Permalänk
Avstängd

Hur är Asus Xonar U7?

Tjena

Jag använder just nu ett par lurar från Sennheiser och tänkte skaffa en Dac.

Mellan allt vill jag också skaffa ett headset. Men USB headsets är jag inget fan över då ljuden alltid buggar. Volymen håller inte hela tiden. Antigen blir den för hög eller för låg.

Så analog headset ska det vara. Kör just nu med min Realtek® ALC898 som finns inbyggd i moderkortet. Och analoga mics vet vi alla hur dem är. Mikrofon Boost och brus och hela köret. Hade Asus Phoebus ett tag, och ljudet i dem var riktigt bra, samt micen. Men buggen där var att micen hummade när man spelade spel.

Nu till frågan. Xonar u7 ser lovade ut. Inte i samma nivå som Phoebus och STX men ändå lovade. Den har en mikrofon ingång vilket kanske ger en ljudkorts kvalité på micken?

Hur är den? Bättre eller sämre än de flesta ljudkort vid den prislappen? Är de en bra Dac?

Hade tänkt köpa Qh90 eller Astros a40 för gaming med dem.

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Jag har U7:an. Den är inte byggd för lurar med impedans över ~150 ohm, så först och främst se till att dina sennheiser inte är mer tungdrivna än så.
Annars gör den vad en dac ska göra. Den eliminerar fullständigt allt brus som min integrerade ljudkrets ger upphov till till följd av att sitta inuti datorlådan. Har du inget brus alls i ditt integrerade och det orkar driva dina lurar kommer du inte höra nån skillnad.
Jag är jättenöjd med min och ljudet i mic-ingången är också utmärkt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crumpets:

Jag har U7:an. Den är inte byggd för lurar med impedans över ~150 ohm, så först och främst se till att dina sennheiser inte är mer tungdrivna än så.
Annars gör den vad en dac ska göra. Den eliminerar fullständigt allt brus som min integrerade ljudkrets ger upphov till till följd av att sitta inuti datorlådan. Har du inget brus alls i ditt integrerade och det orkar driva dina lurar kommer du inte höra nån skillnad.
Jag är jättenöjd med min och ljudet i mic-ingången är också utmärkt.

Min integrerade är rätt ok när det kommer till uppspelningen. Men när de gäller micken så brusar det. Och de flesta jag känner till har en brusande mick när de kör analogt via den integrerade. Därför vill jag slippa de.

Mina Sennheiser har runt 50 eller 70ohm.
Sen som sagt hade jag phoebus och älskade dennes dolby center. Och u7an verkar ju ha en likadan

För min gamande har jag just nu en corsair vengance 1500 och fyfan va dåliga dem är. USB kortet som finns med i headsetet... Jag kan max ha 10 i volym. Höjer jag mer så slutar jag höra skillnad efter 15. Alltså volym 15-100 är exakt lika högt. Och förutom högt är de så skrikande högt så man får ont i huvet. Sitter med 2 i volym när jag spelar. Och de inte skönt allts, för Skype sänker jag till 1 och allt blir i millimeter.

Förresten när du kör med u7an, använder du din integrerade något? Optical kabel? Eller kör du endast usb kabel?

Permalänk
Medlem

Kör via USB. Det kan ändå inte bli nåt brus på den, och var det så allvarliga störningar hade det varit dags att börja felsöka.
U7 verkar passa dig bra, köp en och var nöjd!

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Kör via USB. Det kan ändå inte bli nåt brus på den, och var det så allvarliga störningar hade det varit dags att börja felsöka.
U7 verkar passa dig bra, köp en och var nöjd!

Fast om han kör via usb hur ska han då ha nytta av ett ljudkort?

Sorry. My bad. Snubben nedan rättade mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fast om han kör via usb hur ska han då ha nytta av ett ljudkort?

U7 är ett USB-ljudkort ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har också ett Asus Xonar U7 och kan säga att det är helt suveränt!
Inget brus och micken är bra samt att det är bättre än det inbyggda...helt enkelt.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Jag har U7an och är inte nöjd tyvärr, den står nu och samlar damm. Det har i mitt fall dels att göra med drivrutinerna som ej fungerar som det borde, kort sagt så spelar den inte upp allt ljud som ska spelas upp. Jag har lagt flera timmar på att felsöka och gå igenom alla tänkbara inställningar samt ominstallerat drivrutiner och även windows för att försöka lösa problemet utan resultat.

Det andra problemet jag hade med min U7 var att jag oavsett hörlurar (hade Beyerdynamics MMX 300 bl.a.) så hade jag ljud som jag uppfattar som vasst eller nästan skärande i min hörlurar oavsett inställningar, inte mycket men ändå så att jag störde mig på det i längden. Just det här problemet kan även ligga i att jag har ojordade uttag i min lägenhet som ger störningar men det är lite långsökt, vad vet jag. Hur som helst så är det mer problem än vad jag klarar av så det blir det interna ljudkortet för min del just nu, jag är inte nöjd med mitt köp tyvärr.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crumpets:

Kör via USB. Det kan ändå inte bli nåt brus på den, och var det så allvarliga störningar hade det varit dags att börja felsöka.
U7 verkar passa dig bra, köp en och var nöjd!

Skrivet av DatorMuppen:

Har också ett Asus Xonar U7 och kan säga att det är helt suveränt!
Inget brus och micken är bra samt att det är bättre än det inbyggda...helt enkelt.

Tackar, tror de blir en sån, ska första kolla över vilket headset jag ska skaffa med den

Skrivet av Slap:

Jag har U7an och är inte nöjd tyvärr, den står nu och samlar damm. Det har i mitt fall dels att göra med drivrutinerna som ej fungerar som det borde, kort sagt så spelar den inte upp allt ljud som ska spelas upp. Jag har lagt flera timmar på att felsöka och gå igenom alla tänkbara inställningar samt ominstallerat drivrutiner och även windows för att försöka lösa problemet utan resultat.

Det andra problemet jag hade med min U7 var att jag oavsett hörlurar (hade Beyerdynamics MMX 300 bl.a.) så hade jag ljud som jag uppfattar som vasst eller nästan skärande i min hörlurar oavsett inställningar, inte mycket men ändå så att jag störde mig på det i längden. Just det här problemet kan även ligga i att jag har ojordade uttag i min lägenhet som ger störningar men det är lite långsökt, vad vet jag. Hur som helst så är det mer problem än vad jag klarar av så det blir det interna ljudkortet för min del just nu, jag är inte nöjd med mitt köp tyvärr.

Tack för varningen, något jag ska checka efter när jag skaffar en! Jag har joddade uttag så får se ifall de blir samma fel Vad använder du för OS? Såg någonstans att w7 brukar ha problem med drivisarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galenmus:

Tack för varningen, något jag ska checka efter när jag skaffar en! Jag har joddade uttag så får se ifall de blir samma fel Vad använder du för OS? Såg någonstans att w7 brukar ha problem med drivisarna?

Win 8.1

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slap:

Öhhh, då vart jag lite mer rädd här:(

Permalänk
Medlem

Har en Xonar U7, jag är ingen expert på ljud men det fungerar mycket bra. Tillhörande mjukvaran är långt i från attraktiv men fungerar.
Skulle dock valt Echelon versionen över denna då det finns nyare och bättre mjukvara tillgänglig för den.

Får tillägga att U7:an inte fungerar på Windows 10 i dagsläget då drivrutinerna/mjukvaran vägrar inställer på den plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galenmus:

Öhhh, då vart jag lite mer rädd här:(

Visst, jag kan ha fått ett måndagsexemplar men jag skulle inte rekommendera att du köper den här.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Har en Xonar U7, jag är ingen expert på ljud men det fungerar mycket bra. Tillhörande mjukvaran är långt i från attraktiv men fungerar.
Skulle dock valt Echelon versionen över denna då det finns nyare och bättre mjukvara tillgänglig för den.

Får tillägga att U7:an inte fungerar på Windows 10 i dagsläget då drivrutinerna/mjukvaran vägrar inställer på den plattformen.

Vad är den stora skillnaden mellan vanliga u7 och echelon? Båda har ju Home Theatre och så. u7an använder ett program som ser ut att vara riktigt lik Phoebus program. Echelon använder sig av Sonic Studio? Är denna bättre då? De väl samma kort i grund o botten?

Såg att vanliga inte patchats sen januari 2014. Men för echelon släpptes det en ny drivrutin förra månaden?

Skrivet av Slap:

Visst, jag kan ha fått ett måndagsexemplar men jag skulle inte rekommendera att du köper den här.

Jo, men vilket rekommenderar du då?

Tänkte köpa Astros A40, och vill helst använda headsetets mick på ett ljudkort för att slippa all brus och mickboost trams..:S

Tänkte nu att det kanske är värt o testa Echelon edition?