Permalänk

Vansinnes hemmanät?

Hej!

Jag har under en längre tid suttit i vansinnestankarna att bygga ett lokalt fibernät i mitt hem. Att detta inte skulle vara optimalt eller kostnadseffektivt behöver ingen förklarar för mig, då detta handlar om ren och skär underhållning. Så målet är att ansluta en router, 3 servrar, en desktop samt en switch (Med Gbit-portar för avlämning till resten av nätet). Målet är att kunna sparka 10 Gigabit ur grejorna. Fullt medveten om att det finns 10 Gigabit Cat6 koppar också, men det här handlar mer om ett projekt av principskäl och görs i lärande syfte, mer än att det ska vara effektivt. Fullt förstående också för att det kan bli väldigt dyrt.

Frågeställningen görs då jag är lite grön på just fiber och vad som är lämpat till vad. Vad för typ av connector använder man? Är det LC-multimode som gäller? Som jag har förstått det så finns det alltså NIC man kan köpa och stoppa rätt i expansionsslotten på server/desktop så där verkar problemet vara ganska rakt på. Den egentliga fråga är då hur man ansluter allt på ett bra sätt? Finns det SFP-varianter för 10Gigabit? Vilken typ av fiber är bäst lämpad samt vad kan man räkna med att kalaset landar på? 20 000? Finns det någon andrahandsmarknad på utrustningen som skulle krävas om man gjorde något i stilen? Är detta ens möjligt att göra?

Undertecknad förstår som sagt att detta är rent vansinne, men är ändå intresserad och tackar på förhand för kreativa förslag.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Antar att du ska köpa fiberkabel på trumma och behöver således kontaktera själv om du inte ska hyra in en firma som har det. Elfirmor är väl de som oftast har sån utrustning. Om du inte ska köpa en själv för 100k

Sen är det väl LC och multimode som blir billigast. Singlemode behöver du inte eftersom avstånden inte blir så långa och hastigheten är 10 GBit upp till 300m.

Sedan behöver du nog lite dyra convertrar som klarar av 10 GBit

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Menar du att du ska dra fiber direkt in i varje dator/server du har? Eller menar du att du ska dra fiber i väggerna och sedan ha cat6 uttag i varje rum ?

Det är en rätt stor kostnadsskillnad beroende på hur du tänkt göra, och kompabilitetsskillnader, du måste ju köpa fiberNIC till varje dator du äger och kommer att äga om det ska fungera med fiber raka vägen in i burkar.

Permalänk
Medlem

Patcha fiber kan vara ett mörker då det finns st (gammal), lc och sc. Dessutom kan fibern vara apc-slipad eller vanlig. Att som dig koppla ihop det i en switch är däremot lätt för då har du SFP+ i switchen och lc på fibern.

Det enda du egentligen behöver fundera på är om du ska köra single mode eller multi mode. Allt fler börjar använda sig av single mode, som även har mycket bättre räckvidd. Jag undrar om du inte kommer billigare undan med multi mode och funktionsmässigt är ändå avstånden vi pratar om så korta... (multi mode finns för att krångla till det i två olika tjocklekar, men den ena används inte längre så man slipper fundera när man drar nytt. Det är när man kommer till äldre dragningar det är ett litet h-vete)

Hur som helst. Jag skulle gått på multi mode. En switch med fyra (eller fler) SFP+ och sådana där fiberkort för servrar. Fiberkablarna ska som du konstaterade vara lc-lc och går att köpa rätt billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag kört SingelMode hela vägen, för det känns mera rätt. Som tidigare konstaterats så skulle multimode fiber fungera bra för dig, men singelmode känns mera "standard"

Välj om du kör SC eller LC, sc ändorna är lite större än LC, men dom gör precis samma sak i slutändan.

Du kommer behöva göra ett val om du skall köra singel strand (ett strå på varje länk) eller duplex (ett par (2 strån) på varje länk)

Här är utrustningen betydligt billigare om man ger ett par till varje länk, så där är valet ganska lätt, och skall du köra par så blir du i och med detta iprincip tvungen att välja LC ändor eftersom det inte får rum två SC kontakter i en SFP t.ex.

LC patchkablar kostar inte många pengar, fiberkabel med 24fibrer är inte heller den så många kronor per meter ifall man hittar en leverantör som säljer metervis utan att ha ett otroligt påslag på fibern. Kontakteringen skulle jag gissa att ligger mellan 500 och 1000sek/h, och per timme kan du väl räkna med allt från 5-25 svetsar, så skall du ha en 12fiber svetsad så tar det säkert 1.5h och går på ca 1000sek.

Switchen är som sagt inget större problem, kontrollera att den har tillräckligt många SFP+ platser för ditt behov, och kanske någon koppar ifall man vill koppla in något bara för att testa.

Skall du dra nya kablar i huset så skulle jag titta på kablar som är bundlade med CAT och Fiber i samma, sedan tror jag det finns bundlar som har CAT, Fiber och Coaxial ifall du kommer använda TV i huset.

Utrustningen du köper kommer troligen ha ett helt okej andrahandsvärde om något år när man börjat använda 10GB mera frekvent, idag tror jag den kan bli lite svårsåld då iprincip ingen använder 10GB utom ISP:er och dom köper väl mera sällan från privatpersoner beggade produkter. Däremot finns ju alltid Ebay där du helt säkert kan bli av med switch + annan utrustning för en helt okej peng.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Avstängd

Du kan behöva dessa
https://www.dustin.se/search/n%C3%A4tverkskort/?price=1500-40... (fritt Val)
https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk-sakerhet/natverk... (fritt val)

Ja jag lägger av här då din budget på 20 000 har spräckts för länge sen.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Hur långt är det mellan alla enheter som ska vara med på fibern rent fysiskt?

Om det inte är så långt och man är okej med att det ser lite ut så kan man ju dra lc/lc patchar rakt mellan enheterna.
Finns 100m MM patch på dustin för 790:- med moms, men om du kan handla från en grossist kan ju priset kanske gå ner.
Fortfarande inte billigt men man slipper hela kontakteringsbiten och mäta av samt eventuell felsökning.
Kanske inte är snyggast, men om målet bara är fiber mellan enheterna så kanske det är ett alternativ.

Sen SM vs MM, ja, nästan allt nytt man kör är SM, men jag skulle utgå från vilka SFPer jag tänkte använda och köra på fibertyp utifrån det.

Permalänk
Medlem

Kolla på ebay, där finns det mesta inom nätverk.
Här har du tex 10 Gb SFP för under tusenlappen.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m57...

Du kan säkert hitta en switch som klarar de där med billigare än på tex dustin.

Lycka till!

Edit: Just ja, kolla på ebay.co.uk också, annat utbud och priser i pund, nu har den visserligen gått upp lite från deras lägsta noteringar, så blir nog ingen skillnad från dollarn ändå.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Du kan behöva dessa
https://www.dustin.se/search/n%C3%A4tverkskort/?price=1500-40... (fritt Val)
https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk-sakerhet/natverk... (fritt val)

Ja jag lägger av här då din budget på 20 000 har spräckts för länge sen.

Andrahandsmarknad? Förstår att det är snordyrt när man köper nytt.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Skrivet av Bootsman:

Hur långt är det mellan alla enheter som ska vara med på fibern rent fysiskt?

Om det inte är så långt och man är okej med att det ser lite ut så kan man ju dra lc/lc patchar rakt mellan enheterna.
Finns 100m MM patch på dustin för 790:- med moms, men om du kan handla från en grossist kan ju priset kanske gå ner.
Fortfarande inte billigt men man slipper hela kontakteringsbiten och mäta av samt eventuell felsökning.
Kanske inte är snyggast, men om målet bara är fiber mellan enheterna så kanske det är ett alternativ.

Sen SM vs MM, ja, nästan allt nytt man kör är SM, men jag skulle utgå från vilka SFPer jag tänkte använda och köra på fibertyp utifrån det.

Tanken är inte att det ska patchas i väggar. Allt kommer att sitta så att det går att flytta då jag har planer på att återanvända utrustningen till vettiga saker emellan mina roligheter. Är inte 100 hemma på all terminologi på fibern heller så länkar osv uppskattas så fort ni lägger förslag. 100m patch == 100m kabel?

Tack igen!

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilkjellner:

Tanken är inte att det ska patchas i väggar. Allt kommer att sitta så att det går att flytta då jag har planer på att återanvända utrustningen till vettiga saker emellan mina roligheter. Är inte 100 hemma på all terminologi på fibern heller så länkar osv uppskattas så fort ni lägger förslag. 100m patch == 100m kabel?

Tack igen!

Japp. http://www.deltaco.se/items.aspx?folderiid=a2f98b7d3ee1435caf... är färdigkontakterade patchkablar. Det där är 50my exempelvis.

Det smartaste för dig som jag ser det är att om du nu vill köra fiber så köp en switch med fyra SFP+ platser. Skippa tanken på att koppla in routern via fiber, utan kör in den koppar till switchen. De tre servrarna och datorn kan du koppla in med 10Gbps-kort.

Att själv kontaktera fiber är ingenting jag rekommenderar. Det är riktigt bökigt och det är lätt att det blir fel eller fungerar mindre bra. Det är iofs säkert inte långa avstånd, men 10Gbps kräver nog ändå rätt bra kontaktering för att det inte ska bli paketförluster.

En switch man kanske kan kolla på är https://www.dustin.se/product/5010666481/small-business-sg500... som kostar 10k. Då har du 10k över till patchkablar (som är rätt billiga i sammanhanget) och NICar till datorerna.

Permalänk
Medlem

Om vi skall vara ärliga så lär du inte behöva 10Gbit för hemmabruk för dina servrar kommer inte kunna klara läsa och skriva 1Gbyte i sekunden om du nu inte investerar en himla massa pengar på dem med.

Att köra 1Gbit mot varje enhet är ett bättre val. Annars blir det lite av en att du bara "vill ha" även om det är vansinnigt. Om du vill ha lite snabbare så är det bättre om du kör dual nätkort och kör någon typ of port-channel teknologi eller liknande.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Om vi skall vara ärliga så lär du inte behöva 10Gbit för hemmabruk för dina servrar kommer inte kunna klara läsa och skriva 1Gbyte i sekunden om du nu inte investerar en himla massa pengar på dem med.

Att köra 1Gbit mot varje enhet är ett bättre val. Annars blir det lite av en att du bara "vill ha" även om det är vansinnigt. Om du vill ha lite snabbare så är det bättre om du kör dual nätkort och kör någon typ of port-channel teknologi eller liknande.

Poängen är att det är kul och som jag säger så är det inte bra eller nödvändigt på något sätt. Tanken bakom att göra det är att jag inom en snar framtid kommer att behöva bygga ett mindre fibernät och vill ha lite kött på benen, men framförallt för att det är kul och för att bevisa att man kan. Hade jag velat haft ett bra kostnadseffektivt nät hade jag använt de gigabitswitchar jag redan har med dubbla länkar så hade jag kunnat få åtminstone 1-2 Gbit vilket hade varit mer än tillräckligt för cirka 0 kronor.

Dock så är "Vill ha-faktorn" den som verkligen driver.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Japp. http://www.deltaco.se/items.aspx?folderiid=a2f98b7d3ee1435caf... är färdigkontakterade patchkablar. Det där är 50my exempelvis.

Det smartaste för dig som jag ser det är att om du nu vill köra fiber så köp en switch med fyra SFP+ platser. Skippa tanken på att koppla in routern via fiber, utan kör in den koppar till switchen. De tre servrarna och datorn kan du koppla in med 10Gbps-kort.

Att själv kontaktera fiber är ingenting jag rekommenderar. Det är riktigt bökigt och det är lätt att det blir fel eller fungerar mindre bra. Det är iofs säkert inte långa avstånd, men 10Gbps kräver nog ändå rätt bra kontaktering för att det inte ska bli paketförluster.

En switch man kanske kan kolla på är https://www.dustin.se/product/5010666481/small-business-sg500... som kostar 10k. Då har du 10k över till patchkablar (som är rätt billiga i sammanhanget) och NICar till datorerna.

Har du någon speciell tanke bakom att utlämma routern? Det finns plats för instickskort i den så det blir samma som att installera ett kort i en server.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilkjellner:

Har du någon speciell tanke bakom att utlämma routern? Det finns plats för instickskort i den så det blir samma som att installera ett kort i en server.

Nja, mest för att det i regel blir avsevärt mycket dyrare med fem portar än fyra på en switch. Det finns rena SFP+ switchar på 8 portar eller mer, men de brukar vara otäckt dyra. Routern som sådan lär knappast klara mer än 1 Gbps och trafik till och från den tjänar ingenting på att ha den snabbheten. Nu har jag förstått att det är mer av ett hobbyprojekt iofs, men en server kan klara mer än 1 Gbps per sekund så där kan du i alla fall - om än mest teoretiskt - märka skillnad. På routern har du noll effekt av 10Gbps.

I korthet. För att hålla ned det till fyra portar på en switch av kostnadsskäl så är routern den enhet jag skulle "offra".

Permalänk
Medlem

Du behöver inte 10Gbit på routern för switchen borde ha en ARP tabell där den skickar vidare i layer-2 baserat på ip till mac. Så även om du kör IP så kommer inte trafiken nå din router. Trafiken kommer bara gå vidare till routern om den inte känner vid någon ip till mac bindning eftersom det då skulle gå ut på internet.

Du skulle givetvis kunna köpa en 10Gbit router men om du inte har en 10Gbit uppkoppling ut på internet så är det vansinne åter igen. Det billigare alternativet skulle i sånt fall vara att du kör PfSense på en server som agerar router med 10Gbit nätverks kort.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Nja, mest för att det i regel blir avsevärt mycket dyrare med fem portar än fyra på en switch. Det finns rena SFP+ switchar på 8 portar eller mer, men de brukar vara otäckt dyra. Routern som sådan lär knappast klara mer än 1 Gbps och trafik till och från den tjänar ingenting på att ha den snabbheten. Nu har jag förstått att det är mer av ett hobbyprojekt iofs, men en server kan klara mer än 1 Gbps per sekund så där kan du i alla fall - om än mest teoretiskt - märka skillnad. På routern har du noll effekt av 10Gbps.

I korthet. För att hålla ned det till fyra portar på en switch av kostnadsskäl så är routern den enhet jag skulle "offra".

Bra resonemang!

Skrivet av VexedRelic:

Du behöver inte 10Gbit på routern för switchen borde ha en ARP tabell där den skickar vidare i layer-2 baserat på ip till mac. Så även om du kör IP så kommer inte trafiken nå din router. Trafiken kommer bara gå vidare till routern om den inte känner vid någon ip till mac bindning eftersom det då skulle gå ut på internet.

Du skulle givetvis kunna köpa en 10Gbit router men om du inte har en 10Gbit uppkoppling ut på internet så är det vansinne åter igen. Det billigare alternativet skulle i sånt fall vara att du kör PfSense på en server som agerar router med 10Gbit nätverks kort.

Möjligt att dessa doningar ska återanvändas i en miljö där det finns 10Gbit/s att hämta, fast i en vettigare konfiguration. Men jag är bekant med vad du säger här. Att ha en router som klarar 10Gbe är väl knappast något jag kommer ha råd med även om jag skulle avstå en ny bil

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, jag är själv inne på att dra lite fiber hemma till garage/uthus, men då mer pga att jag ska dra bredvid strömkablar och vill minimera störningar, plus att det är roligt.

Lite läsning som jag tyckte var intressant hos SmallNetBuilder här. Detta är dock 10Gb över koppar, men det jag tyckte var intressant var de olika sätten att testa hastigheten med ramdiskar etc. Då jag förstod det som att du var mer intresserad av att bygga och "kunna" är ju mätvärdena viktigare än att du faktiskt har utrustning/lagringsmedia som klarar att föra över filer i den hastigheten. I annat fall finns ju några fina exempel på arbetsstation, server och NAS som klarar 10Gbit där också.

Jag tänkte använda sfp/sfp+ portarna i min kommande UniFi switch, men är lite osäker på hur jag ska göra i andra änden, om man skall sätta en liten sfp switch där också eller dra fiber direkt in i sfp NIC i servern. Tråden kommer följas med intresse, och skriv gärna vad det är för saker du köper/använder.

Visa signatur

Server: Blandat
Nätverk: Ubiquiti UDM-Pro, 2x US-48-500W, US-16-150W, US-8-150W, US-8, UAP-nanoHD, UAP-AC-Lite, UAP-AC-PRO, UAP-AC-M, 3x UVC, TS-5-PoE, 2x NBE-5AC-Gen2