Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

fy fan vad snyggt! Kommer lägga upp en bild på min snart

...och idag kom bonus pack med blå enter.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Börjar få hem lite grejer så att jag kan börja modda mitt Matias Tactile Pro litegrann. Mer keycaps inväntas på Fredag förhoppningsvis.

För övrigt så planerar jag att eventuellt modda om mitt svarta Dell AT102W med Black Alps till White Alps så att man får ett med lite bättre byggkvalité och White Alps. Det går att göra om jag för över metallbiten i brytarna som sköter det taktila jag har redan testat. De är lite olika formade och i de svarta brytarna så är de formade så att de inte ska ge ett klick. För jag över dem från mitt Matias Tactile Pro så får de klick och blir bra mycket mer taktila samtidigt. Så Black Alps går ganska enkelt att göra om till White Alps och ändra känslan i dem helt och hållet. Tar man bort metallbiten helt och hållet så blir de helt linjära och känns som Cherry MX Red.

Gott nytt år allihopa!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Ah vilka snygga tangentbord ni har!! Suktar efter vartenda mekaniska i denna tråd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

...
Jag sitter och skriver på Granite just nu, de är riktigt sköna! Dock sitter de på ett ErgoDox jag inte riktigt kommer överens med...
...

Hur är det med ErgoDox, känns det skumt att ha tangentbord delat helt på mitten sådär eller hur är det? Vilka brytare kör du med och även får du in åäö på något sätt eller hur är det med det? Liten småsugen att testa men en del pengar och finns mycket annat som lockar med

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Hur är det med ErgoDox, känns det skumt att ha tangentbord delat helt på mitten sådär eller hur är det? Vilka brytare kör du med och även får du in åäö på något sätt eller hur är det med det? Liten småsugen att testa men en del pengar och finns mycket annat som lockar med

En del hävdar att de hittar rätt på ett ErgoDox med en gång, andra hävdar att det tar tid att vänja sig vid layouten och en del ger helt enkelt upp. Än så länge kan jag inte säga att jag behärskar det, men det går långsamt bättre och bättre. Första gången jag försökte använda det gav jag upp efter 10 minuter. Jag skrev ungefär lika långsamt och dåligt som jag gjorde när jag skrev på ett tangentbord för första gången. Det var i praktiken pekfingervalsen och leta efter tangenterna. :S Nu går det bättre. Jag skriver fortfarande avgjort långsammare på mitt ErgoDox än vad jag gör på ett vanligt tangentbord dock.

Att det är delat på mitten bekommer mig inte alls. Jag brukar i och för sig låta mina händer hålla sig på var sin sida tangentbordet i vanliga fall ändå.

Jag är van vid att skriva på ANSI-tangentbord, och jag når å, ä och ö på samma sätt på detta, dvs växla till svensk layout i OS så ligger å ä och ö på [, ' resp. ;. På ett ANSI ligger dessa på samma positioner så där behöver man inte tänka så mkt. Med den layouten jag har på mitt ErgoDox hamnar dock å på vänstra halvan, vilket är lite bökigt. Jag får eventuellt fundera på att göra något åt den saken så småningom.

Gällande brytare gick jag nästan all in. Jag kör på smorda MX Clear med 62g guldpläterade (fråga inte) koreanska fjädrar. På det hela taget känns det som en trevlig brytare, men jag föredrar fortfarande buckling spring och Topre.

Det är helt klart en del stålars att plöja ner i ett tangentbord, framförallt om man köper från Massdrop och åker på tull och moms. Jag köpte mitt från Falba Tech i Polen och brytarna från 7bit på DeskThority. FalbaTech har dessutom en assembly service om man inte vill dra fram lödstationen, men det är ju halva grejen ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

... Bra sammanfattning och egna åsikter ...

Super, tack för feedback om hur du känner och tycker. Ett ev köp skulle för min del bli via DT iom inom EU och så och som du säger - löda och fixa är ju halva nöjet bara det.

Är idag en Cherry MX-Red och Topre användare och kör både IOS och ANSI layouts så den delen är inte så noga men just ÅÄÖ på samma poitioner som de är vanligtvis på ISO vill jag nog allt ha men om jag fattar rätt när jag läser på nätet så finns det helt enkelt inte plats rent fysiskt med ÅÄÖ på samma positioner när man kör ErgoDox - eller?

Kollar in tex denna bild (bara random ifrån nätet)

Så blir då ÅÄÖ på de 1.5 (eller vad de nu är) som är på höger kanten och skulle bli lite skumt IMO.. Hmm bli till att ta sig en funderare. Kanske får man bygga något helt eget i värsta fall

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Jepp, å och ä hamnar i bästa fall på 1.5u tangenterna (mitt å sitter på [ på samma position som ErgoDoxet på bilden ^^). PCBn har dock hål för att löda brytarna så att även de yttersta kolonnerna är 1u, men då behöver du fixa ett custom case, eller köra naket :o.

Permalänk
Medlem

Är bra sugen på en hulk holyoops metal keycap på massdrop, men undra om inte 300 är för dyrt för en keycap ändå, finns det några andra fräna metall keycaps som ni rekommenderar?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Khers:

Riktigt najs tyvar1! Jag fick just mitt Granite Extra från SP i brevlådan. Jag gillar bomben, fint avbrott från text legends.

Förresten, hur är JD40 att använda? Jag är själv ganska tveksam till 40% som formfaktor. Jag har aldrig provat något så litet, men det känns som om man får offra ganska mycket jämfört med 60% - som jag trivs ganska bra på (HHKB-layout är awesome).

tack så mycket!

Har använt mitt JD40 nu ett tag och kan säga att jag diggar den rejält! Kan dock inte rekommendera den till någon som inte gillar FN layers. Använder 1-9+0 i layers och f1-f12 och åäö så man använder FN knappen rätt ofta. Skaffade mig dock en keypad till min JD40 så siffrorna är räddade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

fick brev idag från posten. Ska betala 800kr vid uthämtning..... Ska man maila massdrop om detta?

Vad sur man blir att höra om detta. Det var nästan två år sedan jag köpte grejer från Massdrop, och de hade gjort samma sak. Att de inte kan bättra sig!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

tack så mycket!

Har använt mitt JD40 nu ett tag och kan säga att jag diggar den rejält! Kan dock inte rekommendera den till någon som inte gillar FN layers. Använder 1-9+0 i layers och f1-f12 och åäö så man använder FN knappen rätt ofta. Skaffade mig dock en keypad till min JD40 så siffrorna är räddade

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske skulle vara värt att prova då... Jag tänker dock att jag skulle använda ett så pas litet tangentbord på resande fot och vad jag har förstått är standardkitet av JD40 (det som säljs på [CTRL]ALT) ganska tungt. Stämmer det? Jag har därför suttit och närt en tanke på att skaffa ett GON MobiK. Det kan man dessutom få med BT. Men det är ganska mycket stålars för ett test så vi får se om jag vågar :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Är bra sugen på en hulk holyoops metal keycap på massdrop, men undra om inte 300 är för dyrt för en keycap ändå, finns det några andra fräna metall keycaps som ni rekommenderar?

https://massdrop-cf2.imgix.net/resizer/1500x1000/r/MD-3804_20...

Har inte sett några andra i metall. Jag köpte två från massdropet...

Edit: Btw såg att det finns lite roliga keycaps på shapeways också. Där kan man välja vilket material de ska tillverkas i, dock är de i metall ganska dyra.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sådär då har jag äntligen fått på tillräckligt med tangenter på mitt AT102W för att i alla fall kunna skriva på det. Satan vad mycket skönare det blev att skriva på med Black Alps omgjorda till White Alps genom att bara flytta över den taktila metalldelen. Blev som White Alps så klart fast det är ännu mer taktilt och lite mer motstånd när man skriver men ändå inte så att det upplevs lika trögt som Buckling Spring. Brytarna bara ger efter i toppen nu och smäller till under fingrarna vid varje tryck. Riktigt skönt och taktilt som fan.

Här en är "in progress" bild från medans jag håller på med det oerhört tjatiga arbetet som man behöver lite små pauser ifrån.

Shit vad skönt detta Dell AT102W blev helt plötsligt det tål att sägas igen! Blev till och med lite bättre än vad jag hade hoppats på. Alps is fun!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Idag blev det mer julafton än vad det var på självaste julafton. Fick hem mitt paket med 6st olika tangentbord och var och hämtade dem.

Själva tangentborden i sig kanske inte var så mycket att hurra för men det var ju mest för Alps Keycaps som jag köpte allting. Just nu har jag fått över ett set med ljusa/gråa tangenter i tjock PBT med dyesub på mitt Dell AT102W. Väntar hem en ljus version utav det tangentbordet så att jag kan få den nedre raden ljus också. Det gjorde även det så att det blir härligare att skriva på det. Det blir ett mer dovt ljud med de tjockare tangenterna. Samt att man känner under fingrarna på materialet att det är mycket skönare.

Dessa keycaps förde jag över (de som gick(efter rengöring så klart, ser mycket ljusare ut i verkligheten än på kortet)):

Dock så tyckte jag om ett utav tangentborden som jag fick hem lite extra mycket som jag kan tänka mig kommer att få lite användning här hemma faktiskt. Det tangentbordet är modell BTC 5349 och det har "foam and foil" brytare på det. Som lite extra bonus för min del så fick jag den varianten som har rubber buckling sleeve istället för bara en fjäder under tangenten. Det gör så att det blir lite taktilt när man skriver på det. Tyckte inte det kändes fy skam faktiskt och vätskan och allt inne i brytarna verkar vara intakt för alla tangenter känns konsekventa. Relativt tyst men det låter en del om tangenterna när man släpper upp dem. Det är ett härligt retro ljud dessutom.

Just för stunden så ligger dess keycaps i ett "retrobrightbad" för de hade gulnat en hel del. Imorgon är det chassits tur att få ta ett litet dopp. Men dess keycaps är en grej till som jag fastnade för. Det har stora härliga legends vilket jag tycker om och de är även Cherry MX kompatibla. Samt att de är lågprofil vilket jag upptäckte när jag plockade bort dem!

Här är den gamla härligheten:

För övrigt så fick jag hem ett fullt användbart Keytronic som visserligen behöver en rengöring. Men det var härligt att skriva på ett sånt igen det har jag inte gjort sedan min ungdom.

Så för 500kr tycker jag att jag har gjort ett relativt bra fynd då jag kommit över en hel del keycaps till både Cherry MX och Alps som jag tycker om. Samt i alla fall 3 tangentbord som känns helt OK och kan få lite använding. De är Keytronic, BTC 5349 och ett enkelt AT tangentbord som kan användas om ja vill vara riktigt tyst

AT-bordet:

Här har ni lite Retrobright in action!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa tangentbordsfetish-folket om en group buy med fallout keycaps i en väldigt ovanlig kombination av plast, självlysande abs och polykarbonat (doubleshot). Tyckte själv att de var väldigt fräscha så finns säkert nån som inte har sett dem som uppskattar dem. http://www.pimpmykeyboard.com/deals/irradiated-vaults-sa-row-...

Ännu bättre är att om bara 7 pers till köper så landar de på ynka 6 dollar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Tänkte bara tipsa tangentbordsfetish-folket om en group buy med fallout keycaps i en väldigt ovanlig kombination av plast, självlysande abs och polykarbonat (doubleshot). Tyckte själv att de var väldigt fräscha så finns säkert nån som inte har sett dem som uppskattar dem. http://www.pimpmykeyboard.com/deals/irradiated-vaults-sa-row-...

Ännu bättre är att om bara 7 pers till köper så landar de på ynka 6 dollar.

http://www.pimpmykeyboard.com/wp-content/uploads/2014/12/Glow...

Ganska läckra faktiskt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Retrobright fungerar i allra högsta grad. Men jag ska låta allt ligga över denna natt också så att det blir så bra som möjligt. Chassit behöver lite mer tid på sig för jag la i det i behållaren lite senare än tangenterna men jag gjorde plats för chassit också. Så imorgon när jag kommer hem så ska nog allting vara klart för tvätt och montering igen.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

@deeyay: var hittade du väteperoxid för din retrobright? Jag kollade runt för ett tag sedan (jag har ett AEKII vars chassi är ganska gulnat) men hittade inte riktigt vad jag vill ha. Tips på vart man kan finna lagom stark H2O2?

Permalänk
Medlem

Ett stycke Poker 2 med Cherry MX-Blue

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Khers:

@deeyay: var hittade du väteperoxid för din retrobright? Jag kollade runt för ett tag sedan (jag har ett AEKII vars chassi är ganska gulnat) men hittade inte riktigt vad jag vill ha. Tips på vart man kan finna lagom stark H2O2?

Det tog några turer med bilen innan jag hittade det men till slut så hittade jag väteperoxid på 17,5% koncentrerad i 1 litersburk på Nordsjö Idé & Design.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Det tog några turer med bilen innan jag hittade det men till slut så hittade jag väteperoxid på 17,5% koncentrerad i 1 litersburk på Nordsjö Idé & Design.

Ok! Så bra! Jag får ta och åka och se om min lokala N I & D också har sånt då. Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Eqlzr:

Ett stycke Poker 2 med Cherry MX-Blue

Nice! Fan va cleant : )

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Det tog några turer med bilen innan jag hittade det men till slut så hittade jag väteperoxid på 17,5% koncentrerad i 1 litersburk på Nordsjö Idé & Design.

Tackar! Har ett Game Boy som behöver en liten kur. Men det får bli efter flytt. Har inga möjligheter att labba med det nu. Småbarn och trångt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Beltet:

Tackar! Har ett Game Boy som behöver en liten kur. Men det får bli efter flytt. Har inga möjligheter att labba med det nu. Småbarn och trångt.

Låter klokt. Väteperoxiden ska man ha respekt för framförallt. Fick lite på armen och det blir fort en kemisk reaktion. Kände det kliade och sved. Blev helt vitt på huden. Men det var lite. Sköljde ordentligt med vatten. Ingen fara men man märker hur farligt det kan vara.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tänkte bara tipsa tangentbordsfetish-folket om en group buy med fallout keycaps i en väldigt ovanlig kombination av plast, självlysande abs och polykarbonat (doubleshot). Tyckte själv att de var väldigt fräscha så finns säkert nån som inte har sett dem som uppskattar dem. http://www.pimpmykeyboard.com/deals/irradiated-vaults-sa-row-...

Ännu bättre är att om bara 7 pers till köper så landar de på ynka 6 dollar.

Jag köpte parent kittet. Tror att de kan bli riktigt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag köpte parent kittet. Tror att de kan bli riktigt nice.

Köpte parent, självlysande och gröna kittet, hoppas bara man blir "refunded" för extra frakten som utlovat, annars lär det svida. Lite synd bara att de är rad 3 och inte rad 4 som är standard för små set.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Köpte parent, självlysande och gröna kittet, hoppas bara man blir "refunded" för extra frakten som utlovat, annars lär det svida. Lite synd bara att de är rad 3 och inte rad 4 som är standard för små set.

Det är ju gjort för Nuclear Data som är 100% SA row 3, och riktigt trevligt kan jag tillägga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Det är ju gjort för Nuclear Data som är 100% SA row 3, och riktigt trevligt kan jag tillägga...

Det förklarar ju saken, synd att man inte har ett sådant kitt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sådär då har jag fått ihop mitt BTC 5349 igen efter att ha renoverat det så gott jag kan. Tangenterna ser jättefina ut nu jag kan inte se någon nyansskillnad mellan några med ögat. Chassit blev inte 100% bra det är lite smågult kvar men det är så pass lite så det struntar jag nog i för stunden. Kan köra en omgång retrobright till vid senare tillfälle om jag önskar.

Men jag måste säga att dessa foam and foil brytare med rubber buckling sleeve överraskar mig. Jag tycker att det är helt OK att skriva på. Det är väldigt skönt till och med. Det är väldigt väldigt mjukt utan att kännas svampigt. Det låter riktigt härligt också. Nedslagen är tysta som en mus men när man släpper upp en tangent så klingar det lite ala Topre. Sen så är profilen på tangenterna i stort sett identisk med Topre's också. Härlig kurva på dem om man kollar på dem från sidan. Jag skriver väldigt snabbt och korrekt med det också på en gång. Tangenterna har en härligt grov textur som känns mycket väl med fingertopparna och det ger ett bra fäste. Att det även är Cherry MX fästen på dem är en bonus. Gillar detta tangentbord starkt. Det passar mig verkligen bra i känsla.

Jag tror dock inte att jag hade tyckt om varianten med fjädrar istället för gummi lika mycket för då hade det varit helt och hållet linjärt vilket jag inte tycker om. Det får en del taktil feedback med rubber sleeves.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Moddade till mitt Ducky G2PRO TKL över jul och nyår. När jag köpte tangentbordet en gång i tiden var det helsvart med svarta caps. Köpte till vita blanka PBT caps från Inet men nöjde mig inte där. Nu fick jag äntligen tummen ur och lackade om chassit, köpte en längre kabel och trädde på en kabelstrumpa. Slutligen så färgade jag knapparna med iDye poly som är en textilfärg för polyestertyger. Finns att köpa på eBay. Blev riktigt nöjd! Lite potatisbildvarning tyvärr.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold