raspberry pi som övervakningskamera?

Permalänk

Tack för svar. Det där säger inte en dum man så mycket.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Vilken guide kör ni efter när ni installerar motion, jag är noob så jag behöver lite hjälp

Permalänk
Medlem

Öppnar upp tråden lite. Har funderat över att ha en webbkamera som filmar den vackra utsikten från min balkong (inga personer kommer synas, bara ett vackert landskap) och länka över filmen till min hemsida. Skulle detta vara möjligt med denna lilla mackapär? Tänkte då främst med Pi:ns egna kamera eller om den ej räcker till med en vanlig webbkamera. Vad tror ni om detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jovisst skulle det gå
Frågan är om du vill streama bilden eller den tar typ en bild vad 5 min och lägger den på sidan.

Enklast är att den tar en bild

Sedan kan man om man vill spara bilderna och göra en timelaps

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Jovisst skulle det gå
Frågan är om du vill streama bilden eller den tar typ en bild vad 5 min och lägger den på sidan.

Enklast är att den tar en bild

Sedan kan man om man vill spara bilderna och göra en timelaps

Stillbild eller film spelar mindre roll. Bara det kommer upp live på sidan. Vore kalas om det gick. Blir dels lite billigare och även kul att pilla ihop något eget. Någon som vet om det finns någon färdig mjukvara att slänga in i pi:n eller måste man knacka ihop något själv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man knackar ihop det själv

Är väldigt lätt att göra det

jag rek att du kör med fswebcam

Titta lite på denna adress
http://rpicam.blogspot.se/p/howto.html

Där använder de just det programvaran plus en FTP klient som skickar upp bilden till en websida.

Permalänk
Medlem

Använde mig av detta: http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=43&t=63276 för att få en live feed till en hemsida.
Hur enkelt som helst att få att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Använde mig av detta: http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=43&t=63276 för att få en live feed till en hemsida.
Hur enkelt som helst att få att fungera

Oo Låter ju kalas. Ska bara köpa en till liten Pi + en kamera. Den nuvarande är lite felplacerad för att fungera. Såg att Kjell sålde gamla B för 299. Kanske man skulle slå till (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/raspberr...).

Visa signatur
Permalänk

Om man verkligen vill ha en nätverksansluten övervakningskamera (och inte bara är ute efter ett hobbyprojekt till pi) tycker jag att det verkar smidigare att bara smälla upp en gammal smartphone med en övervaknings-app.
Finns många bra sådana appar jämfört med motsvariga program som funkar på Raspberry, så det blir lättare att hitta något som har de inställningsmöjligheter man vill åt

Prövade exempelvis en variant till min android som tog bilder var X:e sekund plus var rörelseaktiverad och började filma när den hittade vissa rörelser.
Funkade jättebra när jag smackade upp i fönstret för att försöka avslöja en cykeltjuv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Om man verkligen vill ha en nätverksansluten övervakningskamera (och inte bara är ute efter ett hobbyprojekt till pi) tycker jag att det verkar smidigare att bara smälla upp en gammal smartphone med en övervaknings-app.
Finns många bra sådana appar jämfört med motsvariga program som funkar på Raspberry, så det blir lättare att hitta något som har de inställningsmöjligheter man vill åt

Prövade exempelvis en variant till min android som tog bilder var X:e sekund plus var rörelseaktiverad och började filma när den hittade vissa rörelser.
Funkade jättebra när jag smackade upp i fönstret för att försöka avslöja en cykeltjuv.

Håller med dig, dock så har jag inte hittat nån app som gör det möjlighet att koppla upp/surfa in på telefonen och se vad som händer just nu.
Alltså inte bara få bilder när det sker rörelse

Permalänk

Gör detta projekt som gymnasiearbete. Använder en Microsoft Lifecam Studio till MJPG streamer, alternativ en raspberry pi kameramodul. Båda fungerar som de ska. Kopplade även in en IR sensor till GPIOn som känner av om någonting rör sig.

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Nu när det blivit så mörkt har detta projekt fått lägre prioritet men hoppas komma igång snart. Kommer nog köra på en raspberry pi. Hittade en wide-lins som nog kommer komma väl till pass när allt väl är kopplat. Lär iofs fungera kalas även på en mobil men då jag inte har någon med tillräckligt bra kamera som bara skräpar så är det inget alternativ.

http://shop.pimoroni.com/products/rpi-camera-wide-angle-lens

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Nu när det blivit så mörkt har detta projekt fått lägre prioritet men hoppas komma igång snart. Kommer nog köra på en raspberry pi. Hittade en wide-lins som nog kommer komma väl till pass när allt väl är kopplat. Lär iofs fungera kalas även på en mobil men då jag inte har någon med tillräckligt bra kamera som bara skräpar så är det inget alternativ.

http://shop.pimoroni.com/products/rpi-camera-wide-angle-lens

Köpte denna för samma ändamål. Funkar bra för priset men din lär nog vara rätt mycket bättre

Du skulle ju kunna koppla in en PIR sensor som sätter på ljus ifall den ser något.

En grej som jag inte sett innan men borde gå är att köpa kameramodulen utan IR filter och sätta dit ett IR filter med en servomotor eller något under dagen och ta bort det + slå på IR leds under natten. Kanske iofs inte spelar någon större roll ifall man har utan IR filter under dagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Köpte denna för samma ändamål. Funkar bra för priset men din lär nog vara rätt mycket bättre

Du skulle ju kunna koppla in en PIR sensor som sätter på ljus ifall den ser något.

En grej som jag inte sett innan men borde gå är att köpa kameramodulen utan IR filter och sätta dit ett IR filter med en servomotor eller något under dagen och ta bort det + slå på IR leds under natten. Kanske iofs inte spelar någon större roll ifall man har utan IR filter under dagen...

Tror inte ir funkar oavsett. Kommer filma utsikten från balkongen och en ir-kamera är väl mer för övervakning av ett mörkt rum om jag inte fått allt om bakfoten igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter har kört ett tag så ska jag ger mig uppfattning att ha en Raspberry Pi som övervakningskamera och det är.

Det fungerar super!!!

För att få det så bra som möjligt (enligt mitt tycke) så köpte jag en Raspberry Pi kamera modul med ingen IR för att den ska bli lite mer känsligare och det fungerar bra. Tack vare att jag har redan tidigare rörelsestyrd lampor så får jag en riktigt bra bild.
Sedan kopplade jag in en PoE splitter, detta gjorde att jag kan mata ström till Raspberry Pi på andra sidan kablen, på så sett beöver jag inte tänka på att ha en strömkabel i närheten.

Med programvara som "RPi Cam Web Interface"
http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=43&t=63276&...
Så blev de en kraftfull övervakningskamera.

Sedan har jag en gammal 7" android surfplatta fastsatt på väggen på övervåningen och med "IP Cam Viewer Pro" så kan jag i realtid se vad som pågår i min omgivning.

Permalänk
Medlem

Låter intressant.
Vet du om man kan få en bild genom att tex köra tex wget kameraurl/image.jpg och spara ner den ? Kör liknande emot andra ipkameror nämligen.

Permalänk
Medlem

jodå den tar en bild och lägger den så man kommer åt den via http

Permalänk
Medlem

Bra men de jag menar är om jag på en annan dator knappar in HTTP://kameraurl/image.jpg så är det en ögonblicksbild på kameran.
Jag använder nämligen den funktionen till andra kameror som tex när det ringer på dörren så tas det en bild och skickas

Permalänk
Medlem

Japp den tar en ögonblick då du går in på bilden