Fönster ändrar storlek när Displayport-monitor stängs av

Permalänk
Medlem

Fönster ändrar storlek när Displayport-monitor stängs av

Hej! Jag kör Windows 8 och köpte nyss en ny 2560x1440-monitor som jag anslöt med Displayport. Jag brukade stänga av den gamla monitorn t ex på natten eller om jag var ute ur lägenheten (men med datorn fortfarande igång). Stänger jag av denna, Displayport-anslutna monitor tillfälligt, så förminskas alla fönster och de hamnar uppe i vänstra hörnet.

Tydligen så beror detta på att Displayport följer något slags P'n'P-standard, så när monitorn stängs av så antar Windows att den inte längre finns där och återgår till någon standardupplösning som är betydligt lägre. Jag letade lite på nätet men hittade inget superbra sätt att komma runt problemet. Vissa tyckte att man helt enkelt skulle byta till 2xDVI (men det har jag inte kablar till, och det måste väl finnas något sätt att få Displayport att fungera vettigt?), sätta datorn i sleep mode (men jag vill ha den igång), eller föreslog att man skulle installera extra program som kan styra monitorn (men jag skulle helst bara trycka på monitorns powerknapp), fast jag tänkte först höra med er om det finns någon bättre lösning. Det känns absurt att man med en modern anslutningsstandard inte ska kunna stänga av monitorn då och då utan att ens skrivbord blir en röra.

Ni med Displayport, hur gör ni?
Har någon en lösning?

Permalänk
Medlem

Dell va ?
Och japp, har samma "problem" med min u3011.
Löser det genom att sätta skärmen i standby istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dell va ?

Nej, en BenQ BL3200PT. Hur sätter du din i standby?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Nej, en BenQ BL3200PT. Hur sätter du din i standby?

Låter windows släcka den som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Låter windows släcka den som vanligt.

Förstår inte hur du menar. Alltså, på Power Options har jag specifierat att skärmen ska släckas om datorn inte använts på 20 minuter, men om jag går och lägger mig (jag har datorn nära sängen) så vill jag ju inte vänta i 20 minuter på att skärmen släcks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Förstår inte hur du menar. Alltså, på Power Options har jag specifierat att skärmen ska släckas om datorn inte använts på 20 minuter, men om jag går och lägger mig (jag har datorn nära sängen) så vill jag ju inte vänta i 20 minuter på att skärmen släcks.

Så sätt 5 minuter, eller 2 !

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min ASUS ROG SWIFT. Enda lösningen jag hittat är att minimera alla fönster innan jag släcker skärmen. Omständigt, men då ändrar den inte storlek på dem iallafall :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsw:

Har samma problem med min ASUS ROG SWIFT. Enda lösningen jag hittat är att minimera alla fönster innan jag släcker skärmen. Omständigt, men då ändrar den inte storlek på dem iallafall :\

Jag testade att minimera fönstren en gång, men det hjälpte inte. Nu har jag skapat en släcka monitorn-genväg med nircmd, men jag skulle hellre kunna använda powerknappen. :-/

Permalänk
Medlem

Det här är en känd bugg i windows eftersom windows har problem med att hantera stömsparläge för bildskärmar med hög upplösning och displayport. I vissa fall går det att lösa med drivrutiner från skärmtilverkaren, att särmen är ansluten med USB och att aktivera DDC/CE och sätta AV-läget till utökad från skärmens OSD-meny. Det här problemet förekommer inte i linux.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon