Windows 10 får FLAC-stöd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99339:

Men om de låter oss köpa till något "Media Pack" för de som behöver detta vore trevligt. Ett tillägg som inkluderar licenser såsom Blu-Ray.

Skickades från m.sweclockers.com

Något sådant vore definitivt en bättre lösning.

Vem vill egentligen hålla på med PowerDVD och de andra dryga spelarna? Jag fick med PowerDVD 8 BD-edition med min BD-läsare och.. skiten fungerar inte. Dessutom rejält utdaterad. Nyare versioner är dyrare så blev inte så mycket använt.

Permalänk
Medlem

MPC + VLC + FLAC = C + C + C = 3C = Half-Life 3 CONFIRMED

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Det här betyder också att man kan skicka FLAC-filer till andra utan problem, och låta mindre tekniskt initierade på uppleva kvalitén med förlustfri komprimerad musik

Microsoft gör tvärtemot Apple och implementerar vettiga funktioner som har efterfrågats och man faktiskt har nytta av, och låter GUI:t vara. Jag gillar't!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av celoz:

Ni som säger att ni kommer fortsätta med <valfri mediaspelare> istället för WMP glömmer bort att det här även innebär stöd för flac och mkv i explorer vilket är det bästa med uppdateringen.

Internet Explorer?

Om så är fallet lär ingen märka det iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man ska vara gnällig: det tog tid.

För er Windows-användare hoppas jag att MS även ändrar sin hållning till standarddrivrutiner för USB2 audio.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addeus:

Winamp - It Really Whips the Llama's Ass

Åååh, inte hört den på länge haha.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sambuccashake:

Internet Explorer?

Om så är fallet lär ingen märka det iallafall.

Windows Explorer, det är vad utforskaren heter i engelskt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Internet Explorer?

Om så är fallet lär ingen märka det iallafall.

Skriv "explorer" i Run.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Internet Explorer?

Om så är fallet lär ingen märka det iallafall.

Han syftar nog mer sannolikt på utforskaren (Explorer).

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Windows Explorer, det är vad utforskaren heter i engelskt Windows.

Inte nu längre. Sedan Windows 8 heter den File Explorer, eller på svenska Filutforskaren.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Äntligen!

En sak jag gillat med Linux är att det varit så enkelt och smidigt att spela upp FLAC.
Det har jag saknat i Windows.

Windows 10 verkar väldigt lovande. Startmeny, MKV, FLAC, etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Inte nu längre. Sedan Windows 8 heter den File Explorer, eller på svenska Filutforskaren.

Säker? I Windows 8.1 Pro 64-bit står det då fortfarande Windows Explorer.

EDIT: Hm, dubbelkollade via en VM, det var nog 10 du menade och där heter den ju, som du säger, File Explorer nu.

EDIT2: Lika i senaste publika Windows 10 Technical Preview builden också såg jag nu.

Permalänk
Medlem

Winamp <3

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

foobar ftw!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har inte använt media player på åratal, först körde man winamp, sedan många år kör man vlc.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Proffsmobbare

Jag blir ledsen när sånt här blir 'nyheter'. Tröttnar man aldrig på att återuppfinna hjulet om och om igen?

Permalänk
Medlem

Bra med nytt stöd antar jag.
ISO stödet i win 8 är ex bra så man slipper deamontools.

Men jag kommer knappast överge MPCHC med alla custom filter och foobar. Förlorar så mycket på använda deras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag blir ledsen när sånt här blir 'nyheter'. Tröttnar man aldrig på att återuppfinna hjulet om och om igen?

Att lägga till stöd för en codec är väl knappast att "återuppfinna hjulet om och om igen"?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rozzor:

MPC + VLC + FLAC = C + C + C = 3C = Half-Life 3 CONFIRMED

Ehh ??? Det tror jag inte alls på
CCC+P = CCCP > Combined Community Codec Pack
http://www.cccp-project.net/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Säker? I Windows 8.1 Pro 64-bit står det då fortfarande Windows Explorer.

http://i.imgur.com/DyghcFQ.png

EDIT: Hm, dubbelkollade via en VM, det var nog 10 du menade och där heter den ju, som du säger, File Explorer nu.

Märkligt. Det ska vara från Windows 8. Kolla den här artikeln.

http://winsupersite.com/article/windows8/windows-8-feature-fo...

"In Windows 8, Windows Explorer has been renamed to File Explorer and updated in significant ways."

Det kan inte vara så att din installation är en uppgraderad Windows 7 eller så?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Sanslöst att tom positiva nyheter vad gäller Microsoft i allmänhet och Windows i synnerhet betyder att ett gäng och ursäkta uttrycket gnällkärringar skall klanka ned på vad faktiskt får sägas vara en positiv utveckling.

Ser man på innehållet i den här tråden så handlar en stor andel av posterna om att nån annan mediaspelare är bättre, WMP är kass eller att Microsoft har varit för långsamma på att erbjuda stödet osv.
Kan inte en positiv nyhet få vara just det, en positiv nyhet?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

namnet får mig att tänka på Unreal Tournamnet

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att FLAC nu officielt stöds av Microssoft, måste göra att stödet för det ökar, det är tex skandal att Spotify fortfarande inte kan spela upp locala FLAC-filer, trots att detta är något som efterlysts i åratal.
Man kan säga vad man vill om MS men det är en tung aktör på marknaden och inte något man bortse från.

Jag instämmer. Spotify kunde dock göra detta under en kort period men sen försvann det stödet. Det var tydligen lite problem med koden som försvann eller dylikt samt att något intresse inte fanns hos management för att lösa problemet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Märkligt. Det ska vara från Windows 8. Kolla den här artikeln.

http://winsupersite.com/article/windows8/windows-8-feature-fo...

"In Windows 8, Windows Explorer has been renamed to File Explorer and updated in significant ways."

Det kan inte vara så att din installation är en uppgraderad Windows 7 eller så?

Hm, faktum är att det faktiskt står "File Explorer" om jag öppnar ett fönster. Men i systemet heter den fortfarande Windows Explorer.

Denna installation är en Windows 8-installation från grunden. Uppgraderingen från 7 ger mer problem än sparad tid så brukar försöka låta bli att gå den vägen. Dock är mitt installationsmedia (från när Windows 8 var med reducerat pris) just ett Windows 8-installationsmedia så jag får gå omvägen med att trycka in 8 först sedan uppgradera till 8.1. Nästa gång jag behöver installera om så ska jag dock försöka prova med något annat installationsmedia, dock är det väl inte helt omöjligt att 10 har lanserats och jag går raka vägen dit istället.

Skrivet av havoc:

Sanslöst att tom positiva nyheter vad gäller Microsoft i allmänhet och Windows i synnerhet betyder att ett gäng och ursäkta uttrycket gnällkärringar skall klanka ned på vad faktiskt får sägas vara en positiv utveckling.

Ser man på innehållet i den här tråden så handlar en stor andel av posterna om att nån annan mediaspelare är bättre, WMP är kass eller att Microsoft har varit för långsamma på att erbjuda stödet osv.
Kan inte en positiv nyhet få vara just det, en positiv nyhet?

Jag upplever det som att de flesta faktiskt är positiva men tycker att MS är på tok för långsamma att komma med ny funktionalitet och sedan länge har vant sig med andra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är bra att lossless blir mer känt. Har man ett bra ljudsystem och inspelningen i sig inte är dålig, då är det en enorm skillnad i ljudkvalitet jämfört med ~spotify-kvalitet.

Skilnaden är inte enorm, iaf inte på de låtar som har ~320kb/s mp3 komprimering vilket numera borde vara större delen av spotify (vet dock inte), faktum är att man måste lyssna jävligt noggrant efter speciella saker som hur ljudet från symbaltrummor avtar och liknande för att ens kunna höra skillnaden om mp3 komprimeringen är bra gjord... Vet man inte vad man ska lyssna efter så är det sjukt svårt att höra skillnad och även om man vet vad man ska lyssna efter så är det i många fall man tycker mp3 komprimering låter bättre. Detta eftersom mycket av det ljud som komprimeras bort är sånt som kan upplevas som brus eller missljud. Missförstå mig dock inte, jag tycker att lossless komprimering kan vara bra och höja kvaliteten men det kräver att originalinspelningen är gjord med väldigt bra utrustning och på rätt sätt, och skillnaden kommer ändå inte vara enorm jämfört med bra icke-lossless alternativ.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skewgen:

skillnaden kommer ändå inte vara enorm jämfört med bra icke-lossless alternativ.

Nej inte så länge man inta ska byta format, men en enormt stor fördel med Flac oavsett ljudkvalitet är att det är ickeproprietärt och det gör det till det enda format man egentligen bör använda för arkivering av musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj vad ensam jg känner mig som tänker "äntligen kanske man får en mediespelare som klarar av både filmer och musik i de flesta format och som dessutom finns installerad på alla nya datorer". Bara hoppas att de lägger till stöd till fler öppna alternativ generellt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Skilnaden är inte enorm, iaf inte på de låtar som har ~320kb/s mp3 komprimering vilket numera borde vara större delen av spotify (vet dock inte), faktum är att man måste lyssna jävligt noggrant efter speciella saker som hur ljudet från symbaltrummor avtar och liknande för att ens kunna höra skillnaden om mp3 komprimeringen är bra gjord... Vet man inte vad man ska lyssna efter så är det sjukt svårt att höra skillnad och även om man vet vad man ska lyssna efter så är det i många fall man tycker mp3 komprimering låter bättre. Detta eftersom mycket av det ljud som komprimeras bort är sånt som kan upplevas som brus eller missljud. Missförstå mig dock inte, jag tycker att lossless komprimering kan vara bra och höja kvaliteten men det kräver att originalinspelningen är gjord med väldigt bra utrustning och på rätt sätt, och skillnaden kommer ändå inte vara enorm jämfört med bra icke-lossless alternativ.

Om du tycker att det låter bättre med mp3 komprimering så har du för dålig ljudanläggning.
Har du bra ljudanläggning hör du tydligt, eller känner en stor saknad, när du lyssnar på lossy-komprimerat.
Utöver detta spelar det också roll hur bra inspelningen i sig är, är den inte bra så blir ändå en losslessversion inte bra, vanligt med tex viss popp, techno och vissa skivor från vissa artister.

För länge sedan när jag satt på ett ljudsystem som jag tyckte var ok, så var mp3or 320 el 192 inte någon störe skillnad och inte heller mellan 320 och flac. Däremot när jag bytte så upptäckte jag hur extremt dålig vissa låtar var som inte var flac.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skewgen:

Skilnaden är inte enorm, iaf inte på de låtar som har ~320kb/s mp3 komprimering vilket numera borde vara större delen av spotify (vet dock inte) ...

Spotify använder sig inte av mp3...så att eh

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som använder VLC för att spela allt och alla medieformat?