Ny hårddisk till Acer OEM dator, windows vägrar installera

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk till Acer OEM dator, windows vägrar installera

Tjenare!

Jag fick en dator av en kompis som han inte längre använder, dock behöll han hårddisken så jag köpte mig en ny.
Datorn jag fick är en Acer Aspire M5811, så den är inte superbra, men den duger för mig. Iallafall, jag mölade in nya hårddisken i datorn och tänkte installera Win7 Ultimate 64bit. Den laddade till 100% och jag trodde det fungerade, men sen kom det upp en varning som sa att hårdvaran tillåter inte en ny windows-installation, eller något sådant.
Jag antar att eftersom det är ett Acer-moderkort så är den låst till den gamla hårddisken/mjukvaran och därför kan jag inte installera om den.

Finns det något sätt som jag kan lösa detta på? Isåfall, hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Tjenare!

Jag fick en dator av en kompis som han inte längre använder, dock behöll han hårddisken så jag köpte mig en ny.
Datorn jag fick är en Acer Aspire M5811, så den är inte superbra, men den duger för mig. Iallafall, jag mölade in nya hårddisken i datorn och tänkte installera Win7 Ultimate 64bit. Den laddade till 100% och jag trodde det fungerade, men sen kom det upp en varning som sa att hårdvaran tillåter inte en ny windows-installation, eller något sådant.
Jag antar att eftersom det är ett Acer-moderkort så är den låst till den gamla hårddisken/mjukvaran och därför kan jag inte installera om den.

Finns det något sätt som jag kan lösa detta på? Isåfall, hur?

Om den sager att den inte tillåter nya installation så finns det nog inte mycket du kan göra. Ett sätt att fåbort spärren skulle vara att flasha en o låst bios men för de måste du först ha ett os, finns säkert nått sätt att kringgå det men inget jag vet.

Visa signatur

Köra skoter!!!

Java, c, c++, c#

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppeer:

Om den sager att den inte tillåter nya installation så finns det nog inte mycket du kan göra. Ett sätt att fåbort spärren skulle vara att flasha en o låst bios men för de måste du först ha ett os, finns säkert nått sätt att kringgå det men inget jag vet.

Den säger typ "Hårdvaran i denna dator tillåter inte en installation av Windows." eller något sådant.
Aja, tack ändå.

Permalänk
Medlem

Sitter det en 64-bitars processor i den?
Prova att installera 32-bitars Windows 7 istället får se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Va? Hur låser de hårdvaran till en specifik windowsversion/installation lr hårddisk? Hårddiskar går sönder o nya operativsystem installeras. Att det skulle vara låst låter helt sjukt om det är sant.

Har själv en lite äldre acer laptop på vilken jag skall byta HD till ssd nu i jul. Blir tokig om där är ngt sådant skit på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Va? Hur låser de hårdvaran till en specifik windowsversion lr hårddisk? Hårddiskar går sönder o nya operativsystem installeras. Att det skulle vara låst låter helt sjukt om det är sant.

Har själv en lite äldre acer laptop på vilken jag skall byta HD till ssd nu i jul. Blir tokig om där är ngt sådant skit på den.

Det är nog möjligt att installera nytt men man måste nog skicka in den till acer. Finns nog inget man kan göra själv.

Vet inte riktigt varför man skulle göra såhär extremt korkat!

Visa signatur

Köra skoter!!!

Java, c, c++, c#

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Sitter det en 64-bitars processor i den?
Prova att installera 32-bitars Windows 7 istället får se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Wow då är det en gammal dator. Min pappa har en gammal en core prolle och den var till min förvåning 64bit så har inte den acern det är den riktigt gammal. Men orkar inte googla den o kolla.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Va? Hur låser de hårdvaran till en specifik windowsversion/installation lr hårddisk? Hårddiskar går sönder o nya operativsystem installeras. Att det skulle vara låst låter helt sjukt om det är sant.

Har själv en lite äldre acer laptop på vilken jag skall byta HD till ssd nu i jul. Blir tokig om där är ngt sådant skit på den.

Ja jag har själv ingen aning, det säger bara att hårdvaran i datorn inte tillåter en ny installation av windows, typ. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Sitter det en 64-bitars processor i den?
Prova att installera 32-bitars Windows 7 istället får se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är att i den gamla hårddisken satt Windows 7 Home Premium 64-bitars.
Men tack ändå.

Permalänk
Medlem

Det kan ju även vara att den är så pass ny så att det finns ett secure-någonting i bios och att uefi är påslaget. Titta i BIOS om du kan byta läge från uefi till native BIOS tror jag det heter, där kan det även finnas en säkerhetsinställning som man kan slå av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Det kan ju även vara att den är så pass ny så att det finns ett secure-någonting i bios och att uefi är påslaget. Titta i BIOS om du kan byta läge från uefi till native BIOS tror jag det heter, där kan det även finnas en säkerhetsinställning som man kan slå av.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret!

BOISet på moderkortet är inte uefi, det är det där klassiska blå-vit-röda.
Vilken är säkerhetsinställningen du pratar om?

Permalänk
Medlem

Har du varit in i BIOS så att du vet att den inte har uefi alltså?!
Såg någonstans att det hette legacy bios eller uefi.
Men hursomhelst så kan det finnas ett alternativ i bios som heter secure boot, om det finns en sådan så prova att slå av den och se om det går att installera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Har du varit in i BIOS så att du vet att den inte har uefi alltså?!
Såg någonstans att det hette legacy bios eller uefi.
Men hursomhelst så kan det finnas ett alternativ i bios som heter secure boot, om det finns en sådan så prova att slå av den och se om det går att installera.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittade inge Secure Boot, tyvärr..
Men tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Ja jag har själv ingen aning, det säger bara att hårdvaran i datorn inte tillåter en ny installation av windows, typ. :S

Du får ett felmeddelande som du inte orkar bemöda dig med att läsa ordentligt, och sedan kommer du här och frågar om vad som är fel!

Skrivet av bgHunter:

Tack för svaret!

BOISet på moderkortet är inte uefi, det är det där klassiska blå-vit-röda.
Vilken är säkerhetsinställningen du pratar om?

Vilket med säkerhet endast säger att det är ett textbaserat gränssnitt. Kan fortfatande vara uefi.
Exempel på textbaserat uefi

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hallå allesammans!

Jag tror nu jag har fixat problemet, jag ändrade från RAID till Naitve IDE i BIOS och nu verkar installationen slutföras!
Tack för svaren, allihopasammans!

Permalänk
Medlem

Aah, grymt att du hittade orsaken. Bra att du nämnde vad det var utifall det dyker upp andra med liknande fel.
God jul på dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(