2560x skärm i 5000-klassen, tips? Benq eller Samsung

Permalänk
Medlem

2560x skärm i 5000-klassen, tips? Benq eller Samsung

För tillfället har jag använt en 27" simpel 1080p-skärm i ett par år men har tröttnat redigt och planerar att uppgradera mig. 4K känner jag inte att GPU-kraften kommer räcka till i dagsläget så det väntar jag med. Tänkte köra 2560-klassen först. Jag känner att jag vill komma upp till 30" plus.

Har framförallt hittat två modeller som verkar intressanta. Båda är 32" av typen 16:9. Benq BL3200PT och Samsung S32D850. Användningen kommer bli både spel och media. Vilken panel hade någon av er valt och varför?

http://www.komplett.se/benq-32-led-bl3200pt/811306
http://www.komplett.se/samsung-32-led-s32d850d/822056

Tack så länge.

Edit: GPU kommer bli ett GTX 970.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på BenQ skärmen. Det är ingen större skillnad på dem men BenQ är kända för att göra bra gamingskärmar, så jag skulle litat på dem, men det är ditt eget val.

Permalänk

PiP hade relativt vägt tungt för min del då jag sitter med flera datorer titt som tätt samt inom snar framtid en Airtame. Dock är jag mycket nöjd med BenQ-skärmen ändå, använder finesser såsom minneskortsplatsen och fjärrkontrollen ganska flitigt. Ingen höjdare att köra Quake på men det funkar i allmänhet bra att spela på den.

Enda problemet jag egentligen har är att pivot-mjukvaran är kass, vilket fått mig att inte riktigt vilja använda den. Får alltså manuellt skifta läge i windows vilket tar ett antal klick. Diverse tredje-parts lösningar har inte varit optimala i och med att jag kör multi-screen.

Till det priset (1000-lapp mindre än när den var ny) hade jag varit mycket nöjd med BenQ'n, men du bör väl fundera på om du skulle vilja ha PiP. Annars tycker jag BenQ väger tyngre än Samsungen i och med fler portar och fjärrkontrollen, utan hänsyn till bildkvalitén som jag inte kan jämföra. För övrigt får jag säga att samsung-skärmen inte var någon skönhet, enligt min smak...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Jag skulle också kört på Benq:en, men jag är ju partisk då jag har en själv.

Om man tittar runt på lite olika forum verkar folk mer missnöjda med Samsungen.
Det kan ju bottna i att Benq numera äger AUO, som tillverkar panelerna, och därmed ser till att lägga rabarber på de bästa panelerna själva?