iPhone 6 Plus lite böjd,light bleed, garanti?

Permalänk
Mattecoach

Detta ska man inte räkna med som konsument. En telefon ska tåla lite! Vad är nästa steg, att man ska räkna med att telefonen viker sig när man lyfter den? Man måste lyfta den till örat med specialverktyg?

I och med att det finns så många fall dokumenterade där detta har hänt under normal användning så hade jag utan tvekan vänt mig till ARN då Apple vägrar ge med sig.

Hade nyss ett ärende med Inet där de sa att det var utanför garantin. När jag sa till dem att de kan behålla produkten så länge och att jag kontaktar konsumentrådgivare så blev det fart på dem, har nu pengarna på kontot. Vissa företag (speciellt större kedjor, typ SIBA) försöker köra över konsumenter, gå inte på deras skit. Tycker att Apple borde vara bättre, men tydligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Låter heldumt om en telefonens problem som är orsakade av att den har blivit böjd ska gå på garanti.

Men man vet aldrig, i värsta fall kan du behöva punga ut en slant. Kan ju vara värt att testa skicka in den.

Han skickade in den ju, gick inte på garantin och var nära att dra på en felsökningsavgift.

(Detta är min åsikt och enbart min egen)

Jag håller med att det är dumt att tro att om en mobiltelefon blir böjd att det skall gå på garantin. Tittat själv på videos där folk har försökt böja både Iphone och andra mobiltelefoner som inte haft det så uppmärksammat och tycker inte att 6an är något extremfall att man skall kalla det för konstruktionsfel och få en ny mobil varje gång det händer även om detta är en "premium" telefon.

Angående orsak till varför den är mer benägen är ganska lätt, större yta, och platt istället som vissa andra telefoner som har en kurvad yta (tjockare i mitten tunnare utåt) som också förstärker konstruktionen. Sedan tittar man vart den böjer sig så är det samma plats på alla fotton jag tittat. Vid volymknapparna som säkert är den svagaste punkten på telefonen.
Något att läsa: http://blog.gsmarena.com/redditor-explains-aluminum-iphone-6-...

Att den böjer sig lättare än andra mobiltelefoner ja det är på grund av konstruktionen då telefonen inte klarar av samma tryck som resten på marknaden. Men att detta skall gå på garanti nej. Borde Apple laggt upp en varning, ja kanske. Sedan att återkoppla till dess pris, på samma sätt som märkeskläder kostar mer fast ibland av exakt samma tyg etc. Man betalar för märket till största del när det kommer till Apple samt deras ekosystem inte för hur tålig deras mobiltelefon är för yttre påverkan.

BTW:

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Varför ska man göra det?
Finns massvis med stora mobiler som inte har några problem att vara i fickorna utan att riskeras o demoleras.
Alla vill inte ha pluttskärmar.

Sen är ju dock Iphone6+ gräsligt stor för skärmens storlek.

-"Sitter aldrig ner med telefonen i byxfickan. Dumt att chansa."
Liksom hur låter ens det, jag ska iaf kunna sätta mig precis som jag vill o ha min mobil i fickan utan att tänka på att den kan ta skada.

Jo men nu är den här telefonen lite känslig för sånt. Det är ingen nyhet så då får man antingen gilla läget eller köpa en annan telefon.
Finns massor av andra telefoner som håller bättre för sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Detta ska man inte räkna med som konsument. En telefon ska tåla lite! Vad är nästa steg, att man ska räkna med att telefonen viker sig när man lyfter den? Man måste lyfta den till örat med specialverktyg?

I och med att det finns så många fall dokumenterade där detta har hänt under normal användning så hade jag utan tvekan vänt mig till ARN då Apple vägrar ge med sig.

Hade nyss ett ärende med Inet där de sa att det var utanför garantin. När jag sa till dem att de kan behålla produkten så länge och att jag kontaktar konsumentrådgivare så blev det fart på dem, har nu pengarna på kontot. Vissa företag (speciellt större kedjor, typ SIBA) försöker köra över konsumenter, gå inte på deras skit. Tycker att Apple borde vara bättre, men tydligen inte.

Yttre åtverkan går aldrig på ngn garanti. Man får vara lite försiktig med sina prylar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har du ingen hemförsäkring med drulletillägg eller liknande? Det borde kunna gå på den försäkringen och då står försäkringsbolaget för reparationskostnaderna och du betalar typ 750 kr i självrisk.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av ozo64:

Yttre åtverkan går aldrig på ngn garanti. Man får vara lite försiktig med sina prylar helt enkelt.

Nej, inte garanti. Men om man inte har varit oförsiktig med produkten (dvs. använt den under rimliga förhållanden) så måste leverantören enligt svensk lag åtgärda problemet. Detta oavsett vilken garanti de ger på sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Detta ska man inte räkna med som konsument. En telefon ska tåla lite! Vad är nästa steg, att man ska räkna med att telefonen viker sig när man lyfter den? Man måste lyfta den till örat med specialverktyg?

I och med att det finns så många fall dokumenterade där detta har hänt under normal användning så hade jag utan tvekan vänt mig till ARN då Apple vägrar ge med sig.

Hade nyss ett ärende med Inet där de sa att det var utanför garantin. När jag sa till dem att de kan behålla produkten så länge och att jag kontaktar konsumentrådgivare så blev det fart på dem, har nu pengarna på kontot. Vissa företag (speciellt större kedjor, typ SIBA) försöker köra över konsumenter, gå inte på deras skit. Tycker att Apple borde vara bättre, men tydligen inte.

Det finns telefoner som är gjorda för att tåla stryk, de ser ut såhär.

Sen finns det telefoner som är designade för att vara så tunna och lätta som möjligt, exempelvis IP6.
Dessa får man vara lite mer försiktiga med.

Om din tunna telefon inte får plats i dina fickor utan att utsättas för böjande krafter, så är telefonen för stor för dina byxor!

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av henkiii:

Det finns telefoner som är gjorda för att tåla stryk, de ser ut såhär.
http://img.gfx.no/1252/1252797/2013-08-21_Cat%20B15_%202.jpg

Sen finns det telefoner som är designade för att vara så tunna och lätta som möjligt, exempelvis IP6.
Dessa får man vara lite mer försiktiga med.

Om din tunna telefon inte får plats i dina fickor utan att utsättas för böjande krafter, så är telefonen för stor för dina byxor!

Dold text

Varför klagar så många, om det är meningen att telefonen ska böjas? Varför ändrar Apple design på telefonen om den inte är dålig?

Jag har själv en stor och tunn telefon som jag har i vanliga fickor, skulle aldrig gå med på att den böjs när man har den i fickan. De flesta har sin telefon i fickan, om den böjs då så är den designad på ett sätt som man som konsument inte bör förvänta sig. Skulle förvåna mig något oerhört om inte ARN håller med och anser att leverantören ska ersätta konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Varför klagar så många, om det är meningen att telefonen ska böjas? Varför ändrar Apple design på telefonen om den inte är dålig?

Jag har själv en stor och tunn telefon som jag har i vanliga fickor, skulle aldrig gå med på att den böjs när man har den i fickan. De flesta har sin telefon i fickan, om den böjs då så är den designad på ett sätt som man som konsument inte bör förvänta sig. Skulle förvåna mig något oerhört om inte ARN håller med och anser att leverantören ska ersätta konsumenten.

Det är klart att det inte är meningen att den ska böjas. Apple underskattade hur tajta byxor folk tröck ner sina stora telefoner i, så de fick revidera designen och förstärka telefonen på utvalda ställen.
Men folk är ju väldigt duktiga på att misshandla sin elektronik, sen är det någon annans fel att den går sönder.
Det är något irriterande att läsa alla bortförklaringar.
En stor tunn telefon behöver man vara försiktig med, annars går den sönder.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av henkiii:

Det är klart att det inte är meningen att den ska böjas. Apple underskattade hur tajta byxor folk tröck ner sina stora telefoner i, så de fick revidera designen och förstärka telefonen på utvalda ställen.
Men folk är ju väldigt duktiga på att misshandla sin elektronik, sen är det någon annans fel att den går sönder.
Det är något irriterande att läsa alla bortförklaringar.
En stor tunn telefon behöver man vara försiktig med, annars går den sönder.

Nja. Kan hålla med om att vissa är oförsiktiga med sin elektronik, men tror att det är ett problem med denna telefonen även om man är försiktig. Kollar du på Youtube så finns det en hel del exempel med folk som försörjer sig på att recensera teknik och telefoner som har fått sin böjd. Jag tror knappast att dessa personer är oförsiktiga, utan snarare använder telefonen på ett sätt som den borde klara av.

Och ja, man behöver vara försiktig. Men man ska också kunna ha den i byxor där det inte är obekvämt att ha den, dvs. att den inte utsätts för stora påfrestningar. T.ex. ska den klara kostymbyxor när man är på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är klart att det inte är meningen att den ska böjas. Apple underskattade hur tajta byxor folk tröck ner sina stora telefoner i, så de fick revidera designen och förstärka telefonen på utvalda ställen.

Apple har ju inte ändrat konstruktionen, var ju bara ett rykte som gick runt ett tag.

Permalänk
Medlem

Shit vad det ältas med konstruktion hit och dit. Om du fått en böjd telefon gå till butik som är bedömd som okej att avgöra garanti eller inte. Det finns inte en kotte på ett forum som kan svara för hur butiken du köpt telefonen kommer bemöta just ditt ärende.

Sen att iPhone 6 skulle vara mer känslig än iPhone 4 eller 5 etc eller Samsung är bara skitsnack. Jag har haft min sen release dag och jag har jeans som är såpass tajta att det syns att telefon ligger där i när jag sitter ner eller går i trappor. Jag har den i fickan när jag gymmar och i byxorna när jag kör fyrhjuling i terräng. Inte en tendens till att den skulle vara det minsta böjd än.

Med det menar jag inte att telefonen inte går att böja för alla telefoner med tryck på fel ställe , rätt vikt och rätt mängd otur så.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Vaddå "inte böjt den själv"? Tror inte att en mobiltelefon böjer sig av sig själv...

Skrivet av JimmieSan:

Vart har du varit så du lyckats missa detta, var typ på precis alla tekniksidor ang iphone6 + bendgate

Va? Lässvårighet?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det mynnar ut till min åsikt vilket jag får ha och kan basunera ut hur mycket jag vill.
Självklart behöver du inte hålla med mig.

En telefon kan man ha i fickan men inte en Phablet (Uttrycker här ännu en gång min åsikt).

Men iofs köper du extremt stora byxor med ordentliga fickor så kan jag ha överseende med det.

Beror på vilka byxor du har. I mina gör det alldeles utmärkt. Till och med Xperia Ultra får plats.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Shit vad det ältas med konstruktion hit och dit. Om du fått en böjd telefon gå till butik som är bedömd som okej att avgöra garanti eller inte. Det finns inte en kotte på ett forum som kan svara för hur butiken du köpt telefonen kommer bemöta just ditt ärende.

Sen att iPhone 6 skulle vara mer känslig än iPhone 4 eller 5 etc eller Samsung är bara skitsnack. Jag har haft min sen release dag och jag har jeans som är såpass tajta att det syns att telefon ligger där i när jag sitter ner eller går i trappor. Jag har den i fickan när jag gymmar och i byxorna när jag kör fyrhjuling i terräng. Inte en tendens till att den skulle vara det minsta böjd än.

Med det menar jag inte att telefonen inte går att böja för alla telefoner med tryck på fel ställe , rätt vikt och rätt mängd otur så.

Nu är det ju ip6+ tråden handlar om och inte den mer "svårbendade" ip6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Nu är det ju ip6+ tråden handlar om och inte den mer "svårbendade" ip6...

Och vad spelar roll mitt uttalande gör ingen skillnad ändå. Det spelar ingen roll vad du eller jag eller någon annan här säger om huruvida det går på garanti eller inte. Det är fortfarande lika mycket upp till affären / Apple att gör den bedömningen eller hur ???

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 