Vilket linux OS ska jag välja?

Permalänk

Vilket linux OS ska jag välja?

Jag har en lite gammal laptop hemma som inte är så snabb utan jag tänkte kanske det skulle gå installera någon form av linux på den och vilken linux version/utgåva ska jag välja? laptopen är "Acer aspire 5732Z".

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simontaga:

Jag har en lite gammal laptop hemma som inte är så snabb utan jag tänkte kanske det skulle gå installera någon form av linux på den och vilken linux version/utgåva ska jag välja? laptopen är "Acer aspire 5732Z".

LXDE och XFCE är två lättdrivna skrivbordsmiljöer, så Xubuntu eller Lubuntu kanske? Eller Chrunchbang Linux, som torde vara ännu mer lättdriven.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Skrivet av Simontaga:

Jag har en lite gammal laptop hemma som inte är så snabb utan jag tänkte kanske det skulle gå installera någon form av linux på den och vilken linux version/utgåva ska jag välja? laptopen är "Acer aspire 5732Z".

låter som du är ny på linux, då skulle jag rent krast börja med att rekomendera ett debian baserat system, mest för att det brukar vara relativt lätt att komma in i..

Skrivet av caligo:

LXDE och XFCE är två lättdrivna skrivbordsmiljöer, så Xubuntu eller Lubuntu kanske? Eller Chrunchbang Linux, som torde vara ännu mer lättdriven.

Skickades från m.sweclockers.com

Xubuntu 12.04 har jag kört på en riktigt gammal laptop (från runt -05-06) med athlon xp processor och det gick smärtfritt. räknar kallt med att nuvarande Xubuntu 14.04/14.10 också är smärtfria..

det hade jag testat. Xfce är väl inte det snyggaste grafiska gränssnittet men vill man ha något lättdrivet är det grymt bra, och framför allt så är det inte så mkt skit med som i en gnome installation, behöver du något så installerar du det själv efteråt..

Permalänk
Medlem

Jahapp, så denna tråd stoppa inte såna här trådar som jag först trodde. Men för att vara petig nu, OS'et är Linux och sen finns det olika varianter. Så oavsett vad du väljer kör du samma OS, men olika uppbyggt. Alltså letar du efter en distribution.

I princip vilken Debian-baserad dist skulle nog funka bra. Personligen de enda Debian-system jag på sätt och vis gillar är Linux Mint och Debian Unstable. Annars kan jag tipsa om Manjaro, ArchBang och Fedora.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Jahapp, så denna tråd stoppa inte såna här trådar som jag först trodde. Men för att vara petig nu, OS'et är Linux och sen finns det olika varianter. Så oavsett vad du väljer kör du samma OS, men olika uppbyggt. Alltså letar du efter en distribution.

I princip vilken Debian-baserad dist skulle nog funka bra. Personligen de enda Debian-system jag på sätt och vis gillar är Linux Mint och Debian Unstable. Annars kan jag tipsa om Manjaro, ArchBang och Fedora.

den hade jag faktiskt inte sett.. borde vara sticky..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

den hade jag faktiskt inte sett.. borde vara sticky..

Ja det tycker jag med. Den visar bra på vad man kan tänkas köra med och välja dist utifrån det.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Jahapp, så denna tråd stoppa inte såna här trådar som jag först trodde. Men för att vara petig nu, OS'et är Linux och sen finns det olika varianter. Så oavsett vad du väljer kör du samma OS, men olika uppbyggt. Alltså letar du efter en distribution.

I princip vilken Debian-baserad dist skulle nog funka bra. Personligen de enda Debian-system jag på sätt och vis gillar är Linux Mint och Debian Unstable. Annars kan jag tipsa om Manjaro, ArchBang och Fedora.

Det finns olika versioner av Linux Mint. Har provat den vanliga cinnamonversionen och tycker den är lite seg. Är debianversionen snabbare? Sen finns det en Mateversion också. Vad är skillnaderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Det finns olika versioner av Linux Mint. Har provat den vanliga cinnamonversionen och tycker den är lite seg. Är debianversionen snabbare? Sen finns det en Mateversion också. Vad är skillnaderna?

Linux Mint är baserat på Debian eller Ubuntu, beroende på vilken version man väljer. Men *buntu är ju också baserat på Debian så...

Cinnamon och MATE är skrivbordsmiljöer, MATE är "old school" medan Cinnamon är en moderniserad MATE kan man säga. MATE kan nog vara snabbare än Cinnamon på grund av Cinnamon kör med "eye-candy".

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro