Permalänk
Medlem

Skärmhöjd i relation till ens ögon ?

Hej, vad är den optimala höjden man ska ha om man tittar på det rent ergonomiskt, ska ens ögon vara mitt på skärmen eller i överkanten ?

Har tidigare hört att man helst ska sitta så ögonen är 90 grader med skärmens övre ram, för att inte anstränga ögonen, stämmer detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

Hej, vad är den optimala höjden man ska ha om man tittar på det rent ergonomiskt, ska ens ögon vara mitt på skärmen eller i överkanten ?

Har tidigare hört att man helst ska sitta så ögonen är 90 grader med skärmens övre ram, för att inte anstränga ögonen, stämmer detta ?

Jag har hört att man ska titta snett nedåt, så att du inte tittar upp, för det kan påverka tårkanalerna så att de torkar ut snabbare.
90 grader borde funka fint.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Ergonomen som konsultade på jobbet sade att ögonen ska vara typ 15-20% från toppen av skärmen om du sitter avslappnat med rak rygg / står. Tror dock inte att det mest påverkar ögonen utan snarare nacken/skuldrorna. Kom ihåg att byta sittställning ofta och gärna stå vid skrivbordet ett tag varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

Hej, vad är den optimala höjden man ska ha om man tittar på det rent ergonomiskt, ska ens ögon vara mitt på skärmen eller i överkanten ?

Har tidigare hört att man helst ska sitta så ögonen är 90 grader med skärmens övre ram, för att inte anstränga ögonen, stämmer detta ?

Ja ögonen skall när du tittar rakt fram vara i höjd med skärmens överkant. Ett ergonomiskt tips är även att flytta aktivitetsfältet till skärmens överkant då detta minskar hur mycket du rör på ögon/huvud (Kan vara svårt att vänja sig vid däremot)

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

Hej, vad är den optimala höjden man ska ha om man tittar på det rent ergonomiskt, ska ens ögon vara mitt på skärmen eller i överkanten ?

Har tidigare hört att man helst ska sitta så ögonen är 90 grader med skärmens övre ram, för att inte anstränga ögonen, stämmer detta ?

Detta är en STOR fråga, och en väldigt INDIVIDUELL fråga.
Jag personligen föredrar att ha lite mer djupdyk i skärmen, så att det lutar lite nedåt för att få en aggressivare position.
Dock har jag varierat, till att köra ett högre uppsatt stativ på min Dell U2713HM.
Vilket ger mig en rakare och mer rakryggad position, men jag försöker att hålla nere tårkanalerna,
varit torrögd sedan yngre dagar och yngre fasoner, så därför måste jag tänka på att inte kolla uppåt
Sedan har det med stol att göra, hur pass naturlig hållning man får i nacke etc vid ett visst reglage av skärmens
lutning eller så.
Vad ergonomer säger är till 95% väldigt sant och stämmer bra, men ta dig en frågeställare vad du inte vill ha i livet.
Kutrygg/Muskelledsproblem i fingrar/axlar... eller sånt skit.

Rör på dig mycket, ställ dig upp en gång i timmen iallafall! Sitter jag 10 timmar, så ställer jag mig 10 gånger och sträcker
på mig ordentligt och rör fingrar, handleder, fötter, ben, nacke o.s.v

Gaming är en hobby, men inte hälsosam för fem öre om du bara fläskar framför datorn.
För att njuta av ditt spelande och surfande så ska du träna! Träna så mår du bättre, mer energi
och mer fokus i livet!

Hoppas allt går bra.

Mvh
Pontus W

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Inaktiv

Jag varierar skärmen ganska mycket beroende på vad jag gör, men aldrig så att jag tittar upp. Skärmens överkant är max några cm över ögonhöjd.
En bra tumregel är ju att alltid titta lite neråt (och då inte enbart med ögonen )

Skickades från m.sweclockers.com