Permalänk
Medlem

Min dator har tappat mycket FPS

Hej.

Köpte en dator för cirka 12 månader som har fungerat som en pärla, men nu de senaste 2 veckorna har jag inte uppnått min vanliga fps.
Datorn jag kör har följande i sig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3830687/2013-09-03.

Lirar CS:GO och WoW på den och brukar ligga på 299fps på CS och 200~ på WoW. Men har nu ungefär 90--150 fps på CS och 70 på wow och känner av laggs osv då och då.

Tänkte bara höra med er experter på hur jag ska lokalisera problemet, för att se om de är virus eller något som tar upp mycket av CPUn, eller vad det kan bero på.
Vet att jag tidigare hade väldigt låg fps på wow men de berodde på att jag installerat spelet på min HDD istället för SSD.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

damma av den med tryckluft, om det är dammigt på kylflänsarna

sen kanske du lyckats installera en hel del bloatware? det är väl de två tänkbara anledningar jag ser till att den skulle tappat prestanda

Permalänk
Medlem

Får väl ta mig iväg och köpa tryckluft, känner du till något bra program för att hitta dessa bloatware?
Brukar köra malware bytes för att leta efter problem!

Permalänk
Medlem

Dags att formatera och installera om Windows. Installera alla senaste drivrutinerna på nytt.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Ett problem med att formatera är att min CD-rom enhet har slutat att fungera, eller den öppnar inte sig när man trycker på knappen. Någon som har en aning vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Du kan ta och installera följande och sedan avinstallera efter utförda sökningar och eventuella raderingar.

Avast!
Superantispyware
Spybot
Microsoft Defender

Pröva dessa fyra så torde du ha en stor chans att finna eventuell skit. Sedan skulle jag som sagt rekommendera att avinstallera dem igen, alla utom Defender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjucken:

Ett problem med att formatera är att min CD-rom enhet har slutat att fungera, eller den öppnar inte sig när man trycker på knappen. Någon som har en aning vad felet kan vara?

Strömkabel som inte sitter i. Mekanik som hängt sig/fastnat. Trasigt PCB. Detta är bara några tänkbara möjligheter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tjucken:

Hej.

Köpte en dator för cirka 12 månader som har fungerat som en pärla, men nu de senaste 2 veckorna har jag inte uppnått min vanliga fps.
Datorn jag kör har följande i sig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3830687/2013-09-03.

Lirar CS:GO och WoW på den och brukar ligga på 299fps på CS och 200~ på WoW. Men har nu ungefär 90--150 fps på CS och 70 på wow och känner av laggs osv då och då.

Tänkte bara höra med er experter på hur jag ska lokalisera problemet, för att se om de är virus eller något som tar upp mycket av CPUn, eller vad det kan bero på.
Vet att jag tidigare hade väldigt låg fps på wow men de berodde på att jag installerat spelet på min HDD istället för SSD.

Tack på förhand!

Fyllt SSD:n?

ODD är onödigt för att installera om Windows, går att använda USB sticka på 4GB istället.

Skrivet av Lindell90:

damma av den med tryckluft, om det är dammigt på kylflänsarna

sen kanske du lyckats installera en hel del bloatware? det är väl de två tänkbara anledningar jag ser till att den skulle tappat prestanda

Skrivet av Gling:

Dags att formatera och installera om Windows. Installera alla senaste drivrutinerna på nytt.

Skrivet av Svantesson666:

Du kan ta och installera följande och sedan avinstallera efter utförda sökningar och eventuella raderingar.

Avast!
Superantispyware
Spybot
Microsoft Defender

Pröva dessa fyra så torde du ha en stor chans att finna eventuell skit. Sedan skulle jag som sagt rekommendera att avinstallera dem igen, alla utom Defender.

Känner att det är många som hänger på SweC sent och bara väntar på nya trådar att kommentera

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Strömkabel som inte sitter i. Mekanik som hängt sig/fastnat. Trasigt PCB. Detta är bara några tänkbara möjligheter.

Strömkabeln är i, den försöker mata ut men det är som något stoppar den!

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom
SSDn har 11,3gb av 111gb ledigt, problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjucken:

Strömkabeln är i, den försöker mata ut men det är som något stoppar den!

Skruva ut den, öppna den och kolla vad som har fastnat. Det är inte precis en skitavancerad lösning så du lär hitta problemet rätt snabbt. Kan som sagt vara att du lyckats fylla hela datorn med damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Du kan ta och installera följande och sedan avinstallera efter utförda sökningar och eventuella raderingar.

Avast!
Superantispyware
Spybot
Microsoft Defender

Pröva dessa fyra så torde du ha en stor chans att finna eventuell skit. Sedan skulle jag som sagt rekommendera att avinstallera dem igen, alla utom Defender.

Tack får ladda hem och se vad dem säger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjucken:

@DavidtheDoom
SSDn har 11,3gb av 111gb ledigt, problem?

Nej det ska inte påverka. Så det är något annat som spökar. Det kan givetvis vara SSD:n ändå men inte pga minnesbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Skruva ut den, öppna den och kolla vad som har fastnat. Det är inte precis en skitavancerad lösning så du lär hitta problemet rätt snabbt. Kan som sagt vara att du lyckats fylla hela datorn med damm.

Är de nån fara isåfall att ha den igång, är väldigt fattig just nu och vet inte när jag kan köpa mig en burk tryckluft... haha. Eller finns något gratis alternativ som funkar?

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn.
Koppla ur strömkabeln.
Håll en sekund eller två i ett element (bra kontakt med jord).
Öppna datorn.
Ta ut DVD-enhet.
Öppna DVD-enhet.
Inspektera och fixa problem.
Sätt ihop DVD-enhet.
Sätt ihop dator.
Koppla in ström till datorn.
Starta datorn.

Ungefär så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Stäng av datorn.
Koppla ur strömkabeln.
Håll en sekund eller två i ett element (bra kontakt med jord).
Öppna datorn.
Ta ut DVD-enhet.
Öppna DVD-enhet.
Inspektera och fixa problem.
Sätt ihop DVD-enhet.
Sätt ihop dator.
Koppla in ström till datorn.
Starta datorn.

Ungefär så.

Menade mer om det är så att datorn är för dammig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjucken:

Menade mer om det är så att datorn är för dammig.

Ta ut den på balkongen och blås (helst en dag när det inte regnar, och ännu hellre när det blåser som bara den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjucken:

Ett problem med att formatera är att min CD-rom enhet har slutat att fungera, eller den öppnar inte sig när man trycker på knappen. Någon som har en aning vad felet kan vara?

Varje CD/DVD enhet har ett litet hål där du får in ett gem eller liknande, då låses den upp,
så att du manuellt kan ta ut samt sätta in CD/DVD.

Annars går det bara att direkt kopiera Windows 7+ på USB,
dvs bara dra över cdn dierkt till ett usb minne.

Välj sedan i BIOS'en att den skall läsa USB först som boot enhet,
då blir det precis som vanligt, som det vore en skiva.

Dessutom om du har ett snabbt usb minne går det snabbare än CD/DVD.

MVH
- Roberth Nee

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis svar på dina frågor

Skrivet av Tjucken:

Hej.

Köpte en dator för cirka 12 månader som har fungerat som en pärla, men nu de senaste 2 veckorna har jag inte uppnått min vanliga fps.
Datorn jag kör har följande i sig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3830687/2013-09-03.

Lirar CS:GO och WoW på den och brukar ligga på 299fps på CS och 200~ på WoW. Men har nu ungefär 90--150 fps på CS och 70 på wow och känner av laggs osv då och då.

Tänkte bara höra med er experter på hur jag ska lokalisera problemet, för att se om de är virus eller något som tar upp mycket av CPUn, eller vad det kan bero på.
Vet att jag tidigare hade väldigt låg fps på wow men de berodde på att jag installerat spelet på min HDD istället för SSD.

Tack på förhand!

Din GPU har inget att göra med dina hårddiskar, snarare busspeeden på ditt moderkort, samt kommunikationen
mellan north and south bridge, med CPU och RAM. SSD och HDD är bara för lagring, det är RAM minnet som är
det aktiva, så fort datorn har läst in informationen, dvs om man inte har för lite RAM minne, då får den klart
använda en temporär bit av HDD. Det som mellanlagras av windows annars är ej något som ska påverka din
spelprestanda.

Men som föregående folk sagt, luftsprej kan funka. Men på 12 månader (DVS om du in har ATI Radeon, det är skräp
när det kommer till kylning. Fick själv göra små hål för en 8x8cm fläkt på plastchassit till det första jag köpte för att
deras kylning till slut ballar ur. ÄVEN om du gör rent det, men då gick det bra..)

Kolla vilka program som installerats ungefär när du märkte problemet genom
kontrolpanelen - program, sen väl datum. För vissa program smyger in skit som
toolbars till din webbläsare, eller byter din sökmotor m.m. För det är hyffsat nytt
då innan det oftast bara var att klicka yes yes yes accept i princip. Så gör många
det fortfarande utan att läsa..

Annars ominstallera ditt grafikkort helt, dvs tag bort programvaran, avinstallera kortet också
i programhanteraren. Sen starta om datorn, och ladda ned auto detecten eller så tar du själv
vilket kort det är (kollade listan, GeForce har bra auto detect)

Hoppas det hjälper något
MVH
- Roberth Nee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ta ut den på balkongen och blås (helst en dag när det inte regnar, och ännu hellre när det blåser som bara den).

NEJ, STORT NEJ. Man skall absolut INTE utsätta elektronik som är så känslig för fukt, samt kraftig blåst FÖRSTÖR elektroniken,
därför använder man ALDRIG en dammsugare för en dator, om man ej har köpt en adapter till det.

Skrivet av Tjucken:

Menade mer om det är så att datorn är för dammig.

Det kollar du ju lätt upp, kan även vara nätagget som är dammigt och ej ger tillräckligt med ström.

Skrivet av Svantesson666:

Stäng av datorn.
Koppla ur strömkabeln.
Håll en sekund eller två i ett element (bra kontakt med jord).
Öppna datorn.
Ta ut DVD-enhet.
Öppna DVD-enhet.
Inspektera och fixa problem.
Sätt ihop DVD-enhet.
Sätt ihop dator.
Koppla in ström till datorn.
Starta datorn.

Ungefär så.

Nej, det är amatörvägen, du tar bara ett gem eller liknande som jag skrev på en föregående reply,
så släpps spärren och då drar man bara ut själva hållaren till skivorna.

Skrivet av Tjucken:

Är de nån fara isåfall att ha den igång, är väldigt fattig just nu och vet inte när jag kan köpa mig en burk tryckluft... haha. Eller finns något gratis alternativ som funkar?

Nej det är ingen fara, så länge du inte märker typ att skärmen får skumma streck (t.ex. som när man pressar ett kort till sin gräns,
där det börjar "teara", kan ej det svenska ordet nu. Men ja, kolla värmen bara, sen hur mkt värme produkten tål på google eller så.

Skrivet av Svantesson666:

Skruva ut den, öppna den och kolla vad som har fastnat. Det är inte precis en skitavancerad lösning så du lär hitta problemet rätt snabbt. Kan som sagt vara att du lyckats fylla hela datorn med damm.

Jo, det är en krånglig lösning, har svarat på detta redan över, samt på föregående inlägg.

Skrivet av Tjucken:

Strömkabeln är i, den försöker mata ut men det är som något stoppar den!

Ja, svårt att säga, men öppnas en lucka ned, så kommer det ut en platta för skivan? Kan hängt sig där,
testa gem hålet iaf. Bästa är att inte ens ha en sådan enhet, för jag behöver inte det ens. Allt går på internet
samt usb, nästa steg är ju telefonerna som tar över.

Skrivet av Svantesson666:

Strömkabel som inte sitter i. Mekanik som hängt sig/fastnat. Trasigt PCB. Detta är bara några tänkbara möjligheter.

Yep, ju nyare enheter dessto sämre nu för tiden. T.ex. varför använda fiberoptik i hörlurar m.m.? Jo, för går de sönder kan du INTE laga dem, som gammal hederlig teknik. Så har endast sparat några äldre och nån extern om man skulle sitta där och behöva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everto:

NEJ, STORT NEJ. Man skall absolut INTE utsätta elektronik som är så känslig för fukt, samt kraftig blåst FÖRSTÖR elektroniken,
därför använder man ALDRIG en dammsugare för en dator, om man ej har köpt en adapter till det.

Du måste skämta nu hoppas jag?
Han skrev att det Inte skulle regna, och vind?
Hoppas du trollar nu.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Everto:

Din GPU har inget att göra med dina hårddiskar, snarare busspeeden på ditt moderkort, samt kommunikationen
mellan north and south bridge, med CPU och RAM. SSD och HDD är bara för lagring, det är RAM minnet som är
det aktiva, så fort datorn har läst in informationen, dvs om man inte har för lite RAM minne, då får den klart
använda en temporär bit av HDD. Det som mellanlagras av windows annars är ej något som ska påverka din
spelprestanda.

Men som föregående folk sagt, luftsprej kan funka. Men på 12 månader (DVS om du in har ATI Radeon, det är skräp
när det kommer till kylning. Fick själv göra små hål för en 8x8cm fläkt på plastchassit till det första jag köpte för att
deras kylning till slut ballar ur. ÄVEN om du gör rent det, men då gick det bra..)

Kolla vilka program som installerats ungefär när du märkte problemet genom
kontrolpanelen - program, sen väl datum. För vissa program smyger in skit som
toolbars till din webbläsare, eller byter din sökmotor m.m. För det är hyffsat nytt
då innan det oftast bara var att klicka yes yes yes accept i princip. Så gör många
det fortfarande utan att läsa..

Annars ominstallera ditt grafikkort helt, dvs tag bort programvaran, avinstallera kortet också
i programhanteraren. Sen starta om datorn, och ladda ned auto detecten eller så tar du själv
vilket kort det är (kollade listan, GeForce har bra auto detect)

Hoppas det hjälper något
MVH
- Roberth Nee

Ati är skräp på kylning?Bra där,sen vaknade du eller?
Resten ska jag inte säga något om för du har en hel del rätt men verkar tyvärr vara en allvetare:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everto:

Nej, det är amatörvägen, du tar bara ett gem eller liknande som jag skrev på en föregående reply,
så släpps spärren och då drar man bara ut själva hållaren till skivorna.

Nä det här är verkligen amatörvägen. Det är helt riktigt det lättaste sättet för att få ut släden om man vill få tag i skivan som sitter inuti, men knappast för att laga en trasig DVD-släde. Men du vet ju tydligen bättre...