mycket cpu. 3GB VRAM tycker jag också känns lite lite Men jag kör egentligen bara 1 skärm på 1080p när jag spelar spel. Kommer ihåg att i GTA IV inställningarna så visade det hur mycket VRAM man använde. Jag sa att jag tyckte att det va lite för lite vram till support killen och han riktade mig mot den här videon https://www.youtube.com/watch?v=Utv144XeHag där vram förklaras. Det är han som kallar sig linustechtips. Har inte kollat än, men tänkte göra det nu.

Skrivet av EyeNEye:

3GB VRAM räcker bra som det är, förutom när du ska köra multiskärmlösning. Jag har klarat mig bra på 3GB.

Okej för jag kör inte multiskärmslösning... eller jo typ, jag har en skärm på 27tum 1080p och en crt skärm på typ 19tum 1024x768 igång. Men jag kör ju inte någon eyefinity precis.

Nätagget är inget billigt nätagg men det e ju typ 3-4 år gammalt nu.

Menar du budget för o köpa nytt nätagg? Isåfall skulle jag väll kunna tänka mig 1300 kr max. Just för att få ett nätagg som är 80 plus gold. Men jag väntar gärna lite och ser om man stöter på något nätagg som det är rea på. Jag följer dagens fynd http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

Varför köpte du inte 2st 970 kort istället? Personligen skulle jag aldrig köpa 780ti istället för 970 i dags läget.

Brukar vara kampanjer på dem bra modellerna för närmare 3000kr streket då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vill nog hävda motsatsen.

Sidofläkt = Blåsa på korten

Fronten = Blåsa mot korten

Sedan en i bakkanten och en i toppen.

Skrivet av biorrith:

Jag skulle mer vilja säga att det är ett 2,5 slots grafikkort än 3 slots. Jag tror inte du kommer ha några problem med värmen. I så fall är det felplanerat med chassiefläktar. Se till att fläkten på sidan av chassiet suger ut varmluft, blåser den in blir det en luftficka över grafikkortet med varmluft.

Jag har NZXT Phantom med en 200mm fläkt på sidan av chassiet som suger in luft, sen har jag två 200mm fläktar på toppen som suger ut luft. Sist så har jag en 140mm på baksidan som också suger ut.

Man kan köpa fläktar till fronten av chassiet som suger in luft.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Varför köpte du inte 2st 970 kort istället? Personligen skulle jag aldrig köpa 780ti istället för 970 i dags läget.

Brukar vara kampanjer på dem bra modellerna för närmare 3000kr streket då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Den tanken har inte slagit mig. Och standard är 4gb på 970. Men 2st 780ti slaktar väll 2 st 970 prestanda mässigt?! Varför skulle du aldrig ta 2 st 780ti istället för 970???

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Jag är ute efter o spela GTA V Nu spelar man lite BF4 o väntar på witcher 3. Så mitt datoranvändande är inriktat på gaming. Jag vill ju kunna maxa GTA V och få ut stabilt 60fps. Processorn är inte överklockad så den ligger på 3.3 ghz. Men som jag förstått så använder inte spel så mycket cpu. 3GB VRAM tycker jag också känns lite lite Men jag kör egentligen bara 1 skärm på 1080p när jag spelar spel. Kommer ihåg att i GTA IV inställningarna så visade det hur mycket VRAM man använde. Jag sa att jag tyckte att det va lite för lite vram till support killen och han riktade mig mot den här videon https://www.youtube.com/watch?v=Utv144XeHag där vram förklaras. Det är han som kallar sig linustechtips. Har inte kollat än, men tänkte göra det nu.

Okej för jag kör inte multiskärmslösning... eller jo typ, jag har en skärm på 27tum 1080p och en crt skärm på typ 19tum 1024x768 igång. Men jag kör ju inte någon eyefinity precis.

Nätagget är inget billigt nätagg men det e ju typ 3-4 år gammalt nu.

Menar du budget för o köpa nytt nätagg? Isåfall skulle jag väll kunna tänka mig 1300 kr max. Just för att få ett nätagg som är 80 plus gold. Men jag väntar gärna lite och ser om man stöter på något nätagg som det är rea på. Jag följer dagens fynd http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Tänkte på budget för att hiva nuvarande dator till morsan, och köpa nytt till dig själv.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Tänkte på budget för att hiva nuvarande dator till morsan, och köpa nytt till dig själv.

Ja ok då e jag med. Jaa.. asso om jag verkligen ska köpa ny dator så kommer jag lägga ca 10.000-12000kr

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Den tanken har inte slagit mig. Och standard är 4gb på 970. Men 2st 780ti slaktar väll 2 st 970 prestanda mässigt?! Varför skulle du aldrig ta 2 st 780ti istället för 970???

2st 970 presterar i stort sett exakt som 2st 780ti.
kolla sweclockers recensioner. 970 går dessutom att överklocka så att dem i stort sett presterar som 980@ stock.

970 är mycket energie effetivare och därmed bättre lämpad för sli enligt mig. Dem är svalare och drar mycket mindre ström samtidigt som dem presterar som 780ti i stort sett. Nu syftar jag på msi 970 gaming och gigabyte 970 g1 och wf3. I stort sett alla dem klockar ganska högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vill nog hävda motsatsen.

Sidofläkt = Blåsa på korten

Fronten = Blåsa mot korten

Sedan en i bakkanten och en i toppen.

Hade det varit referenskort som drar in kall luft och blåser ut det på baksidan så kan jag hålla med.
Vart ska det ta vägen när du blåser rakt på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

2st 970 presterar i stort sett exakt som 2st 780ti.
kolla sweclockers recensioner. 970 går dessutom att överklocka så att dem i stort sett presterar som 980@ stock.

970 är mycket energie effetivare och därmed bättre lämpad för sli enligt mig. Dem är svalare och drar mycket mindre ström samtidigt som dem presterar som 780ti i stort sett. Nu syftar jag på msi 970 gaming och gigabyte 970 g1 och wf3. I stort sett alla dem klockar ganska högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag börjar starkt fundera på 2 st 970. För då försvinner problemet med nätagget och att det var för trångt på moderkortet.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

3GB VRAM räcker bra som det är, förutom när du ska köra multiskärmlösning. Jag har klarat mig bra på 3GB.

Kör en skärm i 1080p och Far Cry 4 drar mellan 3-3,5 GB grafikminne på high. Kör man högre upplösning med Nvidia DSR i 1440p så går det åt upp mot 3,8 GB. Så 3 GB är på gränsen i 1080p.
Nu har jag dock bara kollat vad Far Cry 4 drar så dom flesta titlarna klarar man nog med 3 GB ett litet tag till, men nyare titlar tror jag kan bli rätt så krävande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hade det varit referenskort som drar in kall luft och blåser ut det på baksidan så kan jag hålla med.
Vart ska det ta vägen när du blåser rakt på dom?

Värme stiger så det är lugnt. Dessutom så är fläktar inte så effektiva att den skjuter all luft framåt (finns vissa special som gör det, men ändå), men gör inte jätte skillnad men TS får prova sig fram i så fall. Bäst att ha in fläktar lågt och ut högt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Jag börjar starkt fundera på 2 st 970. För då försvinner problemet med nätagget och att det var för trångt på moderkortet.

Vad bra. Tycker det är en självklarhet att ta 2st 970 istället.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hade det varit referenskort som drar in kall luft och blåser ut det på baksidan så kan jag hålla med.
Vart ska det ta vägen när du blåser rakt på dom?

De flesta chassin som har intag har ju dammfilter. Dammfilter = Så inte dammet sugs in. Annars finns det ingen anledning att ha dammfilter om du vänder fläkten. Blir bara motstånd. Sedan stiger varm luft. Har själv så på mina kort. Kyler bra

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Kör en skärm i 1080p och Far Cry 4 drar mellan 3-3,5 GB grafikminne på high. Kör man högre upplösning med Nvidia DSR i 1440p så går det åt upp mot 3,8 GB. Så 3 GB är på gränsen i 1080p.
Nu har jag dock bara kollat vad Far Cry 4 drar så dom flesta titlarna klarar man nog med 3 GB ett litet tag till, men nyare titlar tror jag kan bli rätt så krävande.

Far Cry 4/ACU och Ubisoft Optimerat much? ^^

Texturerna som äter VRAM, tyvärr. Vilket inte alltid behövs. Utan man kan dra ner på texturer och fortfarande få det helt OK att lira.
Vet inte hur det är med VRAM-usage som det var förut. Att det tog tvärnit eller om de är mer optimerade att kapa "det gamla" som använts för att en bra upplevelse.

Någon som kan mycket om VRAM-usage, hur det fungerar?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Du ska få ett tips som är GULD värt om du nu kommer köra bägge på luft.

Du ska ha en sidofläkt som exhaust. Till skillnad från ref så blåser all värme ut på sidan. Bespara dig alla Google sökningar och experiment för att testa själv då jag vet utav erfarenhet att det är den bästa lösningen (kommer ge dig -10grader i temps minimum). Du kommer ha ungefär samma temps som en singel config några enstaka grader högre. Gör du inte detta så kommer ditt översta kort bli väldigt varmt även i vilo läge. Du ska INTE under några som helst omständigheter ha en sidofläkt som blåser mot korten så du blåser kall luft mot varm luft så dessa blandas. Sätt handen bredvid korten samtidigt som du kör 3dmark eller något du hellre föredrar och känn själv så kommer du förstå vad jag menar. Värmen ska bort och ut från chassit så snabbt som möjligt du ska absolut inte blåsa kall luft mot varm luft så dessa flöden kolliderar och blandas till en något mer ljummen luft i mitten som sen ska fångas upp av en annan fläkt och sen färdas ut / igenom bl a cpu fläkt / kylfläns och värma upp en hel del andra saker runtomkring på vägen ut. Tänk även negativt vs positivt. Negativt flöde dvs mer exhaust än intake är alltid bäst sett till temps och det tror jag dom flesta är överrens om. Men det drar in en jädrans massa dammpartiklar dock till skillnad från Positivt flöde. Jag kör med Positivt flöde men jag kör på vatten och vill ha kall luft utifrån in genom mina radfins så det är en helt annan ekvation och den bästa lösningen sett till mitt system då jag inte vill att värme från en rad ska gå igenom en annan radiator så radiator nr 2 inte blir lika effektiv som radiator nr 1. Visserligen får mina ram och moderkortskretsar några grader högre temps än vanligt men dom är fortfarande såpass låga så dom inte påverkar systemets stabilitet överhuvudtaget. Men i ditt fall ska värmen avledas från grafikkorten på absolut snabbaste sätt den kortaste vägen och det rör sig om några enstaka centimeter mellan korten och sidofläkten. Värmen som dessa grafikkort genererar tillsammans är enorm jämfört med allt annat som finns i din dator och den ska inte färdas upp då lite av denna värme kommer gå snett upp ut genom bakre fläkten och det den inte får med fångar din rad alternativt din top fan upp och då har detta luftflöde även passerat din kyllösning på CPU. Har du en top rad som kyler cpu eller en fläkt likaså så kommer även dessa gynnas av att den varma luften aldrig får chansen att stiga från första början. Värmde ganska gött på mitt högra ben under skrivbordet när jag körde mina 670 i SLi det är sjukt mycket värme kan jag säga men skönt då jag är lite frusen av mig :D.

I mitt fall funkade en 120mm (Gentle Typhoon) sidofläkt som exhaust bättre än en 140mm (Cougar Vortex) och min gissning / slutsats (har ingen utbildning i driftteknik) av detta är att en 120mm förmodligen är bättre på att fånga upp ett luftflöde från ett specifikt område än en 140mm där spannet är bredare och tar luft från ett större område på en och samma gång vilket självklart genererar ett bättre luftflöde sett till totalen än en 120mm fläkt men uppenbarligen inte lika effektivt som en 120mm på ett specifikt område. På mina gamla Gigabyte 670 WF3 så har du 3 st fläktar som blåser på kylflänsar som är riktade så att den luften som kommer från dom 3 fläktarna inte kan gå åt något annat håll än ut på sidan. Så sätter man en 120 mm fläkt bredvid 2 grafikkort som blåser ut värme så gör suget i en mindre fläkt att den varma luften pressas ihop i ett mer smalt riktat luftflöde än en 140mm som tar den luften och annan inte lika relevant luft med sig ut men rör runt luften mycket mer på samma gång vilket inte ger lika bra resultat. Om du har tillgång till en cigarett eler någon rökelse så kan du blåsa ut lite rök framför en 120mm och kolla med vilken precision den fångar upp röken till skillnad från en 140mm som skapar lite mer röra. Är man lite påhittig så kan man upptäcka massa intressanta saker på egen hand hahahaha (jag e nog lite störd i huvudet). Däremot är en 140mm fläkt bättre lämpad än en 120mm fläkt om du vill dra ut luft från hela chassit dvs ett större område (inte lika fokuserad). Testa också att ha sidofläkten som insug och blås in rök i chassit (givetvis i kombination med stark belysning) och kolla den enorma röra som uppstår i chassit innan röken fångas upp av alla andra fläktar.

2st front fläktar som intake / bakre fläkten som exhaust / sidofläkt som exhaust.

Bästa fläktconfig för SLi på luft.

Följer du mitt råd så kommer det bespara dig massa tid och onödig energi ;).

Luft Nackdelar (Utgår från SLi):

- Du måste i stort sett ha ett chassi utrustat med sidofläkt om du vill ha lite spelrum för OC och jag hade ändå rekommenderat det även om du inte kör OC eftersom det är så otroligt många delar på en GPU som behöver kylas för att vara stabila bl a VRM som inte många grafikkortstillverkare valt att lägga krut på utan lagt all fokus på själva kärnan. Finns faktiskt ett fåtal kort (t ex Gigabyte 780Ti OC) som måste underklockas lite direkt ur lådan då dom inte är 100% på stock så du kan ju räkna ut resten själv.

Det finns chassi med fönster som har skruvhål för sidofläkt men dom är väldigt få och det kan bli lite vibrationer i dessa då dom inte är så robusta. Så du måste ha det som utgångsläge vilket begränsar dina valmöjligheter när det kommer till Chassi kraftigt.

Vattenkylning Nackdelar:

Finns inga ;).

Du slipper sidofläkten och kan välja fritt från alla chassi som finns på marknaden :).

9 serien kan jag ej uttala mig om men med 6 och 7 serien så har jag "hands on experience".

Om 9 serien genererar bra mycket mindre värme än 780Ti och jag inte hade råd eller av någon annan anledning inte hade någon annan möjighet än att köra på luft så hade jag valt 9 serien för å slippa allt jag nämnt i detta inlägg om skillnaden är så stor vilket är ganska lätt att ta reda på genom att läsa dom artiklar som finns bl a här på SweC.

När det kommer till VRAM så räcker 3GB gott och väl och tror det kommer göra det en lång tid framöver. Men det är min personliga känsla bara och inget jag kan garantera. Kört BF4 med NVsurround någon gång ibland och har inte sett eller upplevt några problem till följd av VRAM limitations.

1080p kommer jag köra ett bra tag till då jag kör 144Hz och för mig är det fortfarande visuellt tilltalande och en hög framerate är PRIO 1 för min del eftersom jag är väldigt tävlingsinriktad (FPS) och anser mig inte vara en "casual" gamer så respons och flyt går före den visuella biten för min del men det är min personliga preferens.

Lycka till!!

Visa signatur

Carbide 540 - Formula VI - i7 4790K - Dominator Platinum - 780Ti SLi - AX860

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Far Cry 4/ACU och Ubisoft Optimerat much? ^^

Texturerna som äter VRAM, tyvärr. Vilket inte alltid behövs. Utan man kan dra ner på texturer och fortfarande få det helt OK att lira.
Vet inte hur det är med VRAM-usage som det var förut. Att det tog tvärnit eller om de är mer optimerade att kapa "det gamla" som använts för att en bra upplevelse.

Någon som kan mycket om VRAM-usage, hur det fungerar?

jayztwocents som jag följer och som enligt mig tar upp allt som är relevant för min del när det kommer till PC hårdvara har tagit upp det här med VRAM i en video på hans Youtube kanal. Tror den videon heter BF4 + Nvidia Surround (är inte riktigt säker) där han nämner detta och vad jag minns så har han inte sett någon impact eller limitations till följd av att VRAM minnet är maxxat men i hans fall kanske det rörde sig om väldigt lite limitations.

Något jag finner intressant är alla dessa diskussioner kring VRAM och oron man har för att det inte ska räcka till. Jag har fortfarande inte sett något konkret till hur detta påverkar prestandan.

Tills dess att någon kan länka mig till en video (ingen teoretisk kalkyl) där en snubbe sitter å lirar och kör tex MSi Afterburner i bakgrunden och övervakar VRAM usage och man kan se något i stil med att hela spelet laggar till eller att hans frames droppar avsevärt till följd av detta och det inte råder några tvivel att detta beror på just VRAM limitations så förstår jag inte riktigt varför det läggs sån vikt vid detta. Är man däremot en hardcore Nvidia Surround Gamer vilket jag inte är även om jag kör det emellanåt (mest racing, F1 bland annat). Mina 780Ti åker ut på studs när/om jag ser att VRAM flaskar mitt system.

Även om Far Cry 4 nu (inte testat ännu) drar såpass mycket som 3.5 - 3.8GB VRAM så tror jag inte att det kommer öka med varenda nytt spelutsläpp utan tror det kommer hoppa lite upp å ner från spelutgivare till spelutgivare beroende på hur spelet är optimerat. Kanske underlättar optimeringen av ett spel genom att trycka in mer texturer i VRAM kanske?

Är lite inne på din teori där med att Grafikkortet dumpar en del sparade texturer allteftersom nya behövs laddas in vilket det ändå gör under spelets gång trots att det finns outnyttjat utrymme från start.

Stora maps / Stora områden fyller ju mer men med tanke på att det tar en hel del tid att röra sig från en plats ta till en annan kanske det inte är något som uppfattas ingame.

Visa signatur

Carbide 540 - Formula VI - i7 4790K - Dominator Platinum - 780Ti SLi - AX860

Permalänk
Skrivet av sleepzou:

Jag är ute efter o spela GTA V Nu spelar man lite BF4 o väntar på witcher 3. Så mitt datoranvändande är inriktat på gaming. Jag vill ju kunna maxa GTA V och få ut stabilt 60fps. Processorn är inte överklockad så den ligger på 3.3 ghz. Men som jag förstått så använder inte spel så mycket cpu.

Kan säga att rätt många nya spel drar mycket CPU, Bf4 t.ex och där kommer din 2500K i 3.3 att flaska grafikkorten enormt.
Skulle säga att i Bf4 just skulle du behöva klocka din processor till 4,7+ för att utnyttja grafikkorten till max.

Jag skulle givit datorn till morsan och byggt nytt med grafikkorten.

Angående VRAM så drar BF4 bara 2.5 GB i 1440p(ultra) och det går ner rätt fort om man pillar på några få inställningar, dock är ej alla spel lika bra inställningsmässigt.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ttek418:

Du ska få ett tips som är GULD värt om du nu kommer köra bägge på luft.

Du ska ha en sidofläkt som exhaust. Till skillnad från ref så blåser all värme ut på sidan. Bespara dig alla Google sökningar och experiment för att testa själv då jag vet utav erfarenhet att det är den bästa lösningen (kommer ge dig -10grader i temps minimum). Du kommer ha ungefär samma temps som en singel config några enstaka grader högre. Gör du inte detta så kommer ditt översta kort bli väldigt varmt även i vilo läge. Du ska INTE under några som helst omständigheter ha en sidofläkt som blåser mot korten så du blåser kall luft mot varm luft så dessa blandas. Sätt handen bredvid korten samtidigt som du kör 3dmark eller något du hellre föredrar och känn själv så kommer du förstå vad jag menar. Värmen ska bort och ut från chassit så snabbt som möjligt du ska absolut inte blåsa kall luft mot varm luft så dessa flöden kolliderar och blandas till en något mer ljummen luft i mitten som sen ska fångas upp av en annan fläkt och sen färdas ut / igenom bl a cpu fläkt / kylfläns och värma upp en hel del andra saker runtomkring på vägen ut. Tänk även negativt vs positivt. Negativt flöde dvs mer exhaust än intake är alltid bäst sett till temps och det tror jag dom flesta är överrens om. Men det drar in en jädrans massa dammpartiklar dock till skillnad från Positivt flöde. Jag kör med Positivt flöde men jag kör på vatten och vill ha kall luft utifrån in genom mina radfins så det är en helt annan ekvation och den bästa lösningen sett till mitt system då jag inte vill att värme från en rad ska gå igenom en annan radiator så radiator nr 2 inte blir lika effektiv som radiator nr 1. Visserligen får mina ram och moderkortskretsar några grader högre temps än vanligt men dom är fortfarande såpass låga så dom inte påverkar systemets stabilitet överhuvudtaget. Men i ditt fall ska värmen avledas från grafikkorten på absolut snabbaste sätt den kortaste vägen och det rör sig om några enstaka centimeter mellan korten och sidofläkten. Värmen som dessa grafikkort genererar tillsammans är enorm jämfört med allt annat som finns i din dator och den ska inte färdas upp då lite av denna värme kommer gå snett upp ut genom bakre fläkten och det den inte får med fångar din rad alternativt din top fan upp och då har detta luftflöde även passerat din kyllösning på CPU. Har du en top rad som kyler cpu eller en fläkt likaså så kommer även dessa gynnas av att den varma luften aldrig får chansen att stiga från första början. Värmde ganska gött på mitt högra ben under skrivbordet när jag körde mina 670 i SLi det är sjukt mycket värme kan jag säga men skönt då jag är lite frusen av mig :D.

I mitt fall funkade en 120mm (Gentle Typhoon) sidofläkt som exhaust bättre än en 140mm (Cougar Vortex) och min gissning / slutsats (har ingen utbildning i driftteknik) av detta är att en 120mm förmodligen är bättre på att fånga upp ett luftflöde från ett specifikt område än en 140mm där spannet är bredare och tar luft från ett större område på en och samma gång vilket självklart genererar ett bättre luftflöde sett till totalen än en 120mm fläkt men uppenbarligen inte lika effektivt som en 120mm på ett specifikt område. På mina gamla Gigabyte 670 WF3 så har du 3 st fläktar som blåser på kylflänsar som är riktade så att den luften som kommer från dom 3 fläktarna inte kan gå åt något annat håll än ut på sidan. Så sätter man en 120 mm fläkt bredvid 2 grafikkort som blåser ut värme så gör suget i en mindre fläkt att den varma luften pressas ihop i ett mer smalt riktat luftflöde än en 140mm som tar den luften och annan inte lika relevant luft med sig ut men rör runt luften mycket mer på samma gång vilket inte ger lika bra resultat. Om du har tillgång till en cigarett eler någon rökelse så kan du blåsa ut lite rök framför en 120mm och kolla med vilken precision den fångar upp röken till skillnad från en 140mm som skapar lite mer röra. Är man lite påhittig så kan man upptäcka massa intressanta saker på egen hand hahahaha (jag e nog lite störd i huvudet). Däremot är en 140mm fläkt bättre lämpad än en 120mm fläkt om du vill dra ut luft från hela chassit dvs ett större område (inte lika fokuserad). Testa också att ha sidofläkten som insug och blås in rök i chassit (givetvis i kombination med stark belysning) och kolla den enorma röra som uppstår i chassit innan röken fångas upp av alla andra fläktar.

2st front fläktar som intake / bakre fläkten som exhaust / sidofläkt som exhaust.

Bästa fläktconfig för SLi på luft.

Följer du mitt råd så kommer det bespara dig massa tid och onödig energi ;).

Luft Nackdelar (Utgår från SLi):

- Du måste i stort sett ha ett chassi utrustat med sidofläkt om du vill ha lite spelrum för OC och jag hade ändå rekommenderat det även om du inte kör OC eftersom det är så otroligt många delar på en GPU som behöver kylas för att vara stabila bl a VRM som inte många grafikkortstillverkare valt att lägga krut på utan lagt all fokus på själva kärnan. Finns faktiskt ett fåtal kort (t ex Gigabyte 780Ti OC) som måste underklockas lite direkt ur lådan då dom inte är 100% på stock så du kan ju räkna ut resten själv.

Det finns chassi med fönster som har skruvhål för sidofläkt men dom är väldigt få och det kan bli lite vibrationer i dessa då dom inte är så robusta. Så du måste ha det som utgångsläge vilket begränsar dina valmöjligheter när det kommer till Chassi kraftigt.

Vattenkylning Nackdelar:

Finns inga ;).

Du slipper sidofläkten och kan välja fritt från alla chassi som finns på marknaden :).

9 serien kan jag ej uttala mig om men med 6 och 7 serien så har jag "hands on experience".

Om 9 serien genererar bra mycket mindre värme än 780Ti och jag inte hade råd eller av någon annan anledning inte hade någon annan möjighet än att köra på luft så hade jag valt 9 serien för å slippa allt jag nämnt i detta inlägg om skillnaden är så stor vilket är ganska lätt att ta reda på genom att läsa dom artiklar som finns bl a här på SweC.

När det kommer till VRAM så räcker 3GB gott och väl och tror det kommer göra det en lång tid framöver. Men det är min personliga känsla bara och inget jag kan garantera. Kört BF4 med NVsurround någon gång ibland och har inte sett eller upplevt några problem till följd av VRAM limitations.

1080p kommer jag köra ett bra tag till då jag kör 144Hz och för mig är det fortfarande visuellt tilltalande och en hög framerate är PRIO 1 för min del eftersom jag är väldigt tävlingsinriktad (FPS) och anser mig inte vara en "casual" gamer så respons och flyt går före den visuella biten för min del men det är min personliga preferens.

Lycka till!!

tack för info! mkt bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tänkte bara påpeka att palit 780 ti är grymt bra, går kallt och är tysta Är supernöjd med mitt kort. Dock vet jag inte hur dom funkar i sli med värmen etc. Har inte prövat och klocka kortet heller..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W