Är det lagligt med privatkopiering?

Permalänk
Avstängd

Är det lagligt med privatkopiering?

Hej, vet inte om det här hamnar på rätt ställe, men vi kör?
Jag är intresserad av musik, men min budget tillåter inte att jag köper nya låtar och album längre och undrar om det är olagligt med privat kopiering
MVH: It okunig!!

Permalänk
Medlem

Skaffa spotify istället?

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem

Du laddar ju ner material som inte är ditt. Så det är inte lagligt. Men förvänta dig ingen polisräd när du sover för att du laddar ner musik. Men stöd skaparna och köp musiken eller lyssna på youtube eller spotify!

Permalänk
Medlem

Grooveshark.com, finns som app

Såvitt jag vet lagligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Grooveshark.com, finns som app

Såvitt jag vet lagligt

Nja. Det är lite av en gråzon över det hela faktiskt. För det mesta så är Grooveshark olagligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Nja. Det är lite av en gråzon över det hela faktiskt. För det mesta så är Grooveshark olagligt.

Det olagliga är de som tillgängliggör/laddar upp. Att Streama ner är i Sverige fortfarande inte olagligt såvitt jag vet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av morxy49:

Nja. Det är lite av en gråzon över det hela faktiskt. För det mesta så är Grooveshark olagligt.

Precis som diverse videoströmningssiter är Grooveshark för användaren en gråzon. Ägarna av sidorna utför dock en illegal handling som distrubuerar upphovsrättsskyddat material.

Att mota denna ström är dock i dagsläget inte illegalt för användaren då det inte skapas en bestående kopia av materialet (cache-filerna räknas inte som tillräckligt bestående). Dessvärre är en uppsjö av våra lagar inte med i svängarna när det kommer till teknikutveckling.

Så för att citera ditt inlägg och anledningen till detta:
Så vitt jag vet är Grooveshark mer eller mindre helt legalt för användaren förutsatt att man inte laddar ner filerna. Har du tagit del av något nyare domslut som stödjer att det är illegalt att ta del av streaming delen? (Argumenterar varken för eller mot att man skall använda nämnda site utan endast en observation kring tolkningen av lagarna).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av It okunig:

Hej Tack för alla snabba svar!
Men som jag har förstått det så är det ej olagligt om man bara spelar in det och gör måttliga kopior (dvs. Om du gör kanske en eller max två). Och det får endast vara för ditt eget bruk, så fort du delar med dig med någon annan så blir det olagligt. Det ses som samma sak som när man satte en kassett i radion och spelade in låten som spelades! Ska leta upp länk som styrker detta.
MVH It okunig!

Nej. det stämmer tyvärr inte.
Du menar alltså att ladda ner musik är helt lagligt, så länge som du bara har en eller två kopior? Om du skulle få för dig att kopiera låten och göra 27 kopior av den är det alltså helt plötsligt olagligt?

EDIT: Du kan även tänka såhär: Om du behöver fråga "Är det här olagligt?", så är det med högsta sannolikhet olagligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Som det redan frågats: Varför inte Spotify? För övrigt är Musik - precis som spel och film och all annan lyxkonsumtion - INTE en rättighet. Har man inte råd får man vara utan.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av It okunig:

Spotify skulle aldrig i helvete falla mig in att använda och än mindre behöva betala för, och slut med det skitsnacket!!

Vill du berätta varför? För övrigt är det inte skitsnack utan en helt relevant fråga.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av It okunig:

Spotify skulle aldrig i helvete falla mig in att använda och än mindre behöva betala för, och slut med det skitsnacket!!

Ok, får man fråga varför? I värsta fall kan du ju använda dig utav gratis-spotify. Då får du iofs stå ut med en reklam snutt ibland. Sen är det inget skitsnack: världen är inte skyldig dig musik. Har du inte råd får du dra in på något annat eller helt enkelt vara utan musik. Jag försöker bara hjälpa dig att hitta lagliga alternativ som kostar så lite som möjligt - är det skitsnack så vet jag inte vad.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av It okunig:

Ni får ursäkta det där inlägget, en arbetskamrat är på besök och skrev det där, och den arbetskamraten gillar inte Spotify pågrund av diverse stämningar (Påstås det??). Det är förövrigt inget fel på Spotify men att jag skulle hellre vilja ha det sparat på min hårddisk så att man kan dra mellan mobil och dator för vilken smak man har just då och bara få just dom låtarna, eller det kanske man rent av kan på Spotify?? Hur mycket kostar det i månaden?
MVH It okunig

Haha skön kompis du har

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Skrivet av Affeskate13:

Haha skön kompis du har

Ontopic: Man kan ladda ner enstaka låtar från spotify (inte på mobil om man inte har betalat) eller så kan man välja att inte ladda ner det. Spotify är gratis men då kan man inte använda det på mobilen och det är väldigt mycket reklam.

Edit: Råkade trycka på citera istället för redigera...

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Nej. det stämmer tyvärr inte.
Du menar alltså att ladda ner musik är helt lagligt, så länge som du bara har en eller två kopior? Om du skulle få för dig att kopiera låten och göra 27 kopior av den är det alltså helt plötsligt olagligt?

EDIT: Du kan även tänka såhär: Om du behöver fråga "Är det här olagligt?", så är det med högsta sannolikhet olagligt.

Men att göra en egen kopia är ju just det som är privatkopiering, vilket ändå är lite annorlunda än att ladda ner något. Om man inte ens får göra det, vilket blir den moderna motsvarigheten till att spela in från radion, då betalar vi ju kopieringsavgiften för absolut ingenting.

Finns många som inte tror att det är lagligt att spela in från radion, eller göra en egen kopia av en skiva (om den nu inte vore kopieringsskyddad, vilket den är) och ge till en kompis, vilket det ju är, så argumentet om att om man behöver fråga behöver man nog inte fråga är inte så vettigt.

Skrivet av J0ELIZE:

Du laddar ju ner material som inte är ditt. Så det är inte lagligt. Men förvänta dig ingen polisräd när du sover för att du laddar ner musik. Men stöd skaparna och köp musiken eller lyssna på youtube eller spotify!

Så vad är kopieringsavgiften tänkt för?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av It okunig:

Okej men då kan man med andra ord ladda ner det från Spotify till Datorn och via datorn ner med det i mobilen, men blir man av med reklamen då? Fast det kanske går att ordna bort på annat sätt, t.ex. någon form av redigeringsprogram?
MVH It okunig!

Är det inte bara lättare att gå googla på din fråga alt. gå in på spotify.com och kolla, alla svar finns där... *suck*

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lasergurka:

Men att göra en egen kopia är ju just det som är piratkopiering, vilket ändå är lite annorlunda än att ladda ner något. Om man inte ens får göra det, vilket blir den moderna motsvarigheten till att spela in från radion, då betalar vi ju kopieringsavgiften för absolut ingenting.

Att spela in video eller musik från Radio/TV klassas som Privatkopiering och är legalt. Anledningen till kassetbandsavgiftens införande och varför Copyswede finns.
Angående strömmar från internet lämnar jag helt upp för lagen att tolkas, tror även det klassas som brott mot avtalet man har med tjänsten och troligen inom gråzon inom det andra.

Edit: Såg din EDIT av typo...?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Att spela in video eller musik från Radio/TV klassas som Privatkopiering och är legalt. Anledningen till kassetbandsavgiftens införande och varför Copyswede finns.

Jo, och varför betalar vi det för hårddiskar om samma sak inte gäller digitalt? Ingen skulle bry sig om kopieringsavgiften längre om det bara gällde kassettband...

Du var snabb på att svara, hann inte ens ge mig några sekunder att upptäcka att jag skrivit pirat istället för privat

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lasergurka:

Jo, och varför betalar vi det för hårddiskar om samma sak inte gäller digitalt? Ingen skulle bry sig om kopieringsavgiften längre om det bara gällde kassettband...

Läs ovan. Såg din edit från pirat till privat och omskrivande. Tror vi står lika i denna fråga.

Pratar om införandet av avgiften och underförstått att detta även gäller på samtliga andra medium copyswede tar avgift för, ber om ursäkt om jag var otydlig.

Edit: Edit WAR!?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Testa en månad Spotify gratis.

Vill du ha gratis musik så kolla på Youtube eller lyssna på radio.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Google Play Music annars. Där kan du ha din egna samling (20 000 spår) och komma åt den överallt. Du kan ladda ned spellistor/hela ditt bibliotek till telefonen också.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Spotify är gratis men då kan man inte använda det på mobilen

Stämmer inte. Man kan använda Spotify på mobilen utan att betala nu, men det går bara att spela musik random ("shuffle").

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tog bort några tveksamma länkar och inlägg enligt §7:

Citat:

§ 7
Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Tog bort några tveksamma länkar och inlägg enligt §7:

/moderator

Ursäkta den länken och denna tråd, ska aldrig upprepas igen!!
Då tackar jag för alla åsikter/ inlägg, men inga mer åsikter/ inlägg från mig om kopiering eller inspelningar av låtar!
Tack It okunig!!

Permalänk
Medlem

Spotify kostar 99 kr månaden. Då kan du spela hur mycket du vill, samt göra låtar och playlists tillgängliga "offline".
Denna typen av lösning är den klart smidigaste som finns gällande att kunna välja låtar själv, utan reklam i en produkt som fungerar.

Din kompis låter som en bortskämd snorunge som förväntar sig att allt skall vara tillgängligt gratis

Permalänk
Medlem

Google Music kan jag rekommendera.
Jag lyssnar på en del underlig musik så mycket av det jag lyssnar på finns inte spotify etc. Google music har fördelen att man för 99 kr i månaden får i princip samma bibliotek som spotify och så kan man kostnadsfritt ladda upp 20000 låtar på sitt google konto så man kan spela dem när man vill, var man vill så länge telefonen har rätt app eller datorn har chrome. De där 20000 låtarna man laddar upp är dessutom en tjänst man kan använda kostnadsfritt, vem som helst med ett google konto kan använda det redan nu. Go get.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Google Music kan jag rekommendera.
Jag lyssnar på en del underlig musik så mycket av det jag lyssnar på finns inte spotify etc. Google music har fördelen att man för 99 kr i månaden får i princip samma bibliotek som spotify och så kan man kostnadsfritt ladda upp 20000 låtar på sitt google konto så man kan spela dem när man vill, var man vill så länge telefonen har rätt app eller datorn har chrome. De där 20000 låtarna man laddar upp är dessutom en tjänst man kan använda kostnadsfritt, vem som helst med ett google konto kan använda det redan nu. Go get.

Okej jag ska absolut testa tipsen jag fått här, och när man ändå pratar om det, finns det fler såna där fin fina sidor man kan lyssna på musik på, som, är relativt billigt, så man kan jämföra?
It okunig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av It okunig:

Okej jag ska absolut testa tipsen jag fått här, och när man ändå pratar om det, finns det fler såna där fin fina sidor man kan lyssna på musik på, som, är relativt billigt, så man kan jämföra?
It okunig!

Verkar ju som Last.fm har öppnat i sverige nu. Jag är inte helt säker på vad de kostar om ens något, detta är dock mer en radio, du skriver vad du vill lyssna på och du får upp den låten men sen alla låtar efter det är slumpade så man för höra något nytt men som är av samma genre/stil som det du sökte. Det funka väldigt bra när jag använde det för ett par år sedan, men de låste det för andra länder än USA och UK p.g.a något med licenser osv. Men ser ut som de öppnat för sverige nu.

http://www.lastfm.se/?setlang=sv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite kul att man ska hålla i argumenterande tal om privatkopiering imorgon!

"Privatkopiering är när du helt lagligt t.ex. kopierar en CD med musik till en annan CD som du kanske ger till en kompis, alltså kopiering av upphovsrätts skyddat material inom en väldigt begränsad vänkrets eller till dig själv, men endast från originalet."

Så svaret på frågan är, ja, privatkopiering är lagligt. Dock tycker jag avgiften borde försvinna eftersom det är så liten del som används till Privatkopiering

Permalänk
Medlem

Har en kollega på jobbet som talat sig varm om Xbox Music och som fann det bättre än Spotify.
Personligen har jag endast testat Spotify och är nöjd med det, men jag ser att Xbox Music har en 30 dagars trial som kanske TS vill testa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Verkar ju som Last.fm har öppnat i sverige nu. Jag är inte helt säker på vad de kostar om ens något, detta är dock mer en radio, du skriver vad du vill lyssna på och du får upp den låten men sen alla låtar efter det är slumpade så man för höra något nytt men som är av samma genre/stil som det du sökte. Det funka väldigt bra när jag använde det för ett par år sedan, men de låste det för andra länder än USA och UK p.g.a något med licenser osv. Men ser ut som de öppnat för sverige nu.

http://www.lastfm.se/?setlang=sv

Den sidan ska jag kolla närmare på!! Tack för tipset!!

Skrivet av Hiraeth:

Lite kul att man ska hålla i argumenterande tal om privatkopiering imorgon!

"Privatkopiering är när du helt lagligt t.ex. kopierar en CD med musik till en annan CD som du kanske ger till en kompis, alltså kopiering av upphovsrätts skyddat material inom en väldigt begränsad vänkrets eller till dig själv, men endast från originalet."

Så svaret på frågan är, ja, privatkopiering är lagligt. Dock tycker jag avgiften borde försvinna eftersom det är så liten del som används till Privatkopiering

Vad kul, man skulle inte kunna få läsa hela redovisningen??
Förövrigt tack för upplysningen!! Och lycka till!!!!!!!

Skrivet av Voultner:

Har en kollega på jobbet som talat sig varm om Xbox Music och som fann det bättre än Spotify.
Personligen har jag endast testat Spotify och är nöjd med det, men jag ser att Xbox Music har en 30 dagars trial som kanske TS vill testa?

Det ska jag absolut testa det visste jag inte att det fanns, tack för tipset
Gärna mer tips om ni har!
It okunig!