Permalänk
Medlem

Nya RAM-minnen leder till svart skärm

Hallå där mina kloka vänner, nu har en liten fråga.

Det är så att jag nyligen inhandlade ett par internminnen till min dator. När jag därefter skulle installera dessa minnen, vilket jag gjorde genom att ta bort dem gamla och sätta dit dem nya, slutade min skärm att fungera. Först var det så att det inte hittade någon signal alls, sen fick den signal men förblev svart. Det var först när jag satt tillbaka allt på sin originalposition som det fungerade igen.

Jag hittade även ett så kallat Switch Card ddr2/ddr3 som jag är väldigt fundersam över. Den verkar inte fylla någon funktion :v!

Nu undrar jag vad detta problem beror på, tackar hjärtligt för all hjälp! <3

Här är info om mitt nuvarande system:

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Visserligen passar 2 st DDR3 stickor, men moderkortet har inte support för den storleken på minne, utan är max 2GB per sticka = totalt 4GB med DDR3

Är nog också därför det konstrar för dig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Visserligen passar 2 st DDR3 stickor, men moderkortet har inte support för den storleken på minne, utan är max 2GB per sticka = totalt 4GB med DDR3

Är nog också därför det konstrar för dig.

Okej, vad för typ av minne bör jag skaffa då? Ett par DDR3 med 2gb eller? Vill ju försöka bryta 4gb-gränsen.

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbz:

Det stämmer med 4 st DDR2 stickor som är 2GB st kan du ha 8GB, men nu finns det bara plats för 2 st DDR3 stickor som max per st kan vara 2GB =4GB

Samt att chipset i sig kan bara kan hantera (vad jag vet totalt 8GB) samt max 2 GB per sticka.

Det är kanske möjligt att ha 2st DDR2 och 2st DDR3 alla 2GB stora om alla har ungefär samma spec, men inget jag vet eller har provat.

Men fortfarande, MAX 2GB per sticka är vad som gäller oavsett DDR2 eller DDR3 minne.

EDIT: om man har tur kan man kanske få DDR3 minne som är 4GB stora att fungera, men med 2 sådana stickor kommer man inte att få 8GB utan man kan bara få ut 4GB totalt, få ut 4GB från en 4GB sticka är omöjligt är helt enkelt hårdvaran som begränsar detta.

Support för 4GB stickor kom först i och med P45 chipset.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Lånar en gammal tråd lite
köpte 2 st vengaence LP 4gb 1600 mhz stickor som jag fick hem igår och skulle stoppa i.
innan satt det en vengaence 4gb 1600 mhz, 1 st, den andra verkar ha gett upp när jag skulle ta bort den stora kylflänsen så den har tidigare gått med 8 gb. Men igår när jag skulle stoppa i dom två LP stickorna så resulterade det i svart skärm, provade att köra
slot 1 LP
slot 2 gamla
slot 3 LP
slot 4 tom
provade att bara köra 1 och 3 men gav också svart skärm, provade jag att köra alla var för sig och det blev svart skärm överallt kändes det som, till slut fick jag fart i den gamla igen.
provade att trycka på cmos på moderkortet men verkade inte hjälpa mig
Moderkortet är maximus IV gen-z/gen3

tacksam för all hjälp

Visa signatur