Permalänk
Fractal Design
Skrivet av AAKEE:

Hej!

Har en dator som vägrat starta 2 ggr under ett par veckor. Inget hände när man försökte få igång den. Vila utan nätsladden i en timme löste det bägge ggr. Den går klanderfritt annars, funderar på vad som kan vara galet.
Annars inga som helst problem.

Fractal Design R4 chassie, Fractal Design R3 800W Newton Nåt känt fenomen från dessa som kan vara bov ?

Hej,

Låter som det troligen är nätagg eller moderkort.

Om det händer igen, prova att dra ur kabeln (eller stänga av på nätagget) i bara någon minut, tills indikationslampan på moderkortet slocknar. Koppla sedan in och försök starta - fungerar det inte då är det troligen nätaggets skyddsfunktioner som hindrar det från att starta, nätagget bör då bytas ut.

Fortsätter problemet återkomma så kan du kontakta vår support på https://support.fractal-design.com/support/tickets/new .

mvh,

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design!

Till och börja med vill jag säga att jag är helnöjd med mitt Define Mini, dock väntar jag på en R2:a där dammfiltret faktiskt går att ta loss och rengöra på ett behagligare sätt som på Define R4

Jag har börjat fått problem med en av mina Silent R2-fläktar som är kopplade i en Push & Pull-konfiguration. Problemet är ganska kortbeskrivet: Vi lägsta varvtal så börjar fläkten vid slumpmässiga tillfällen att rassla, låter som man håller en skruvmejsel mot fläktbladen. För att få stopp på detta så trycker jag på fläktens platta mitt, och missljudet försvinner helt. På högsta varvtal hörs ett konstant diskret rassel-ljud som i längden blir distraherande eftersom jag i övrigt har riktigt tysta komponenter.

Hade tänkt att gå till er supportsida, länka en video och kort beskriva problemet. Men lika bra jag börjar här!

Mvh. Jesper Karlsson

EDIT: Fick idag chansen till ett videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=cKxS0IRYRQc

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Fractal Design

Hej,

Låter som det är lagret som blivit skadat. Som du sa, ta och kontakta vår supportsida så hjälper de dig.

Mvh,

Skrivet av YamahaDGX630:

Hej Fractal Design!

Till och börja med vill jag säga att jag är helnöjd med mitt Define Mini, dock väntar jag på en R2:a där dammfiltret faktiskt går att ta loss och rengöra på ett behagligare sätt som på Define R4

Jag har börjat fått problem med en av mina Silent R2-fläktar som är kopplade i en Push & Pull-konfiguration. Problemet är ganska kortbeskrivet: Vi lägsta varvtal så börjar fläkten vid slumpmässiga tillfällen att rassla, låter som man håller en skruvmejsel mot fläktbladen. För att få stopp på detta så trycker jag på fläktens platta mitt, och missljudet försvinner helt. På högsta varvtal hörs ett konstant diskret rassel-ljud som i längden blir distraherande eftersom jag i övrigt har riktigt tysta komponenter.

Hade tänkt att gå till er supportsida, länka en video och kort beskriva problemet. Men lika bra jag börjar här!

Mvh. Jesper Karlsson

EDIT: Fick idag chansen till ett videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=cKxS0IRYRQc

Permalänk

XL R2 I/O panel

Skrivet av Minsc S2:

Undrar om jag inte har något liknande problem (sned moderkortsplåt) med mitt XL R2.
I/O-panelen gick inte i riktigt först och jag trodde att jag hade fått fel distanser (känt fel), sen när jag tryckte till igen så blev det bättre (man får iallafall i kontakterna), men det ser fortfarande ut som att det är någon millimeter fel.

Har samma problem med mitt chassi som är inköpt november 2013 får knappt i kontakterna i de övre USB-portarna är det distanserna eller är chassit snett?

Visa signatur

riiichard

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av riiichard:

Har samma problem med mitt chassi som är inköpt november 2013 får knappt i kontakterna i de övre USB-portarna är det distanserna eller är chassit snett?

Det troligaste är fel distanser. Skapa ett supportärende på https://support.fractal-design.com/support/tickets/new , inkludera helst serienummer (finns på en lapp under chassit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hej,

Låter som det troligen är nätagg eller moderkort.

Om det händer igen, prova att dra ur kabeln (eller stänga av på nätagget) i bara någon minut, tills indikationslampan på moderkortet slocknar. Koppla sedan in och försök starta - fungerar det inte då är det troligen nätaggets skyddsfunktioner som hindrar det från att starta, nätagget bör då bytas ut.

Fortsätter problemet återkomma så kan du kontakta vår support på https://support.fractal-design.com/support/tickets/new .

mvh,

Hej och väldigt tack för svaret. Kanon med sån support.

Med vänlig hälsning/ Åke

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk

Hej Fractal!

Har ett Arc Midi R2 som köptes för snart ett år sen.
Hörlursutgången i fram på chassit glappar nåt så otroligt och har gjort det nästan från första början.

Kan man byta ut den där panelen med alla ingångar?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av KaptenSkurhink:

Hej Fractal!

Har ett Arc Midi R2 som köptes för snart ett år sen.
Hörlursutgången i fram på chassit glappar nåt så otroligt och har gjort det nästan från första början.

Kan man byta ut den där panelen med alla ingångar?

Jadå, skapa en ticket på https://support.fractal-design.com/support/tickets/new . Vi skickar ut ett ersättningskretskort.

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Jadå, skapa en ticket på https://support.fractal-design.com/support/tickets/new . Vi skickar ut ett ersättningskretskort.

Okej, tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur fort ungefär brukar man få respons på sina tickets? Har trots allt väntat hela tre dygn nu utan någon som helst respons

Mvh.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Jag skulle vilja en vit sidopanel till min Core3500.
Vart kan man köpa dessa?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur fort ungefär brukar man få respons på sina tickets? Har trots allt väntat hela tre dygn nu utan någon som helst respons

Mvh.

Supportavdelningens policy är 48 timmar, men arbetsbelastningen varierar en hel del, så ibland ligger de efter. Ser att det är ett antal dagar sen du skrev, förhoppningsvis har du fått svar nu. Om inte, antingen skapa en ny ticket eller skicka ditt ticketnummer i ett PM här så följer vi upp det.

Skrivet av TimMy2003:

Jag skulle vilja en vit sidopanel till min Core3500.
Vart kan man köpa dessa?

Den använder till stor del samma stålkropp som Define R4, så de sidopanelerna passar. Du kan köpa dem löst på http://www.fractal-design-shop.de/index.php?k=8&lang=eng .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Supportavdelningens policy är 48 timmar, men arbetsbelastningen varierar en hel del, så ibland ligger de efter. Ser att det är ett antal dagar sen du skrev, förhoppningsvis har du fått svar nu. Om inte, antingen skapa en ny ticket eller skicka ditt ticketnummer i ett PM här så följer vi upp det.

Den använder till stor del samma stålkropp som Define R4, så de sidopanelerna passar. Du kan köpa dem löst på http://www.fractal-design-shop.de/index.php?k=8&lang=eng .

Här är min ticket #9331

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Tack för ett snabbt svar fractal! Gillar er

Jag bygger just nu i ett nytt fantastiskt chassi från er Node 304.
Jag sneglar på nätagg jag hitta eran 500w essense på webhallen för ett fördelaktigt pris dock finns ingen information om detta nätagget.

Jag skulle vilja veta måtten på nätagget då jag förstått att node 304 har en rekommenderad storlek satt på djupet till 14 cm.

Finns det någon info?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Tack för ett snabbt svar fractal! Gillar er

Jag bygger just nu i ett nytt fantastiskt chassi från er Node 304.
Jag sneglar på nätagg jag hitta eran 500w essense på webhallen för ett fördelaktigt pris dock finns ingen information om detta nätagget.

Jag skulle vilja veta måtten på nätagget då jag förstått att node 304 har en rekommenderad storlek satt på djupet till 14 cm.

Finns det någon info?

Skulle inte ta ett agg för märket. är lite olika OEM som gör deras agg, deras billigare har inte så hög kvalité.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av YamahaDGX630:

Här är min ticket #9331

Kollade med supportavdelningen, de ligger just nu ovanligt mycket efter. Du bör få ett svar inom kort.

Skrivet av TimMy2003:

Tack för ett snabbt svar fractal! Gillar er

Jag bygger just nu i ett nytt fantastiskt chassi från er Node 304.
Jag sneglar på nätagg jag hitta eran 500w essense på webhallen för ett fördelaktigt pris dock finns ingen information om detta nätagget.

Jag skulle vilja veta måtten på nätagget då jag förstått att node 304 har en rekommenderad storlek satt på djupet till 14 cm.

Finns det någon info?

Nätagget är 140mm djupt, så det passar bra i en Node 304.

Skrivet av Broken-arrow:

Skulle inte ta ett agg för märket. är lite olika OEM som gör deras agg, deras billigare har inte så hög kvalité.

Vi använder mycket riktigt olika produktionspartners, och naturligtvis får man lite vad man betalar för. Vi testar dock alla nätagg ordentligt själva, och även Essence klarar utan problem alla krav i ATX-specifikationen. Essence är absolut inte nätagg där man behöver vara orolig för att ta ut full belastning, men givetvis så är de flesta dyrare nätagg (både från oss och från andra) också bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Kollade med supportavdelningen, de ligger just nu ovanligt mycket efter. Du bör få ett svar inom kort.

Nätagget är 140mm djupt, så det passar bra i en Node 304.

Vi använder mycket riktigt olika produktionspartners, och naturligtvis får man lite vad man betalar för. Vi testar dock alla nätagg ordentligt själva, och även Essence klarar utan problem alla krav i ATX-specifikationen. Essence är absolut inte nätagg där man behöver vara orolig för att ta ut full belastning, men givetvis så är de flesta dyrare nätagg (både från oss och från andra) också bättre.

ATX specifikationen sätter inte krav på kondensatorer och rippen sätter dom ribban på är tok för högt (120mV). Är lika trubbigt som alla andra standarder, som företagen följer.

Säg inte att kinesiska är bättre än japanska. Jag har inte sett ett agg med kinesiska idag som håller så länge. Se på corsair´s CX serie. Ploppat upp flera stycken som agget get upp/förstör delar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hejsan!

Jag har tappat bort min psu hållare till node 304.
Finns den att få fram?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Broken-arrow:

ATX specifikationen sätter inte krav på kondensatorer och rippen sätter dom ribban på är tok för högt (120mV). Är lika trubbigt som alla andra standarder, som företagen följer.

Säg inte att kinesiska är bättre än japanska. Jag har inte sett ett agg med kinesiska idag som håller så länge. Se på corsair´s CX serie. Ploppat upp flera stycken som agget get upp/förstör delar.

Givetvis så är inte billiga och dyra nätagg lika bra. I den prisklass som Essence ligger skulle ett nätagg behöva ha extremt stora kostnadsbesparingar på något annat för att kunna ha Japanska kondensatorer, kostnadsbesparingar som skulle försämra enheten betydligt.

Skrivet av TimMy2003:

Hejsan!

Jag har tappat bort min psu hållare till node 304.
Finns den att få fram?

Kanske, det är inte en reservdel vi brukar skicka ut. Hör av dig till supporten och fråga, https://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Givetvis så är inte billiga och dyra nätagg lika bra. I den prisklass som Essence ligger skulle ett nätagg behöva ha extremt stora kostnadsbesparingar på något annat för att kunna ha Japanska kondensatorer, kostnadsbesparingar som skulle försämra enheten betydligt.

Kanske, det är inte en reservdel vi brukar skicka ut. Hör av dig till supporten och fråga, https://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Ni måste skämta nu när jag såg priset http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551634 I alla fall får man detta för inte många kr extra http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961030 och garanterad kvalité och japanska kondensatorer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu är det snart 7 dagar sedan jag fick mitt första svar på min ticket av er som inte ledde någon vart, ni kan bättre än så Fractal!

Mitt ticket-nummer är fortfarande #9331

Mvh. Jesper

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Har gått 7 dagar även för mig. Det är väl inte så att man väntar ut min garanti bara för att det är några dagar kvar?

Skulle vara snällt att få ett besked hur det blir. Mitt ticket-nummer är #9391

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Datumet för garantin/reklamation/ånger är det datum då du sa till/frågade (dvs när du ringde/e-mail/post/besökt butik) företaget om den.
Dvs dom kan vänta hur länge dom vill och garantin/reklamation/ånger kommer inte att gå ut.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hej Fractal,

Byggde precis ihop en ny rigg åt en bekant och använde mig utav ett Design R4.
Tyvärr så är det problem med front fästet till "gallret" framför dammfiltret. Den vänstra (sett framifrån) av de två "hållare/fästen" som man trycker dit gallret på så att det skall gå att sätta fast kan ej "fastna" och leder till att gallret sitter snett då den högra fäster som vanligt. Dvs, på vänster sidan så sticker gallret ut lite och enbart den högra håller fast det.
Testade att med en mejsel manuellt försöka låsa den vänstra men den kan inte hamna i ett låst läge där man hör ett litet klick. Den högra så fungerar det bra på som sagt, även med mejsel.
Är det möjligt att byta en sån liten del? Kikade lite snabbt och den verkade sitta fast i hela frontdelen som går att ta lös.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu är det snart 7 dagar sedan jag fick mitt första svar på min ticket av er som inte ledde någon vart, ni kan bättre än så Fractal!

Mitt ticket-nummer är fortfarande #9331

Mvh. Jesper

Skrivet av KaptenSkurhink:

Har gått 7 dagar även för mig. Det är väl inte så att man väntar ut min garanti bara för att det är några dagar kvar?

Skulle vara snällt att få ett besked hur det blir. Mitt ticket-nummer är #9391

Tack på förhand!

Vi ber om ursäkt för fördröjningen. Givetvis skall detta inte påverka din garanti, precis som Grizzly666 säger.

Skrivet av Kenta42:

Hej Fractal,

Byggde precis ihop en ny rigg åt en bekant och använde mig utav ett Design R4.
Tyvärr så är det problem med front fästet till "gallret" framför dammfiltret. Den vänstra (sett framifrån) av de två "hållare/fästen" som man trycker dit gallret på så att det skall gå att sätta fast kan ej "fastna" och leder till att gallret sitter snett då den högra fäster som vanligt. Dvs, på vänster sidan så sticker gallret ut lite och enbart den högra håller fast det.
Testade att med en mejsel manuellt försöka låsa den vänstra men den kan inte hamna i ett låst läge där man hör ett litet klick. Den högra så fungerar det bra på som sagt, även med mejsel.
Är det möjligt att byta en sån liten del? Kikade lite snabbt och den verkade sitta fast i hela frontdelen som går att ta lös.

Tyvärr hade vi ett tag problem med att de ofta gick sönder i frakten. Vi är väl medvetna om problemet och det är ganska enkelt att byta ut den. Skapa en ticket på https://support.fractal-design.com/support/tickets/new , de skickar självklart ut en ny hållare samt instruktioner.

Permalänk
Medlem

Haha sitter verkligen 180mm fläkten fast i Define XL lådan med en skruv som inte går att komma åt ?
Fläkten har låtit illa rätt länge och tänkte nä nu j*vlar ska jag byta ut den. Men fästet verkar ha sett bättre dagar.
Håller jag fläkten på plats så är fläkten relativt tyst & snäll

Uppdatering!

Chansade med att skapa en ticket på Fractal's hemsida fick snabb hjälp där

Permalänk
Medlem

Hur går det med Kelvin serien?

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk
Medlem

Hallå Fractal!

Köpte för ca 18 månader sen ett combopaket med en R4 samt ett Integra 650W. Nu har nätagget fått fnatt och går på högvarv hela tiden. Det låter jäkligt högt. Var inne idag hos min lokala datoraffär och han sa att det kan vara nåt slags reglage som krånglar då nätaggsfläkten går på max innan man ens har kommit in på windows.

Saken är den att jag har totalt glömt bort vilken butik jag köpte paketet hos. Jag tror det var Netonnet men dom har lyckas slarva bort min profil (!) så dom kunde inte gå igenom min orderhistorik.

Under chassiet så hittade jag dock en vit lapp med (som jag antar) serienr mm. Kan den vara till någon nytta?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Saken är den att jag har totalt glömt bort vilken butik jag köpte paketet hos. Jag tror det var Netonnet men dom har lyckas slarva bort min profil (!) så dom kunde inte gå igenom min orderhistorik.

Du säger altså att du inte kan komma åt din profil genom bara att återställa lösen genom din mail adres eller alvarligt att dem tappat bort ett kunds konto inc ordrarna mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Du säger altså att du inte kan komma åt din profil genom bara att återställa lösen genom din mail adres eller alvarligt att dem tappat bort ett kunds konto inc ordrarna mm?

Precis. Satt i telefon med deras kundtjänst och hon förstod inte heller varför mitt konto var borta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q