Datorn starter, men inget liv i CPU-kylare, tillbehör & skärm. Fel på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Datorn starter, men inget liv i CPU-kylare, tillbehör & skärm. Fel på moderkortet?

Hej, nu har jag stött på ett problem som jag har ingen aning om hur jag ska lösa.

Jag startar datorn och märker att den inte går igång, man hör den brumma men varken tangentbord, mus, eller skärm verkar få ström. Jag öppnar och ser att CPU-fläkten inte snurrar. Jag antar att detta är mitt nätagg som har slutat fungera så jag sticker och köper ett nytt.

Jag installerar det nya nätagget och allt går fint, spelar på datorn ca en timme tills den plötsligt dör. Jag försöker starta datorn, men ingenting händer (den börjar inte brumma alls).

När jag växlar tillbaks till mitt gamla nätagg så startar datorn, men CPU fläkt och alla tillbehör till datorn fungerar inte.

Vad ska jag göra nu? Skulle kanske vara moderkortet... Men då skulle väl inte datorn starta med ena nätagget?

Skickades från m.sweclockers.com

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Vad har du för nät agg ?
Och vad har du köpt?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Vad har du för nät agg ?
Och vad har du köpt?

Det jag hade innan var corsair 500

Den jag köpte är EVGA 500

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan hända att det är något i själva datorn som har tagit kol på två nätagg här, jag skulle testa med ett nytt nätagg med ENDAST de nödvändiga delarna, alltså 24-pin, 8/4-pin samt grafik, om inbyggt ej finns. Du kan även testa att ta ur delarna och köra dem på en låda eller liknande, för att vara säker på att inget kortsluts någonstans.

Gärna med något billigt skräpagg, kan bli dyrt annars med tanke på att psun:s garanti troligen inte gäller om det är något annat än den själv som har sönder den.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. "Vad är felet?" duger inte. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Innan du slösar pengar på fler onödiga köp, specificera noggrannare vad exakt som sitter i datorn, processor, moderkort etc. Koppla ur ALLT från moderkortet utom processorn, ram och grafik och se om du får upp en bild, därifrån kan man sedan kontrollera om någon komponent ställer till det. Passa även på att kolla om några fläktar är har för mycket damm på sig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

En liten skruv ramlade ut ur det nya nätagget, jag vet att skruven kommer från en annan del av datorn. Kan skruven vara orsaken till att det nya nätagget har pajat?

Ska man försöka lämna in den mot en ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fandig2:

En liten skruv ramlade ut ur det nya nätagget, jag vet att skruven kommer från en annan del av datorn. Kan skruven vara orsaken till att det nya nätagget har pajat?

Ska man försöka lämna in den mot en ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Läser du ens det vi skriver?

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Läser du ens det vi skriver?

Ja, men min dator har inte förstört båda, första nätagget visste jag att den hade lite problem och skulle bli gamal snart och den kan iallaf starta datorn. Den andra är helt död, testade den i min brors dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det ramlade ur en skruv från det nya nätaggregatet som inte suttit någon annanstans i datorn så ska du helt klart reklamera det. Då det är farligt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av fandig2:

Ja, men min dator har inte förstört båda, första nätagget visste jag att den hade lite problem och skulle bli gamal snart och den kan iallaf starta datorn. Den andra är helt död, testade den i min brors dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du testar det nya , troligtvis kortslutna nätagget i din brors fungerande dator?
Vill din bror ha ny dator eller vad tänkte du här?

Lämna in skiten o hoppas du får ny på garanti.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb