Nvidia demonstrerar fysiksystemet PhysX Flex

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lordsqueak:

Kollade faktiskt förut efter en PPU vs GPU vs CPU benchmark comparison, men hittade typ inget vettigt.
Har du nån källa på vad en PPU presterar jämnfört mot GPU?

En PPU är ju gammal och presterar givetvis sämre på det GPUn klarar av, en PPU presterar ungefär som ett 8800GT (inte så pjåkigt med tanke att PPU:n är äldre, har större linjebred och drar mindre än hälften så mycket ström ).
Men en PPU klarar av fler saker, tex , stela kroppar, kollisioner, studsar, impulser och leder.
GPU:n klar typiskt vätskor rök och tyg.

Jag hade gärna sett en utveckling av PPU:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

PhysX är alltid imponerande att titta på, men tyärr har jag svårt att se att mer och snyggare effekter kommer att sälja det hela. En öppen standard är vad som behövs.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

John Carmack sa ugefär såhär om physX "tänk om den biten av din GPU som är dedikerad till physX hade varit fler shaders istället!"

Permalänk
Medlem

Fysgasm!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jaha... vad ska PhysX Flex användas till?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det heter DX11

Medveten om det bara att det inte verkar som att nvidia eller AMD satsar på det!:(

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

1:29 Ser... sticky ut...

Permalänk
Medlem

Visst deras demos är fina att titta på och jag vill inte ta något ifrån de genierna som gör det möjligt. Men samtidigt så känns det som vi är rätt långt ifrån det där ännu. Jag tänker ex. på Assasins Creed Black Flag, röken var väl fysiken i det spelet. Visst det ser ju fint ut, men med tanke på hur lite det gav spelet och hur mycket sämre prestandan blev så känns det inte värt det på långa vägar (enligt mig).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Snyggt, och ett steg framåt, men som sagt, det känns sunt att de flesta i tråden reagerar negativt på inlåsning, antingen som i gamla PhysX eller som i nya GameWorks, mer lömskt, att det funkar rent praktiskt för andra men inte går att optimera effektivt, vilket leder till sämre prestanda, t ex i speltester.

Ingen vettig tillverkare vill lägga pengar på effekter som inte alla köpare kan använda, det kan t o m stöta bort den delen av marknaden från att köpa spelet öht. Därför vill det aldrig lossna på riktigt, utan blir bara lite kosmetiskt krus på ytan, som en eftertanke.

Jag misstänker därför, tyvärr, trots potentialen, att Nvidia får fortsätta göra som de brukar, dvs att skicka sina egna programmerare och konstnärer att hjälpa till att koda in effekter som PhysX Flex som marknadsföring i de spel de investerar i, men något större genomslag får det inte.

En mer öppen approach från Nvidia hade alla vunnit på. Kom igen, det är inte försent att ändra sig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

En PPU är ju gammal och presterar givetvis sämre på det GPUn klarar av, en PPU presterar ungefär som ett 8800GT (inte så pjåkigt med tanke att PPU:n är äldre, har större linjebred och drar mindre än hälften så mycket ström ).
Men en PPU klarar av fler saker, tex , stela kroppar, kollisioner, studsar, impulser och leder.
GPU:n klar typiskt vätskor rök och tyg.

Jag hade gärna sett en utveckling av PPU:n.

Jag instämmer faktiskt. Nvidias köp av Ageia var något dåligt, Nvidia är fel typ av företag att föra teknisk utveckling framåt. De tar allt de får nävarna på, låser det till sina produkter och det hela slutar med vaporware.

Det man här visar upp är fantastiskt. De flesta av oss vill förmodligen se en sådan utveckling men PhysX kommer aldrig att användas till något vettigt så länge Nvidia inte klarar av att få ut teknik och samarbeta med andra företag. Jag hoppas man tillslut inser det i företagets ledning och inser hur AMD och Intel gynnas av deras taktikval.

Visst, vi har ju bland annat Bullet samt Havok men ingen av dessa känns som att de verkligen pushar utvecklingen. Men så är dessa tekniker samtidigt betydligt mer användbara istället.

Nej, 2015 lär nog inte bli PhysX år heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag instämmer faktiskt. Nvidias köp av Ageia var något dåligt, Nvidia är fel typ av företag att föra teknisk utveckling framåt. De tar allt de får nävarna på, låser det till sina produkter och det hela slutar med vaporware.

Det man här visar upp är fantastiskt. De flesta av oss vill förmodligen se en sådan utveckling men PhysX kommer aldrig att användas till något vettigt så länge Nvidia inte klarar av att få ut teknik och samarbeta med andra företag. Jag hoppas man tillslut inser det i företagets ledning och inser hur AMD och Intel gynnas av deras taktikval.

Visst, vi har ju bland annat Bullet samt Havok men ingen av dessa känns som att de verkligen pushar utvecklingen. Men så är dessa tekniker samtidigt betydligt mer användbara istället.

Nej, 2015 lär nog inte bli PhysX år heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Så blir det alltid. Häftiga Techdemos, men sen ser man inte skymten av liknande grafik när det kommer till marknaden. Allt blir gimpat av snåla företag och dåliga konsoller...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Lägg dessutom till att nuvarande konsol-generation är helt AMD baserade, så tror jag inte alls att detta kommer få genomslag i praktiken.

Håller med om det helt. Det är dags för Nvidia att börja samarbeta med andra om PhysX ska få den spridning de vill se. Jag tror iallafall att ingen större speltillverkare som vill se sina alster i full prakt på mer än bara de PC-byggen som har Nvidia grafikkort kommer att utveckla för PhysX. Att stänga ute hela senaste konsolgenerationen känns inte som ett strategiskt bra val...

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Håller med om det helt. Det är dags för Nvidia att börja samarbeta med andra om PhysX ska få den spridning de vill se. Jag tror iallafall att ingen större speltillverkare som vill se sina alster i full prakt på mer än bara de PC-byggen som har Nvidia grafikkort kommer att utveckla för PhysX. Att stänga ute hela senaste konsolgenerationen känns inte som ett strategiskt bra val...

Nvidia kommer inte att samarbeta med någon. Så länge det inte är dom som styr skeppet till 100% så är det inte intressant. Så PhysX har nog ingen större framtid om inte Nvidia skulle få monopol på grafikkortsmarknaden. Naturligtvis kan dom eventuellt sponsra få utvalda spelutvecklare med en slant för att få sålt några fler grafikkort, men något mycket mer kommer troligtvis inte hända.

Möjligt är ju också att det är en medveten strategi av Nvidia att satsa på att vara exklusiva och sälja på udda produkter dyrt men i mindre mängd.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Bullet physics arbetar ju med ett opencl baserat system. Ska tydligen komma med version 3.0

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Det låter ju riktigt bra! Har du någon länk där man kan läsa mer om det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av igelkotte:

Nvidia kommer inte att samarbeta med någon. Så länge det inte är dom som styr skeppet till 100% så är det inte intressant. Så PhysX har nog ingen större framtid om inte Nvidia skulle få monopol på grafikkortsmarknaden. Naturligtvis kan dom eventuellt sponsra få utvalda spelutvecklare med en slant för att få sålt några fler grafikkort, men något mycket mer kommer troligtvis inte hända.

Möjligt är ju också att det är en medveten strategi av Nvidia att satsa på att vara exklusiva och sälja på udda produkter dyrt men i mindre mängd.

Frågan är om Nvidia kanske eldat upp fler broar än de har råd med. Jag upplever det som att de flesta Nvidia-sponsrade spel (speciellt med Gameworks och med Ubisoft som utgivare) varit mer eller mindre skräp vid lansering. Jag tror att saker kan hända efter senaste tidens händelser med Ubis och Nvidias partnerskap. Att man i framtiden tackar nej till Nvidias inviter är inte orimligt, Ubisoft har tagit stor skada.

Vilket vore bra, Gameworks är verkligen inte något bra i nuvarande konsument och konkurrens fientliga utförande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Physx e ju kul.
Synd bara att Nvidia är Gpuväldens svar på Apple o totalt blåvägrar dela med sig av nånting.
Physx hade slagit igenom på rätt bred front om det inte var bundet till Nvidia Gpuer... Men nu vill inte utvecklare ta i det då ~hälften av användarna inte kan använda det o den andra hälften oftast inte märker nån skillnad, om dom inte vet vad dom ska titta efter.

Undantaget är ju Nvidatitlar där dom haft fingrarna i kakburken sedan start o troligen mer eller mindre tvingat in Physx då det ingår i Nvidias API.

//Rant

Permalänk

Någon som vet om man kan ladda ned programmet de använder för att visa teknologin? Skulle vara coolt att experimentera lite ^^

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Medlem

Ahhh trodde de skulle announca att de börjat bry sig om användare och öppnar standarden, tar bort sin virtuella begränsning som förhindrar en att ha ett nvidia kort för fysik i datorn sammtidigt som grafiken körs av AMD kort eller liknande (något som tidigare fungerade utmärkt). Jag borde förstott bättre.

Liensavgifter, instängda ekosystem och utestängda användare är ju deras paradnummer.

Notera nu att ja, jag har två AMD kort i en av mina datorer. Men jag är ingen fanboy. Har massor med nvidiakort liggandes och samma dator huserade tills nydligen två stycken nvidia kort i SLi. Detta är ett omdömme om nvidia överlag som jag haft många år baserat på deras beteende. AMD har också sina brister och är på inget sätt perfekt. Men deras inställning till inovation och öppna standarder är en inställningen som ökar möjligheten för alla användare att ta del av framsteg. Det är en noblare väg i mina ögon och för det förtjänar de respekt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOne:

John Carmack sa ugefär såhär om physX "tänk om den biten av din GPU som är dedikerad till physX hade varit fler shaders istället!"

Är det inte Carmack som tyckte ragdoll physics var en gimmick innan doom3 släpptes och tyckte dödsanimationer räckte?
Han verkar inte ha speciellt mycket intresse av fysik så det förklarar hans kommentar.
Det är fysik som laggar efter, inte grafiken.

Edit: Kollade upp Carmacks kommentar, och det var av prestandarelaterade skäl han inte gillade ragdolls...när dom problemen var lösta hade han inget emot det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

Idag så är ju PPU integrerad i GPU. När dom var två olika delar så var skillnaden rätt så stor, eftersom GPU totalt ströps när fysik simulerades. På den gamla goda tiden kunde dom ju bara köra grafik
Sen kom ju betydligt bättre mjukvaru fysik så att CPU kunde hänga med också.

Problemet med fysik benchmarks är att i praktiska applikationer (typ spel) så var det aldrig jämförbart eftersom physx off ganska uppenbarligen inte hade physx on. Physx var oundvikligen en negative hit för prestandan för att det nu var extra fysik i spelet. Som att säga att quality på low är snabbare, alltså är det bättre än quality på high som är segare. Funkar ju inte riktigt så. Medans PPU var imponerande på sin tid, var det aldrig "kostnadsfri fysik" vad jag vet, även om dom gärna ville advertisa det som det.

Förlåt om jag skriver detta men det du skrev makes no sense. Och detta svengelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Idag så är ju PPU integrerad i GPU. När dom var två olika delar så var skillnaden rätt så stor, eftersom GPU totalt ströps när fysik simulerades. På den gamla goda tiden kunde dom ju bara köra grafik
Sen kom ju betydligt bättre mjukvaru fysik så att CPU kunde hänga med också.

Problemet med fysik benchmarks är att i praktiska applikationer (typ spel) så var det aldrig jämförbart eftersom physx off ganska uppenbarligen inte hade physx on. Physx var oundvikligen en negative hit för prestandan för att det nu var extra fysik i spelet. Som att säga att quality på low är snabbare, alltså är det bättre än quality på high som är segare. Funkar ju inte riktigt så. Medans PPU var imponerande på sin tid, var det aldrig "kostnadsfri fysik" vad jag vet, även om dom gärna ville advertisa det som det.

??? Jaaa hajar inte ett jääävla dugg :/ ???

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ser riktigt bra ut! Nåt storspel som typ Battlefield 5 som verkligen dragit nytta av det hade varit för jäkla häftigt.

Fast....Endast för Nvidia stänger dörren med en smäll! Alltså fattar inte Nvidia att spelutvecklare inte kommer använda det seriöst så länge det endast körs på deras kort?? Allt det arbetet som läggs ner på PhysXgrejer i nåt spel gagnar ju inte AMD användare överhuvudtaget!

Tanken på Battlefield 5 som kanske hade blitt för jäkla häftigt med bra fysik förblir just en tanke så länge endast en sida får nytta av det....

Skrivet av Cooling23:

Nvidia är bäst helt enkelt.

Jovisst. De e så jäkla bra att de köper företag för dess produkter (PhysX) som aldrig kommer komma till nån nytta! Hur fan tänkte dem där..?

Du känner inte Orici här på forumet förresten?

Skrivet av Klappis:

Förlåt om jag skriver detta men det du skrev makes no sense. Och detta svengelska.

Kul att inte bara jag reagerade på det. Ett block text med dålig grammatik med lite engelska inkastat här o där. Kom faktiskt o tänka på filmen Nybyggarna som handlar om när svenskar emigrerade till Amerika. En kvinna där som ersätter ett ord i varje mening med engelska.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hjälpsam

Vad tror murklor är inne på att i många demon / benchmark med Ageias PPU, blev fps sämre med fysikkortet, detta berodde på att många fler saker skulle renderas med en mer avancerad fysik, tex flygande tegelstenar från en exploderande vägg.

Fysiken i spel kunde vara mycket mer än i dag, svajande tyg och rök är inget nytt, men tänk er att spela en soldat med sköld och svärd där du verkligen kunde blockera en attack med din sköld, eller bara se en figur gå uppför en trappa på ett naturligt sätt, man ser i dag hela tiden hur delar av en gubbe försvinner i en vägg eller något annat, vore skönt att slippa sådant.

En värld där Objekt är vad de sur ut som helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns stöd för GPU accelererad physx hos konkurrenterna, så kommer fysiken bara vara eye candy och inte vara en del av spelmekaniken

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Jag tror inte att PhysX kommer att ha någon större framtid om inte AMD användare kan använda sig utav det, det blir helt enkelt så att speltillverkare inte vill lägga till något sådant om bara hälften av spelarna kan uppleva det, de spenderar nog mer tid på andra områden då.

Samtidigt så tror jag att PhsyX skulle bli använt i många fler spel om det fungerade med AMD också, men eftersom att Nvidia aldrig kommer låta det ske så ser jag ingen framtid för PhysX.

Samt att det inte skulle gå att använda fullt ut om man inte har ett dedikerat kort för det då de är extremt krävande.

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Det har väl aldrig gått att kombinera radeon och nvidia för physx. Utom genom hack som nvidia stängde ganska omgående.
Physx med cpu är väl oerhört strypt också

Jo det gick men Nvidia ströp det i framtida drivare. Det här var ett bra tag sedan dock.

Permalänk
Hjälpsam

Sen är faktiskt inte GPU:n speciellt bra på att beräkna fysik, den är framförallt bra på att rendera grafik, det är därför det heter GPU, Graphic Processing Unit.
Det som är bäst på att beräkna fysik är något som är skräddarsytt för uppgiften en PPU, Physic Processing Unit.

Risken är ganska stor att det tåget går både Nvidia och AMD förbi, det dröjer nog inte länge innan Intel släpper en PPU, som kanske kan köras via OpenCL.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Sen är faktiskt inte GPU:n speciellt bra på att beräkna fysik, den är framförallt bra på att rendera grafik, det är därför det heter GPU, Graphic Processing Unit.
Det som är bäst på att beräkna fysik är något som är skräddarsytt för uppgiften en PPU, Physic Processing Unit.

Risken är ganska stor att det tåget går både Nvidia och AMD förbi, det dröjer nog inte länge innan Intel släpper en PPU, som kanske kan köras via OpenCL.

Skulle dock inte vara helt fel om just Intel och AMD skulle släppa varsitt stuk av PPU och båda skulle få bredare stöd och att de inte var bundna till grafikkort eller processorer, skulle kunna vara riktigt bra för marknaden.

Permalänk
Medlem

Bojkotta Nvidia och deras idioti med egna lösningar som ingen annan får använda.. Samma som med G-sync.. Nåja nu finns iaf FreeSync standardiserat av VESA, och skärmar med stöd för det kommer efter årsskiftet!

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wasted Hobbit:

Skulle dock inte vara helt fel om just Intel och AMD skulle släppa varsitt stuk av PPU och båda skulle få bredare stöd och att de inte var bundna till grafikkort eller processorer, skulle kunna vara riktigt bra för marknaden.

Det vore drömmen.
Edit och att även Nvidia släppte en PPU så klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |