Tips på projekt inom ASP.NET MVC för nybörjare

Permalänk

Tips på projekt inom ASP.NET MVC för nybörjare

Skulle vilja ha lite tips ifrån er som har erfarenhet inom ASP.NET MVC om applikationer/hemsidor man kan göra för att få mer kunskap och bli bättre på ASP.NET MVC.
Har läst en kurs inom ASP.NET MVC och en Introduktionskurs inom C# på högskolan men har efter det inte använt språket alls. Skulle vilja göra något som man kan visa upp om man vill söka jobb inom detta i framtiden, någon som har något tips?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Gör en sida om dig själv som cv eller om några utflykter med lite bilder. Projekt ett bör vara simpelt och konkret, när du är klar kanske du vill göra en version 2 eller så är du nöjd.

Ett annat alternativ vore att göra en försäljningssite med endast ett objekt, en bil kanske eller en festfixare där du har ett event. På sidan, som endast är en sida där användaren scrollar nedåt för att se mer, kan de anmäla sitt intresse. Se till att denna kommunikation sker i realtid så lär du dig något mer.

En blogg kanske om något.. https://weblogs.asp.net/scottgu

I vilket fall, håll första projektet rent och simpelt. Därefter kan du gå vidare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Gör en sida om dig själv som cv eller om några utflykter med lite bilder. Projekt ett bör vara simpelt och konkret, när du är klar kanske du vill göra en version 2 eller så är du nöjd.

Ett annat alternativ vore att göra en försäljningssite med endast ett objekt, en bil kanske eller en festfixare där du har ett event. På sidan, som endast är en sida där användaren scrollar nedåt för att se mer, kan de anmäla sitt intresse. Se till att denna kommunikation sker i realtid så lär du dig något mer.

En blogg kanske om något.. https://weblogs.asp.net/scottgu

I vilket fall, håll första projektet rent och simpelt. Därefter kan du gå vidare.

Tack för tipset. En blogg är jag väl egentligen minst sugen på, har gjort det i PHP så känner att jag vill göra något annat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag har inte hundra koll på vad MVC är, men det jag vill tipsa om är att ha en stadig back-end. Typ en relationsdatabas som man eventuellt kan skriva till och som har typ auto ifyllning som läser från databasen. Det är stört eftertraktad kompetens och det kan man få välbetalda jobb med, om det är målet.

Men om du vill arbeta med webdesign så kanske inte det är rätt. Lycka till med projektet och jobbsökandet!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Jag har inte hundra koll på vad MVC är, men det jag vill tipsa om är att ha en stadig back-end. Typ en relationsdatabas som man eventuellt kan skriva till och som har typ auto ifyllning som läser från databasen. Det är stört eftertraktad kompetens och det kan man få välbetalda jobb med, om det är målet.

Men om du vill arbeta med webdesign så kanske inte det är rätt. Lycka till med projektet och jobbsökandet!

MVC är ASP.NETs ramverk som ger stöd för MVC (Model View Controller) designmönster. Men vad menar du med " typ auto ifyllning som läser från databasen" att man har en relationsdatabas som man kan skriva till är ju ganska vanligt?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd

Jag jobbar i ASP.Net och jag råder dig att fundera på vad du vill jobba med och börja fundera på något sådant. Typ om du vill jobba med affärssystem så bygg en webbapplikation som är en frontend till en databas med exempelvis kunder eller artiklar (kanske typ en sida för en förening med medlemmar, avgifter, sammankomster osv.). Sen kan du bygga på med mer funktionalitet allt eftersom du blir bättre och du kommer på mer saker du vill ha med. Var inte konservativ utan använd ny funktionalitet för olika saker osv. typ använd SignalR för att göra en sida som i realtid visar antal medlemmar eller så. Testa att använda SSDT (SQL Server Data Tools) för databasdelen, kanske med EF (Entity Framework) för kopplingen till applikationen. Kolla på javascript och de hjälpmedel som finns där, exempelvis AngularJS och JQuery.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag jobbar i ASP.Net och jag råder dig att fundera på vad du vill jobba med och börja fundera på något sådant. Typ om du vill jobba med affärssystem så bygg en webbapplikation som är en frontend till en databas med exempelvis kunder eller artiklar (kanske typ en sida för en förening med medlemmar, avgifter, sammankomster osv.). Sen kan du bygga på med mer funktionalitet allt eftersom du blir bättre och du kommer på mer saker du vill ha med. Var inte konservativ utan använd ny funktionalitet för olika saker osv. typ använd SignalR för att göra en sida som i realtid visar antal medlemmar eller så. Testa att använda SSDT (SQL Server Data Tools) för databasdelen, kanske med EF (Entity Framework) för kopplingen till applikationen. Kolla på javascript och de hjälpmedel som finns där, exempelvis AngularJS och JQuery.

Tack för tipset en frontend del med en databas är det jag ska kolla på och skapa något liknande som du tipsade om. Just nu så gör jag en webbläsare i C# men ska börja med ett ASP.NET MVC projekt väldigt snart hade jag tänkt så man har något att visa upp. Men lite C# projekt är väl inte fel att ha också?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk

Jag brukar tipsa om att göra en kopia på den här webbshoppen från Microsoft, där får du med många aspekter av webbutveckling.

http://www.asp.net/mvc/overview/older-versions/mvc-music-store/mvc-music-store-part-1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av shakeshar:

Jag brukar tipsa om att göra en kopia på den här webbshoppen från Microsoft, där får du med många aspekter av webbutveckling.

http://www.asp.net/mvc/overview/older-versions/mvc-music-store/mvc-music-store-part-1

Skickades från m.sweclockers.com

Tack det där blir nog en grej jag kommer att göra känns som att man får med många viktiga saker som är bra att kunna där. Fick göra ett kontaktregister med CRUD funktionalitet under ASP.NET MVC kursen på högskolan men denna ser ut att ha lite mer saker som jag vill lära mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd

Många har frångått klassisk MVC med Razor vyer och kör istället WebAPI och Knockout eller Angular

Visa signatur