egen nas för hembruk - C2x50 - Verkar faktiskt fungera nu med nya UEFI 2.xx och BMC 19.0

Permalänk

# Uptime | System Boot up ----------------------------+--------------------------------------------------- 1 20 days, 21:22:03 | Linux 3.13.0-34-generic Sun Aug 17 21:34:14 2014 2 13 days, 10:48:27 | Linux 3.13.0-35-generic Tue Sep 16 09:26:47 2014 -> 3 4 days, 15:08:36 | Linux 3.13.0-36-generic Mon Sep 29 20:16:07 2014 4 2 days, 15:24:40 | Linux 3.13.0-32-generic Sun Aug 10 21:08:50 2014 5 2 days, 11:55:56 | Linux 3.13.0-33-generic Fri Aug 15 09:37:39 2014 6 1 day , 08:20:19 | Linux 3.13.0-33-generic Wed Aug 13 12:34:14 2014 7 0 days, 00:36:31 | Linux 3.13.0-35-generic Tue Sep 16 08:22:44 2014 ----------------------------+--------------------------------------------------- 1up in 8 days, 19:39:52 | at Mon Oct 13 07:04:34 2014 no1 in 16 days, 06:13:28 | at Mon Oct 20 17:38:10 2014 up 45 days, 11:36:32 | since Sun Aug 10 21:08:50 2014 down 9 days, 02:39:21 | since Sun Aug 10 21:08:50 2014 %up 83.312 | since Sun Aug 10 21:08:50 2014

dom 9 dagarna downtime är reboots + dom dagarna jag väntade på rma lappen som visade sig hade kommit via email... mer om det i tidigare inlägg..

över lag så är jag faktiskt nöjd med eländet nu.. nu är "nästa" schemalagda reboot runt jul/nyår, så får vi väl se om den snurrar utan problem till runt jul.. förutsätt att det inte kommer någon extremt viktig kernel update innan dess..

värt att tillägga är inget avstängt, varken c-states eller turbo funktionen mm.

edit: även uppdaterat min betygsättning på Prisjakt, så den faktiskt reflekterar att dom har släppt en bättre UEFI 2.10 och BMC 19.0

Permalänk

@EvilCrackMonkey

Fan va kul att du fått snurr på allt, å inte behövde byta.
Det som Jenus sa om marvell chipet på kortet, har i andra forum diskuterats en hel del om, inget gott nämnt där.
Sen har jag köpt in 2 kort till jobbet(köpta från tyskland), de hade exakt samma problem. Kollade med den jag har hemma.
Det är inte från samma batch.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Skrivet av MojoStorage:

@EvilCrackMonkey

Fan va kul att du fått snurr på allt, å inte behövde byta.
Det som Jenus sa om marvell chipet på kortet, har i andra forum diskuterats en hel del om, inget gott nämnt där.
Sen har jag köpt in 2 kort till jobbet(köpta från tyskland), de hade exakt samma problem. Kollade med den jag har hemma.
Det är inte från samma batch.

det har varit rätt mycket strul med marvell kontrollerna.. som jag förstått det har folk fått dom att funka om man först fyller intel kontrollern, sedan fyller en kontroller i taget, har lagt in en länk nånstans i den här monstertråden där dom fick de att funka med en fylld intel kontroller, och sedan ge sig på och fylla marvellkontrollerna.. sålänge det var utspritt eller bara på marvell kontrollerna var det random errors som strulade..

jo jag är nog den som är gladast att det faktiskt funkar..

enda såhär på efterkälken är att ja skulle tagit en c2750...

Permalänk

hade de istället slängt på ett av de billigare kretarna från LSI, hade man vart lite gladare som kund.
Men det är ju något idag som trist nog inte räknas.

Sen att de ska ta nästan 10mån att få en stabil produkt, säger en hel del om hur bra testerna är, innan produkten går ut genom dörren.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk

ja det känns som man ingått i deras betatest program för 2500kr.. snacka om blåsning på den fronten..

jo men ja tror med billigare lsi kretsar hade det blivit dyrare.. lsi är ju inte helt omöjliga att ha med att göra iaf vad jag förstått..

menar kolla på Asus modellen med 2st 8portars SAS kontrollers.. dom e tydligen oxå marvell, undrar om dom e lika kul att ha med o göra som dom här marvell... isf är det ännu mer no-no för 4200kr för en c2550 med 16st SAS/SATA...
ballare diskkontroller verkar dra iväg priserna rätt fort..

ska faktiskt bli spännande, just "nu" påbörjar jag snart troligen lite uppdatering av diskar.. blir en eller två nya WD Red 4TB isf 500GB diskarna när ja kränger lite gamla prylar som legat på hyllan i många år.. lekkonto pengar ska ju återanvändas i lekkontot.. hehe..

så när dom tre är utbytta, så kommer ju problemet med att börja extenda, då blir det 2st till diskar, dom kommer fylla marvell 2portars, sen är 8portas hotswapen full.. då ska de bara in 3st 2,5" diskar till sedan är faktiskt hela chassiet fullt med diskar.. och moderkortet också.. och de ska bli spännande och se om det funkar eller om det blir marvellsoppa av det..

Permalänk

Skulle låta bli marvell, och investera i en IBM m1015 för några hundralappar.
Just för att undvika mera "spännande" strul. Kortet går enkelt att flasha om, så det bara blir en dum hba, och låta sen zfs ha kontrollen över diskarna.
Guide till hur du flashar om:
http://mogulzfs.blogspot.se/2011/10/ibm-m1015-flash-to-it-mod...

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk

problemet är att om ja hänger i ett HBA kort, så beroende på storlek på kortet måste ja ta bort en plats i hotswapburen..

men det är iaf backup lösningen.. förutsatt att det finns någon m1015 som är tillräckligt liten så man inte tar bort en hotswap plats..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

problemet är att om ja hänger i ett HBA kort, så beroende på storlek på kortet måste ja ta bort en plats i hotswapburen..

men det är iaf backup lösningen.. förutsatt att det finns någon m1015 som är tillräckligt liten så man inte tar bort en hotswap plats..

Enligt manualen för DS380 så är max längden 6" innan den tar i hårddiskburen, ett IBM M1015 är 6.61" långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

menar kolla på Asus modellen med 2st 8portars SAS kontrollers.. dom e tydligen oxå marvell, undrar om dom e lika kul att ha med o göra som dom här marvell... isf är det ännu mer no-no för 4200kr för en c2550 med 16st SAS/SATA...
ballare diskkontroller verkar dra iväg priserna rätt fort..

Det ska tydligen var någon form av Marvell "Enterprise" kontroller på Asus korten. Sedan är ju frågan hur bra deras "enterprise" produkter är med tanke på hur deras konsument varjanter fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Enligt manualen för DS380 så är max längden 6" innan den tar i hårddiskburen, ett IBM M1015 är 6.61" långt

Hoppsan... M1015 är ju inget jättekort precis. Hade ingen koll på att det var SÅ trångt i DS380

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av yakideo:

Enligt manualen för DS380 så är max längden 6" innan den tar i hårddiskburen, ett IBM M1015 är 6.61" långt

shit.. dom som såg så små ut.. visste det var trångt.. men då lär de bli svårt med ett HBA kort...

Skrivet av yakideo:

Det ska tydligen var någon form av Marvell "Enterprise" kontroller på Asus korten. Sedan är ju frågan hur bra deras "enterprise" produkter är med tanke på hur deras konsument varjanter fungerar.

jag har inte allt för stort förtroende för marvells konsument grejer, misstänker att deras enterprise är lite bättre än high end konsument grejer, och det är way off för att vara enterprise..

Skrivet av Micke O:

Hoppsan... M1015 är ju inget jättekort precis. Hade ingen koll på att det var SÅ trångt i DS380

summerade precis min tanke rätt bra, va helt säker på att de lilla kortet faktiskt hade chans att få plats.. men det var ju rätt många centimeter för stort då..

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

shit.. dom som såg så små ut.. visste det var trångt.. men då lär de bli svårt med ett HBA kort...

jag har inte allt för stort förtroende för marvells konsument grejer, misstänker att deras enterprise är lite bättre än high end konsument grejer, och det är way off för att vara enterprise..

summerade precis min tanke rätt bra, va helt säker på att de lilla kortet faktiskt hade chans att få plats.. men det var ju rätt många centimeter för stort då..

Bara en och en halv CM för stort, kanske går att såga lite

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Bara en och en halv CM för stort, kanske går att såga lite

Ja bli inte rädd för att modda sen brukar väl tillverkare ha lite marginal på måtten?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Bara en och en halv CM för stort, kanske går att såga lite

hehe jo men 2,54 cm är en inch.. räknade dock på att en 18" fälg är rätt stor, och även om man tar diametern på 18delar borde det blivit en ganska stor bit.. men o andra sidan är ds380 jävligt trångt sen har det ju med höjden o göra kan ju va så att den går bakom hotswap buren.. även om de säkert är lite optimistiskt tänkt..

Permalänk

Jag har varken något av asrock-kortet eller chassit själv, men enligt ett omdöme på prisjakt ska det gå att klämma in ett M1015 i chassit utan att offra någon plats för hotswap. Tydligen någon på Freenas forum som har gjort någon modifiering och därmed fått in kortet, https://forums.freenas.org/index.php?threads/silverstone-ds38....

Permalänk

Någon kanske är intresserad, mitt bequit agg har fungerat lysande sen start. Inga problem öht, helt ren logg
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2473650

Antar att senaste bios tog bort majoriteten av problemen som har funnits med Asrock C2x50

Tråkigt att dom inte släppte kortet efter att ha åtgärdat dessa. Hade nog gynna deras försäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Någon kanske är intresserad, mitt bequit agg har fungerat lysande sen start. Inga problem öht, helt ren logg
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2473650

Antar att senaste bios tog bort majoriteten av problemen som har funnits med Asrock C2x50

Tråkigt att dom inte släppte kortet efter att ha åtgärdat dessa. Hade nog gynna deras försäljning

Nu ska jag avslöja en sak be quit agget i jämförelse med silverston är betydligt sämre:
http://www.hardocp.com/article/2013/03/14/silverstone_sfx_st4... vs https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=es&ie=UTF8&...

Lite synd, dom kör utåt att dom gör saker av bra kvalité och skröt så mycket om att komma in på svenska marknaden,men jag har varit skeptisk, när jag undersökt mer så är dom bara en i mängden som använder folks okunskap.

Den görs av det beryktade fabriken CapXon eller som det kallas crapxon. http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?p=39119 . eller varför inte söka på corsair cx http://www.overclock.net/t/1431436/why-you-should-not-buy-a-c... . man kan säga att corsair ägare av CX aggen är och varit försökskaniner av CapXon kvalité.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

pga en libssl updatering (orkar inte se reboot required varje gång jag loggar in fram till jul..) så blev det reboot idag..

fast o andra sidan kanske libssl är en såndär grej som kan va bra att uppdatera när det kommer uppdateringar..

eller ska man lägga den och gconf i spärrlistan på unattended-upgrades?

Permalänk
Medlem

Fick hem Asrock C2550D4I i fredags som jag byggde i ett Silverstone DS380. Kortet har fungerat bra fram till idag. Nu vill det inte starta, fläktarna startar, led dioderna lyser, som om den skulle starta men efter ett tag så dör allt och proceduren börjar om igen. Verkar ha fastnat i något sorts reboot loop. Frågan är om det är kortet som slår av eller nätaggregaten? Har provat 2 stycken olika, varav en var en picoPSU liknande med 12V adapter.

Har kört med Silverstone SST-ST30SF, kan det ha på något sätt skadat kortet? Innan kortet fuckade upp sig så fick jag Lower Non Recoverable på både +3VSB och +5VSB, drog ur kontakten till nätaggregatet och nu vill inte fanskapet starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Fick hem Asrock C2550D4I i fredags som jag byggde i ett Silverstone DS380. Kortet har fungerat bra fram till idag. Nu vill det inte starta, fläktarna startar, led dioderna lyser, som om den skulle starta men efter ett tag så dör allt och proceduren börjar om igen. Verkar ha fastnat i något sorts reboot loop. Frågan är om det är kortet som slår av eller nätaggregaten? Har provat 2 stycken olika, varav en var en picoPSU liknande med 12V adapter.

Har kört med Silverstone SST-ST30SF, kan det ha på något sätt skadat kortet? Innan kortet fuckade upp sig så fick jag Lower Non Recoverable på både +3VSB och +5VSB, drog ur kontakten till nätaggregatet och nu vill inte fanskapet starta.

ASRock har något som kallas "Crashless BIOS" - prova att tanka hem senaste BIOSen till ditt moderkort, packa upp och lägg filen på en FAT32-sticka. Stoppa in i servern och starta. Är det något vajs med BIOS borde den starta en recovery och fixa skiten.

Samma sak hände nämligen mig när jag uppgraderade BIOS och tog ut stickan innan första rebooten, ändlösa reboot-loopar och en svart skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

ASRock har något som kallas "Crashless BIOS" - prova att tanka hem senaste BIOSen till ditt moderkort, packa upp och lägg filen på en FAT32-sticka. Stoppa in i servern och starta. Är det något vajs med BIOS borde den starta en recovery och fixa skiten.

Samma sak hände nämligen mig när jag uppgraderade BIOS och tog ut stickan innan första rebooten, ändlösa reboot-loopar och en svart skärm.

Tycker inte den borde paja BIOS bara sådär rakt upp och ner, specielt när man inte ens hade någon BIOS flashning på gång när kortet pajade. Provade ändå att göra en BIOS recovery, blev inte bättre för det. Blir att skicka in till butiken och hoppas på att nästa kort man får inte brakar ihop likadant.

Permalänk
Skrivet av yakideo:

Tycker inte den borde paja BIOS bara sådär rakt upp och ner, specielt när man inte ens hade någon BIOS flashning på gång när kortet pajade. Provade ändå att göra en BIOS recovery, blev inte bättre för det. Blir att skicka in till butiken och hoppas på att nästa kort man får inte brakar ihop likadant.

Jag bytte mitt st30sf mot ett st45sf-g efter andra rma'n..

Läs hela tråden svaret finns där ibland handlar om ström förbrukningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

Jag bytte mitt st30sf mot ett st45sf-g efter andra rma'n..

Läs hela tråden svaret finns där ibland handlar om ström förbrukningen

Anledningen till att jag valde ST30SF var att det är halv-passivt. En 80mm fläkt i ett nätaggregat låter en hel del. ST30SF ska ju vara godkänd för C6/C7 sates, så man tycker ju att det borde fungera, vilket det också gjorde helt felfritt i ett par dagar.

Om nu det är så att kortet har en förmåga att gå sönder om nätaggregatet inte klarar 0A på alla linjer så tycker jag att man åtminstone kunde nämna det i manualen. ST30SF har ju "Over voltage protection" så nätaggregat stängs väl av innan kortet tar skada, det som kan bli är att kortet blir instabilt.

En annan ska är att IPMI:t inte spelade in något felmeddelande om över eller under spänning. Kom åt IPMI så att jag kunde granska loggarna.

Edit: Beroende på vad för PWM controller Silverstone, eller ja FSP som är OEM i detta fallet, har använd kan det vara som så att OVP är inställt på att stänga av nätaggregatet vid 15,6V som är max. enligt ATX specification. 15,6V lär antagligen vara alldeles för högt för moderkortet.

Permalänk
Medlem

Gjorde precis lite mätningar utan någon last (förutom multimeter) på ST30SF. Både +5V och +12V höll sig på rätt plats. Om det skulle vara så jobbigt för PSUn så borde ju rimligtvis volten på de olika railsen vara ostabil. Är faktiskt lite skeptisk till det här med att nätaggregatet skulle paja korten.

Permalänk
Skrivet av yakideo:

Anledningen till att jag valde ST30SF var att det är halv-passivt. En 80mm fläkt i ett nätaggregat låter en hel del. ST30SF ska ju vara godkänd för C6/C7 sates, så man tycker ju att det borde fungera, vilket det också gjorde helt felfritt i ett par dagar.

Om nu det är så att kortet har en förmåga att gå sönder om nätaggregatet inte klarar 0A på alla linjer så tycker jag att man åtminstone kunde nämna det i manualen. ST30SF har ju "Over voltage protection" så nätaggregat stängs väl av innan kortet tar skada, det som kan bli är att kortet blir instabilt.

En annan ska är att IPMI:t inte spelade in något felmeddelande om över eller under spänning. Kom åt IPMI så att jag kunde granska loggarna.

Edit: Beroende på vad för PWM controller Silverstone, eller ja FSP som är OEM i detta fallet, har använd kan det vara som så att OVP är inställt på att stänga av nätaggregatet vid 15,6V som är max. enligt ATX specification. 15,6V lär antagligen vara alldeles för högt för moderkortet.

Skrivet av yakideo:

Gjorde precis lite mätningar utan någon last (förutom multimeter) på ST30SF. Både +5V och +12V höll sig på rätt plats. Om det skulle vara så jobbigt för PSUn så borde ju rimligtvis volten på de olika railsen vara ostabil. Är faktiskt lite skeptisk till det här med att nätaggregatet skulle paja korten.

jag hade tyvärr inte tid att vara mer ingående när ja svarade sist..

ST30SF har min load 0A load på +5V och +12V, men inte på resten av linjerna. vilket ST45SF-G har,
Jenus räknade på det där tidigare i tråden, och sålänge maskinen ligger över 8-9W så kommer psun högst troligen generera ren ström, men så fort den droppar under 8W så kommer psun få kämpa, och det kommer ge oren ström, vilket i längden kommer ge skador på tex programvara i komponenter tex bios osv.. vill du veta mer om det får du läsa hans inlägg i ämnet dom finns i tråden, Jenus är användaren som skrivit dom om du vill söka..

jag var också skeptisk, men efter 2st RMA, när tredje kortet kom, då orkade jag inte längre, då köpte jag ett ST45SF-G och jag kan helt enkelt säga att jag vågar fan inte koppla på st30sf agget på det här moderkortet, för det jag har nu har jag kört i snart 3 månader, tror ja de blir, och med de andra agget hade jag aldrig mer än 20 dagar sen startade dom inte igen vid reboot..

mitt tips kör en st45sf-g och lev med att det är en fläkt (min hörs inte, chassiefläktarna i ds380 chassiet överröstar...)
eller fortsätt bråka med grejerna du har, men av dom c2550/c2750 ägare som finns här tror ja 90% kör ST45SF-G, och många av dom har kört ST30SF-G och varit tvungna att byta till ST45SF-G för det är det silverstone agget som funkar.. ett annat alternativ, är picopsu aggen.. dom har ja dock inte satt mig in i..

Permalänk
Medlem

Är sugen på att bygga en NAS med DS380 och en av dessa brädor men vet inte om dessa är stabila än? Och vilken kombo med nätagg funkar bäst med 6+ diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Är sugen på att bygga en NAS med DS380 och en av dessa brädor men vet inte om dessa är stabila än? Och vilken kombo med nätagg funkar bäst med 6+ diskar?

Verkar vara endast silverstones 450 watts agg deras 350 watt (eller exakt den ligger på) klarar inte det. Finns några till som har agg i den storleken men har ännu sämre kvalité på komponenterna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Cuge:

Är sugen på att bygga en NAS med DS380 och en av dessa brädor men vet inte om dessa är stabila än? Och vilken kombo med nätagg funkar bäst med 6+ diskar?

Jag har en c2550d4i och ett st45sf-g agg samt 6st storage diskar och en OS disk.

Funkat fint med första biosen 1.40 på c2550, med bara små ovessentliga fel och helt klockrent med nya 2.10 har ja gör mig den hette va även dom felen borta...

Ja kör dock ubuntu server, vet att FreeBSD 9 funkade fint o massa konstigheter med 10... Men inte provat dom sen BIOS uppdatering..

På ubuntu anser jag min är stabil nu, och skulle kunna rekommenderas som linux server...

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på ett c2550d4i/c2750d4i i min kommande ersättare till min Windows Home Server. Nu har jag inte så jättebra koll i övrigt, men finns det några andra prisvärda kombinationer att kika på när det gäller CPU+MB, som prestandamässigt ligger i paritet med Asrock-korten? Jag gissar att det blir svårt att hitta något med lika många SATA-portar, men det går ju att lösa med kontrollerkort. Silverstone 380-chassit är ju smäckert, men tror nog ändå att jag kommer att köra en vanlig midi-tower och då kan man ju köra med vanlig ATX-storlek.

Jag är som sagt inte ute efter någon råprestanda, men det borde gå att få ihop någon lämplig kombo som har likartad prestanda/bestyckning för samma eller mindre pengar. Nackdelen är ju ökad strömförbrukning, men det får jag ta.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Bergling:

Jag är väldigt sugen på ett c2550d4i/c2750d4i i min kommande ersättare till min Windows Home Server. Nu har jag inte så jättebra koll i övrigt, men finns det några andra prisvärda kombinationer att kika på när det gäller CPU+MB, som prestandamässigt ligger i paritet med Asrock-korten? Jag gissar att det blir svårt att hitta något med lika många SATA-portar, men det går ju att lösa med kontrollerkort. Silverstone 380-chassit är ju smäckert, men tror nog ändå att jag kommer att köra en vanlig midi-tower och då kan man ju köra med vanlig ATX-storlek.

Jag är som sagt inte ute efter någon råprestanda, men det borde gå att få ihop någon lämplig kombo som har likartad prestanda/bestyckning för samma eller mindre pengar. Nackdelen är ju ökad strömförbrukning, men det får jag ta.

du har supermicros c2x50 serie kort, samt asus tror ja de va som släppte ett med c2550/c2750 och 2 sata, samt 4 x 4 miniSAS, som även går att köra sata diskar på.. supermicros är dyrare än asrock, 500-1000kr dyrare har ja för mig, samt bara 6st sata, men 4st gigabit lan + ipmi så den torskar du på en m1015 för att få 12 sata i.. men o andra sidan har du betydligt bättre kretsar på controllerkorten enligt dom som kan sånt..

sen har du asus p9a-i eller va den hette.. den gick fetbort när dom lanserade priset.. 4200kr för c2550 med 16 + 2 sata... visst säkert bra grejer, men jag har för mig ja pröjsade under 3k för mitt c2550d4i med 12 sata (och massa strul..) men nu när beta testningen av biosarna är över så verkar det faktiskt funka fint...

så i slutändan är det frågan om hur mkt pengar du vill lägga och vad du vill ha.. jag kan säga att min nas blev betydligt dyrare än jag någonsin kunde gissat, och då gissade ja rätt högt ändå.. (och då har jag ändå 3x 4tb wd red kvar att köpa innan den är komplett enligt plan..)