PROBLEM LÖST: Irriterande bluescreen Windows 7

Permalänk
Medlem

PROBLEM LÖST: Irriterande bluescreen Windows 7

Hej!

Nu skapar jag en ny tråd då den tråd jag hittade från en annan användare med samma problem, ville ingen svara i.

Jag får bluescreen när jag spelar Far Cry 4. Problemet började efter kanske 5 gången jag spelade spelet. Uplay laddade ner och uppdaterade Far Cry för mig och efter det så började spelet och hela datorn crasha.

Det som händer är att först fryser bilden och sen blir den svart och ett lagande ljud hörs, typ som en motorsåg. Datorn startar då om sig och jag får upp information från Windows att jag fått en blåskärm.
Detta meddelande får jag:

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA8011AE4010
BCP2: FFFFF8800506F23C
BCP3: FFFFFFFFC000009A
BCP4: 0000000000000004
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\011715-7472-01.dmp
C:\Users\Melovelongtime\AppData\Local\Temp\WER-9484-0.sysdata.xml

Jag laddade ner blucscreen viewer som säger detta:
Crash List

Dump File 011715-7472-01.dmp
Crash Time 2015-01-17 17:23:53
Check Code 0x00000116
Parameter 1 fffffa80`11ae4010
Parameter 2 fffff880`0506f23c
Parameter 3 ffffffff`c000009a
Parameter 4 00000000`00000004
Caused By Driver dxgkrnl.sys
Caused By Address dxgkrnl.sys+5d134
File Description DirectX Graphics Kernel
Product Name Microsoft® Windows® Operating System
Company Microsoft Corporation
File Version 6.1.7601.18510 (win7sp1_gdr.140615-1511)
Processor x64
Crash Address ntoskrnl.exe+76e80
Full Path C:\Windows\Minidump\011715-7472-01.dmp
Processors Count 8
Major Version 15
Minor Version 7601
Dump File Size 967 112
Dump File Time 2015-01-17 17:24:27

Ändringar jag hitintills gjort:
Installerat Direct 11
Senaste drivrutinerna från Nvidia

Mitt system:
Moderkort: Asus Z87 - Deluxe
Processor: i7 4770 3,4 GHz
Minnen: Ripjaws 16 Gig ddr3 1600 Mhz
Grafikkort: Asus strix gtx 970 4gig
Hårddisk: Samsung EVO 840 250 gig SSD
Kylning: Vattenkylning, egenbyggt.
Kylning Grafikkort: Orginal.
Nättagg: Corsair Modulärt 1000w

Skulle jättegärna uppskatta hjälp!
Är orolig att det är hårdvara eller ESD skada eller något.

Tack!

EDIT:
Jag har installerat om Grafikkortet. Ren installation.
Jag har normala temperaturer. Ca 30-35 i belastning på PCUn och 67 grader på GPUn.
Jag provade BF3 som fungerade KLOCKRENT att spela Metro och tunga maps på innan detta problem började och skiten craschade direkt..

EDIT:
Problemet löst: Problemet löste sig. Jag stoppade i mitt gamla grafikkort och märkte att det löste sig. När Windows själv utförde en installation av grafikdrivisarna. Så tur var var det inte grafikkortet. Så jag tänkte att jag borde reklamera grafikkortet. Men jag provade att stoppa tillbaka mitt nya 970 och såg till att elsladdarna satt i ordentligt. Sedan tog jag bort alla grafikdrivrutiner manuellt och installerade nya. Efter det fungerar det. Har spelat utan problem i några timmar nu.

Permalänk
Medlem

Är nätagget ett HX1000w? Jag hade ett sånt förut och fick problem: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Kanske är något du känner igen dig i? BSOD-meddelandet skiljer sig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaggixx:

Är nätagget ett HX1000w? Jag hade ett sånt förut och fick problem: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Kanske är något du känner igen dig i? BSOD-meddelandet skiljer sig dock.

Nej jag kollade upp det och det är ett
Corsair RM 1000W 80+ Gold Modulär

Permalänk

Testa ominstallera Drivrutinerna till GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technorat:

Testa ominstallera Drivrutinerna till GPU

Hej!

Har precis gjort det och ska prova att spela. Utförde en ren installation endast. Har alltså inte manuellt gått in och tagit bort några filer.

Permalänk
Skrivet av Louca:

Hej!

Har precis gjort det och ska prova att spela. Utförde en ren installation endast. Har alltså inte manuellt gått in och tagit bort några filer.

verkade som om det berodde på DirectX men inte säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technorat:

verkade som om det berodde på DirectX men inte säker

Jag installerade om grafikkortsdrivisarna men det hjälpte ej. Hela skiten hängde sig efter 20 sek spel. Eller jag tror inte det behöver vara just spel. Det händer såfort Far Cry är igång. Förra crashen spelade jag i några minuter. Denna gång var jag inne i menyn och fifflade några minuter innan jag spelade i 20 sekunder och hela datorn hängde sig och startade om.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat om Grafikkortet. Ren installation.
Jag har normala temperaturer. Ca 30-35 i belastning på PCUn och 67 grader på GPUn.
Jag provade BF3 som fungerade KLOCKRENT att spela Metro och tunga maps på innan detta problem började och skiten craschade direkt..

Permalänk
Medlem

http://www.techsupportforum.com/forums/f299/solved-bsod-due-to-dxgkrnl-sys-604177.html

I denna forumtråd över så verkar han ha exakt samma problem som jag har. Dock har mitt börjat nyligen. Det visade sig i hans fall vara moderkortet. Vad tror ni, finns det något sätt att ta reda på det??

Permalänk
Skrivet av Louca:

http://www.techsupportforum.com/forums/f299/solved-bsod-due-to-dxgkrnl-sys-604177.html

I denna forumtråd över så verkar han ha exakt samma problem som jag har. Dock har mitt börjat nyligen. Det visade sig i hans fall vara moderkortet. Vad tror ni, finns det något sätt att ta reda på det??

Har du testat med att uppdatera MB BIOS? jag hade massor av BSODs innan jag uppdaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technorat:

Har du testat med att uppdatera MB BIOS? jag hade massor av BSODs innan jag uppdaterade.

Hej!

Problemet löste sig. Jag stoppade i mitt gamla grafikkort och märkte att det löste sig. När Windows själv utförde en installation av grafikdrivisarna. Så tur var var det inte grafikkortet. Så jag tänkte att jag borde reklamera grafikkortet. Men jag provade att stoppa tillbaka mitt nya 970 och såg till att elsladdarna satt i ordentligt. Sedan tog jag bort alla grafikdrivrutiner manuellt och installerade nya. Efter det fungerar det. Har spelat utan problem i några timmar nu.

Så jag avaktar min nojja!

Phew!

Dock har jag Asus moderkort och när jag ska installera Bios uppdateringar och drivisar finns det en helt drös å välja mellan. Olika versioner av samma filer. Väldigt jobbigt å hålla reda på vilket man har. Jag skulle vilja ha en automatisk sökare för de senaste drivisarna. Finns det?

Permalänk
Medlem

Felet kommer från din videorutin och beror sannolikt på att du har en låsning någonstans.
Utan att veta så mycket så kan man misstänka programvaran men kan lika väl vara något i hårdvaran.
Försök att återställa datorn till det läge som var innan problemen började, ta gärna till lite och räkna inte mindre än hela månader. Försök sen se till att det inte kommer in några uppdateringar och testa om datorn går bra. Normalt brukar felaktig programvara rättas efter någon vecka.

Här finns det lite att läsa om felkoden: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff55...