Permalänk
Medlem

Arbetsskärm för trötta ögon

Hej!

Jag undrar om någon vänlig själ skulle vilja dela med sig av tips och råd gällande datorskärmar till arbetsplatsen. Jobbar som kalkylerare på en byggfirma och använder idag en 23-tums HP Z23i och den tycks inte duga vidare bra efter 8-9 timmar om dagen, då efter 6 månader jag börjat få problem med trötta ögon, huvudvärk och fokusproblem.

Optiker har jag redan besökt och terminalglasögon blev det. Jag tror dock inte att det är hela lösningen och kommer därav införskaffa en bättre skärm - så till sak; vad bör jag köpa? Tänkte mig någonting mellan 27-30 tum. Är Hz, candela och/eller upplösningen det viktigaste och känner någon till en "skonsam-för-ögon-display"?

HD4400 är tänkt att driva kalaset..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

HZ bör inte spela någon roll om du inte ska hålla på med höga frame rates över 60fps som jag inte tror du kommer göra.
Sen är det ju skönare med fler pixlar och en flimmerfri skärm. IPS istället för TN kanske? Är inte så hajj på vilka skärmar som är bättre för ögonen men detta är några riktlinjer iaf

Permalänk

Skulle nog gått på en Dell Ultrasharp faktiskt.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Jag misstänkte att Hz inte har så stor betydelse. Mängdar och läser ritningar (PDF-er) främst så en viss idé om högupplöst håller jag. Men är inget vidare duktig på skärmar och ska man lägga 3-8000 kr vill man gärna lyssna på råd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannegul:

Hej!

Jag undrar om någon vänlig själ skulle vilja dela med sig av tips och råd gällande datorskärmar till arbetsplatsen. Jobbar som kalkylerare på en byggfirma och använder idag en 23-tums HP Z23i och den tycks inte duga vidare bra efter 8-9 timmar om dagen, då efter 6 månader jag börjat få problem med trötta ögon, huvudvärk och fokusproblem.

Optiker har jag redan besökt och terminalglasögon blev det. Jag tror dock inte att det är hela lösningen och kommer därav införskaffa en bättre skärm - så till sak; vad bör jag köpa? Tänkte mig någonting mellan 27-30 tum. Är Hz, candela och/eller upplösningen det viktigaste och känner någon till en "skonsam-för-ögon-display"?

HD4400 är tänkt att driva kalaset..

Tack på förhand!

Kan det vara så att hög kontrast/svärta är viktigt för att använda datorn länge? VA-paneler är bäst på detta och jag kan intyga att min VA-skärm är väldigt behaglig att använda och jag märkte en stor skillnad när jag bytte till den.

Här har du en länk till stora, högupplösta skärmar med VA-panel:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s189369473

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag spenderar mycket arbetstid framför datorn (främst finansiella kalkyler och trading samt tillhörande research - så precis som för dig blir det mycket stirrande på text/siffror/grafer.

Jag märkte en enorm skillnad när jag gick till större skärmyta och högre upplösning med PLS istället för en liten 1080p tft. Gjorde underverk för ögonen. Och dessutom blev det riktigt mysigt med så mycket mer plats! Nu får man plats med så mycket mer på varje skärm.

Den bättre kontrasten och färgåtergivnigen hjälpte också till känns det som, innan var allt liksom lite grådassigt. Så det kändes som att mycket flöt ihop när man började bli trött.

Det är mina 5 cent iaf. Hoppas det kan vara till hjälp.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem

Hej.

Har samma problem men vet inte vilken skärm är bäst att ha på jobbet men hittade detta :

Citat:

Spelare ska till exempel hålla utkik efter tn-skärmar med svarstider under tio millisekunder. Fotografer, grafiker och alla som är noga med färger ska köpa en ips-skärm med bra kalibreringsmöjligheter.

Om du arbetar mest med text och annat där kontrast är viktigt men är ointresserad av rörliga bilder och svarstider ska du köpa en mva- eller pva-skärm.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.80422/tn-va-eller-ips-paneltyp...

Citat:

Om du huvudsakligen arbetar med text och inte kan påverka belysningen i det rum där du sitter skall du ha en skärm med hög ljusstyrka och hög kontrast. Här är ofta mva- eller pva-paneler att föredra, men även de nyaste tn-skärmarna kan ofta konkurrera. Bland de lite mer påkostade kontorsskärmarna dominerar pva-takniken stort.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.142776

Permalänk
Medlem

Ett annat tips om man vill skona ögonen är att testa https://justgetflux.com/ ett litet program som "dimrar" skärmen beroende på vilken tid på dygnet man jobbar vid den. Mitt på dagen är den helljus men framåt skymningen börjar skärmen bli varmare i färgtonerna. Jag använder den på min laptop och tycker det är ett jättebra program. Kan vara värt ett försök, kanske med en ny skärm också.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla som bidragit. Kommer att prova justera färgtemperaturen så jag bestämt mig för vilken skärm jag ska ha. Blev lite sugen på den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2842114

En MVA-panel som tycks vara prisvärd. Ska fortsätta kika lite så, utbudet på prisjakt var inte svindlande stort på den här typen av panel dock..

Än en gång, tack alla som svarat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannegul:

Hej!

Jag undrar om någon vänlig själ skulle vilja dela med sig av tips och råd gällande datorskärmar till arbetsplatsen. Jobbar som kalkylerare på en byggfirma och använder idag en 23-tums HP Z23i och den tycks inte duga vidare bra efter 8-9 timmar om dagen, då efter 6 månader jag börjat få problem med trötta ögon, huvudvärk och fokusproblem.

Optiker har jag redan besökt och terminalglasögon blev det. Jag tror dock inte att det är hela lösningen och kommer därav införskaffa en bättre skärm - så till sak; vad bör jag köpa? Tänkte mig någonting mellan 27-30 tum. Är Hz, candela och/eller upplösningen det viktigaste och känner någon till en "skonsam-för-ögon-display"?

HD4400 är tänkt att driva kalaset..

Tack på förhand!

Du bör överväga denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2541180

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem

Prova flux och ställ skärmen lite längre ner om den står högt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter framför min Eizo i signaturen mer än 8 timmar per dag och blir inte alls trött i ögonen. Har glasögon. Kanonbild överlag också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

f.lux är väldigt behagligt, så rekommenderar det med

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att köra f.lux, kommer aldrig att köra utan detta program.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannegul:

Hej!

Jag undrar om någon vänlig själ skulle vilja dela med sig av tips och råd gällande datorskärmar till arbetsplatsen. Jobbar som kalkylerare på en byggfirma och använder idag en 23-tums HP Z23i och den tycks inte duga vidare bra efter 8-9 timmar om dagen, då efter 6 månader jag börjat få problem med trötta ögon, huvudvärk och fokusproblem.

Optiker har jag redan besökt och terminalglasögon blev det. Jag tror dock inte att det är hela lösningen och kommer därav införskaffa en bättre skärm - så till sak; vad bör jag köpa? Tänkte mig någonting mellan 27-30 tum. Är Hz, candela och/eller upplösningen det viktigaste och känner någon till en "skonsam-för-ögon-display"?

HD4400 är tänkt att driva kalaset..

Tack på förhand!

Jobbar ju inte framför datorskärmen men spelar ibland 10+ timmar på en dag och förut när jag hade sämre skärmpaneler fick jag jämt huvudvärk men sen jag köpte http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14... och kör den i det förprogrammerade sRGB läget så har huvudvärken och tröttheten försvunnit helt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Håll utkik i recensioner efter PWM för bakgrundsljuset. Det är bäst att undvika om man inte vill få ont i huvudet. Scrolla ner till "PWM Flicker test ..." på den här sidan så får du se hur det INTE ska se ut http://www.tftcentral.co.uk/reviews/achieva_shimian_qh300-ips...

Går man på en dyrare (över 3k) monitor så brukar det inte vara PWM-backlight dock, men kan vara bra att kolla.

Permalänk
Medlem

Jag försöker hitta specifikationer gällande Philips 27" LED 272B4QPJCB/00 för att se om HD4400 orkar driva dess upplösning på 2560x1440, men finner ingenting av värde. Märkligt att inte Philips hemsida har någon specifikation.

Någon med ninja-kunskaper som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannegul:

Jag försöker hitta specifikationer gällande Philips 27" LED 272B4QPJCB/00 för att se om HD4400 orkar driva dess upplösning på 2560x1440, men finner ingenting av värde. Märkligt att inte Philips hemsida har någon specifikation.

Någon med ninja-kunskaper som kan hjälpa mig?

Är väl inte Philips hemsida du ska kolla på om du vill veta om grafikkortet klarar upplösningen?

Sen lär du få mer ont i huvudet än innan på sådan upplösning. En av anledningarna till att jag sålde av min skärm.

Permalänk

Självklart ska du ha en bra skärm att sitta framför som inte anstränger ögonen för mycket i onödan.
Men det är viktigt att du tar regelbundna pauser under dagen. Du kan även gymnastisera ögonmusklerna. Rulla långsamt ögonen medsols 6 gånger och sedan motsols 6 gånger. Med rulla menar jag, titta upp, höger, ner, vänster, i en mjuk följsam rörelse.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Självklart ska du ha en bra skärm att sitta framför som inte anstränger ögonen för mycket i onödan.
Men det är viktigt att du tar regelbundna pauser under dagen. Du kan även gymnastisera ögonmusklerna. Rulla långsamt ögonen medsols 6 gånger och sedan motsols 6 gånger. Med rulla menar jag, titta upp, höger, ner, vänster, i en mjuk följsam rörelse.

Borde det inte vara lättare och ha samma effekt om man fokuserar på ett punkt och vrider huvudet istället, mindre jobbigt för ögonen.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Borde det inte vara lättare och ha samma effekt om man fokuserar på ett punkt och vrider huvudet istället, mindre jobbigt för ögonen.

Jag tycker inte att det känns alls likadant att göra på det sättet du beskriver, så jag tvivlar att det har samma effekt.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m