Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det stängs inte av på riktigt.

I windows 7 blir resultatet att alla program som antar att de har adminrättigheter får köras, men "never notify" i windows 8 och nyare innebär istället att program som antar att de har admin-rättigheter inte får köras då ingen fråga kommer upp, så det skiljer sig där.

Blir det en silent failure då? Känns som det kan komma många problem med att ha det sådär.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Blir det en silent failure då? Känns som det kan komma många problem med att ha det sådär.

Fast nu har utvecklare haft nära 15 år på sig att anpassa sig och inte använda deprecated implementationer. Visst finns det mycket skitmjukvara som inte kommer att fixa det och säga att de inte supportar något nyare OS än 8.1, men så får det väl vara. Det finns liksom en gräns över hur långt Microsoft ska behöva böja sig för att mjukvaruleverantörer inte vill skriva om sin 20år gamla kodbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast nu har utvecklare haft nära 15 år på sig att anpassa sig och inte använda deprecated implementationer. Visst finns det mycket skitmjukvara som inte kommer att fixa det och säga att de inte supportar något nyare OS än 8.1, men så får det väl vara. Det finns liksom en gräns över hur långt Microsoft ska behöva böja sig för att mjukvaruleverantörer inte vill skriva om sin 20år gamla kodbas.

De får göra vad de vill men fortfarande är det dåligt. Finns många program inklusive spel där utvecklarna säger att man skall köra i administrativt läge för att x,y inte fungerade.

Nu kommer personer som kör detta vad jag förstår få silent fail utan något meddelande alls.

Depricated eller ej, silent fail/quit etc är det värsta jag vet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

De får göra vad de vill men fortfarande är det dåligt. Finns många program inklusive spel där utvecklarna säger att man skall köra i administrativt läge för att x,y inte fungerade.

Nu kommer personer som kör detta vad jag förstår få silent fail utan något meddelande alls.

Depricated eller ej, silent fail/quit etc är det värsta jag vet.

Fast i det läget så är utvecklarna helt enkelt inkompetenta. Det finns inget försvar till att använda fulhack som kräver administratörrättigheter , speciellt inte i spel.

Windows är det enda operativsystemet där det inte har ansetts konstigt att köra program som administratör hela tiden, det förekommer i princip inte i OS X eller Linux. Det är dessutom väldigt mycket lättare att skriva virus för en plattform där man vet att det är lätt att få användaren att eleverna privilegerna .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast i det läget så är utvecklarna helt enkelt inkompetenta. Det finns inget försvar till att använda fulhack som kräver administratörrättigheter , speciellt inte i spel.

Windows är det enda operativsystemet där det inte har ansetts konstigt att köra program som administratör hela tiden, det förekommer i princip inte i OS X eller Linux. Det är dessutom väldigt mycket lättare att skriva virus för en plattform där man vet att det är lätt att få användaren att eleverna privilegerna .

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med dig helt och hållet. Det är helt otroligt att det fortfarande tillverkas _spel_ som kräver administratörsrättigheter. Hallå liksom? Microsoft måste ta hårdare tag mot inkompetenta utvecklare eftersom att det skadar Microsoft och ger oss konsumenter en sämre tillvaro. Det har blivit mycket bättre sedan Vista släpptes och med nyare versioner av Windows men fortfarande är det inte bra alls.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ok. försök lägga 3 brett med mer än en rad och ta en print för att visa.

http://ladda-upp.se/files/2014/b121022.png

Såhär?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Blir det en silent failure då? Känns som det kan komma många problem med att ha det sådär.

Ja. Programmet nekas att starta, och inget meddelande om det kommer upp.

De borde åtminstonne fixa två lägen. "Never notify and deny" (Windows 8.0 och nyare) och "Never notify and Allow" (Windows Vista och Windows 7). De flesta pillar förmodligen aldrig med UAC och vet inte ens vad det är. Så jag tycker inte att det skulle vara för mycket begärt att vi som aktivt väljer att "mixtra" med UAC får full kontroll över funktionen. Nu leder det istället till att många helt sonika kör med det inbyggda Admin-kontot permanent, och det kan knappast en säkrare lösning än att stänga av UAC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja. Programmet nekas att starta, och inget meddelande om det kommer upp.

De borde åtminstonne fixa två lägen. "Never notify and deny" (Windows 8.0 och nyare) och "Never notify and Allow" (Windows Vista och Windows 7). De flesta pillar förmodligen aldrig med UAC och vet inte ens vad det är. Så jag tycker inte att det skulle vara för mycket begärt att vi som aktivt väljer att "mixtra" med UAC får full kontroll över funktionen. Nu leder det istället till att många helt sonika kör med det inbyggda Admin-kontot permanent, och det kan knappast en säkrare lösning än att stänga av UAC.

Jag tror att många av de som stänger av UAC inte vet vad det är bra för heller.

Mitt råd är att inte använda kontot som man skapar vid installationen av datorn. Skapa istället ett till konto (ett standardkonto) och logga in och använd det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror att många av de som stänger av UAC inte vet vad det är bra för heller.

Mitt råd är att inte använda kontot som man skapar vid installationen av datorn. Skapa istället ett till konto (ett standardkonto) och logga in och använd det.

Det kan vara så, men att folk inte vet hur saker funkar är väl inte heller Microsofts ansvar om information har gått ut? Man får ju ett meddelande i security center om att datorn inte är konfigurerad för optimal säkerhet osv så de försöker ju i alla fall informera folk. Men i och med Windows 8 och framåt så går det helt enkelt inte att stänga av utan att krångla, och jag tror snarare att det har att göra med att appar inte funkar utan UAC än att de bryr sig om användarnas säkerhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad jag ser är det 4 (Fyra) brett det jag efter fråga var 3 (Tre).

Ta bort Spotify och Documents utan att File explorer hoppar upp.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vad jag ser är det 4 (Fyra) brett det jag efter fråga var 3 (Tre).

Ta bort Spotify och Documents utan att File explorer hoppar upp.

ja det gick ju inte så bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Så här då

Visa signatur

| Fractal Design Meshify 2 Compact | Corsair AX860i |
| Msi Mag X570 Tomahawk | Ryzen 7 5800X | Noctua NH D15S |
| 2x16 GB G.Skill F4-3200C14 @ 3600C14| Acer XB271HU |
| Asus 2080 Strix Gaming OC |

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för er som rullar TP på heltid? Några krascher/bluescreens/program slutar svara eller någon annan sorts kompatabilitetsproblem?`

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan vara så, men att folk inte vet hur saker funkar är väl inte heller Microsofts ansvar om information har gått ut? Man får ju ett meddelande i security center om att datorn inte är konfigurerad för optimal säkerhet osv så de försöker ju i alla fall informera folk. Men i och med Windows 8 och framåt så går det helt enkelt inte att stänga av utan att krångla, och jag tror snarare att det har att göra med att appar inte funkar utan UAC än att de bryr sig om användarnas säkerhet.

Informationen går alltid ut om man håller koll på technet. Finns alltid nya artiklar där när en ny version av Windows anländer.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/jj574202.aspx
http://technet.microsoft.com/en-us/windows/security-and-contr...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast

Efter ett par veckors testande: Hur stabilt är Previewen som huvud-OS på en dator för spel?
Har en bekant som absolut måste ha Windows för några spel men han har ingen Windows-licens och Windows 10 fungerade ju i alla fall bra den dagen som jag provade det vid släppet med drivrutiner etc.

Jag vet att det inte är optimalt men han behöver det nu och några pengar till en licens finns icke.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Efter ett par veckors testande: Hur stabilt är Previewen som huvud-OS på en dator för spel?
Har en bekant som absolut måste ha Windows för några spel men han har ingen Windows-licens och Windows 10 fungerade ju i alla fall bra den dagen som jag provade det vid släppet med drivrutiner etc.

Jag vet att det inte är optimalt men han behöver det nu och några pengar till en licens finns icke.

Svarar ju inte på din fråga, men själv kör jag Windows 8 på min netbook utan ha aktiverat det. Ett fåtal inställningar är ej tillgängliga och när du startar/väcker datorn blir du ombedd att aktivera, vilket du enkelt kan tacka nej till, annars fungerar det som vanligt. Kan vara ett alternativ om det är en tillfällig lösning som efterlyses. Kanske går att göra likadant med Windows 7, det vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har det kommit någon nyare version av win 10?

Hoppas dom har tagit bort lite mer av modern för desktop.

Hoppas något snyggare gränssnitt (men lär inte hända).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av altair4:

Stör mig enormt mycket på att WIN+E går till nya "Home" istället för "This PC". Någon som vet ifall det går att ändra?

Hahaha, here we go again! Det är som att de bara måste styra användare till nya användarsätt...bara för att det ska vara "nytt".

Permalänk
Skrivet av Zodiam:

Hur ser det ut för er som rullar TP på heltid? Några krascher/bluescreens/program slutar svara eller någon annan sorts kompatabilitetsproblem?`

Skrivet av Uzanar:

Efter ett par veckors testande: Hur stabilt är Previewen som huvud-OS på en dator för spel?
Har en bekant som absolut måste ha Windows för några spel men han har ingen Windows-licens och Windows 10 fungerade ju i alla fall bra den dagen som jag provade det vid släppet med drivrutiner etc.

Jag vet att det inte är optimalt men han behöver det nu och några pengar till en licens finns icke.

Jag har också samma fråga som de här ovan funkar det bra till spel och sådant med W10 TP. Funderar själv på att testa men om det bara krånlar och så då vill jag inte testa.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Hur ser det ut för er som rullar TP på heltid? Några krascher/bluescreens/program slutar svara eller någon annan sorts kompatabilitetsproblem?`

Skrivet av Sisyfos:

Efter ett par veckors testande: Hur stabilt är Previewen som huvud-OS på en dator för spel?
Har en bekant som absolut måste ha Windows för några spel men han har ingen Windows-licens och Windows 10 fungerade ju i alla fall bra den dagen som jag provade det vid släppet med drivrutiner etc.

Jag vet att det inte är optimalt men han behöver det nu och några pengar till en licens finns icke.

Skrivet av Gunner357:

Jag har också samma fråga som de här ovan funkar det bra till spel och sådant med W10 TP. Funderar själv på att testa men om det bara krånlar och så då vill jag inte testa.

Installerade Windows 10 den 4/10 så drygt två veckor sedan. Kör då detta som mitt primära os där surf, film och spel ingår i min dagliga sysselsättning. Spelen är Hearthstone, HoN, CS:GO.

Har haft ett få ~3 krashar och en blue screen. För att vara en preview så är operativsystemet väldigt stabilt i min mening, dock kan detta snabbt ändra på sig när Micrsoft beslutar att patcha in lite större uppdateringar.

Jag är själv nöjd med mitt val. Om ni har frågor så är det bara att återkoppla.

Permalänk

Jag har nu installerat w10 och det var lite struligt med att installera drivare till grafikorten och nätverket. Men efter lite fixande o trixande så löste det dig till slut.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv

Det var smidigt att installera på min HP Probook 4330s. Den hitta till och med mitt externa nätverkskort, utan krångel med drivrutiner.. iofs har jag ett i datorn så kan ju ha ordnats på den vägen utan att jag såg det. Trådlöst då.

Annars så verkar det ju fungera iallafall, inte spelat bara slö surfat, installerat antivirus och lite program. Avast fungerade inte så det fick bli bitdefender free.

Permalänk
Medlem

Enkel fråga: Har de ändrat/fixat problemen från Windows 8 med customfärger och att man
1) Inte kan ändra färg på inaktiva fönster som alltid blir vita
2) Textfärg i fönstret som alltid är svart vilket inte är praktiskt när man valt mörk fönsterfärg

Exempel; Bakgrund svart, aktivt fönster grått med svart text och inaktivt fönster vitt. Går inte att tweaka bättre med inbyggda verktygen.

De plockade bort de avancerade inställningarna man kunde göra i Windows 7, och vad jag vet går det inte ens att använda dem via registryhack. Dvs den här dialogen i Windows 7: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/738/c01891602...

Permalänk
Medlem

Kommit ut en ny version nu. Är dock inte hemma.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Skulle lägga in xbmc i autostart men när datorn bootar om så vill de inte starta.
Nån annan som har likande problem eller kan det vara en bug?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Skulle lägga in xbmc i autostart men när datorn bootar om så vill de inte starta.
Nån annan som har likande problem eller kan det vara en bug?

Förmodligen har det med UAC att göra. I Windows 8 och senare stängs inte skiten av även om man väljer "never notify".

Prova att lägga in det via schemaläggaren och välj "run with highest previliges" så bör det funka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Någon som får WLAN att fungera efter senaste builden? lyckas inte alls...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

De måste flytta minimize, maximize och close knapparna 1 pixel mer åt vänster. Jag stör mig.

http://link6155.deviantart.com/art/Silk-for-Windows-10-Techni...

Så ska det se ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förmodligen har det med UAC att göra. I Windows 8 och senare stängs inte skiten av även om man väljer "never notify".

Prova att lägga in det via schemaläggaren och välj "run with highest previliges" så bör det funka.

Varför skulle UAC förhindra autostart utav ett program?

Och varför i helvete skulle man vilja starta XBMC som administratör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Varför skulle UAC förhindra autostart utav ett program?

Och varför i helvete skulle man vilja starta XBMC som administratör?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har "never notify" och programmet förutsätter att det har adminrättigheter (alltså ber inte om dem) kommer programmet att helt sonika vägras start.

Varför i helvete man skulle vilja starta XBMC som administratör vet jag däremot inte. Jag vet knappt vad det är. Men det är väl någon mediaspelare va? Känns inte som om man behöver admin-rättigheter till det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.