Permalänk
Medlem

uppstartsproblem!

Hej. När jag startar min dator får jag bara upp massa text som inte jag förstår nåt av :/
Det står ungefär:

EFI Shell version 3,31 (4.653)
Current running mode 1.1.2
Device mapping table

Sen en massa text som typ:
fs0 :HarDisk - Alias...........
fs1 ........................
fs2........................
fs3 ................
fs4 ................
blk0.............. and so on.

Sen står det: press ESC in 5 seconds to skip startup.nsh.
Shell> _

Har en bild men vet inte hur jag postar den
Vad jag än gör så kommer jag inte vidare. Har provat kommandon som typ help eller exit men kan inte skriva bokstaven E.
Har läst att man kan nollställa genom att ta ur batteriet på moderkortet men det har inte hjälp mig heller.

Moderkortet är ett MSI B75MA-P45

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Leta rätt på det här på ditt moderkort, ta ur batteriet och ersätt det med ett nytt.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Åker iväg direkt och ser om jag kan hitta nåt nytt batteri

Permalänk
Medlem

Ett nytt batteri hjälpte inte tyvärrr. Nåt annat det kan vara?

Permalänk
Medlem

Det här då?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

På mitt moderkort ser det inte ut så som på bilden ovan. Har bara två "piggar" och ingen plastgrej heller. Kan man inte posta bilder här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwimpan:

På mitt moderkort ser det inte ut så som på bilden ovan. Har bara två "piggar" och ingen plastgrej heller. Kan man inte posta bilder här?

Om du laddar upp bilden på t.ex tinypic/imgur så kan du länka bilden här.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Detta får jag upp när jag startar datorn: http://sv.tinypic.com/r/25phmir/8

Och såhär ser mitt moderkort ut. Har ringat in batteriet och även dom två piggarna som jag tror är jumprarna man kan nollställa men vet inte hur
http://sv.tinypic.com/r/19o4k/8

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwimpan:

Detta får jag upp när jag startar datorn: http://sv.tinypic.com/r/25phmir/8

Och såhär ser mitt moderkort ut. Har ringat in batteriet och även dom två piggarna som jag tror är jumprarna man kan nollställa men vet inte hur
http://sv.tinypic.com/r/19o4k/8

annars bara nolla genom att dra ur strömkontakten och batteriet.

detta är ett bättre tjänst för bilder http://imgur.com/, .tinypic är nerlusat med reklam högt och lågt(blir så rörigt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

annars bara nolla genom att dra ur strömkontakten och batteriet.

detta är ett bättre tjänst för bilder http://imgur.com/, .tinypic är nerlusat med reklam högt och lågt(blir så rörigt).

Adblock bruh

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Datorn bootar i EFI shell.. Kan du inte gå in i bios och köra en default reset genom typ F2, F8, F10 eller DEL?

Har du gjort några förändringar nyligen? ominstallerat datorn? Försökt ändra något i bios?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Adblock bruh

Kör no skript måste ju acceptera vissa saker för ens se bilden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag ska ta mig in i bios. Tryckte F2 när jag fick det som alternativ men det slutade med att EFI Shell texten kommer upp i alla fall. Har ju Windows 8 så det är ju krångligt som f*n att ta sig in till bios.

Ne jag har inte vart och pillat i bios eller gjort några stora ändringar med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Datorn bootar i EFI shell.. Kan du inte gå in i bios och köra en default reset genom typ F2, F8, F10 eller DEL?

Har du gjort några förändringar nyligen? ominstallerat datorn? Försökt ändra något i bios?

har unparked CPU cores men det var för typ ett halvår och det är väl det enda som jag har gjort som kan räknas som ändring :/

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit in i windows i alla fall. Hade bytt batteri i moderkortet och allt sånt men datorn bootade fortfarande i EFI Shell. När det stod: Press ESC to skip startup.nsh. Any other key to continue tryckte jag på mellanslag och då spamma datorn bokstaven e (en av dom bokstäverna jag inte kunde skriva själv). Rensade bort alla e:n utom ett och la till xit, tryckte enter och BAM! Windows startas.

Nu vågar jag inte stänga av datorn.
Nån som har nån idé om vad som hänt? Eller på vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwimpan:

Nu har jag kommit in i windows i alla fall. Hade bytt batteri i moderkortet och allt sånt men datorn bootade fortfarande i EFI Shell. När det stod: Press ESC to skip startup.nsh. Any other key to continue tryckte jag på mellanslag och då spamma datorn bokstaven e (en av dom bokstäverna jag inte kunde skriva själv). Rensade bort alla e:n utom ett och la till xit, tryckte enter och BAM! Windows startas.

Nu vågar jag inte stänga av datorn.
Nån som har nån idé om vad som hänt? Eller på vad jag ska göra?

Hej, det jag skulle göra i ditt fall är att prova kolla om det finns någon nyare bios version och uppdatera. Hittade en sida, kolla att det är rätt innan du försöker uppdatera något.

http://www.msi.com/support/mb/B75MAP45.html#down-bios

Lycka till

Visa signatur

Ryzen 5 3600 och 32 GB ram ett par ssd och ett grafikkort som är urgammalt
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Permalänk
Medlem

Tack alla Hoppas att det är löst nu då