The Pirate Bay i intervju efter tillslaget – inga planer på comeback

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

För typ 10 år sedan ja. Sist fick jag hosta upp 140 kr (145 kr inkl bokningsavgift) för en icke 3d film. Sug på den du. Dom kostar aldrig mindre än 110 kr på bergakungen.

Beror nog lite på ort men ja 110 kr verkar vara standard och då upp till 150 kr beroende på biograf.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

På vilket vis är det kul?

Du lägger ner 2 år på att producera något, spel, program, film eller vad som. Du förväntar dig en viss inkomst baserat på sålda enheter(d.v.s merän 1 enhet).

Du lägger ner 2 år på att bygga ett hus, Du förväntar dig en viss inkomst baserad på "marknadsvärde".

Förstår inte vad det är som är så svårt att inse? Visst kan man kopiera spel, program och film utan att lägga några nämnvärda resurser på det men det betyder inte att resurserna du tillfört till projektet är mindre värt. Just på grund av att program, spel och film inte är unikt så som ett exemplar av ett hus så är också oftast priset därefter. Hade program, spel och film befunnit sig i någon unik form så som konst(målningar, statyer eller liknande) så hade vi utan tvekan sett helt andra värde på dem, hade det fortfarande inte spelat någon roll om vi kopierat\stulit?

Det är kul för att det inte går att jämföra rakt av. Snor du en film i butik så kommer du inte få ett speciellt hårt straff för det om du åker dit. Laddar du ner en film så kommer ditt liv att bli förstört om du åker dit.

Det jag menar är mer att det är sådan extrem hysteri över piratkopiering bara för att de förväntar sig att tjäna extrema pengar på allt de gör. Jag har än så länge inte sett ett enda omtyckt spel som inte dragit in en massa pengar så jag förstår inte vad problemet är. Gör man något bra så kommer folk att betala för det, gör man något som är meh så kommer folk inte vara villiga att betala för det.

Som någon annan skrev så tycker jag de istället ska se piratkopieringen som en konkurrent. Steams framfart har ju konkurerat ut mycket av piratkopieringen vad jag vet och jag själv köper spel mycket oftare idag när det mesta finns på steam/origin eller andra sidor. Skulle verkligen vilja se en tjänst för film/musik där man kan tanka ner filen och kolla på den hur man vill för jag är inget fan av streaming direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det är kul för att det inte går att jämföra rakt av. Snor du en film i butik så kommer du inte få ett speciellt hårt straff för det om du åker dit. Laddar du ner en film så kommer ditt liv att bli förstört om du åker dit.

Intressant, har inte ens funderat i de banorna. Men åter igen så är det inte de sjuka böterna vid piratkopiering jag egentligen pratar om utan om piratkopiering verkligen är en förlust affär för producenten(oavsett storlek) eller inte.

Skrivet av reaperishere:

Det jag menar är mer att det är sådan extrem hysteri över piratkopiering bara för att de förväntar sig att tjäna extrema pengar på allt de gör. Jag har än så länge inte sett ett enda omtyckt spel som inte dragit in en massa pengar så jag förstår inte vad problemet är. Gör man något bra så kommer folk att betala för det, gör man något som är meh så kommer folk inte vara villiga att betala för det.

Men kan du säga att de INTE fått in mer pengar om piratkopiering inte fanns?

Skrivet av reaperishere:

Som någon annan skrev så tycker jag de istället ska se piratkopieringen som en konkurrent. Steams framfart har ju konkurerat ut mycket av piratkopieringen vad jag vet och jag själv köper spel mycket oftare idag när det mesta finns på steam/origin eller andra sidor. Skulle verkligen vilja se en tjänst för film/musik där man kan tanka ner filen och kolla på den hur man vill för jag är inget fan av streaming direkt.

Jag är inte jätte insatt i Steam egentligen men vad jag sett så dumpar de priserna ganska friskt på spel och det fungerar säkert om man är en stor publisher men undra hur mindre företag gör. Ex om du och 10 kompisar bygger 1 spel under 2 års tid(räkna personal kostnad på 45 000 x 10 i 2 år, d.v.s 10 800 000 kr att täcka(ca 27 000 exemplar för 400 kr / st) + vinst för kommande projekt.

Men åter igen, allt jag egentligen diskuterade var om piratkopiering har någon negativ effekt för producenten och det är uppenbarligen många som hävdar att så inte är fallet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

FYI: Den decimala representationen av talet '10100100000' är 1312, vilket i vissa kretsar tolkas som 'A.C.A.B' (vilket betyder All Cops Are Bastards). God jul!

Permalänk
Skrivet av Neon:

Beror nog lite på ort men ja 110 kr verkar vara standard och då upp till 150 kr beroende på biograf.

Hehe, och jag som tyckte det var mycket när jag fick betala ~50 spänn för en 3D film som jag inte alls ville se i 3D... Skönt och bo utomlands!

När det gäller piratkopiering så tycker jag att det aldrig kommer dö. Även om man skulle lyckas döda alla fildelningssajter i världen, så kommer man gå återvända till gamla metoden - sälja piratkopior fysiskt, alltså skivor etc. Man kommer aldrig bli av med detta, då ena inte har råd att köpa det dom ska ha (då pratar jag inte om spel för 500kr, men verktyg som adobe CS, autocad etc som kostar flera tusen kr, andra vill testa något innan köp (jag brukar alltid ladda ner spel jag funderar på att köpa när de inte har några demoversioner) och sen så finns det andra som helt enkelt inte vill betala för saker, och laddar ner. Det finns för många personer i världen som utav någon anledning vill ladda ner saker, och så länge de finns, så kommer också "marknaden" för fildelning finnas.

Om man dock tänkte på att sänka priserna på sakerna lite, samt koncentrera på att sälja en bra och full produkt (alltså inte sälja en massa DLC/season passes/skit separat) så skulle också flera köpa sina saker. Inte tycker jag att det är ok när någon släpper 30% av spelet som bas, och sen säljer resterande 70% av spelet separat som DLC. I vilken rikting går världen egentligen? Lätt att man väntar på super-reor eller bara laddar ner spel när man får köpa varje spel 3 eller flera gånger...

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

"Ta en paus o fundera på framtiden" <--- VA??? Vilket skitsnack! De lägger väl inte upp sidan igen för då kommer polisen o tar ner den igen. De håller på förlora striden.

Känns som striden mot knarket. Bara flödar in i landet o polisen tar lite då o då precis som med piratkopieringssajter. PirateBay idag, torrentz om 1mån o Isohunt om 3mån....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Film och musikmaffian är global. Svenska kontoret är bara en liten del.

Det trasigiska är att de få ITpoliser vi faktiskt har i landet är tvingade att utreda "med hjälp till medhjälp till upphovsbrott" istället för alla tusentals bedrägerier och identitetsstölder, där det finns riktiga offer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ett av dom offren då jag blev utpressad, behöver inte gå in på detaljer men dom kunde inte hjälpa mig medans dom kunde ta ner TPB för film och musik maffian ville det... trevligt

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Låter precis som när Napster blev dömda, tror ni inte behöver oroa er, det kommer alltid finnas möjligheter att sno det någon annan gjort

Det som diskuteras här är möjligen olika typer av upphovsrättsbrott. Du vet, som när du kopierar en sida ur en bok i en kopieringsmaskin. "Sno"/stöld är när du tar boken fysiskt från din klasskompis. Men jag vet, många har problem med begreppen, inte bara du.

Permalänk
Medlem

Hmm piratebay ligger ju oppe redan juh men old som den kallas men det är exakt samma filer där som innan juh jag har kollat lite speciella filmer o filer o ser exakt lika ut

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

fanns mycket bra INFO (det verkliga kriget) på piratebay som kommer få svårare att nå ut..

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Intressant, har inte ens funderat i de banorna. Men åter igen så är det inte de sjuka böterna vid piratkopiering jag egentligen pratar om utan om piratkopiering verkligen är en förlust affär för producenten(oavsett storlek) eller inte.

Men kan du säga att de INTE fått in mer pengar om piratkopiering inte fanns?

Jag är inte jätte insatt i Steam egentligen men vad jag sett så dumpar de priserna ganska friskt på spel och det fungerar säkert om man är en stor publisher men undra hur mindre företag gör. Ex om du och 10 kompisar bygger 1 spel under 2 års tid(räkna personal kostnad på 45 000 x 10 i 2 år, d.v.s 10 800 000 kr att täcka(ca 27 000 exemplar för 400 kr / st) + vinst för kommande projekt.

Men åter igen, allt jag egentligen diskuterade var om piratkopiering har någon negativ effekt för producenten och det är uppenbarligen många som hävdar att så inte är fallet.

Problemet är att piratkopiering och dess följder inte är så svartvitt som du vill få det till. Det finns inget rimligt sätt att beräkna förlust/vinst från piratkopiering. Att säga att varje nedladdad kopia är en förlorad försäljning är absurt. Likväl är det absurt att påstå att ingen av de som laddat ned X inte skulle köpt en kopia om det var det enda alternativet. Vad innebär detta i förlängningen då? Jo att man varken kan påstå det ena eller det andra som en svartvit sanning. Verkligheten är inte så enkel.

Fler faktorer att väga in finns. Bland annat så finns det flera studier som visat på att de som piratkopierar mest också är de som köper mest. De som konsumerar mest har förmodligen ett mönster i sin konsumtion. De kanske gillar filmer från en viss regissör eller ett visst franchise? En regissör eller ett franchise som de religiöst följer och köper allt av. Hur skapade de sig denna preferens? Skulle de haft samma möjlighet att utforska genrer och utbud om de var tvungna att betala för allt? Med dagens prissättning, skulle de ha råd med detta? Hur väger man in något sådant i uträkningen? Dessa storkonsumenter har förmodligen även vänner. Om dessa vänner frågar sin storkonsument om filmtips, är inte detta till fördel för filmmakare?

Hur mycket folk än försöker så kommer piratkopiering aldrig vara så svartvitt som de vill få det till. Slutligen så kan jag inte låta bli att återupprepa något som sagts tusentals gånger i diskussioner som denna. Upphovsrättsintrång är inte att likställa med stöld, hade det varit likställt hade vi inte haft olika lagar för de två begreppen.

Gällande Steam så är deras prissättning snarare små företags räddning än något annat. Varje gång ett spel får en kraftig rabatt på 75% eller 80% så skjuter försäljningen i höjden. Att inte vara en del av Steams försäljningskanal är en större nackdel för 99% av alla små utvecklare jämfört med att inte ha stora rabatter lite då och då (Mojang är väl undantaget som bekräftar regeln). En av anledningarna till att dessa reor fungerar så bra är att många inte ens startar spelen de köper, de köper helt enkelt fler spel än de har tid att spela.

Slutligen, för att svara på din fråga om de fått in mer pengar om piratkopiering inte fanns.
Från mig, nej. De skulle inte få ett öre från mig. Precis som de inte får ett öre nu. När de erbjuder blu-raykvalité till nedladdning, dag ett, för en rimlig peng (sett ur en potentiell storkonsuments perspektiv), då har de hittat en kund.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med TPB:s försvinnande är att i princip allting fanns där. Obskyra filmer, musik, spel som inte finns att köpa eller är väldigt svåra att få tag på samt gamla vhs-ripar av filmer som inte finns utgivna på DVD osv. Det brukade alltid finnas på TPB men ingen annan stans. För att inte tala om torrents som inte bröt mot upphovsrätten utan fanns där helt lagligt och givits ut exklusivt för TPB. Allt sånt är nu borta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Problemet är att piratkopiering och dess följder inte är så svartvitt

Jag säger att man förlorar som producent på piratkopiering men jag säger inte att det är svart och vitt, det finns en gråskala men den har vi redan diskuterat.

Däremot är det du som påstår att det är svartvitt genom att säga följande :

Skrivet av Ramblemoe:

Slutligen, för att svara på din fråga om de fått in mer pengar om piratkopiering inte fanns.
Från mig, nej. De skulle inte få ett öre från mig. Precis som de inte får ett öre nu. När de erbjuder blu-raykvalité till nedladdning, dag ett, för en rimlig peng (sett ur en potentiell storkonsuments perspektiv), då har de hittat en kund.

Vi kan båda vara överens om att det är mer eller mindre omöjligt att erbjuda streaming tjänst som ger blu-ray kvalité på dagens internet, särskilt till övervägande hushåll. Så vad du vill är att alla filmbolag ska gå samman och skapa en tjänst där man kan köpa och ladda ner filmer på förhand. Är det inte lite som att säga att du vill att alla bensinbolag ska gå samman och se till så att alla parkeringar automatiskt tankar bilen till en rörlig månadskostnad? D.v.s något som mer eller mindre bara är en dröm(iallafall par år framöver tills elen tar över).

Så om det inte finns något organisation som kan samordna filmbolagen så har du bara valen att gå till butik och köpa\hyra eller beställa hem över internet. Hur gör du med bilen? Den kör du till stationen för att tanka och funderar inte så mycket på att klaga över det.

Skrivet av Ramblemoe:

Det finns inget rimligt sätt att beräkna förlust/vinst från piratkopiering. Att säga att varje nedladdad kopia är en förlorad försäljning är absurt. Likväl är det absurt att påstå att ingen av de som laddat ned X inte skulle köpt en kopia om det var det enda alternativet. Vad innebär detta i förlängningen då? Jo att man varken kan påstå det ena eller det andra som en svartvit sanning. Verkligheten är inte så enkel.

Va? Som du själv pekat ut så är det en grå skala, d.v.s vi har de som hade betalat om inte nerladdning var möjlig. Menar du verkligen att denna gruppen är försumbar? Jag skulle snarare säga tvärtom men så länge som vi inte har fakta får vi nöja oss med att konstatera att den existerar och så länge som den existerar så betyder det förlust för producenten så länge som de kan ladda ner. Känns inte det ganska logiskt?

Skrivet av Ramblemoe:

Fler faktorer att väga in finns. Bland annat så finns det flera studier som visat på att de som piratkopierar mest också är de som köper mest.

Kan du inte peka ut denna studie? Jag kan garanter att flertalet bland mina kretsar köper extremt lite men laddar ner väldigt mycket.

Skrivet av Ramblemoe:

Hur skapade de sig denna preferens? Skulle de haft samma möjlighet att utforska genrer och utbud om de var tvungna att betala för allt? Med dagens prissättning, skulle de ha råd med detta? Hur väger man in något sådant i uträkningen? Dessa storkonsumenter har förmodligen även vänner. Om dessa vänner frågar sin storkonsument om filmtips, är inte detta till fördel för filmmakare?

Visst kan det ge mer reklam och även merförsäljning men risken är väl ganska stor att merparten av sin krets agerar på liknande vis om man nu inte är bloggare eller något som når ut till folk över gränserna.

Skrivet av Ramblemoe:

Slutligen så kan jag inte låta bli att återupprepa något som sagts tusentals gånger i diskussioner som denna. Upphovsrättsintrång är inte att likställa med stöld, hade det varit likställt hade vi inte haft olika lagar för de två begreppen.

Ska vi förlita oss på lagen för reda ut detta? Verkligen? Isåfall borde det betyda att Upphovsrättsintrång är långt mycket värre än många andra saker så som stöld, titta på böterna och i vissa fall fängelsetiderna så förstår du nog snabbt vad jag pratar om.

Skrivet av Ramblemoe:

Gällande Steam så är deras prissättning snarare små företags räddning än något annat. Varje gång ett spel får en kraftig rabatt på 75% eller 80% så skjuter försäljningen i höjden. Att inte vara en del av Steams försäljningskanal är en större nackdel för 99% av alla små utvecklare jämfört med att inte ha stora rabatter lite då och då (Mojang är väl undantaget som bekräftar regeln). En av anledningarna till att dessa reor fungerar så bra är att många inte ens startar spelen de köper, de köper helt enkelt fler spel än de har tid att spela.

Jag är inte insatt i deras metoder och hur gynnsamma de verkligen är men det är möjligt att det finns de som köper mer när det finns en aktiv och aggressiv prissättning. Min erfarenhet av Steam är att det är mer eller mindre utgångna spel som reas ut och vid det laget piratkopieras de är extremt lite skala men vi börjar röra oss in i detaljer där det krävs mer expertkunskap för att kunna komma fram till något vettigt.

Slutligen, jag förstår att de som laddar ner och dessutom laddar ner mycket letar efter vinklingar som ska rättfärdiga deras handlingar, så är det med allt här i livet. Men att säga att piratkopiering inte har någon effekt på producenten hur små dem må vara är ganska absurt om jag skulle välja ditt ordval. Man får inte häller glömma att det finna andra händer som hanterar film och serier, ex video butiker och där kan vi prata om kraftiga nerskärningar trotts att man konsumerar som aldrig förr, men det hade "säkert" gått lika dåligt även om piratkopiering inte funnits

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att säga att man som producent förlorar på piratkopiering är att göra det enkelt för sig. Det uttrycker inte den gråskala som finns och är i mina ögon alldeles för generaliserat.

Mitt svar och min lösning är svart och vit och en anledning. Den utgår ifrån att man som producent accepterat att piratkopiering finns och alltid kommer att finnas. Som jag ser det så finns det två sorters pirater som du aldrig kommer bli av med. De som aldrig kommer betala för sig och de med låg köpkraft (ungdomar och arbetslösa). "Jag har inte råd, jag skadar ingen" är ett synnerligen starkt argument i mina öron.

Personligen så inbillar jag mig själv att jag är storsint nog att låta folk som har det sämre ställt ta del av något jag (i teorin) producerat. Även om det kan kännas surt att folk som har råd att betala tar del av något gratis, så ser jag hellre att folk i en sämre situation kan få glädje av något än att jag lyckats förhindra några snyltare. Precis som det kan kännas surt att vissa utnyttjar sociala säkerhetsnät, så har jag hellre ett system som kan utnyttjas än inget system alls.

Vidare så är min lösning inte orealistisk. Jag ser inte varför det skulle vara så himla svårt för filmbolagen att på sina hemsidor för varje film ha en fin "download now"-knapp. I princip varje film har idag en hemsida i samband med reklamkampanjen. Vad hindrar dem från att sälja filmen där, DRM-fritt? Ingenting.
Magnus Betnér gjorde detta med sin show "4". Man fick visserligen ett begränsat antal nedladdningar, men det är ett ickeproblem i mina ögon (speciellt eftersom showen även finns på piratsidor så efter att ha köpt filmen kan jag ladda ned den där, så minimerar jag bandbreddskostnaderna för Betnér). Jag betalade, valde högsta kvalitén och på fem minuter så hade jag hans show på min hårddisk. Utan kvarvarande DRM eller annan begränsning.
Det enda som hindrar filmbolagen från att göra detta är deras inbillan att bara tre personer har tillräckligt stark moral för att betala för sig. De tror att alla skulle gå in på valfri piratsida istället. Eftersom jag själv inte skulle göra det så kan jag inte annat än anta att det finns fler som jag.

Citat:

Va? Som du själv pekat ut så är det en grå skala, d.v.s vi har de som hade betalat om inte nerladdning var möjlig. Menar du verkligen att denna gruppen är försumbar? Jag skulle snarare säga tvärtom men så länge som vi inte har fakta får vi nöja oss med att konstatera att den existerar och så länge som den existerar så betyder det förlust för producenten så länge som de kan ladda ner. Känns inte det ganska logiskt?

Min poäng var att det inte går att få ut några siffror som bevisar det ena eller det andra, därför känns det irrelevant till diskussionen. Precis som jag inte kan bevisa hur pass mycket extra försäljning det ger; så kan du inte bevisa hur pass mycket ekonomiskt bortfall piratkopiering skapar.
Man kan inte ge konkreta siffror åt endera håll, vi kan bara konstatera att båda sidor av myntet finns. Återigen så finns det så många faktorer att en simpel frågeställning som "om piratkopiering inte fanns, hur mycket skulle intäkterna öka" känns rätt orimlig.
Jag kan tycka att det är rätt trångsynt att bara titta på myntets negativa sidor. För att återgå till min tidigare jämförelse med sociala skyddsnät. Om vi bara fokuserar på de som utnyttjar sociala skyddsnät då skulle ett alternativ vara att avskaffa skyddsnäten. Då har vi ingen som utnyttjar systemet och allt är frid och fröjd. Vi kanske förlorar de positiva sidorna, men vem bryr sig, vi har gjort oss av med "piraterna".
Skulle du tycka detta vore rimligt? Inte jag, det låter rätt absurt.

Insikten att piraterna finns för att stanna behöver nå huvudet på producenterna. Det är dags att ta nästa steg, inse att det finns två sidor på varje mynt och gå vidare.
Det finns tre sorters pirater i mina ögon. De som aldrig kommer betala för sig, de som inte har råd att betala för sig, Och slutligen de som kräver bättre alternativ eller rentav möjlighet att betala för sig.
Fixa ett alternativ åt den tredje gruppen och kom till ro med de två tidigare gruppernas existens.

För att återkomma till Steam och dess roll så kan jag bara konstatera att du inte är tillräckligt insatt för att diskutera den punkten. Det är möjligt att du skulle ha en annan åsikt än mig även om du var insatt. Men jag släpper den biten just nu, mitt inlägg ser ut att bli långt nog ändå.

Sist men inte minst så ska jag ta hand om mellanhänderna som du nämnde sist i ditt inlägg. Jag ser ingen anledning att skydda dessa företag. Behovet och marknaden för dessa butiker finns helt inte längre. Varför skydda dessa företag? Vissa företag går under med tiden för att behovet helt enkelt försvinner. Sumprunkare är ett exempel. Marknaden för is är också betydligt mindre idag än förr, där försvann ett otal företag. Att, när tekniken springer ifrån en, skylla sin undergång på pirater är bara lathet och ovillighet att anpassa sig.

PS: glömde nästan källan du bad om. Jag hittade inte den artikeln jag tänkte på, men denna får duga.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vi kan båda vara överens om att det är mer eller mindre omöjligt att erbjuda streaming tjänst som ger blu-ray kvalité på dagens internet, särskilt till övervägande hushåll. Så vad du vill är att alla filmbolag ska gå samman och skapa en tjänst där man kan köpa och ladda ner filmer på förhand. Är det inte lite som att säga att du vill att alla bensinbolag ska gå samman och se till så att alla parkeringar automatiskt tankar bilen till en rörlig månadskostnad? D.v.s något som mer eller mindre bara är en dröm(iallafall par år framöver tills elen tar över).

Så om det inte finns något organisation som kan samordna filmbolagen så har du bara valen att gå till butik och köpa\hyra eller beställa hem över internet. Hur gör du med bilen? Den kör du till stationen för att tanka och funderar inte så mycket på att klaga över det.

De hade kunnat skapa en tjänst där man kan tanka ner filmen/serien som om man hade tankat den när man piratkopierar bara att man får betala för det. Som det är nu känns det som att man får en mycket bättre tjänst när man piratkopierar än när man faktiskt betalar för filmerna/serierna. Och ja visst kan man köpa det fysiskt men då får man oftast vänta mycket längre innan man har det och det är av den anledningen jag och många andra köper spel på Steam istället för fysiskt då man slipper att vänta lika länge och man slipper den fysiska boxen vilket sedan bara ligger och skräpar. Som sagt så vill jag att de försöker konkurrera med piratkopieringen för jag tror att de hade gynnats av det mera än att försöka motverka piratkopieringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men kan du säga att de INTE fått in mer pengar om piratkopiering inte fanns?

Utan piratkopiering hade inte tv-serier varit så stort som det är idag, kanske om typ 50 år eller nått men inte nu. Vi i Sverige hade förmodligen fortfarande suttit och glott på säsong 3 av two and a half men och tyckt att det va "coolt". Eventuellt att vi hade sett någon form av nyare serie typ how I met your mother och kanske någon till.

Vad gäller spel så hade det aldrig blivit mainstream att spela spel om inte piratkopiering fanns. Console kanske hade varit större men för PC inte en chans.

Sluta försvara lata, framförallt film/tv-bolag för att de inte kan distribuera sin produkt med något så fantastiskt som internet utan istället straffar de sina kunder med fantasisummor till böter. Jag menar, kan kalle svensson dela en av deras filmer till hela världen innan den ens finns ute på dvd varför klarar inte bolagen det ?

Om något tv-bolag mot förmodan skulle läsa detta, GE OSS DET VI VILL HA, INTE DEN SKIT NI VILL SÄLJA. Fattar inte hur era marknads-chefer kan tjäna pengar när de inte ens fattar vad kunden vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

De hade kunnat skapa en tjänst där man kan tanka ner filmen/serien som om man hade tankat den när man piratkopierar bara att man får betala för det.

Hade inte detta krävt sjuka resurser? Det lär ju knappast vara 1 server som levererar den där stor filmen på premier dagen till alla samtidigt i blu-ray kvalité. Detta är kanske en tjänst du skulle kunna dra upp, hade du lyckats hade du inte behövd bry dig om pengar sen.

Skrivet av reaperishere:

Som det är nu känns det som att man får en mycket bättre tjänst när man piratkopierar än när man faktiskt betalar för filmerna/serierna.

"Tjänsten" i sig är smidigare men så är den också illegal, det finns mycket i välden som hade kunnat förenklas nämnvärt men då hade det i många fall också blivit illegalt.

Många pratar om kvalité och vi kan vara överens om att kvalitén på äkta blu-ray slår piratade filer(8-12 GB) ganska lätt på dagens stora(50"+) TV apparater och vi ska inte ens prata om 3D material.

När man börjar prata om att ta betalat för strömmande film och serier ex netflix då är man inte sen på att peka ut kvalitén som "under all kritik" trotts att det i många fall inte är mycket sämre än piratat material.

Skrivet av reaperishere:

Och ja visst kan man köpa det fysiskt men då får man oftast vänta mycket längre innan man har det och det är av den anledningen jag och många andra köper spel på Steam istället för fysiskt då man slipper att vänta lika länge

De gånger jag köper spel så släpps det mer eller mindre samtidigt på nätet som i butikerna. Oavsett så pratar vi nog huvudsakligen om film och serier och där är såklart väntetiden längre OM man inte importerar på egen hand. Sen kan man fråga sig, vad är det som gör att du måste ha allt och dessutom ha det NU!? Om du bara följer utbudet i Sverige så bör inte väntetiderna mellan säsonger och filmer vara merän att du iallafall överlever.

Det låter som att du har ett stort intresse och konsumerar en hel del, samtidigt visar du inga tecken på att du betalar för det, känns det rätt?

Skrivet av reaperishere:

man slipper den fysiska boxen vilket sedan bara ligger och skräpar.

Ja detta måste vara det jobbigaste av alla ilands problemen?

Skrivet av reaperishere:

Som sagt så vill jag att de försöker konkurrera med piratkopieringen för jag tror att de hade gynnats av det mera än att försöka motverka piratkopieringen.

Jag förstår att du vill det men uppenbarligen finns det något som gör att de inte är villiga att ta det steget. Frågan man ställer sig : är det då rätt att göra något illegalt för att få vad man själv anser att man har rätt till?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Utan piratkopiering hade inte tv-serier varit så stort som det är idag, kanske om typ 50 år eller nått men inte nu. Vi i Sverige hade förmodligen fortfarande suttit och glott på säsong 3 av two and a half men och tyckt att det va "coolt". Eventuellt att vi hade sett någon form av nyare serie typ how I met your mother och kanske någon till..

Du har troligen rätt, men är det verkligen ett problem? På grund av piratkopiering ser vi nu istället en sjuk prispress på allt och det är mer eller mindre bara de stora bolagen som drar in något. Ska man som egen företagare försöka producera något, ex film, spel , program så kan man räkna med att få jobba mer eller mindre gratis i 1-2 år iallafall. Visst det finns undantag men jag hoppas du förstår att det är väldigt svårt att konkurrera mot gratis tjänster merän genom att trycka på att hota med böter och fängelse.

Visst finns netflix och spotify men jag vet många som inte ser någon vinning i att betala för dem när man kan hämta gratis och bättre på nätet. Varför ska man egentligen? Det är inte häller ovanligt att läsa klagomål om tjänsterna, betalar man(även om det är en lite summa) så ska det vara top kvalité.

Det finns båda positiva och negativa sidor med piratkopiering.

Skrivet av lekman:

Sluta försvara lata, framförallt film/tv-bolag för att de inte kan distribuera sin produkt med något så fantastiskt som internet utan istället straffar de sina kunder med fantasisummor till böter. Jag menar, kan kalle svensson dela en av deras filmer till hela världen innan den ens finns ute på dvd varför klarar inte bolagen det ?

Jag försvarar inte dem, jag håller med om att en bättre teknik hade varit att föredra men det finns ingen rimlig lösning uppenbarligen. Att bara skicka ut sina filmer och serier på öppna nätverk känns inte så kontrollerat. De måste försöka ta betalat för sitt material, du vet, det kostar pengar att producera. Sen får man inte glömma att det finns små producenter som verkligen kämpar för att hänga kvar.

Det man kan fråga sig är; du har överlevt utmärkt fram tills du sett filmen\serien, hade det verkligen spelat någon större roll om du väntat 1 år till? Jag följer själv den svenska marknaden och har inga som helst problem med det. Och ja, jag är storkonsument av både film och serier men jag ser aldrig något film innan den kommit ut i Sverige, varför skulle jag? Ser inga som helst anledningar om man inte har någon form av beroende.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hade inte detta krävt sjuka resurser? Det lär ju knappast vara 1 server som levererar den där stor filmen på premier dagen till alla samtidigt i blu-ray kvalité. Detta är kanske en tjänst du skulle kunna dra upp, hade du lyckats hade du inte behövd bry dig om pengar sen.

Har ingen koll egentligen men tror nog inte det hade varit svårare än att leverera streaming på premierdagen, speciellt inte om man använder sig av torrents.

Skrivet av Neon:

"Tjänsten" i sig är smidigare men så är den också illegal, det finns mycket i välden som hade kunnat förenklas nämnvärt men då hade det i många fall också blivit illegalt.

Många pratar om kvalité och vi kan vara överens om att kvalitén på äkta blu-ray slår piratade filer(8-12 GB) ganska lätt på dagens stora(50"+) TV apparater och vi ska inte ens prata om 3D material.

När man börjar prata om att ta betalat för strömmande film och serier ex netflix då är man inte sen på att peka ut kvalitén som "under all kritik" trotts att det i många fall inte är mycket sämre än piratat material.

Finns piratat material som är lika bra som blu-ray(30GB filer) och då är det mycket bättre än streams.

Skrivet av Neon:

De gånger jag köper spel så släpps det mer eller mindre samtidigt på nätet som i butikerna. Oavsett så pratar vi nog huvudsakligen om film och serier och där är såklart väntetiden längre OM man inte importerar på egen hand. Sen kan man fråga sig, vad är det som gör att du måste ha allt och dessutom ha det NU!? Om du bara följer utbudet i Sverige så bör inte väntetiderna mellan säsonger och filmer vara merän att du iallafall överlever.

Jag vill gärna se något när det väl har producerats klart oavsett om det har släppts i sverige eller ej. Men ja såklart jag skulle klarat mig ändå men det känns verkligen drygt att de inte kan släppa en "ofixad" version överallt direkt.

Skrivet av Neon:

Det låter som att du har ett stort intresse och konsumerar en hel del, samtidigt visar du inga tecken på att du betalar för det, känns det rätt?

Saken är den att betalar jag för något jag inte är nöjd med så kommer företagen tro att jag är nöjd. Då tänker de att de inte behöver ändra på sin tjänst för det "funkar ju". Jag hade lätt betalat mycket mer än vad streamingtjänsterna kostar idag för att få en tjänst jag känner mig nöjd med.

Skrivet av Neon:

Ja detta måste vara det jobbigaste av alla ilands problemen?

Inget stort problem men det känns ju väldigt onödigt att producera något som man skulle klarat sig utan.

Skrivet av Neon:

Jag förstår att du vill det men uppenbarligen finns det något som gör att de inte är villiga att ta det steget. Frågan man ställer sig : är det då rätt att göra något illegalt för att få vad man själv anser att man har rätt till?

Det är det antagligen inte men man har inte så mycket till val ifall man vill få industrin att försöka förbättra sina tjänster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Man kan inte få pengar för nåt som inte finns att få tag i

Japp precis. Dessutom tar skandinavien in så litet sortiment jämfört med andra länder i Europa. Så handlar det mer om filmer som aldrig någonsin har kunnat köpas.

Så det bör stiftas en lag gällande funktionsnedsättande konsumenter, utan möjlighet att ta del.
Om filmen inte finns tillgänglig på lagligt sätt, så kan det inte vara på tal vad som är olagligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hade inte detta krävt sjuka resurser? Det lär ju knappast vara 1 server som levererar den där stor filmen på premier dagen till alla samtidigt i blu-ray kvalité. Detta är kanske en tjänst du skulle kunna dra upp, hade du lyckats hade du inte behövd bry dig om pengar sen.

Vänta lite nu, va? Nej, det är väl självklart att en server inte hade kunnat leverera bandbredd nog vid en storfilms release. Men om pirater redan idag kan tänka sig att upplåta delar av sin bandbredd för att dela med sig av media, om beteendet och mentaliteten att "sharing is caring" redan finns där, vad säger att man inte skulle kunna använda (notera väl ordvalet, använda inte utnyttja) den inställningen även om de betalat för det de laddade ned?

Alla vet att för att en tjänst ska ersätta en annan så måste den vara bättre på samtliga punkter, tillgänglighet, pris och kvalité. Ge dagens pirater en torrentsida där man får betala en rimlig summa för att få de torrentfiler man vill ha (och att sätta upp nån form av kryptering/kontroll så att torrentfilerna inte kan spridas borde vara en rätt smal sak om film/mediebolagen lade hälften av de pengar de använde på att jaga pirater för ett år, om tekniken nu inte redan finns) där mediet är tillgängligt från dag ett i HELA världen samtidigt i ett rimligt antal olika kvalitétsnivåer så tror jag du snart har en stor del av världens pirater som betalande kunder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

FYI: Den decimala representationen av talet '10100100000' är 1312, vilket i vissa kretsar tolkas som 'A.C.A.B' (vilket betyder All Cops Are Bastards).

Kunde han inte kalla sig "hej, jag är en tönt" istället? Budskapet hade varit detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du har troligen rätt, men är det verkligen ett problem? På grund av piratkopiering ser vi nu istället en sjuk prispress på allt

Prispressen finns även i andra branscher. Exempelvis flygresor, jag har svårt att se att det är piraternas fel. Snarare är det en konsekvens av globala marknaden och hur lätt det blivit att jämföra priser.

Citat:

och det är mer eller mindre bara de stora bolagen som drar in något. Ska man som egen företagare försöka producera något, ex film, spel , program så kan man räkna med att få jobba mer eller mindre gratis i 1-2 år iallafall. Visst det finns undantag men jag hoppas du förstår att det är väldigt svårt att konkurrera mot gratis tjänster merän genom att trycka på att hota med böter och fängelse.

Om du vill att någon ska köpa din tjänst måste du erbjuda något bättre än konkurrenten. Antingen i kringservice eller att produkten är bättre. Hur svårt kan det egentligen att konkurrera med en sida med porrbanners och där 9/10 träffar är virusinfekterat skit??

Citat:

Visst finns netflix och spotify men jag vet många som inte ser någon vinning i att betala för dem när man kan hämta gratis och bättre på nätet. Varför ska man egentligen? Det är inte häller ovanligt att läsa klagomål om tjänsterna, betalar man(även om det är en lite summa) så ska det vara top kvalité.

jag prenummererar på båda och har numer även HBO på prov. Men då är jag numera"vuxen" med fast inkomst och lite fritid. Jag jag var yngre och fattig med oändlig tid körde jag allting piratat, precis som måga andra.

Citat:

Det finns båda positiva och negativa sidor med piratkopiering.

[...]

Varför ska vi i Sverige som inte behöver dubbat eller undertext behöva vänta? Har du något bra svar på den frågan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Prispressen finns även i andra branscher. Exempelvis flygresor, jag har svårt att se att det är piraternas fel. Snarare är det en konsekvens av globala marknaden och hur lätt det blivit att jämföra priser.

Men hallå!? Självklart är prispress inget konstigt men det är liiiite svårt att konkurrera med "gratis". Det är som att säg att denna bilen är inte värd 250 000 kr, jag kan ju stjäla den istället för gratis.

Skrivet av henkiii:

Om du vill att någon ska köpa din tjänst måste du erbjuda något bättre än konkurrenten. Antingen i kringservice eller att produkten är bättre. Hur svårt kan det egentligen att konkurrera med en sida med porrbanners och där 9/10 träffar är virusinfekterat skit??
jag prenummererar på båda och har numer även HBO på prov. Men då är jag numera"vuxen" med fast inkomst och lite fritid. Jag jag var yngre och fattig med oändlig tid körde jag allting piratat, precis som måga andra.

Men kom igen nu, hur ska man kunna erbjuda en bättre tjänst som dessutom konkurrera om priset gratis? Hur många bryr sig verkligen om banners på en sida som denna? Ingen skulle jag gissa och hur mycket virus får du? Om du är vettig användare 0.

Vi kan konstatera att man kommer ha väldigt svårt att leverera bättre kvalité över nätet än vad Blu-ray ger, det borde väl ändå medlemmar på sweclockers inse om någon? Så vad är det då vi kräver? Vi kräver mer eller mindre det omöjliga och det ska dessutom vara konkurrenskraftigt när det kommer till tillgänglighet och pris (som normalt är exakt 0 kr pirat).

Om du ändå tror att detta är möjligt att uppnå, varför finns det inte fler allternativa tjänster som motsvarar dessa "självklara" krav? HBO och Netflix kommer inte ens i närheten av vad som erbjuds på pirat trackers, verken i kvalité eller omfattning.

Skrivet av henkiii:

Varför ska vi i Sverige som inte behöver dubbat eller undertext behöva vänta? Har du något bra svar på den frågan?
Skickades från m.sweclockers.com

Åter igen, vad är det som är så hemskt med att vänta? Följer du bara Svenskt flöde så lär inte väntetiderna vara dödliga. Och om du inte vill vänta så kan du väll importera? Visst det kommer kosta lite men det är iallafall lagligt.

Förstå mig inte fel, jag hade också gärna sett en tjänst som du efterfrågar från film och serie bolag men man måste vara relistisk. Att erbjuda sina filmer via torrent känns inte särskilt professionellt och dessutom kan man fundera på hur betal modellen skulle se ut? Kan man ens blocka folk från en given feed baserat på om de betalat eller inte?

Vad jag säger är helt enkelt om det varit möjligt så hade vi väll iallafall haft någon tjänst idag som erbjöd det ni efterfrågar. Netflix och HBO är en bit på vägen män ändå sågas de kraftigt, de kan inte konkurrera med kvalité(av tekniska skäl antar jag?) och definitivt inte med utbud eller pris.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Åter igen, vad är det som är så hemskt med att vänta? Följer du bara Svenskt flöde så lär inte väntetiderna vara dödliga. Och om du inte vill vänta så kan du väll importera? Visst det kommer kosta lite men det är iallafall lagligt.

En dålig sak med att vänta på t.ex. serier är att det är väldigt svårt att undvika spoilers. Om jag ser avsnittet direkt när det kommer ut behöver jag inte gå runt och vara orolig för att råka läsa något någonstans som förstör avsnittet för mig när jag får se det senare. Eftersom jag hänger på internationella forum, där personer som faktiskt får se avsnittet direkt också hänger, så är sannolikheten för spoilers ganska hög.

Edit:
Sen är det inte ens säkert att serien i fråga kommer visas i sverige, någonsin. Och importera är också svårt för det mediat, då jag även då måste vänta på eventuella DVD/BluRay-boxar.

Permalänk
Medlem

Har inte använt piratebay senaste 8 åren eller så sen jag gick över till usenet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maistho:

Edit:
Sen är det inte ens säkert att serien i fråga kommer visas i sverige, någonsin. Och importera är också svårt för det mediat, då jag även då måste vänta på eventuella DVD/BluRay-boxar.

Jag är inte så insatt i import men du säger alltså att det är så komplicerat? Är det inte bara till att beställa från närmsta regionen som har filmen/serien på lager? Kan väl inte ta merän 2-3 veckor att få? Eller är även det för långsamt för dig?

Blizzard utannonserar sina spel flera år i förväg vilket verkar fungerar bra för att bygga upp ett ha begär, kanske det kan fungera på liknande vis med film och serier till Sverige

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av monster08:

Detta är inget som ska diskuteras här dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä precis

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du har troligen rätt, men är det verkligen ett problem? På grund av piratkopiering ser vi nu istället en sjuk prispress på allt och det är mer eller mindre bara de stora bolagen som drar in något. Ska man som egen företagare försöka producera något, ex film, spel , program så kan man räkna med att få jobba mer eller mindre gratis i 1-2 år iallafall. Visst det finns undantag men jag hoppas du förstår att det är väldigt svårt att konkurrera mot gratis tjänster merän genom att trycka på att hota med böter och fängelse.

Visst finns netflix och spotify men jag vet många som inte ser någon vinning i att betala för dem när man kan hämta gratis och bättre på nätet. Varför ska man egentligen? Det är inte häller ovanligt att läsa klagomål om tjänsterna, betalar man(även om det är en lite summa) så ska det vara top kvalité.

Det finns båda positiva och negativa sidor med piratkopiering.

Jag som konsument ser det som ett stort plus, jag får fler TV-serier med hög kvalitet (som sagt, tv hade inte varit så stort utan piratkopiering) till en lägre kostnad.

Du glömmer att det även är lättare att distribuera via nätet och är din produkt bra och "hypen" (gratis reklam) drar igång så kvittar det om du är liten företagare eller stort bolag, du får alla med dig. Minecraft är ett fint exempel.

Visst, det var lättare att sälja skräp innan då folk hyrde / köpte mediokert material för man inte kunde prova det innan man köpte. Går det ens lämna tillbaka ett spel / film i bruten förpackning ? Menar, typ alla andra produkter utom just film / musik / mjukvara kan du lämna tillbaka.

Citat:

Jag försvarar inte dem, jag håller med om att en bättre teknik hade varit att föredra men det finns ingen rimlig lösning uppenbarligen. Att bara skicka ut sina filmer och serier på öppna nätverk känns inte så kontrollerat. De måste försöka ta betalat för sitt material, du vet, det kostar pengar att producera. Sen får man inte glömma att det finns små producenter som verkligen kämpar för att hänga kvar.

Det man kan fråga sig är; du har överlevt utmärkt fram tills du sett filmen\serien, hade det verkligen spelat någon större roll om du väntat 1 år till? Jag följer själv den svenska marknaden och har inga som helst problem med det. Och ja, jag är storkonsument av både film och serier men jag ser aldrig något film innan den kommit ut i Sverige, varför skulle jag? Ser inga som helst anledningar om man inte har någon form av beroende.

[/QUOTE]

Det finns väldigt många rimliga lösningar, många hade nöjt sig med att streama via typ netflix eller liknande med kvaliteten de har nu om utbudet hade varit up to date (VARFÖR ÄR DET INTE DET ? Visst, det kanske inte kan va textat / dubbat men en engelsk otextad version hade ju räckt). Tror inte gemene man hade krävt 1080p på allt utan det är de med lite större intresse som vill ha det.

Annars kan man ju gå och köpa en dvd sen kopiera den fritt till alla sina vänner om man vill ändå, så varför skulle det vara så svårt att göra en tjänst som tex. Battle.net som blizzard har där du får tillgång till alla filmer som du har köpt ? Kräv att personen är kopplad till nätet och inloggad mot sidan efter att man har laddat ner filen för att kunna använda den.

Kunden har alltid rätt. Så länge en olaglig tjänst levererar bättre kvalitet, snabbare leverans, mindre krångel och dessutom är billigare så förstår jag inte hur man kan tro att folk ska välja det lagliga alternativet. Istället för att anpassa sig efter kundens behov så lägger man enorma pengar på lobbying, advokater och annat endast för att straffa sin kund. Vilken annan bransch hade kommit undan med det ?

Skulle det mot förmodan ändå skita sig med allt, ja, då kommer det helt enkelt inga nya serier / spel / filmer / musik. Det är inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag är inte så insatt i import men du säger alltså att det är så komplicerat? Är det inte bara till att beställa från närmsta regionen som har filmen/serien på lager? Kan väl inte ta merän 2-3 veckor att få? Eller är även det för långsamt för dig?

Alla serier släpps inte som boxar över huvud taget, vilket gör dem i stort sett omöjliga att få tag i lagligt om de inte dyker upp på t.ex. netflix. Och även ifall en box släpps så kommer den ju inte komma förrän en hel säsong har sänts, vilket kan vara upp emot ett år efter att första avsnittet sänts.

Är väl annorlunda med filmer, då dessa i princip alltid går att få tag på som DVD/BR relativt snart efter det att filmen först visats.